Dresscode feestelijk
maandag 8 februari 2016 om 21:13
maandag 8 februari 2016 om 21:16
http://www.dresscode.nl/dresscodes/feestelijk/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 8 februari 2016 om 21:19
Feestelijk
Dit is het meest gebruikte niet formele kledingvoorschrift. Als argument wordt vaak gebezigd dat iedereen moet dragen waar hij/zij zich plezierig in voelt. Dat niemand zich plezierig voelt bij onzekerheid over zijn/haar kleding wordt gemakshalve maar even over het hoofd gezien. ‘We willen opa natuurlijk niet verplichten een smoking aan te schaffen’. Terwijl hij nou net die man is die het kledingvoorschrift kan negeren. Maar is een gewoon pak feestelijk? Een smoking, clownspak of casual ‘ik ga op stap’ kleren? Het kan helpen om te vragen wat de gastheer en gastvrouw zelf zul- len dragen. Het gaat immers om hun perceptie van ‘feestelijk’. Dat zou best ‘black tie’ kunnen zijn maar dat wordt dan niet als kledingvoorschrift gebruikt omdat ze bang zijn dat hun gasten dat niet kunnen betalen. Als de gastheer aangeeft een smoking te dragen bent u dus al een heel eind verder. Nog lastiger wordt het als het kledingvoorschrift feestelijk wordt gecombineerd met een thema zoals ‘seventies’. Wat wordt er nu van u verwacht? Het meest waarschijnlijke verwachtingspatroon is feestelijke kleding in ‘seventies’ stijl. Ga hier echter nooit zo maar vanuit aangezien het ook zo maar de bedoeling kan zijn dat er in smoking en cocktailjurken op foute jaren zeventig disco wordt ge- danst. En dan valt u met uw kralenkettingen behoorlijk uit de toon
http://www.newtailor.nl/dresscode/feestelijk
maandag 8 februari 2016 om 21:37
De laatste bruiloft waar ik was, was op een best chique locatie. De dresscode was ook hier feestelijk.
Mannen in pantalon of nette broek met colbert. Dames in jurk of nette broek met hakken en jasje. Het was in december dus véél dames waren in het zwart met de welbekende kerstglitters. Best saai eigenlijk. De enkeling in spijkerbroek viel wel op. Maar als man met jasje erop kom je daar net weer beter mee weg als een vrouw. Dus nee, geen spijkerbroek maar een nette broek met leuke blouse/tuniek al dan niet met jasje.
Mannen in pantalon of nette broek met colbert. Dames in jurk of nette broek met hakken en jasje. Het was in december dus véél dames waren in het zwart met de welbekende kerstglitters. Best saai eigenlijk. De enkeling in spijkerbroek viel wel op. Maar als man met jasje erop kom je daar net weer beter mee weg als een vrouw. Dus nee, geen spijkerbroek maar een nette broek met leuke blouse/tuniek al dan niet met jasje.
maandag 8 februari 2016 om 21:48
maandag 8 februari 2016 om 22:03
quote:hoelahoepla schreef op 08 februari 2016 @ 21:59:
Beter overdressed dan underdressed.
Een spijkerbroek naar een feestje (waar je een uitnodiging voor kijgt incl dresscode) vind ik nooit een goed idee.
Overdressed zijn is ook heel vervelend.
Een niet-bestaande dresscode ( feestelijk ) dat is pas een slecht idee.
Beter overdressed dan underdressed.
Een spijkerbroek naar een feestje (waar je een uitnodiging voor kijgt incl dresscode) vind ik nooit een goed idee.
Overdressed zijn is ook heel vervelend.
Een niet-bestaande dresscode ( feestelijk ) dat is pas een slecht idee.
maandag 8 februari 2016 om 22:14
quote:Maleficent schreef op 08 februari 2016 @ 22:12:
Feestelijk is vrijetijdskleding maar dan net even wat chiquer. Denk ik.https://blog.houseofeinstein.nl/de-sok-maakt-de-man/
En met een paar kekke sokken.
Feestelijk is vrijetijdskleding maar dan net even wat chiquer. Denk ik.https://blog.houseofeinstein.nl/de-sok-maakt-de-man/
En met een paar kekke sokken.
maandag 8 februari 2016 om 23:56
quote:Yavanna schreef op 08 februari 2016 @ 23:17:
Je zou het aan de organisatoren kunnen vragen. Ik ben ooit een keer ontzettend overdressed geweest en voelde me toch best opgelaten.Same here! Dresscode gala, dus ik keurig lange jurk, haar opgestoken, handschoenen, the works. Stond iedereen daar in cocktailjurkjes en mannen in spijkerbroek op een enkeling na. Kennelijk had ik toch de betekenis van "gala" gemist... achja, die mensen zaten ook in een iets ander milieu dan ik.
Je zou het aan de organisatoren kunnen vragen. Ik ben ooit een keer ontzettend overdressed geweest en voelde me toch best opgelaten.Same here! Dresscode gala, dus ik keurig lange jurk, haar opgestoken, handschoenen, the works. Stond iedereen daar in cocktailjurkjes en mannen in spijkerbroek op een enkeling na. Kennelijk had ik toch de betekenis van "gala" gemist... achja, die mensen zaten ook in een iets ander milieu dan ik.
Silence is golden. Duct tape is silver.
dinsdag 9 februari 2016 om 00:58
quote:Maleficent schreef op 08 februari 2016 @ 22:12:
Feestelijk is vrijetijdskleding maar dan net even wat chiquer. Denk ik.
Denk je ja. Dat is precies het probleem met onduidelijke zelf verzonnen dresscodes. Niemand weet het dan eigenlijk en iedereen doet maar wat.
Ik had laatst een feestje met dresscode "casual en dan een kleur".
Er waren mannen in pak, mannen in spijkerbroek met sweaters, vrouwen in jurk (tot en met een in gala aan toe), in jeans, op sneakers en op pumps. Eigenlijk gewoon een zooitje dus
Als er dan zonodig een dresscode moet zijn, dan alsjeblieft een beetje duidelijke, waarover geen verwarring kan bestaan.
Feestelijk is vrijetijdskleding maar dan net even wat chiquer. Denk ik.
Denk je ja. Dat is precies het probleem met onduidelijke zelf verzonnen dresscodes. Niemand weet het dan eigenlijk en iedereen doet maar wat.
Ik had laatst een feestje met dresscode "casual en dan een kleur".
Er waren mannen in pak, mannen in spijkerbroek met sweaters, vrouwen in jurk (tot en met een in gala aan toe), in jeans, op sneakers en op pumps. Eigenlijk gewoon een zooitje dus
Als er dan zonodig een dresscode moet zijn, dan alsjeblieft een beetje duidelijke, waarover geen verwarring kan bestaan.
dinsdag 9 februari 2016 om 01:00
quote:missmisery schreef op 08 februari 2016 @ 23:56:
[...]
Same here! Dresscode gala, dus ik keurig lange jurk, haar opgestoken, handschoenen, the works. Stond iedereen daar in cocktailjurkjes en mannen in spijkerbroek op een enkeling na. Kennelijk had ik toch de betekenis van "gala" gemist... achja, die mensen zaten ook in een iets ander milieu dan ik.Idioot. Gala is heel duidelijk aan regels gebonden. Allemaal mensen die niet weten hoe het hoort dus.
[...]
Same here! Dresscode gala, dus ik keurig lange jurk, haar opgestoken, handschoenen, the works. Stond iedereen daar in cocktailjurkjes en mannen in spijkerbroek op een enkeling na. Kennelijk had ik toch de betekenis van "gala" gemist... achja, die mensen zaten ook in een iets ander milieu dan ik.Idioot. Gala is heel duidelijk aan regels gebonden. Allemaal mensen die niet weten hoe het hoort dus.
dinsdag 9 februari 2016 om 08:21
quote:Marana_ schreef op 08 februari 2016 @ 23:09:
Waarom dan niet gewoon een kaart zonder dresscode?
Bij feestelijk denk ik aan jurken/rokken (in lichte kleuren, niet te somber) en voor mannen pantalon met jasje. Feestelijk chique is dan met das of zo?We wilden een dresscode omdat we onze bruiloft in ons nieuwe huis gaan vieren. Aangezien het dan dus gewoon 'thuis' is en niet op locatie willen we hiermee voorkomen dat mensen wel in hun spijkerbroek komen aanzetten .
Waarom dan niet gewoon een kaart zonder dresscode?
Bij feestelijk denk ik aan jurken/rokken (in lichte kleuren, niet te somber) en voor mannen pantalon met jasje. Feestelijk chique is dan met das of zo?We wilden een dresscode omdat we onze bruiloft in ons nieuwe huis gaan vieren. Aangezien het dan dus gewoon 'thuis' is en niet op locatie willen we hiermee voorkomen dat mensen wel in hun spijkerbroek komen aanzetten .