Minderen/stoppen met alcohol deel 2
vrijdag 11 december 2015 om 23:20
Voor iedereen die wil minderen, of bewuster wil zijn van het alcohol gebruik, of helemaal wil stoppen met drinken of al gestopt is: hier kan je alles van je afschrijven!
We helpen elkaar waar nodig, bieden een luisterend oor, soms eens een schop onder je achterste en verder kan je hier eerlijk zijn over iets waar veel mensen zich toch voor schamen; een probleem met teveel of te vaak drinken.
Hopelijk wordt dit net zo'n inspirerend topic als deel 1!
We helpen elkaar waar nodig, bieden een luisterend oor, soms eens een schop onder je achterste en verder kan je hier eerlijk zijn over iets waar veel mensen zich toch voor schamen; een probleem met teveel of te vaak drinken.
Hopelijk wordt dit net zo'n inspirerend topic als deel 1!
donderdag 21 januari 2016 om 10:13
Balen van die hoofdpijn Charlotte! Ik denk ook niet dat het een kater is, maar wel kun je van het drinken van 1 drankje ook al spontane hoofdpijn krijgen. Dat heb ik soms ook weleens, dan komt het gelijk al opzetten. Een kater is meer iets van de volgende dag, veroorzaakt door gebrek aan vocht in je lichaam.
Gisteren hier helaas toch weer aan de wijn gezeten. De bedoeling was 1 a 2 glazen, maar het zijn er toch weer een stuk of 5, 6 geworden. Geen kater, maar wel een opgeblazen buik en daar wil ik sowieso al zo graag vanaf..... Ik moest laatst een echo laten maken ivm spiraaltje, en toen zei de echoscopist dat ze er niet doorheen kwam omdat ik zo'n bolle/opgeblazen/aangespannen buik had. Ook niet bepaald complimenteus. Heb ook vaak last van darmen en weet zeker dat dit door minder alcohol een heel stuk kan verbeteren. Vandaag weer een poging.
Gisteren hier helaas toch weer aan de wijn gezeten. De bedoeling was 1 a 2 glazen, maar het zijn er toch weer een stuk of 5, 6 geworden. Geen kater, maar wel een opgeblazen buik en daar wil ik sowieso al zo graag vanaf..... Ik moest laatst een echo laten maken ivm spiraaltje, en toen zei de echoscopist dat ze er niet doorheen kwam omdat ik zo'n bolle/opgeblazen/aangespannen buik had. Ook niet bepaald complimenteus. Heb ook vaak last van darmen en weet zeker dat dit door minder alcohol een heel stuk kan verbeteren. Vandaag weer een poging.
donderdag 21 januari 2016 om 11:05
Hi mjanne het is herkenbaar hoor die 1 a 2 glazen als voornemen
ga ervoor vandaag !! Probeer ook eens te kijken hoe je die trigger kan verminderen . Ik ga vandaag er ook weer voor al heb ik het denk ik om 4 uur moeilijk na 3 dagen... het -ach het is toch bijna weekend, man is voetballen kids op bed wat moet ik toch gaan doen zal ik maar een wijntje nemen-gevoel ga ik voorkomen door vandaag goed pauze te nemen, om vier uur wat te eten waardoor ik vol zit en geen wijn in huis te halen maar een maskertje en lekker in bad gaan liggen na de badkamer te hebben gepoetst. In het kader het onaangename met het aangename te verenigen
Dream it plan it do it was het toch pausini !
donderdag 21 januari 2016 om 11:55
quote:dora-wee schreef op 21 januari 2016 @ 11:26:
O ja Mjanne, 1 of 2 glazen is bijna niet doen vind ik. Het is of nul glazen of een heleboel. Stom he?
Oh dat is heel herkenbaar hoor..... 1 is teveel en 10 is te weinig, zoiets. 1 a 2 vind ik idd niet te doen. 3 a 4 nog wel, want dan merk je er wel lekker iets van, het hoeft heus niet altijd 7, 8 te zijn, maar daar loopt het soms wel op uit. Voor wijn reken ik in elk geval niet meer in glazen maar in flessen
De trigger tjaaaaaaaa daar heb ik al uitgebreid op gestudeerd. Ik heb er meerdere. Het kan verveling zijn, gewoonte, moeheid, rustmomentje, beloning, boosheid, verdriet. Eigenlijk zoveel verschillende redenen dat er altijd wel een reden is..... Het gekke is, ik kan ook makkelijk zonder. Alleen niet te lang. Dus door de weeks niet en in het weekend wel, dat gaat vaak wel goed. En ook heeeeeel soms een weekend overslaan lukt nog wel. Maar het helemaal stoppen voor nu en voor altijd..... dat vind ik nog een brug te ver.
O ja Mjanne, 1 of 2 glazen is bijna niet doen vind ik. Het is of nul glazen of een heleboel. Stom he?
Oh dat is heel herkenbaar hoor..... 1 is teveel en 10 is te weinig, zoiets. 1 a 2 vind ik idd niet te doen. 3 a 4 nog wel, want dan merk je er wel lekker iets van, het hoeft heus niet altijd 7, 8 te zijn, maar daar loopt het soms wel op uit. Voor wijn reken ik in elk geval niet meer in glazen maar in flessen
De trigger tjaaaaaaaa daar heb ik al uitgebreid op gestudeerd. Ik heb er meerdere. Het kan verveling zijn, gewoonte, moeheid, rustmomentje, beloning, boosheid, verdriet. Eigenlijk zoveel verschillende redenen dat er altijd wel een reden is..... Het gekke is, ik kan ook makkelijk zonder. Alleen niet te lang. Dus door de weeks niet en in het weekend wel, dat gaat vaak wel goed. En ook heeeeeel soms een weekend overslaan lukt nog wel. Maar het helemaal stoppen voor nu en voor altijd..... dat vind ik nog een brug te ver.
donderdag 21 januari 2016 om 14:31
donderdag 21 januari 2016 om 19:15
quote:Mjanne schreef op 21 januari 2016 @ 11:55:
[...]
Maar het helemaal stoppen voor nu en voor altijd..... dat vind ik nog een brug te ver.
Ik geloof dat niemand stopt voor nu en altijd, dat klinkt veel te definitief en bovendien zou het dan echt 'falen' zijn als je wel wat drinkt. Je kunt beter denken: deze dag drink ik niet. En dat dan elke dag weer. Totdat je denkt: deze dag drink ik wel. En daarna? Dan begin je gewoon weer opnieuw.
Het werkt voor mij in ieder geval . Het verminderd mijn drinkdagen behoorlijk.
[...]
Maar het helemaal stoppen voor nu en voor altijd..... dat vind ik nog een brug te ver.
Ik geloof dat niemand stopt voor nu en altijd, dat klinkt veel te definitief en bovendien zou het dan echt 'falen' zijn als je wel wat drinkt. Je kunt beter denken: deze dag drink ik niet. En dat dan elke dag weer. Totdat je denkt: deze dag drink ik wel. En daarna? Dan begin je gewoon weer opnieuw.
Het werkt voor mij in ieder geval . Het verminderd mijn drinkdagen behoorlijk.
donderdag 21 januari 2016 om 20:10
quote:prrt schreef op 21 januari 2016 @ 19:15:
[...]
Je kunt beter denken: deze dag drink ik niet. En dat dan elke dag weer. Totdat je denkt: deze dag drink ik wel. En daarna? Dan begin je gewoon weer opnieuw.
Eens! Ik denk bij elke dag niet gedronken ook wel: "die is in de pocket", ook al is het er slechts één.
Hoe lang duurt een week inderdaad. Idealiter is voor mij: niet drinken als ik de volgende dag moet werken. Ik kan mijn werk echter nogal flexibel indelen dus ik kan rustig een hele week de ochtenden overslaan. Dat is ook een kwestie van je aan je eigen afspraken houden en niet telkens een reden vinden om dat niet te hoeven doen.
Vandaag gaat trouwens lukken, en bij jullie?
[...]
Je kunt beter denken: deze dag drink ik niet. En dat dan elke dag weer. Totdat je denkt: deze dag drink ik wel. En daarna? Dan begin je gewoon weer opnieuw.
Eens! Ik denk bij elke dag niet gedronken ook wel: "die is in de pocket", ook al is het er slechts één.
Hoe lang duurt een week inderdaad. Idealiter is voor mij: niet drinken als ik de volgende dag moet werken. Ik kan mijn werk echter nogal flexibel indelen dus ik kan rustig een hele week de ochtenden overslaan. Dat is ook een kwestie van je aan je eigen afspraken houden en niet telkens een reden vinden om dat niet te hoeven doen.
Vandaag gaat trouwens lukken, en bij jullie?

donderdag 21 januari 2016 om 22:58
@Mjanne, ben er idd niet meer zo mee bezig. Het is voor mij gewoon geworden om niet meer te drinken. Wil niet zeggen dat ik het niet lekker zou vinden, ik soms niet kan slapen en ik het leven soms heeeeeeel saai vind zonder wijn.
Wat ik prima kan is drank/wijn halen en gewoon voor anderen in huis hebben.
Wat ik prima kan is drank/wijn halen en gewoon voor anderen in huis hebben.

vrijdag 22 januari 2016 om 01:08

vrijdag 22 januari 2016 om 11:11
@Prrt het is een algemeen iets, leerde bij therapie , AA etc. om een verslaving per dag te bekijken. Dus ook ik heb het niet verzonnen.
2 jaar! Ik wil alleen maar zeggen als ik het kan, kan iedereen het. En ja het wordt makkelijker en uiteindelijk een gewoonte.
Maar ook daar moet ik mee uitkijken, want blijf dat stemmetje horen van toen nou eentje kan geen kwaad.
2 jaar! Ik wil alleen maar zeggen als ik het kan, kan iedereen het. En ja het wordt makkelijker en uiteindelijk een gewoonte.
Maar ook daar moet ik mee uitkijken, want blijf dat stemmetje horen van toen nou eentje kan geen kwaad.
vrijdag 22 januari 2016 om 13:34
Bettyboef (we gaan even door met complimenteren) 22 dagen!! Dat had je vorige maand nooooooit gedacht.
Maar kan me niet voorstellen dat je dat moment voor jezelf op geen andere manier kunt creëren of wil je niet
Anne, vijf hele dagen, zijn 120 uren en dat zijn 7200 minuten!
Prrt: stoer gedaan.
Mrs, lees jij nog mee?
En Khemam?
Maar kan me niet voorstellen dat je dat moment voor jezelf op geen andere manier kunt creëren of wil je niet
Anne, vijf hele dagen, zijn 120 uren en dat zijn 7200 minuten!
Prrt: stoer gedaan.
Mrs, lees jij nog mee?
En Khemam?
Hatsjikideee...
vrijdag 22 januari 2016 om 14:21