Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof

25-02-2016 19:12 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk onregelmatig en wil 5 uur ouderschapsverlof per week opnemen op een vaste avond door de week.

Mijn baas zegt dat dat niet kan. Ik kan wel ouderschapsverlof opnemen maar niet op een vaste avond. Hiermee zou ik mijn collega's verplichten die avond te werken. ??? Roostertechnisch te moeilijk, te veel druk op het rooster etc.

Ouderschapsverlof vraag ik 2 maanden van te voren aan, dan hebben ze toch tijd om extern iemand te zoeken die die avond voor me werkt? Mijn team hoeft die uren toch niet op te lossen?

Mijn rechtsbijstand zegt dat ik een grote kans maak mijn gelijk te krijgen tenzij ze echt kunnen aantonen dat het roostertechnisch onmogelijk is, maar dat lijkt hun sterk.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik vind het sowieso erg knap van je dat je die twee kinderen samen met je partner hebt kunnen opvoeden als jij nooit lang van tevoren weet (op de ene dag/dat ene dagdeel na) wanneer je moet werken!

Je komt op mij niet over als een huilie. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat jij graag een extra dagdeel vrij bent i.p.v 5 uur per week minder werken. Met zo'n dagdeel kun je plannen, zonder gaat dat veel moeilijker.
quote:esther55 schreef op 27 februari 2016 @ 09:23:

[...]

Nou, mooi toch? Niet linksom maar rechtsom....... En misbruik of niet doet niet ter zake, TO heeft dit recht.Ik vind dit echt veel te kort door de bocht. Ga nou toch gewoon in overleg in plaats van te gaan zitten drammen over een recht dat er niet is. Want ja, ze heeft recht op verlof, maar nee, niet perse alleen op die avond die haar schikt.
Nou volgens mij mag je het dus wél opnemen op het moment dat jou schikt.

Bovendien wordt er niet gereageerd op TO?
Stel, je gaat 24 uur werken op rooster ipv 29 uur. Zou je dan die paar keer dat je toch op die specifieke avond ingeroosterd wordt niet gewoon kunnen ruilen? Je geeft aan dat er best collega's zijn die die avond wel kunnen werken.
quote:-Suze- schreef op 27 februari 2016 @ 09:49:

[...]

Ik vind dit echt veel te kort door de bocht. Ga nou toch gewoon in overleg in plaats van te gaan zitten drammen over een recht dat er niet is. Want ja, ze heeft recht op verlof, maar nee, niet perse alleen op die avond die haar schikt.

Mijn advies is toch ook om in overleg te gaan. En het is dus wel de avond die TO in haar aanvraag zet. En niet zoals de werkgever wil 'de dag dat het beste uitkomt volgens het rooster'. Dat zou dus ook betekenen elke week een andere dag? Nee dus, dat mag een werkgever niet doen.

Plus het recht is er wel, lees de Wet Arbeid en zorg zou ik zeggen, hoofdstuk 6.....,

Maar ik laat het hierbij. Hopelijk snapt TO het wel
quote:-Suze- schreef op 27 februari 2016 @ 09:55:

Stel, je gaat 24 uur werken op rooster ipv 29 uur. Zou je dan die paar keer dat je toch op die specifieke avond ingeroosterd wordt niet gewoon kunnen ruilen? Je geeft aan dat er best collega's zijn die die avond wel kunnen werken.Nee want dat zou betekenen dat ze 24 uur contract krijgt en na je ouderschapsverlof heb je gewoon weer recht om 29 uur te werken. Plus ouderschapsverlof hoeft niet om een paar keer te gaan, dat kan maximaal 7 jaar duren......
quote:esther55 schreef op 27 februari 2016 @ 09:57:

[...]

Nee want dat zou betekenen dat ze 24 uur contract krijgt en na je ouderschapsverlof heb je gewoon weer recht om 29 uur te werken. Plus ouderschapsverlof hoeft niet om een paar keer te gaan, dat kan maximaal 7 jaar duren......

Nee hoor, ze neemt dan gewoon 5 uur verlof op.

Je snapt er volgens mij weinig van. To wordt geen verlof geweigerd, er wordt geweigerd er een vaste dag aan te koppelen.
quote:-Suze- schreef op 27 februari 2016 @ 10:01:

[...]

Nee hoor, ze neemt dan gewoon 5 uur verlof op.

Je snapt er volgens mij weinig van. To wordt geen verlof geweigerd, er wordt geweigerd er een vaste dag aan te koppelen.

En welk gewoon verlof neemt ze dan op volgend jou? Vakantieverlof ???

Ik vind dat jij er weinig van snapt.

En het antwoordt dat het onzin is dat de werkgever geen vaste dag wil staat in mijn post van 9.16 uur.
fijne dag allemaal !
To, ga gewoon even naar p&o en overleg daar over de mogelijkheden.
succes TO, hopelijk kom je er op een goede manier uit op je werk. Laat je nog even weten wat er uiteindelijk beslist wordt? Ben daar wel nieuwsgierig naar
quote:esther55 schreef op 27 februari 2016 @ 10:07:

[...]

En welk gewoon verlof neemt ze dan op volgend jou? Vakantieverlof ???

.Ouderschapsverlof, want dat wil dus helemaal niemand haar weigeren. Maar dat dringt kennelijk niet tot je door.
Ik dacht dat je het opgaf
quote:-Suze- schreef op 27 februari 2016 @ 10:12:

[...]

Ouderschapsverlof, want dat wil dus helemaal niemand haar weigeren. Maar dat dringt kennelijk niet tot je door.

Zie post van TO op 9.20 uur, het wordt haar wel geweigerd en wel nog tijdens het teamoverleg.

Dringt het allemaal wel bij jou door?
quote:-Suze- schreef op 27 februari 2016 @ 09:49:

[...]

Ik vind dit echt veel te kort door de bocht. Ga nou toch gewoon in overleg in plaats van te gaan zitten drammen over een recht dat er niet is. Want ja, ze heeft recht op verlof, maar nee, niet perse alleen op die avond die haar schikt.

Ik ben al 2 x in overleg geweest. Bovendien stuur ik opties naar werkgever waar ik geen reactie op krijg.

Volgens de cao horen we ook ons rooster 3 maanden van te voren te krijgen, dat is meestal ook maar 1 maand van te voren, maar goed daar doen we ook niet moeilijk over.

Het mes snijdt hier vaak maar aan 1 kant
quote:esther55 schreef op 27 februari 2016 @ 09:56:

[...]

Mijn advies is toch ook om in overleg te gaan. En het is dus wel de avond die TO in haar aanvraag zet. En niet zoals de werkgever wil 'de dag dat het beste uitkomt volgens het rooster'. Dat zou dus ook betekenen elke week een andere dag? Nee dus, dat mag een werkgever niet doen.

Plus het recht is er wel, lees de Wet Arbeid en zorg zou ik zeggen, hoofdstuk 6.....,

Maar ik laat het hierbij. Hopelijk snapt TO het wel Ja, dankjewel!
quote:sofietje83 schreef op 27 februari 2016 @ 10:12:

succes TO, hopelijk kom je er op een goede manier uit op je werk. Laat je nog even weten wat er uiteindelijk beslist wordt? Ben daar wel nieuwsgierig naarJa zal ik doen!
Ouderschapsverlof wordt niet geweigerd, alleen op de avond dat ik die wil inzetten wordt geweigerd.
quote:whatamess schreef op 27 februari 2016 @ 10:40:

Ouderschapsverlof wordt niet geweigerd, alleen op de avond dat ik die wil inzetten wordt geweigerd.Snap ik hoor. Maar zie het eens van de kant van je werkgever: als hij jou toestemming geeft zit hij straks met een enorm roosterprobleem want dan moet hij uiteraard iedere werknemer het recht geven zelf te bepalen op welke dag het verlof is. Dan is een rooster maken toch niet meer te doen?
Maar dat vraag ik me dus af, of je dat recht niet hebt. Daar gaat het hier volgens mij ook om. Osv op een moment dat jou niet uitkomt heb je niet zoveel aan. Als ik mijn osv op moet nemen op een dag dat man vrij is schiet het niet echt op. Mij is toen verteld dat ik het recht had op het kiezen van de dag. Gelukkig kon dit ook
Je hebt gewoon rechten op grond van wet, cao en/of individuele arbeidsovereenkomst. Vooral de wettelijke rechten eens bekijken
quote:-Suze- schreef op 27 februari 2016 @ 11:22:

[...]

Snap ik hoor. Maar zie het eens van de kant van je werkgever: als hij jou toestemming geeft zit hij straks met een enorm roosterprobleem want dan moet hij uiteraard iedere werknemer het recht geven zelf te bepalen op welke dag het verlof is. Dan is een rooster maken toch niet meer te doen?

Ze moeten ook niet willen oplossen binnen het eigen team, ze moeten er een flexmedewerker voor inzetten, die zijn er namelijk om gaten te vullen op alle locaties.

We zullen zien of ik daar wettelijk recht op heb.

Als dat zo is ga ik dat wel afdwingen ja.

Ik ga het niet laten omdat het zielig is dat werkgever het rooster moeilijk rond krijgt.
Even een korte update; overleg met leidinggevende heeft niet geholpen. Ze wil geen vaste avond toekennen.

Brief gehad van p&o met bevestiging opname uren osv met daarin vermeld het aantal uren en de duur van de opname, maar dus niet wanneer.

Rechtsbijstand ingeschakeld. Gebeld door een juriste. Ze schat de kans 50/50, maar ze gaat zich er nog meer in verdiepen en belt donderdag terug. Ze gaf wel een beetje te kennen dat ze dit niet rechtbankwaardig vindt. Wél als ze helemaal geen osv zouden toekennen, maar dat is bij mij niet het geval.

Roostertechnische problemen zijn wel degelijk zwaarwegende belangen volgens haar.
Ik denk dat dat gewoon de crux is, je wilt een tweede vaste avond vrij, en dat gaat niet, iedereen mag max 1 vaste avond aangeven om vrij te zijn. Ze staan het ouderschapsverlof wel toe, je mag wel minder werken, maar wel volgens het rooster.

Je wilt van 29 uur naar 24 uur he? De collega's die een contract hebben voor 24 uur, die hebben ook allemaal 1 vaste avond vrij neem ik aan?
Bedankt voor de update! Wel balen voor je... Al een idee wat je nu zelf verder wilt!?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven