Hypotheek haalbaar?
zaterdag 20 februari 2016 om 19:21
Hoi,
Binnenkort hebben we een hypotheekgesprek en we hopen dat we een hypotheek van 235.000 kunnen krijgen (prijs woning 215.000). Het is een nieuwbouwproject dat we erg leuk vinden. Nu ben ik benieuwd of iemand met een vergelijkbaar inkomen dit kon verkijgen, iemand? Verzamelinkomen is bruto 51.000, hebben vaste contracten en geen schulden/ leningen. En een bescheiden spaarrekening.
Ben benieuwd.
Binnenkort hebben we een hypotheekgesprek en we hopen dat we een hypotheek van 235.000 kunnen krijgen (prijs woning 215.000). Het is een nieuwbouwproject dat we erg leuk vinden. Nu ben ik benieuwd of iemand met een vergelijkbaar inkomen dit kon verkijgen, iemand? Verzamelinkomen is bruto 51.000, hebben vaste contracten en geen schulden/ leningen. En een bescheiden spaarrekening.
Ben benieuwd.
zaterdag 20 februari 2016 om 19:44
Op deze site kun je een hele accurate berekening maken:
http://www.berekenhet.nl/hypotheek-en-wonen/index.html
Toen ik me aan het oriënteren was, klopte de site met wat de meeste adviseurs zeiden.
Helaas voor jullie vrees ik, dat jullie het door de gewijzigde regels van het afgelopen jaar, anderhalf jaar, net niet meer redden.
Ik zou het ook niet willen als ik jullie was, je zit dan wel erg hoog.
Ik kwam destijds nog wel aan een dergelijk bedrag (iets hoger was zelfs mogelijk), maar ik durfde dat echt niet aan en ben er ruim onder gaan zitten en ik ben daar achteraf enorm blij om, want ik vind alle kosten bij elkaar elke maand al meer dan genoeg.
http://www.berekenhet.nl/hypotheek-en-wonen/index.html
Toen ik me aan het oriënteren was, klopte de site met wat de meeste adviseurs zeiden.
Helaas voor jullie vrees ik, dat jullie het door de gewijzigde regels van het afgelopen jaar, anderhalf jaar, net niet meer redden.
Ik zou het ook niet willen als ik jullie was, je zit dan wel erg hoog.
Ik kwam destijds nog wel aan een dergelijk bedrag (iets hoger was zelfs mogelijk), maar ik durfde dat echt niet aan en ben er ruim onder gaan zitten en ik ben daar achteraf enorm blij om, want ik vind alle kosten bij elkaar elke maand al meer dan genoeg.
zaterdag 20 februari 2016 om 19:48
Ons verzamelinkomen is (bijna) 2x zo hoog en wij hebben een hypo van 225. We zouden tot 250 willen gaan, maar hoger niet. Als een van ons twee nu zijn baan kwijtraakt, dan kunnen we het huis nog betalen. (Als mijn vriend zijn baan verliest is dat wel een stuk krapper dan als ik mijn baan verlies). Ook bij uit elkaar gaan / ernstige ziekte / etc gaan we er vanuit dat we de kosten kunnen dragen. Ik zou nooit een maximale hypotheek (op 2 inkomens) overwegen
zaterdag 20 februari 2016 om 19:52
quote:Marover2801 schreef op 20 februari 2016 @ 19:40:
Goed die 180 euro van de hypotheek leg je opzij, maar waarschijnlijk zijn je GWL ook hoger (aangezien je een groter huis moet verwarmen). En je gemeentelijke lasten worden (waarschijnlijk) hoger omdat deze worden berekend op WOZ waarde.
Succes, maar denk er wel heel goed over na. Want nooit meer geld overhouden voor als je wasmachine of koelkast vervangen moet worden is ook niet alles.
Als het nieuwbouw is, is GWL waarschijnlijk juist een stuk lager.
Maar goed, om dáár nou je hypotheek op te berekenen...
Goed die 180 euro van de hypotheek leg je opzij, maar waarschijnlijk zijn je GWL ook hoger (aangezien je een groter huis moet verwarmen). En je gemeentelijke lasten worden (waarschijnlijk) hoger omdat deze worden berekend op WOZ waarde.
Succes, maar denk er wel heel goed over na. Want nooit meer geld overhouden voor als je wasmachine of koelkast vervangen moet worden is ook niet alles.
Als het nieuwbouw is, is GWL waarschijnlijk juist een stuk lager.
Maar goed, om dáár nou je hypotheek op te berekenen...
zaterdag 20 februari 2016 om 19:54
quote:matroesjka_ schreef op 20 februari 2016 @ 19:30:
[...]
Dit is wel een beetje kort door de bocht. Je weet ten eerste niet wat er van het bruto inkomen netto overblijft, je weet ook niet wat mensen hun bestedingspatroon is. En als mensen moeten huren zijn ze al snel duurder uit dan de hypotheeklast van een huis van bijvoorbeeld 2 ton. De huur kun je opzeggen en een hypotheek is niet zo vrijblijvend, dat is wel iets om rekening mee te houden.Klopt helemaal, het is geredeneerd vanuit mijn eigen situatie (iets hoger brutoloon en lagere hypotheek, ik woon alleen).
[...]
Dit is wel een beetje kort door de bocht. Je weet ten eerste niet wat er van het bruto inkomen netto overblijft, je weet ook niet wat mensen hun bestedingspatroon is. En als mensen moeten huren zijn ze al snel duurder uit dan de hypotheeklast van een huis van bijvoorbeeld 2 ton. De huur kun je opzeggen en een hypotheek is niet zo vrijblijvend, dat is wel iets om rekening mee te houden.Klopt helemaal, het is geredeneerd vanuit mijn eigen situatie (iets hoger brutoloon en lagere hypotheek, ik woon alleen).
zaterdag 20 februari 2016 om 20:10
Wat voor hypotheek heb je nu? Misschien (deels) aflossingsvrij of spaarhypotheek? Fiscaal mag je die renteaftrek nog meenemen tot je de initiele 30 jaar hebt bereikt. Dan ben je dus niet verplicht om af te gaan lossen nu, wat wellicht nu in de maandlasten scheelt. Overigens moet je wel nagaan of/wat financieel verstandig is (welke financiele producten heb je nu om tot aflossing te komen aan het einde van de looptijd?) maar je hypotheeklast is niet te vergelijken met iemand die nu start en een annuïteiten of liniaire lening moet afsluiten. Wij hebben bijvoorbeeld onze hypotheek pas 6 jaar en kunnen deze bij ons nieuwe huis dus ook nog 24 jaar volledig aftrekken. Dit geldt dan wel alleen tot het maximaal de hypotheek die je nu hebt.
Of 235k haalbaar is met jullie inkomen durf ik niet te zeggen. Ligt misschien ook aan het spaargeld dat je nu hebt? En ligt ook aan de verdeling van het inkomen tussen de partners, want het tweede inkomen telt maar voor de helft mee (voorheen voor 1/3).
Of 235k haalbaar is met jullie inkomen durf ik niet te zeggen. Ligt misschien ook aan het spaargeld dat je nu hebt? En ligt ook aan de verdeling van het inkomen tussen de partners, want het tweede inkomen telt maar voor de helft mee (voorheen voor 1/3).
zondag 21 februari 2016 om 01:02
De vraag stellen of je dit hypotheekbedrag "kunt krijgen" is niet zo interessant. Je kunt daar alleen iets zinnigs van zeggen als je ook weet hoe je uitgavenpatroon in elkaar steekt. Dit soort bedragen leveren je een bruto hypotheek op van rond de 800-850 euro. Ik zou dat een lachertje vinden maar ik hoef geen kinderen te onderhouden. Dus je kunt dat niet vergelijken.
Wat ook nog meespeelt is dat je verbouwingskosten niet meer kunt meefinancieren in je hypotheek (of heel beperkt). Het idee van 235K lenen bij een woning met een waarde van 215K klopt dus al niet. Je kunt er maar 2% bovenop lenen en de rest zal je zelf moeten inleggen.
Als je nu al geen spaargeld hebt zou ik dus nog wel 3x nadenken over een nieuwbouwwoning op de top van je inkomen.
Wat ook nog meespeelt is dat je verbouwingskosten niet meer kunt meefinancieren in je hypotheek (of heel beperkt). Het idee van 235K lenen bij een woning met een waarde van 215K klopt dus al niet. Je kunt er maar 2% bovenop lenen en de rest zal je zelf moeten inleggen.
Als je nu al geen spaargeld hebt zou ik dus nog wel 3x nadenken over een nieuwbouwwoning op de top van je inkomen.
zondag 21 februari 2016 om 08:51
Het zijn natuurlijk inderdaad twee dingen;kán ik de hypotheek krijgen zo ja wíl ik dat. Wilde eerste inventariserw of het überhaupt mogelijk zal zijn, scheelt nadenken over willen we dat echt. Handog ook om te weten of mensen met een vergelijkbaar inkomen het ook haalbaar vinden of er bijv spijt van hebben.. Reacties.nog steeds welkom, heb ze allen ook aan man laten lezen en samen de dingen besproken
zondag 21 februari 2016 om 09:09
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 21 februari 2016 @ 01:02:
Dit klopt helemaal niet met een nieuwbouwwoning. Wij hebben vorig jaar (toen de max op 103% lag voor bestaande woningen) 46.000 extra geleend op een huis van 2 ton. Zo lang je bij de hypotheekverstrekker kunt aantonen dat je dat geld aan blijvende, vaste verbeteringen in je huis besteedt kun je zoveel extra lenen als je wil (en kan met je salaris natuurlijk).
Dit maakt voor TO niet zoveel uit, maar ik lees zoveel stellig advies, wat dus gewoon niet klopt.
@TO: al eerder gezed, verkijk je niet op de kosten voor een nieuwbouwwoning. Er komt écht nog veel bij kijken, zelfs als je het goedkoop aan wil pakken. Je moet echt enige flexibiliteit hebben en als ik jullie salarissen zo lees, zit dat er bij jullie niet.
Om nog maar niet te spreken van de dubbele lasten: wist je dat je bij nieuwbouw bij start bouw direct hypotheek gaat betalen? Dat begint op zo'n 60% van je hypotheek en loopt gestaag op. Dat betekent dus ongeveer 10 maanden dat bovenop je huidige hypotheek of huur. Of kun je in die 10 maanden ergens gratis wonen met je kids?
Ik zou kijken voor een goedkopere, bestaande woning waarbij je de kosten veel beter in kunt schatten. Ga anders eens vrijblijvend met een hypotheekadviseur praten. Zij kunnen het zo voor je voorrekenen.
Succes!
Dit klopt helemaal niet met een nieuwbouwwoning. Wij hebben vorig jaar (toen de max op 103% lag voor bestaande woningen) 46.000 extra geleend op een huis van 2 ton. Zo lang je bij de hypotheekverstrekker kunt aantonen dat je dat geld aan blijvende, vaste verbeteringen in je huis besteedt kun je zoveel extra lenen als je wil (en kan met je salaris natuurlijk).
Dit maakt voor TO niet zoveel uit, maar ik lees zoveel stellig advies, wat dus gewoon niet klopt.
@TO: al eerder gezed, verkijk je niet op de kosten voor een nieuwbouwwoning. Er komt écht nog veel bij kijken, zelfs als je het goedkoop aan wil pakken. Je moet echt enige flexibiliteit hebben en als ik jullie salarissen zo lees, zit dat er bij jullie niet.
Om nog maar niet te spreken van de dubbele lasten: wist je dat je bij nieuwbouw bij start bouw direct hypotheek gaat betalen? Dat begint op zo'n 60% van je hypotheek en loopt gestaag op. Dat betekent dus ongeveer 10 maanden dat bovenop je huidige hypotheek of huur. Of kun je in die 10 maanden ergens gratis wonen met je kids?
Ik zou kijken voor een goedkopere, bestaande woning waarbij je de kosten veel beter in kunt schatten. Ga anders eens vrijblijvend met een hypotheekadviseur praten. Zij kunnen het zo voor je voorrekenen.
Succes!
zondag 21 februari 2016 om 09:31
Doe gewoon een check op internet, dan zie je het heel snel hoor.
Inkomen per jaar¤ 51.000
Maximaal leenbedrag ¤ 209.800
Koopsom van de woning¤ 235.000
Kosten kopen woning ¤ 7.850
U heeft nodig¤ 242.850
Maximaal te financieren ¤ 209.800
Benodigd eigen geld ¤ 33.050
Bruto maandbedrag¤ 862
Netto maandbedrag ¤ 729.
Nee dus. Dat huis is te duur als je geen eigen geld hebt.
Inkomen per jaar¤ 51.000
Maximaal leenbedrag ¤ 209.800
Koopsom van de woning¤ 235.000
Kosten kopen woning ¤ 7.850
U heeft nodig¤ 242.850
Maximaal te financieren ¤ 209.800
Benodigd eigen geld ¤ 33.050
Bruto maandbedrag¤ 862
Netto maandbedrag ¤ 729.
Nee dus. Dat huis is te duur als je geen eigen geld hebt.
zondag 21 februari 2016 om 09:48
To heeft het over hun verzamel inkomen. Een hypotheekverstrekker gaat niet uit van het verzamel inkomen maar van het totale bruto inkomen.
Afhankelink van de aftrekposten die je hebt kan het verzamelinko en bij de belastingdienst fors lager uitkomen.
Is die 51000 echt jullie bruto jaarlijkse inkomen dan verdien je te weinig voir de hypothedk die jij wil.
Maar prast je echt over je verzamelinkomen en is jullie bruto jaar inkomen dud hoger dan kan het zijn dat je die hypotheek wel kan krijgen afhankelijk van hoe hoog jullie bruto inkomen daadwerkelijk is.
Heeft jullie huis onder of overwaarde? Daar hangt natuurlijk ook van af hoeveel hypotheek jullie daadwerkelijk nodig hebben.
Afhankelink van de aftrekposten die je hebt kan het verzamelinko en bij de belastingdienst fors lager uitkomen.
Is die 51000 echt jullie bruto jaarlijkse inkomen dan verdien je te weinig voir de hypothedk die jij wil.
Maar prast je echt over je verzamelinkomen en is jullie bruto jaar inkomen dud hoger dan kan het zijn dat je die hypotheek wel kan krijgen afhankelijk van hoe hoog jullie bruto inkomen daadwerkelijk is.
Heeft jullie huis onder of overwaarde? Daar hangt natuurlijk ook van af hoeveel hypotheek jullie daadwerkelijk nodig hebben.
zondag 21 februari 2016 om 10:09
quote:hoelahoepla schreef op 20 februari 2016 @ 19:48:
Ons verzamelinkomen is (bijna) 2x zo hoog en wij hebben een hypo van 225. We zouden tot 250 willen gaan, maar hoger niet. Als een van ons twee nu zijn baan kwijtraakt, dan kunnen we het huis nog betalen. (Als mijn vriend zijn baan verliest is dat wel een stuk krapper dan als ik mijn baan verlies). Ook bij uit elkaar gaan / ernstige ziekte / etc gaan we er vanuit dat we de kosten kunnen dragen. Ik zou nooit een maximale hypotheek (op 2 inkomens) overwegenDit dus!! Ik werd ziek, afgekeurd en sinds die tijd wordt de hypotheek van 225 op een salaris gedragen.
Ons verzamelinkomen is (bijna) 2x zo hoog en wij hebben een hypo van 225. We zouden tot 250 willen gaan, maar hoger niet. Als een van ons twee nu zijn baan kwijtraakt, dan kunnen we het huis nog betalen. (Als mijn vriend zijn baan verliest is dat wel een stuk krapper dan als ik mijn baan verlies). Ook bij uit elkaar gaan / ernstige ziekte / etc gaan we er vanuit dat we de kosten kunnen dragen. Ik zou nooit een maximale hypotheek (op 2 inkomens) overwegenDit dus!! Ik werd ziek, afgekeurd en sinds die tijd wordt de hypotheek van 225 op een salaris gedragen.
zondag 21 februari 2016 om 10:12
quote:suuz393 schreef op 21 februari 2016 @ 09:09:
[...]
Succes!Kk, von, komt allemaal zo'n beetje op 7/8% van de aankoopwaarde uit
[...]
Succes!Kk, von, komt allemaal zo'n beetje op 7/8% van de aankoopwaarde uit
zondag 21 februari 2016 om 10:28
zondag 21 februari 2016 om 10:34
zondag 21 februari 2016 om 10:35
Nadeel is dat een koophuis ook andere kosten met zich meeneemt die afschuwelijk hoog kunnen zijn. OZB is de melkkoe van bijna iedere gemeente, opstal verzekering komt er bij en bedenk ook dat sociale lasten steeds hoger worden. Als de auto kapot gaat heb je al snel een probleem. Een huis is alleen leuk als het geen blok aan je been is.
zondag 21 februari 2016 om 10:40
quote:Geronimo2 schreef op 21 februari 2016 @ 10:35:
Nadeel is dat een koophuis ook andere kosten met zich meeneemt die afschuwelijk hoog kunnen zijn. OZB is de melkkoe van bijna iedere gemeente, opstal verzekering komt er bij en bedenk ook dat sociale lasten steeds hoger worden. Als de auto kapot gaat heb je al snel een probleem. Een huis is alleen leuk als het geen blok aan je been is.Helemaal waar. Ik begrijp alleen dat TO nu ook al een koophuis heeft. Dus als het goed is weet ze dit.
Nadeel is dat een koophuis ook andere kosten met zich meeneemt die afschuwelijk hoog kunnen zijn. OZB is de melkkoe van bijna iedere gemeente, opstal verzekering komt er bij en bedenk ook dat sociale lasten steeds hoger worden. Als de auto kapot gaat heb je al snel een probleem. Een huis is alleen leuk als het geen blok aan je been is.Helemaal waar. Ik begrijp alleen dat TO nu ook al een koophuis heeft. Dus als het goed is weet ze dit.
zondag 21 februari 2016 om 10:41
Wij hebben hetzelfde inkomen en een huis gekocht van 230. Dit kon gewoon, de Max die er konden lenen was 243. Dit is mede Door de lage rente. Wij hebben het vergeleken met wat we nu betalen voor een te krap huur appartement en daar betalen we al haast 800 euro pm ex. Voor. Gezien we met deze hypotheeksom niet erg veel omhoog gaan qua huur/(netto) hypotheek en we het verder ook al jaren zo redden zou t in deze tijd zonde zijn om het niet te doen.
zondag 21 februari 2016 om 11:05