Is het raar dat ik me dit aantrek?
zondag 10 januari 2016 om 08:58
Kerstkaarten versturen verdwijnt. Ook ik ben deels gestopt. Ik stuur alleen nog kaarten aan de oude garde die ik niet via social media bereik. Dus oudere oud-collega's, een oom en mijn ouders omdat zij er veel waarde aan hechten.
Het zijn ook die mensen van wie ik een kaartjr terugkrijg. De rest plaatst berichten op Instagram, Facebook, Whatsapp.
Oh en collega's stuur ik al helemaal niet, want die zie ik vaak nog de dag voor kerst, tussen kerst en oud en nieuw en vlak na nieuwjaarsdag.
Liever stuur ik soms onverwachts een kaartje naar iemand, om te laten weten dat ik aan ze denk en blij ben met hun in mijn leven.
Het zijn ook die mensen van wie ik een kaartjr terugkrijg. De rest plaatst berichten op Instagram, Facebook, Whatsapp.
Oh en collega's stuur ik al helemaal niet, want die zie ik vaak nog de dag voor kerst, tussen kerst en oud en nieuw en vlak na nieuwjaarsdag.
Liever stuur ik soms onverwachts een kaartje naar iemand, om te laten weten dat ik aan ze denk en blij ben met hun in mijn leven.
zondag 10 januari 2016 om 09:03
Het ene jaar stuur ik ze wel, het andere niet. Ik mag toch hopen dat niemand daar wakker van ligt. Een onpersoonlijke kerstkaart met n standaardgroet stimuleert mij echt niet om er eentje terug te sturen. Mijn buurvrouw had dan weer n hele lieve boodschap opgeschreven. Ik heb voor haar zoontje n mutsje gebreid en die met n kaartje door de bus gedaan.
zondag 10 januari 2016 om 09:04
Ik heb nog wel wat kaartjes vertuurd, en ook gekregen. Juist ook veel digitale kaarten en kerstwensen. Mensen schreven dan dat ze ipv kaarten een gift zouden doen aan een goed doel.
De meeste kaarten zijn zo onpersoonlijk, adressticker op de envelop, en aan de binnenkant de snel opgekrabbelde namen van de zender. Nou, nou wat fijn dat ze ook dit jaar aan mij dachten!
Eigenlijk was ik andersom een beetje verbaasd toen ik pas bij mensen was die werkelijk veertig kaarten aan de kamerdeur hadden hangen. Van die vastgeroeste mensen, die vastgeroest zitten in hun tradities, met hun eveneens vastgeroeste vrienden en kennissen. Die kun je ook geen digitale groet sturen, want ze hebben geen computer en ook nog geen mobieltje.
De meeste kaarten zijn zo onpersoonlijk, adressticker op de envelop, en aan de binnenkant de snel opgekrabbelde namen van de zender. Nou, nou wat fijn dat ze ook dit jaar aan mij dachten!
Eigenlijk was ik andersom een beetje verbaasd toen ik pas bij mensen was die werkelijk veertig kaarten aan de kamerdeur hadden hangen. Van die vastgeroeste mensen, die vastgeroest zitten in hun tradities, met hun eveneens vastgeroeste vrienden en kennissen. Die kun je ook geen digitale groet sturen, want ze hebben geen computer en ook nog geen mobieltje.
zondag 10 januari 2016 om 09:35
Ik heb er twaalf verstuurd en twee kreeg ik heel laat en één heeft me helemaal niets gestuurd. Sommigen zetten geen persoonlijke tekst en zelfs geen naam op het kaartje terwijl ik dat altijd wel doe.
Ik heb besloten om niets te denken en volgend jaar gewoon weer kaarten te sturen, bij leven en welzijn.
Ik heb besloten om niets te denken en volgend jaar gewoon weer kaarten te sturen, bij leven en welzijn.
Dan moet het maar zoals het kan
zondag 10 januari 2016 om 10:02
Ik ben het met jou eens hoor TO. Totaal onbelangrijk blijkbaar gezien de reacties hier, maar ik vind het evengoed jammer. En ik doe net zo als 123454321, gewoon blijven sturen. Dan maar omdat ik het zelf zo leuk vind wat moois te zoeken. Ik stuur ook kerstkaarten met verschillende afbeeldingen, net zoals ik als we op vakantie zijn kaarten stuur. Waar ik dan vaak van degenen die nooit wat sturen toch een bedankje krijg later met vaak positief commentaar op de afbeelding. Ze bekijken ze blijkbaar toch en vinden het toch wel leuk.
Ik haat dat face-book gedoe. Ik reageer niet op die domme fijne feestdagen berichtjes. Nog even en het wordt zelfs op Facebook bekend gemaakt wie er is gestorven en waar de uitvaart is. I.p.v. kaarten. Treurig.
Ik haat dat face-book gedoe. Ik reageer niet op die domme fijne feestdagen berichtjes. Nog even en het wordt zelfs op Facebook bekend gemaakt wie er is gestorven en waar de uitvaart is. I.p.v. kaarten. Treurig.
zondag 10 januari 2016 om 10:04
Tja het wordt gewoon minder... Heb er dit jaar wel een aantal verstuurd maar ik stop vanaf volgend jaar ook. Idd, zonde van het geld, je bent gauw 25-50 euro kwijt en het is zo'n verplichting. Heb ook altijd het idee dat als ik een kaart van iemand krijg die ik niet gestuurd heb dat ik dan alsnog gauw een kaart moet sturen. Nee, volgend jaar ook gewoon via de mail en/of fb/whatsapp. Overigens stoort het me niet als mensen mij geen kaart sturen of er niet voor bedanken.
zondag 10 januari 2016 om 10:09
Vervelend voor je dat je er een rotgevoel over hebt TO, maar ik denk echt dat de tijden veranderen, wat hier al geschreven is. Dat de mensen het niet meer vanzelfsprekend vinden om kaarten te versturen. Ik sta daar ook anders in dan een paar jaar geleden. Het is aan jou de uitdaging om te proberen ermee om te gaan dat dit soort dingen je niet meer zo raken, daar word je wel een gelukkiger mens van.
zondag 10 januari 2016 om 10:11
zondag 10 januari 2016 om 10:16
zondag 10 januari 2016 om 10:25
quote:lilapie schreef op 10 januari 2016 @ 08:03:
[...]
Sorry, maar je klinkt een beetje als mijn moeder die dit jaar zo'n drama maakte "omdat de enige van wie ze geen kerstkaartje gekregen heeft, haar eigen kind is" en "binnen 30 jaar zal ik wel weten hoe het voelt om zo afgestoten te worden door je eigen kind".
ik stuur geen kerstkaartjes en hecht ook weinig belang aan de kaartjes die ik krijg.
even los van de inderdaad overdreven dramatische reactie van je moeder ... maar wat is er mis met een kaartje sturen naar iemand omdat de ontvanger graag kaartjes krijgt?
ik lees hier vaak "ik heb niks met kaartjes", maar je kan het toch ook gewoon doen om iemand een plezier te doen?
[...]
Sorry, maar je klinkt een beetje als mijn moeder die dit jaar zo'n drama maakte "omdat de enige van wie ze geen kerstkaartje gekregen heeft, haar eigen kind is" en "binnen 30 jaar zal ik wel weten hoe het voelt om zo afgestoten te worden door je eigen kind".
ik stuur geen kerstkaartjes en hecht ook weinig belang aan de kaartjes die ik krijg.
even los van de inderdaad overdreven dramatische reactie van je moeder ... maar wat is er mis met een kaartje sturen naar iemand omdat de ontvanger graag kaartjes krijgt?
ik lees hier vaak "ik heb niks met kaartjes", maar je kan het toch ook gewoon doen om iemand een plezier te doen?
zondag 10 januari 2016 om 10:26
Ik stuur geen kerstkaarten meer en voel me bezwaard omdat er nog steeds tientallen binnenkomen, en die mensen denken nu misschien allemaal dat ik niet meer aan ze denk of dat het persoonlijk is ofzo maar ik stuur ze naar niemand meer, het kerstgevoel ontbreekt, ik ben er sowieso meestal te laat mee en een digitale groet is ook prima
zondag 10 januari 2016 om 10:32
Je mag wel iets verwachten van mensen om je heen, maar ik hoop niet dat kerstkaarten dan het belangrijkste zijn... Ik hoop dat de mensen om me heen er zullen zijn in moeilijke situaties en dat ze ons steunen indien nodig. Die kerstkaarten doen er helemaal niet toe wat mij betreft.
Toevallig heb ik voor het eerst ook helemaal geen kaarten verstuurd. Ik had net voor de kerst een crematie en mijn hoofd stond er totaal niet naar. Ik vond het eigenlijk wel prima ook, het is zonde van het papier en het geld wat mij betreft. Ik krijg ook elk jaar steeds minder kaarten en dit was een goed moment om ermee te stoppen. In 2016 zal ik waarschijnlijk ook geen kaarten sturen en ik zou het erg flauw vinden als ik daarop afgerekend word. Mijn vrienden hoeven me namelijk maar te bellen en ik ben er voor zover ik dat kan. Gelukkig weten zij dat ook wel
Toevallig heb ik voor het eerst ook helemaal geen kaarten verstuurd. Ik had net voor de kerst een crematie en mijn hoofd stond er totaal niet naar. Ik vond het eigenlijk wel prima ook, het is zonde van het papier en het geld wat mij betreft. Ik krijg ook elk jaar steeds minder kaarten en dit was een goed moment om ermee te stoppen. In 2016 zal ik waarschijnlijk ook geen kaarten sturen en ik zou het erg flauw vinden als ik daarop afgerekend word. Mijn vrienden hoeven me namelijk maar te bellen en ik ben er voor zover ik dat kan. Gelukkig weten zij dat ook wel
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
zondag 10 januari 2016 om 10:40
zondag 10 januari 2016 om 10:42
Zijn het alleen de kerstkaarten waar je teleurgesteld in bent? Of twijfel je in het algemeen of mensen je wel belangrijk genoeg vinden?
Ik denk dat iedereen het leuk vindt om een kaartje te krijgen, ook als je er niet zoveel mee hebt. Ik stuur ze ook niet, denk daar gewoon niet aan. Zegt niets over hoe ik over mensen denk.
Ik denk dat iedereen het leuk vindt om een kaartje te krijgen, ook als je er niet zoveel mee hebt. Ik stuur ze ook niet, denk daar gewoon niet aan. Zegt niets over hoe ik over mensen denk.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zondag 10 januari 2016 om 10:46
quote:aliva schreef op 10 januari 2016 @ 10:25:
[...]
Ik vind het nu een kwestie van principe wat een drama om een kaartje.
Ik stuur haar binnen een paar weken wel een boeket bloemen. Zomaar. Daar doe ik haar ook een plezier mee.
[...]
Ik vind het nu een kwestie van principe wat een drama om een kaartje.
Ik stuur haar binnen een paar weken wel een boeket bloemen. Zomaar. Daar doe ik haar ook een plezier mee.
zondag 10 januari 2016 om 10:56
quote:sofietje83 schreef op 10 januari 2016 @ 10:06:
[...]
+1
Kerstkaarten zijn nietszeggend, vind ik.Dat ligt er natuurlijk aan, wat je er zelf van maakt. Van de paar kaarten die ik stuur, zijn de meesten wel iets-zeggend, omdat ik er er een welgemeende persoonlijke wens op zet. Verder stuur ik er helaas ook een paar die onder de noemer 'verplicht' vallen. Naar een oom en tante van mijn man, die anders weer tegen schoonouders gaan mopperen dat we ze vergeten zijn. Is mans peetoom en ze zijn daar heel erg op gesteld, is ook ongeveer het enige dat ze nog hebben, sinds de tante is gaan dementeren en de oom eigenlijk altijd boos, teleurgesteld en verongelijkt is. Voor een euro, en twee minuten werk maak ik die mensen dolgelukkig, dat is ook wat waard.
[...]
+1
Kerstkaarten zijn nietszeggend, vind ik.Dat ligt er natuurlijk aan, wat je er zelf van maakt. Van de paar kaarten die ik stuur, zijn de meesten wel iets-zeggend, omdat ik er er een welgemeende persoonlijke wens op zet. Verder stuur ik er helaas ook een paar die onder de noemer 'verplicht' vallen. Naar een oom en tante van mijn man, die anders weer tegen schoonouders gaan mopperen dat we ze vergeten zijn. Is mans peetoom en ze zijn daar heel erg op gesteld, is ook ongeveer het enige dat ze nog hebben, sinds de tante is gaan dementeren en de oom eigenlijk altijd boos, teleurgesteld en verongelijkt is. Voor een euro, en twee minuten werk maak ik die mensen dolgelukkig, dat is ook wat waard.
zondag 10 januari 2016 om 11:33
Ik zou de mensen die niet de moeite nemen om een kaartje terug te sturen voortaan ook geen kaart meer sturen.
De meeste mensen hebben vlak voor de kerst tijd genoeg tijd om in lange rijen voor de kassa's te staan, maar een
paar minuten van hun tijd besteden aan een kerstkaartje schrijven vinden sommigen dan ineens zonde van
hun tijd én geld. Berichtjes via internet krijgt bijna iedereen al elke dag, dus daar zie ik met kerst het nut niet van in.
De meeste mensen hebben vlak voor de kerst tijd genoeg tijd om in lange rijen voor de kassa's te staan, maar een
paar minuten van hun tijd besteden aan een kerstkaartje schrijven vinden sommigen dan ineens zonde van
hun tijd én geld. Berichtjes via internet krijgt bijna iedereen al elke dag, dus daar zie ik met kerst het nut niet van in.