Bouwtechnische keuring valt tegen
vrijdag 12 februari 2016 om 18:42
We hebben een huis gekocht onder voorbehoud van onder andere bouwtechnische keuring (jaren 50 huis) en bouwvergunning. De procedure voor de vergunning is opgestart. Dat weet de verkoper. Dat vergt ook wat onzekerheden en flexibiliteit van verkoper.
Vorige week is het huis bouwtechnisch gekeurd en dat viel tegen. Direct ongeveer 11.000 euro reparatiekosten en binnen 5 jaar 12.000 euro. Totaal 25.000 euro. Grootste kostenposten zijn kozijnen (die zijn gerepareerd en overgeschilderd), dak en gevels.
We waren er financieel al uit. Koopakte is nog niet getekend. We hebben het bouwtechnisch rapport nu bij de verkoper en makelaar neergelegd en wachten op een voorstel.
Wat denken jullie? Wat kunnen en mogen we verwachten?
Vorige week is het huis bouwtechnisch gekeurd en dat viel tegen. Direct ongeveer 11.000 euro reparatiekosten en binnen 5 jaar 12.000 euro. Totaal 25.000 euro. Grootste kostenposten zijn kozijnen (die zijn gerepareerd en overgeschilderd), dak en gevels.
We waren er financieel al uit. Koopakte is nog niet getekend. We hebben het bouwtechnisch rapport nu bij de verkoper en makelaar neergelegd en wachten op een voorstel.
Wat denken jullie? Wat kunnen en mogen we verwachten?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
vrijdag 12 februari 2016 om 20:33
quote:boannan schreef op 12 februari 2016 @ 20:28:
Geen paniek hier hoor. Voor mijn gevoel is het huis al van ons. De extra kosten vinden we heel vervelend maar zijn niet onoverkomelijk. Ik ga ervan uit dat de bouwtechnische keurder niet enorm overdrijft maar reëel is.In dat geval: gefeliciteerd met jullie nieuwe huis En als je er toch 'gewoon' gaat wonen, kan je met sommige kostenposten ook gewoon de gok nemen hoe snel hoe erg jullie er last van krijgen. Fijn dat jullie een goede plek gevonden hebben!
Geen paniek hier hoor. Voor mijn gevoel is het huis al van ons. De extra kosten vinden we heel vervelend maar zijn niet onoverkomelijk. Ik ga ervan uit dat de bouwtechnische keurder niet enorm overdrijft maar reëel is.In dat geval: gefeliciteerd met jullie nieuwe huis En als je er toch 'gewoon' gaat wonen, kan je met sommige kostenposten ook gewoon de gok nemen hoe snel hoe erg jullie er last van krijgen. Fijn dat jullie een goede plek gevonden hebben!
vrijdag 12 februari 2016 om 20:35
quote:viva1966 schreef op 12 februari 2016 @ 20:12:
[...]
Een aankoopmakelaar doet geen bouwtechnische keuring. Dat wordt altijd apart gedaan. Een aankoopmakelaar geeft hoogstens de obvious zaken aan, maar die kan meestal zelf ook wel zien.Dat weet ik ook wel. Hij/zij kan echter wel een goed advies geven na een bouwtechnische keuring. Uiteindelijk is het aan de kopers wat zij ermee doen. Als de kosten niet onoverkomelijk zijn hoop ik voor TO dat verkoper hen iets tegemoet komt.
[...]
Een aankoopmakelaar doet geen bouwtechnische keuring. Dat wordt altijd apart gedaan. Een aankoopmakelaar geeft hoogstens de obvious zaken aan, maar die kan meestal zelf ook wel zien.Dat weet ik ook wel. Hij/zij kan echter wel een goed advies geven na een bouwtechnische keuring. Uiteindelijk is het aan de kopers wat zij ermee doen. Als de kosten niet onoverkomelijk zijn hoop ik voor TO dat verkoper hen iets tegemoet komt.
vrijdag 12 februari 2016 om 20:42
quote:elein schreef op 12 februari 2016 @ 20:33:
[...]
In dat geval: gefeliciteerd met jullie nieuwe huis En als je er toch 'gewoon' gaat wonen, kan je met sommige kostenposten ook gewoon de gok nemen hoe snel hoe erg jullie er last van krijgen. Fijn dat jullie een goede plek gevonden hebben!Het is nog lang niet zeker hoor. Het is heel spannend of de gemeente onze verbouwplannen gaat goedkeuren. Ik zal heel erg teleurgesteld zijn als ze dat niet doen. Ik denk dat we daar als gezin gelukkig kunnen worden.
[...]
In dat geval: gefeliciteerd met jullie nieuwe huis En als je er toch 'gewoon' gaat wonen, kan je met sommige kostenposten ook gewoon de gok nemen hoe snel hoe erg jullie er last van krijgen. Fijn dat jullie een goede plek gevonden hebben!Het is nog lang niet zeker hoor. Het is heel spannend of de gemeente onze verbouwplannen gaat goedkeuren. Ik zal heel erg teleurgesteld zijn als ze dat niet doen. Ik denk dat we daar als gezin gelukkig kunnen worden.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
vrijdag 12 februari 2016 om 20:51
Maar onder voorbehoud van een bouwkundige keuring is toch vaak gekoppeld aan een bedrag? Dus als uit de keuring blijkt dat de directe kosten meer dan 5000 bedraagt er vanaf gezien kan worden? Dan is dat toch je optie en kan je vervolgens opnieuw onderhandelen.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
zaterdag 13 februari 2016 om 00:00
Zelf heb ik ook een aantal jaren terug een bouwtechnische keuring laten uitvoeren voor een huis waarin wij geïnteresseerd waren. Het resultaat was een zeer uitgebreid rapport en ook torenhoge kosten, voor de diverse reparaties maar ook voor het rapport trouwens. Wij hebben toen van de aankoop afgezien. Altijd spijt gehad.
Lees het rapport eens kritisch door, misschien dat niet alles direct hoeft te gebeuren? Zelfs aan een huis van een paar jaar oud is onderhoud nodig..
Lees het rapport eens kritisch door, misschien dat niet alles direct hoeft te gebeuren? Zelfs aan een huis van een paar jaar oud is onderhoud nodig..
zaterdag 13 februari 2016 om 00:05
Toen wij het huis van mijn schoonmoeder verkochten hadden de kopers in de ontbindende voorwaarden gezet dat ze niet meer dan 5000 euro onmiddellijke kosten wilden. Er kwam 9500 onmiddellijke kosten uit de keuring. Slik. Wij in de stress, kopers in de stress. We hebben dat opgelost door de koopprijs te verlagen met 5000 euro.
zaterdag 13 februari 2016 om 11:21
Het is een ontbindende voorwaarde, dus je mag van de koop afzien als het hoger is dan bedrag X (en bedrag X moet dan wel gespecificeerd zijn!). Maar het is geen verplichting voor de verkoper om opnieuw in onderhandeling te gaan, of om automatisch te zakken in prijs. Het kan natuurlijk ook al in de prijs meegenomen zijn. Het is dus onmogelijk om zomaar te zeggen 'wat je van de verkopers mag verwachten'.
Ik vond trouwens zelf ook de schattingen van de keurder behoorlijk aan de hoge kant. Mijn toiletpot zat los: 90 euro. Opgelost met een schroevendraaier. Mos op een vensterbank: 120 euro. Opgelost met een doekje en groene zeep.
Ik vond trouwens zelf ook de schattingen van de keurder behoorlijk aan de hoge kant. Mijn toiletpot zat los: 90 euro. Opgelost met een schroevendraaier. Mos op een vensterbank: 120 euro. Opgelost met een doekje en groene zeep.
zaterdag 13 februari 2016 om 11:31
Het mooie van oude woningen is dat ze een charme hebben die je niet snel terugvindt in nieuwe woningen. De ellende van oude woningen is dat ze duur zijn in onderhoud als je ze koopt. Niets is symmetrisch, als je pech hebt heb je prachtige lijsten om je deuren en je deuren zelf en die zijn een bitch om te schuren (lees: met het handje). Als hout van kozijnen ooit gebladderd zijn geweest blijven ze dat doen hoe duur de verf ook is die je er op smeert. En toch zijn ze zeer geliefd als ze perfect zijn opgeknapt op de woonmarkt. Leer zelf klussen is je grootste winst en niet schrikken dat je elk jaar wel een klus moet aanpakken.Een oud huis heeft liefde en geduld nodig (en een bak geld), maar kan jou het schelen als je er jaren wil gaan wonen.
maandag 2 januari 2017 om 22:27
Ik heb bij mijn huis in het koopcontract een ontbindende voorwaarde laten opnemen met een maximum bedrag dat uit de technische keuring mocht komen.
Het bedrag bleef eronder en ik heb het huis gekocht. Overigens is "meteen" ook relatief.
Zo moest er meteen een balk onder het balkon worden vervangen (die is ook echt enorm rot) maar het balkon ligt op zóveel balken die verder allemaal prima zijn, dat het balkon in geen 100 jaar naar beneden stort.
Het huis is van oorsprong een zeer degelijk gebouwde graanschuur die al zo'n 130 jaar staat. Dus ik maak me voorlopig geen zorgen.
Het bedrag bleef eronder en ik heb het huis gekocht. Overigens is "meteen" ook relatief.
Zo moest er meteen een balk onder het balkon worden vervangen (die is ook echt enorm rot) maar het balkon ligt op zóveel balken die verder allemaal prima zijn, dat het balkon in geen 100 jaar naar beneden stort.
Het huis is van oorsprong een zeer degelijk gebouwde graanschuur die al zo'n 130 jaar staat. Dus ik maak me voorlopig geen zorgen.
When in doubt, the auditor is always right!