Geld & Recht alle pijlers

Als single op jezelf.

07-02-2016 12:29 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal !

Dit is mijn allereerste post, omdat ik toch graag wat advies zou kunnen gebruiken.

Ik ben single, en vind het tijd om op mezelf te gaan.

Graag zou ik dichterbij mijn werk willen wonen, en op jezelf heb je toch meer privacy dan bij je ouders.

Niks mis met wonen bij mijn ouders, ze zijn echt super. maar iedereen begrijpt denk ik wel wat ik bedoel op een bepaald punt in je leven.

Ik ben opzoek gegaan naar een klein appartementje, en eerlijk gezegd ben ik me dood geschrokken van de huur prijzen.

voor een mini kamer in de desbetreffende stad betaal je 500 euro kaal, die je dus moet delen met medebewoners.

voor een klein appartementje betaal je 700-800 euro kaal.

Nu is het zo, dat ik net een nieuwe baan heb en ik mijn inkomen niet met 100% zekerheid kan vast stellen.

dit in verband met overwerken en met dubbel betaald op zondag. ( ik werk vaker zn 46 uur per week )

Met mijn eerste loon zou ik dus net geen huur toeslag kunnen krijgen.

Met een huurprijs boven de 710 dus ook niet.. dus ik ga er maar vanuit dat ik niks krijg.

Als ik met 2 personen was, vond ik dit echt wel prima.

Maar als er zn 800 euro naar de huur gaat + 100 euro GWL + mijn vaste lasten.

dan hou je dus echt niet veel over. en is het alleen bijna niet te doen.

( ik ga bijna nooit uit of doe dingen die extra geld kosten, leef best zuinig )

heeft er iemand misschien tips?

of zijn er subsidies voor alleenwonende wat ik over het hoofd heb gezien?

+ voor de alleen wonende mensen: hoe brengen jullie dit op?
'Succes is achieved and maintained by those who try and keep trying'
Misschien is kopen iets? De rente staat superlaag laag.
Welkom in de grote mensen wereld!
Ja als alleenstaande kun je zeker niet meer dan 70.000 lenen.

had dit al gecheckt.

Maar goed: welkom in de grote mensen wereld. I KNOW

maar dacht misschien hebben de grote mensen wel tips die ik niet weet..

het is toch niet meer normaal dat je op vandaag voor 3/4 deel betaald aan je vaste lasten?

kan beter een blokhut bouwen in mijn ouders hun tuin hahaha
Sociale huur via een woningstichting?
Gewoon op kamers gaan en faciliteiten delen.
Hoe oud ben je? Hoeveel verdien je? Kun je niet gaan samenwonen met een vriendin?

Een appartementje delen is haske gezellig hoor, het zijn niet allemaal brakke studentikoze beerputten. Ik heb genoeg vriendinnen die zo wonen in mooie appartementen. Da's vaak wel makkelijker in de particuliere sector dan in de vrije sector via de woningbouwvereniging enzo.
Het leven als alleenstaande is gewoon veel duurder dan voor stellen. Ik heb daar geen oplossing voor. Je moet meer verdienen om hetzelfde te kunnen doen. Er zijn geen subsidies voor alleenstaanden.
Hoe oud ben je? In welke stad wil je wonen?

Als de stad waar je wil wonen erg duur is, kan je ook in nabij gelegen dorpen/steden kijken, is wellicht goedkoper.

En verder is het een kwestie van goed zoeken & geluk hebben. En niet te veeleisend zijn.

En als je alleenstaand bent gaat inderdaad een groter deel van je inkomen op aan huur, dat is praktisch onvermijdelijk, omdat je de kosten niet kan delen.
quote:lux. schreef op 07 februari 2016 @ 12:39:

Hoe oud ben je? Hoeveel verdien je? Kun je niet gaan samenwonen met een vriendin?

Een appartementje delen is haske gezellig hoor, het zijn niet allemaal brakke studentikoze beerputten. Ik heb genoeg vriendinnen die zo wonen in mooie appartementen. Da's vaak wel makkelijker in de particuliere sector dan in de vrije sector via de woningbouwvereniging enzo.Dit wilde ik zeggen. Het kan echt leuk zijn om samen met een vriendin/vriendinnen in een huis te wonen.
Met een intentieverklaring van je werk kan je wel een grotere hypotheek krijgen. Misschien is dat wat ?
Uh dan verdien je gewoon niet veel?

Ik kan als alleenstaande 170.000 lenen, niet 70.000.
Hoe oud ben je en wat heb je gespaard gedurende je jeugd/studententijd?

Als je nog 'n paar jaar bij je ouders kunt blijven wonen en flink kunt sparen kun je daarna wellicht iets kopen ipv dat je het grootste deel van je inkomen aan huur kwijt bent en daar nog niet eens 'n fatsoenlijke woning voor hebt.
Shoot first, ask questions later!
quote:jo12345 schreef op 07 februari 2016 @ 12:34:

Welkom in de grote mensen wereld!

He, ik vond dit dus eerst een beetje lullig, maar toen ik bezig was aan een reactie kwam ik dus ook hierop uit

TO, ik ben wel benieuwd hoe grondig je al hebt gezocht. Als je niet verder bent gekomen dan een paar standaard verhuurmakelaars, dan is er waarschijnlijk nog wel een markt in een lager prijssegment.

Wil je per se alleen wonen of is een appartement met een huisgenoot een optie?

Over welke stad hebben we het hier? Hoe is de woningvraag/nood?

Wat zijn je eisen voor een woning? Zijn die realistisch?
quote:Marbles2 schreef op 07 februari 2016 @ 12:38:

het is toch niet meer normaal dat je op vandaag voor 3/4 deel betaald aan je vaste lasten?

Jij verdient maar 1200 euro met 46 uur werken per week?
quote:Rubber_Ducky schreef op 07 februari 2016 @ 12:40:

[...]

Dit wilde ik zeggen. Het kan echt leuk zijn om samen met een vriendin/vriendinnen in een huis te wonen.

Of je vriendschap om zeep helpen...

Als je anders tegenover poetsen staat of tegen lawaai in de late uurtjes of het meenemen van sekspartners waardoor de ander de halve nacht wakker ligt.

Zou de gok dus maar niet wagen.
Shoot first, ask questions later!
quote:lux. schreef op 07 februari 2016 @ 12:40:

Uh dan verdien je gewoon niet veel?

Ik kan als alleenstaande 170.000 lenen, niet 70.000.

ECHT??

bij welke bank was dat dan?

Ik verdien dus te veel voor huursubsidie, dus dat is zeker niet te weinig zou je zeggen dan.
Als je 'maar' 70.000 per jaar kunt lenen, verdien je wel genoeg voor de huurtoeslag hoor! Huurtoeslag wordt per jaar berekent (jaarinkomen) en niet per maand.
quote:Stokstaartjenl schreef op 07 februari 2016 @ 12:44:

[...]

Jij verdient maar 1200 euro met 46 uur werken per week?

6,5 euro netto per uur

Ja hier klopt iets niet
ik ben begonnen op mijn 23e in een kleine huurflat in een niet al te beste buurt van Utrecht (kanaleneiland).. daarna gaan samenwonen, daarna naar vrije sector huur en daarna gekocht... Dus.. geen rare route.. en je moet toch ergens beginnen.. Ik ben begonnen met goedkoop huren, sparen en daarna door..
quote:Marbles2 schreef op 07 februari 2016 @ 12:38:

Ja als alleenstaande kun je zeker niet meer dan 70.000 lenen.

had dit al gecheckt.

Maar goed: welkom in de grote mensen wereld. I KNOW

maar dacht misschien hebben de grote mensen wel tips die ik niet weet..

kan beter een blokhut bouwen in mijn ouders hun tuin hahaha

Nou....ligt er een beetje aan wat je verdient hè

Ik ben alleen en heb een hypotheek van 160.000 (in 2013 afgesloten, dus annuitair 105% van het aankoopbedrag)...maar ik verdien dan ook net iets meer dan modaal

Als je zou willen kopen, kun je eens een oriënterend gesprek met een bank/hypotheekverstrekker aangaan.

En ja, met alle vaste lasten meegeteld (huur/boodschap/verzekeringen/heffingen/sparen) kom je op een aardig bedrag uit!
"I love not Man the less, but Nature more..."
quote:redbuIIetje schreef op 07 februari 2016 @ 12:44:

[...]

Of je vriendschap om zeep helpen...

Als je anders tegenover poetsen staat of tegen lawaai in de late uurtjes of het meenemen van sekspartners waardoor de ander de halve nacht wakker ligt.

Zou de gok dus maar niet wagen.Kwestie van geven en nemen
quote:Elisabeth1988 schreef op 07 februari 2016 @ 12:49:

[...]

6,5 euro netto per uur

Ja hier klopt iets nietTO is vermoedelijk rond de 18, en dan val je nog onder het minimumjeugdloon. Rare regeling, maar zo is het wel.
quote:roze-bank schreef op 07 februari 2016 @ 12:48:

Als je 'maar' 70.000 per jaar kunt lenen, verdien je wel genoeg voor de huurtoeslag hoor! Huurtoeslag wordt per jaar berekent (jaarinkomen) en niet per maand.Die grens ligt bij 22.000 bruto ofzo. Dat is niet echt heel veel.
Gezien je maximaal ¤70.000 kan hypotheken (wat overigens enkel met je inkomen te maken heeft en niks met je relatiestatus), kom je wellicht in aanmerking voor sociale woningbouw? Verder klopt je beeld wel dat de meeste singles relatief veel van hun inkomen aan huisvesting kwijt zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven