Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Dat lijkt mij dus ook ideaal, om gewoon een paar setjes te hebben en that's it. Ik draag nu ook eigenlijk altijd al dezelfde kleren. Toch heb ik 2 kledingkasten vol met kleding die ik nooit draag. Ik wil daar zo graag vanaf, maar het kost me ook moeite om het zomaar weg te brengen. Ik heb al ontzettend veel kleding weggedaan, dit is wat ik over had maar het is nog steeds veel te veel.

Heeft iemand daar een tip voor?
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 03 maart 2016 @ 15:29:

Dat lijkt mij dus ook ideaal, om gewoon een paar setjes te hebben en that's it. Ik draag nu ook eigenlijk altijd al dezelfde kleren. Toch heb ik 2 kledingkasten vol met kleding die ik nooit draag. Ik wil daar zo graag vanaf, maar het kost me ook moeite om het zomaar weg te brengen. Ik heb al ontzettend veel kleding weggedaan, dit is wat ik over had maar het is nog steeds veel te veel.

Niks meer kopen :p

Kleding slijt vanzelf. Doe je dat weg en trek je aan wat je nog id kast hebt hangen. Vind je het item echt helemaal niks en trek je het alsnog niet aan dan is het ook niet voor jou en ligt het nutteloos in de kast te liggen. Dan is het ook niet zonde om weg te doen en er een ander blij mee te maken. Het neemt ruimte in zonde reden en blij wordt je er ook niet van
Ik probeer me bij de gedachte 'zonde' te realiseren dat het pas echt zonde is als je vierkante meters gebruikt voor nutteloos spul (voor jou, anderen kunnen er juist heel blij mee zijn!). Weet je wel wat die meters je per maand kosten?!
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 03 maart 2016 @ 15:29:

Meedoen met het voornemen om een jaar niks te kopen en je daar echt aan te houden.

Capsules maken per 2-3 maanden en aan het einde van die periode beslissen: dit gaat weg, want is niet gedragen/versleten/te klein/te groot/staat niet/op uitgekeken etc en dan pas aan het eind van die periode beslissen wat opgeborgen wordt en wat weg moet. En dan ook echt iets op de stapel "weg" leggen. Maar niet té radicaal want dan ga je weer vinden dat je niks/te weinig hebt.

Ik heb een capsule voor januari/februari gemaakt en heb afgelopen week twee broeken en twee truien op de stapel "weg" gelegd en een aantal andere dingen weer naar zolder gebracht. Mijn capsule voor maart/april is deels overlappend met de vorige en deels aangevuld met meer lente-achtige kledingstukken. Eind april ga ik weer opnieuw beoordelen, een deel weg en een deel weer opbergen.

In november, december heb je dan uitendelijk een minder volle kast (want wel steeds dingen weggedaan en een jaar lang niks gekocht) en zul je aan de hand van de kledingstukken die er dan nog wel zijn beter kunnen beoordelen wat goede aanvullende kledingstukken of basics zijn en/of er echt nog wat ontbreekt.
Ik heb trouwens net bij aanvang van de capsule van maart-april ook alweer drie items op de stapel weg gelegd, want aangekomen en ik krijg mij nu niet meer in die broek en jasjes gewurmd. En zit te goed in mijn vel om af te willen vallen. Niet nodig ook. Maar zo slinkt mijn kledingcollectie natuurlijk ook want deze zijn de capsule van maart-april niet eens in mogen gaan...
Ik weet niet waarom, maar ik vind het opeens weer moeilijk om niks te kopen. Ik heb zelfs mijn favoriete webshops zitten bekijken, maar gelukkig hadden ze niks leuks. Ik heb nu toch het gevoel dat ik steeds maar weer in hetzelfde loop. Mijn winterkleding ben ik nu wel een beetje zat en voor zomerkleding is het nog te koud.

Wat ik vooral lastig vind, is dat ik nu op het punt kom dat ik me af vraag waarom het zo alles-of-niks moet. Als ik nou één leuk shirtje koop, dan kan ik weer even vooruit. En voor het geld hoef ik het toch niet te laten. Maar dat had ik vorig jaar dus ook na twee of drie maanden. En toen ik eenmaal wat gekocht had, ging ik even later ook weer helemaal los. Juist omdat het helemaal niet shoppen niet gelukt was. En uiteindelijk heb ik dus wel veel te veel uitgegeven, vorig jaar.

Even doorbijten dus maar, maar het is wel lastig.
Is ook het seizoen Spuit-elf. Je winterkleding ben je gewoon zat, het is verdorie maart, weg met de truien. Nog eventjes doorbijten, als het een graad of tien warmer is kun je weer fijn blouses en shirts aan. Die je heus nog in je kast hebt liggen, al maanden ongedragen. Daarvoor hoef je helemaal niks nieuws te kopen.
Ik koop geen truien meer, maar vesten. Dan kan je beter weer kleding toch door dragen. Geeft meer ruimte voor variatie.

Eigenlijk nog te koud, maar soms toch een warme dag. Jasjes kan ik zo niet vinden. Vesten zie ik veel meer leuke.

Maar met jasjes kan hetzelfde. Ik vind alleen vesten wat prettiger op het moment vanwege het kunnen wassen en niet hoeven strijken.

Ik heb er nu weer een lange gevonden die ik echt leuk vind. Nog niet gedragen. Ik wacht tot een feestje.
quote:Pumps_italiaans schreef op 05 maart 2016 @ 13:51:

Ik koop geen truien meer, maar vesten. Dan kan je beter weer kleding toch door dragen. Geeft meer ruimte voor variatie.

Eigenlijk nog te koud, maar soms toch een warme dag. Jasjes kan ik zo niet vinden. Vesten zie ik veel meer leuke.

Maar met jasjes kan hetzelfde. Ik vind alleen vesten wat prettiger op het moment vanwege het kunnen wassen en niet hoeven strijken.

Ik heb er nu weer een lange gevonden die ik echt leuk vind. Nog niet gedragen. Ik wacht tot een feestje.Dit topic gaat er toch om dat je geen kleding meer koopt ???
quote:luca schreef op 05 maart 2016 @ 14:10:

[...]

Dit topic gaat er toch om dat je geen kleding meer koopt ???Ja, inderdaad

Hier al 2,5 maand niks gekocht en ik vind het eigenlijk echt niet moeilijk meer!
Ik ben begin juli begonnen met de uitdaging.

Ben sindsdien 28 kilo afgevallen, ik had gelukkig kleding nog liggen in allerlei maten, en ook dat was net als nieuw voor me

In december voor 25 euro handschoenen/sokken/ondergoed/pantoffels en nachthemd gekocht

in januari een spijkerbroek in de uitverkoop gekocht voor 15 euro

In febr 2 broeken gekocht van 10 en 5 euro, de laatste 2ehands, een shirt voor 2 euro in de uitverkoop en een zwempak voor 25 euro

verder nog een jasje gekregen via de weggeefhoek

( ja ik hou mijn uitgaven bij)

Ik heb voor 30 euro oude kleding verkocht

Ik wil zo goed als op mijn streefgewicht zitten en dan leuke nieuwe spullen gaan kopen

Kan niet wachten
luca schreef op 05 maart 2016 @ 14:10:

[...]

Dit topic gaat er toch om dat je -------> een jaar lang <---------- geen kleding meer koopt ???

Ja, inderdaad

Ja, is voorbij dat jaar
Oh maar wij zijn weer opnieuw begonnen
quote:sofietje83 schreef op 05 maart 2016 @ 19:47:

Oh maar wij zijn weer opnieuw begonnen

Ja, aha.

Dan kan je het gebruik van vesten als TIP gebruiken om meer te combineren en winter en zomer kleding door te dragen.

Daar was het voor bedoeld.

Lezen.

Het blijft moeilijk.
@spuit-elf, ik denk inderdaad dat het met het seizoen te maken heeft, wat marana ook zegt. Wat kan helpen is te bedenken dat je dat mooie wintervest nog maar een paar keer aan kan dit seizoen, dus nu nog even van profiteren, nu kan het nog, over een paar weken is het te warm. Bij de kinderen merk ik het ook, zo van nog even deze dikke truien aan, bij hen een extra reden, want volgend jaar zijn ze te klein. Maar wat is het verleidelijk het mooie nieuwe setje van mijn dochter uit haar kast te halen. Of alvast voor mezelf wat dunnere tops aan te trekken die al de hele winter hebben liggen wachten. Als ik mijn zomerkleding zie liggen voelt het inderdaad weer als wat nieuws, zoals meerderen hier ook zeggen.
quote:Pumps_italiaans schreef op 05 maart 2016 @ 20:03:

[...]

Ja, aha.

Dan kan je het gebruik van vesten als TIP gebruiken om meer te combineren en winter en zomer kleding door te dragen.

Daar was het voor bedoeld.

Lezen.

Het blijft moeilijk. Ik vind dat je raar reageert. Maargoed bedankt voor de tip. Veel plezier met je vest
Dat is wel een goeie tip, vlinder. Nog even genieten van de echte winterkleding. Ik heb ook wel wat bloesjes die ik alleen met mooi weer draag, dus al een tijdje niet aan gehad. Alleen voor mijn werk heb ik toch vaak dezelfde dingen aan, of het nu warm of koud is.

Ik moet denk ik blijven proberen meer af te wisselen binnen wat ik heb. Ik heb echt periodes dat ik alleen maar jurkjes aan wil en periodes dat ik juist broeken draag. En dan loop ik dus vaak in hetzelfde.

Nou ja, mijn koopdrang is al weer wat gezakt. Bij het idee om de stad in te gaan om iets te zoeken of iets te bestellen en dan ophalen en misschien weer terugsturen word ik al moe Gelukkig maar.
Dat laatste heb ik ook inderdaad. Over 6 weken "mag" ik weer gaan winkelen en hoewel dat eerst als een eeuwigheid klonk vind ik dat nu best snel. Ook zin in mooier weer, andere kleding voelt dan weer als nieuw. Vorig jaar vanwege zwangerschap ook veel niet kunnen dragen dus dat is extra leuk straks
Oh over dat hetzelfde dragen, ik ben er op m'n werk eens op gaan letten. En weet je, veel mensen dragen vaak hetzelfde. Alleen viel me dat eerst echt niet op! Zit dus vooral in je eigen hoofd denk ik
Pearle, wat goed zeg, zoveel afgevallen!
In juni ga ik voor langere tijd op reis en heb me daarom voorgenomen alleen kleding te kopen die ik meeneem voor mn reis. Heb nu een 3 in 1 jack gekocht en een bikini. Ik merk ook dat ik nu ook meer kleding aandoe die eerst maar een beetje in mn kast hingen zonder aan te doen. Enige lastige vind ik wel dat ik eigenlijk een aantal kledingstukken moet vervangen, vooral shirtjes waar van die deovlekken inzitten die er niet meer uitgaan.
quote:jasminn schreef op 06 maart 2016 @ 11:47:

In juni ga ik voor langere tijd op reis en heb me daarom voorgenomen alleen kleding te kopen die ik meeneem voor mn reis. Heb nu een 3 in 1 jack gekocht en een bikini. Ik merk ook dat ik nu ook meer kleding aandoe die eerst maar een beetje in mn kast hingen zonder aan te doen. Enige lastige vind ik wel dat ik eigenlijk een aantal kledingstukken moet vervangen, vooral shirtjes waar van die deovlekken inzitten die er niet meer uitgaan.

Even wassen met schoonmaakazijn.

Dat helpt vaak wel.

Daarnaast als je ze echt moet gaan vervangen, neem die shirtjes dan mee op reis en draag ze daar nog een keer. Doe ze dan pas weg. Zorgt voor een lichtere koffer en misschien kun je ze eventueel ter plekke vervangen. Als het dan toch moet.
het is mij nog niet gelukt, ik heb toch een aantal dingen gekocht. Een paar nieuwe colberts, het lang gewenste rood leren jasje en nog twee paar laarzen.

En ik heb nog een paar wensen. Maar het topic heeft me wel veel bewuster gemaakt van wat ik in mijn kast heb en ik maak wel veel bewustere keuzes.

Ik blijf ook meelezen en misschien dat ik op een later moment alsnog de uitdaging aan ga.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven