vriendin slechte moeder

23-10-2008 18:03 155 berichten
hallo,

ik zit met een probleem en weet niet wat ermee te doen.

Een vriendin van mij is sinds kort moeder. En ze brengt het er niet goed van af. Laat regelmatig haar baby alleen in huis, alleen in de auto, geeft flesjes zonder te controleren of de melk op temperatuur is (wat regelmatig dus niet het geval is = te warm), wast haar amper, en zo kan ik doorgaan. Gelukkig zit het jongetje ook bij een gastouder voor 4 dagen in de week en wordt er daar wel goed voor gezorgd.

Ik heb haar er al op aangesproken, enkele keren. Maar als iemand dat niet oppikt, tja, wat moet je dan nog doen? Ze ziet het gewoon niet en vindt het absoluut geen probleem wat ze doet. Andere vriendinnen hebben hetzelfde, die zeggen er ook wat van, maar vervolgens wordt er niks mee gedaan. Plus dat er inmiddels zoveel is om iets van te zeggen...Er is geen vader in the picture die een oogje in het zeil houdt, Vannacht droomde ik dat er iets met haar zoontje aan de hand was en het haar niet interesseerde. Het houdt me enorm bezig dus.

Ze heeft overigens geen postnatale depressie of zo. Gewoon niet blij met het kind. Maar wat doe je daaraan??? Ik maak me in ieder geval grote zorgen.

groet,

Marah
Alle reacties Link kopieren
Doe een melding bij het amk en zij gaan dan onderzoeken of er werkelijk slecht voor het kind gezorgd wordt. Vertel je vriendin wel dat je de melding doet en leg uit dat het niet tegen haar is maar voor haar. Om haar en dr zoontje te helpen.
Beter is om hen eerst even te bellen natuurlijk. Google maar op amk.
Je kunt het Meldpunt Kindermishandeling bellen om te overleggen wat je zou kunnen doen. Je doet dan geen melding, maar je hebt een gesprek met ze, zij weten wat de mogelijkheden zijn.

Je kunt daar trouwens ook anoniem een melding doen, je hoeft je naam niet te geven en die wordt ook niet bekend bij je vriendin. Het meldpunt kan dan onderzoeken wat de situatie is en desnoods maatregelen nemen.

Het is een ontzettend moeilijke situatie, maar voor het kindje ben je het denk ik wel verplicht...
En voordat je gaat melden: bedenk eerst in hoeverre je vriendin echt een slechte moeder is, en in hoeverre ze het alleen maar anders doet dan jij. Niet elke moeder is anaal zorgvuldig, maar dat maakt ze nog niet meteen 'slecht'.
anoniem_69819 wijzigde dit bericht op 23-10-2008 18:14
Reden: herformulering
% gewijzigd
Eens met Parnell...ik vind dat mensen wel erg snel besluiten dat anderen het niet goed doen wat betreft hun kinderen omdat ze anders opvoeden dan zijzelf.

Misschien vind jouw vriendin jou wel overdreven bezorgd en verstikkend naar de kinderen...ik noem maar wat.

En bedenk wel of je sneaky genoeg kan zijn om een anonieme melding te maken en vervolgens tegen haar doen alsof je van niks weet. Dat zou ik namelijk niet kunnen.
quote:hanZie schreef op 23 oktober 2008 @ 18:09:

Doe een melding bij het amk en zij gaan dan onderzoeken of er werkelijk slecht voor het kind gezorgd wordt. Vertel je vriendin wel dat je de melding doet en leg uit dat het niet tegen haar is maar voor haar. Om haar en dr zoontje te helpen.Ja....en zorg dan dat je bij de deur staat want als ze een beetje menselijk is kan je meteen gaan rennen.... Vrijwel niemand zal je dit in dank afnemen...
Kind alleen thuis laten of alleen in de auto laten, vind ik geen voorbeelden van 'ik doe het anders dan jij'!
Meerdere vriendinnen zullen vast niet zomaar zeggen dat iemand slecht voor zijn kind zorgt. En verschil van opvoeding kan er altijd zijn. Als iemand zich werkelijk zorgen maakt over een kind ben je gewoon verplicht om navraag te doen bij het amk.
Ligt er aan waar je het over hebt.... Bedoelt TO 2 minuten als ze ff naar de buren loopt of de hele nacht of iets er tussenin? Persoonlijk zou ik mijn kinderen niet alleen laten, maar om nou meteen de kinderbescherming op iemands dak te sturen....
quote:minny schreef op 23 oktober 2008 @ 18:19:

[...]

Ja....en zorg dan dat je bij de deur staat want als ze een beetje menselijk is kan je meteen gaan rennen.... Vrijwel niemand zal je dit in dank afnemen...sneaky vind je niet goed en het vertellen vind je ook niet goed. Wat zou jij doen? Niets?
quote:minny schreef op 23 oktober 2008 @ 18:22:

Ligt er aan waar je het over hebt.... Bedoelt TO 2 minuten als ze ff naar de buren loopt of de hele nacht of iets er tussenin? Persoonlijk zou ik mijn kinderen niet alleen laten, maar om nou meteen de kinderbescherming op iemands dak te sturen....Navraag doen bij het amk is niet hetzelfde als de kinderbescherming op iemands dak sturen.
Wat is anaal zorgvuldig? (@ Parnell)

Ik kan me goed voorstellen dat de vriendin niet staat te juichen als je vertelt dat je het AMK hebt gebeld. Ik denk dat TO zelf moet inschatten of dit een kwestie is van andere opvattingen over opvoeding of kindermishandeling. En anders kan het AMK dat héél goed. Die komen niet in actie als het erom gaat dat iemand de kinderen te vroeg naar bed stuurt of te weinig groente op het menu zet, hoor. Ze hebben wel wat anders te doen.

Als je het niet ziet zitten om je vriendin te laten weten dat jij het AMK hebt gebeld, dan hoef je dat dus niet te doen. Je kunt anoniem melden.
Vrouwen zijn gruwelijk goed in elkaar opfokken en voordat je het weet is een keer de fles te laat hetzelfde als je kinderen laten verhongeren.

Hoe dan ook....leef niet in de illusie dat iemand ooit nog iets met je maken wil hebben als je het amk op ze af stuurt. Al dan niet terecht.
quote:hanZie schreef op 23 oktober 2008 @ 18:23:

[...]

sneaky vind je niet goed en het vertellen vind je ook niet goed. Wat zou jij doen? Niets?Als ik het echt nodig vond zou ik het wel doen. En ik zou er eerlijk over zijn. Maar ik zou niet de arrogantie hebben om te denken dat desbetreffend persoon mij innig dankbaar zou zijn.
Je zegt dat je vriendin niet blij is met haar kind. Hoe bedoel je dat? Was het een ongewenste zwangerschap? Weet je zeker dat je vriendin geen postnatale depressie heeft?

Als meerdere pogingen door meerdere vriendinnen niets uithalen omdat zij vindt dat ze het niet fout doet, dan denk ik dat je er goed aan doet om het Advies en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) te bellen om advies te vragen. Het gaat hier om een heel jong kindje begrijp ik, dit kan zo echt niet.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:minny schreef op 23 oktober 2008 @ 18:24:

Vrouwen zijn gruwelijk goed in elkaar opfokken en voordat je het weet is een keer de fles te laat hetzelfde als je kinderen laten verhongeren.

Hoe dan ook....leef niet in de illusie dat iemand ooit nog iets met je maken wil hebben als je het amk op ze af stuurt. Al dan niet terecht.Advies inwinnen is geen opfokken.
Er komt vrijwel altijd een onderzoek, beginnende met achter iemands rug om praten met de huisarts, school, consultatiebureau, gastouder, dagopvang...noem maar op. Onderschat niet wat je iemand aandoet.... En onderschat ook niet dat diegene misschien wel eens eventjes wil komen vertellen wat hij/zij daar van vindt.
quote:minny schreef op 23 oktober 2008 @ 18:27:

[...]

Als ik het echt nodig vond zou ik het wel doen. En ik zou er eerlijk over zijn. Maar ik zou niet de arrogantie hebben om te denken dat desbetreffend persoon mij innig dankbaar zou zijn.Waar staat dan dat die vriendin innig dankbaar zou zijn?
quote:hanZie schreef op 23 oktober 2008 @ 18:28:

[...]

Advies inwinnen is geen opfokken.Ze hebben het er samen over gehad, en je weet hoe dat gaat...
quote:minny schreef op 23 oktober 2008 @ 18:24:

Hoe dan ook....leef niet in de illusie dat iemand ooit nog iets met je maken wil hebben als je het amk op ze af stuurt. Al dan niet terecht.

Minny, het zou je verbazen als je wist hoeveel mensen die gemeld zijn, zelfs dankbaar zijn dat er hulp komt. Echt waar.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Helemaal eens, Minny. (*aanvulling: ik reageerde op de opmerking van Minny dat mensen elkaar kunnen opfokken en dat soms een flesje te laat en gekke kleren kopen al wordt gezien als kindermishandeling*)

En waar ligt de grens? Liefdevolle verwaarlozing of er een klerebende van maken? Van buitenaf zie je bovendien meestal momentopnamen. Het is een lastig verhaal. Van achter de computer kunnen wij er al helemaal niks van maken (wil de helderziende forummer zich eventjes melden?).

Vandaar mijn advies aan TO: bel eens met het AMK. Niks melding of erop afsturen, maar een gesprek en dan kun je daarna vast beslissen of het zin heeft om ze in te schakelen.

Mocht je besluiten om te melden en mocht het AMK besluiten te gaan onderzoeken, dan blijf je zelf buiten schot (wat je daar dan ook van kunt vinden).
quote:hanZie schreef op 23 oktober 2008 @ 18:29:

[...]

Waar staat dan dat die vriendin innig dankbaar zou zijn?Welke reactie verwacht jij dan als je adviseert om haar te vertellen dat ze het voor haar eigen bestwil deed?! Ik zou echt niet iemads huis meer in durven stappen als ik zoiets deed...
quote:Poezewoes schreef op 23 oktober 2008 @ 18:31:

[...]

Minny, het zou je verbazen als je wist hoeveel mensen die gemeld zijn, zelfs dankbaar zijn dat er hulp komt. Echt waar.Het zou jou verbazen hoeveel mensen doen alsof omdat dat is wat de hulpverlening wil horen...
Zoals Minny al zegt: het gaat erom hoe lang ze haar kind alleen laat en in welke omstandigheden. Ze is alleenstaand moeder, ik kan me voorstellen dat ze af en toe geen andere mogelijkheid ziet dan even snel op en neer naar de super op de hoek als haar kindje ligt te slapen. Ben je dan een slechte moeder? Ik vind van niet. Niet iedereen heeft de luxe om z'n kind met alle aandacht te omringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven