Gezondheid alle pijlers

Hartritme

09-03-2016 07:59 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik merk sinds enige tijd dat ik last heb van een onregelmatig hartritme.

Ik voel me al een tijdje erg onrustig, heb last van paniekaanvallen (niet constant, wel regelmatig) en benauwdheid.

Ik heb nooit echt aan een verband gedacht, maar nu blijkt dus ook dat mijn hartritme onregelmatig is. Ik kwam er perrongeluk achter na dat ik mijn bloeddruk had opgemeten.

Nu is het zo dat ik al wel een tijdje teveel koffie drink, vaak te weinig slaap heb en behoorlijk gestrest ben. Zou dit één van de oorzaken kunnen zijn? En zo ja, kunnen deze klachten ook verdwijnen als ik dit ga aanpakken (lees: leefstijl veranderen).

Ik heb inmiddels een afspraak bij mijn huisarts gemaakt, maar kan hiervoor maandag pas terecht. Tot die tijd ben ik er voornamelijk over aan het nadenken.
Stress werkt niet mee inderdaad.

Is er wel altijd iemand in de buurt om je te helpen als dat nodig is?
quote:wyandotje schreef op 09 maart 2016 @ 08:01:

Stress werkt niet mee inderdaad.

Is er wel altijd iemand in de buurt om je te helpen als dat nodig is?

Nee, maar heb het inmiddels wel onder controle hoor.

Ik weet nu wel hoe ik ermee om moet gaan.
Wist je dat het normaal is dat je hart sneller klopt als je inademt dan wanneer je uitademt?

Verder, komt goed ;)
Maar ga toch maar wel naar de dokter. Hartproblemen kunnen uiterst vervelende gevolgen hebben.
quote:Meisie90 schreef op 09 maart 2016 @ 08:07:

Wist je dat het normaal is dat je hart sneller klopt als je inademt dan wanneer je uitademt?

Verder, komt goed ;)

Dat geloof ik wel. Maar ik merk gewoon aan alles dat ik last heb van hartritmestoornis.

Kan een kleinigheidje zijn, maar je hart is toch iets om serieus te nemen.
Zeker! Vraag om een hartfilmpje en bloedproeven. Ik wist eerder ook niet dat je hart zo kwetsbaar is.
In januari had je toch ook een topic over je gezondheid en ben je helemaal doorgelicht? Toen zou je ook al je levensstijl (teveel koffie etc) aanpakken, toch?
quote:Honeymoonquiz schreef op 09 maart 2016 @ 08:21:

In januari had je toch ook een topic over je gezondheid en ben je helemaal doorgelicht? Toen zou je ook al je levensstijl (teveel koffie etc) aanpakken, toch?Klopt helemaal.
Ik had zo'n 10jaar geleden een paniekstoornis. Daardoor ging mijn hart ook bonzen/onregelmatig kloppen.

Ook die benauwdheid hoorde daarbij met een gejaagd gevoel.

Regelmatig zat ik toen in paniek bij de huisarts of eerste hulp, omdat ik dacht dat er íets met mijn hart aan de hand zou zijn.

Bleek allemaal niet zo te zijn. Klachten van paniekaanval kunnen heel erg lijken op hartklachten.

Ik lees dat je nog geen 2 maanden geleden helemaal nagekeken bent, maar dat alles in orde bleek te zijn.

Uiteraard moet je het altijd serieus te nemen, maar probeer op die momenten eens je aandacht te verleggen (boek lezen, film opzetten, puzzel maken), wellicht merk je dan dat je ook weer rustiger zal worden.
The finest pleasure is kindness to others.
quote:PeterRusso schreef op 09 maart 2016 @ 08:04:

Nee, maar heb het inmiddels wel onder controle hoor.

Ik weet nu wel hoe ik ermee om moet gaan.Binnen vijf minuten? Dat doe je snel!
quote:Lisette_ schreef op 09 maart 2016 @ 08:33:

Ik had zo'n 10jaar geleden een paniekstoornis. Daardoor ging mijn hart ook bonzen/onregelmatig kloppen.

Ook die benauwdheid hoorde daarbij met een gejaagd gevoel.

Regelmatig zat ik toen in paniek bij de huisarts of eerste hulp, omdat ik dacht dat er íets met mijn hart aan de hand zou zijn.

Bleek allemaal niet zo te zijn. Klachten van paniekaanval kunnen heel erg lijken op hartklachten.

Ik lees dat je nog geen 2 maanden geleden helemaal nagekeken bent, maar dat alles in orde bleek te zijn.

Uiteraard moet je het altijd serieus te nemen, maar probeer op die momenten eens je aandacht te verleggen (boek lezen, film opzetten, puzzel maken), wellicht merk je dan dat je ook weer rustiger zal worden.

Dag Lisette,

Bedankt voor je reactie!

Nee, ik ben 2 maanden geleden niet helemaal nagekeken. Ik heb 2 maanden geleden al eens een topic geplaatst om daarin te vermelden dat ik me niet helemaal goed voel.

Mijn levensstijl is niet super gezond (veel koffie, te weinig slapen en in de weekenden veel alcohol) en ik heb dus last van wat (vage) klachten.

Ik ga maandag pas voor het eerst naar mijn huisarts.
quote:prik schreef op 09 maart 2016 @ 08:36:

[...]

Binnen vijf minuten? Dat doe je snel!

Goed lezen.

Ik heb nog steeds last van paniekaanvallen, maar weet hoe ik ermee om moet gaan als ik er eentje krijg.

Dat ik nu merk dat ik last heb van een onregelmatig hartritme staat hier los van.
quote:PeterRusso schreef op 09 maart 2016 @ 08:39:

Goed lezen.Ik lees goed hoor, misschien moet je wat duidelijker communiceren.
quote:prik schreef op 09 maart 2016 @ 08:41:

[...]

Ik lees goed hoor, misschien moet je wat duidelijker communiceren.Bij deze dan ;)

[...]

Goed lezen.

Ik heb nog steeds last van paniekaanvallen, maar weet hoe ik ermee om moet gaan als ik er eentje krijg.

Dat ik nu merk dat ik last heb van een onregelmatig hartritme staat hier los van.Dat staat er hoogstwaarschijnlijk niet los van. Maar laat je dat vooral vertellen door je huisarts.
quote:PeterRusso schreef op 09 maart 2016 @ 08:37:

[...]

Dag Lisette,

Bedankt voor je reactie!

Nee, ik ben 2 maanden geleden niet helemaal nagekeken. Ik heb 2 maanden geleden al eens een topic geplaatst om daarin te vermelden dat ik me niet helemaal goed voel.

Mijn levensstijl is niet super gezond (veel koffie, te weinig slapen en in de weekenden veel alcohol) en ik heb dus last van wat (vage) klachten.

Ik ga maandag pas voor het eerst naar mijn huisarts.Op 20 januari schrijf je dat je naar de huisarts bent geweest, bloed hebt laten prikken etc en dat het een mentaal probleem lijkt te zijn... Maar je gaat maandag pas voor het eerst naar je huisarts?!
quote:Honeymoonquiz schreef op 09 maart 2016 @ 08:43:

[...]

Dat staat er hoogstwaarschijnlijk niet los van. Maar laat je dat vooral vertellen door je huisarts.

Ik begrijp dat het niet los staat van elkaar. Maar het ging erom dat ik inmiddels weet wat het is om een paniekaanval te krijgen en dat ik in die situatie mezelf dan wel weet te redden.

Dat het geen oplossing is weet ik zelf ook. Vandaar mijn afspraak bij de huisarts maandag.

[...]

Dat ik nu merk dat ik last heb van een onregelmatig hartritme staat hier los van.

Hmmhmm. Ik denk het niet. Zelfs in rust ben je niet zo rustig als je zou moeten zijn. Maar bespreek het vooral met de huisarts.

En stop met koffie en alcohol en zorg dat je een goede nachtrust krijgt.
quote:Honeymoonquiz schreef op 09 maart 2016 @ 08:45:

[...]

Op 20 januari schrijf je dat je naar de huisarts bent geweest, bloed hebt laten prikken etc en dat het een mentaal probleem lijkt te zijn... Maar je gaat maandag pas voor het eerst naar je huisarts?!Klopt ook. Maar maandag ga ik er pas heen voor m'n onregelmatige hartritme.
Je moet niet naar de huisarts voor je onregelmatige hartritme, je moet erheen om je paniekaanvallen, je onregelmatige hartslag, je overmatige koffie- en alcoholgebruik en je verstoorde slaapritme. Dan heeft de huisarts een compleet beeld van je klachten en dán kan die je adequaat helpen.
(veel) Koffie, alchohol, stress en te weinig nachtrust hebben allemaal invloed op je hartritme.

Van deze 4 oorzaken kun je de eerste 2 met onmiddellijke ingang uit je leven bannen.
quote:amarna schreef op 09 maart 2016 @ 08:51:

(veel) Koffie, alchohol, stress en te weinig nachtrust hebben allemaal invloed op je hartritme.

Van deze 4 oorzaken kun je de eerste 2 met onmiddellijke ingang uit je leven bannen.Dat kon Peter anderhalve maand geleden ook niet, dus dat zal hem nu ook niet lukken zonder hulp. Dat moet hij zijn huisarts ook vertellen.
quote:amarna schreef op 09 maart 2016 @ 08:51:

Van deze 4 oorzaken kun je de eerste 2 met onmiddellijke ingang uit je leven bannen.

Daar ben ik mij bewust van. Wat betreft alcohol, koffie en nachtrust moet dat wel lukken.

Stress loslaten is echter wat lastiger. Maar laat ik beginnen met de eerste drie inderdaad.
quote:PeterRusso schreef op 09 maart 2016 @ 08:53:

[...]

Daar ben ik mij bewust van. Wat betreft alcohol, koffie en nachtrust moet dat wel lukken.

Stress loslaten is echter wat lastiger. Maar laat ik beginnen met de eerste drie inderdaad.Dat zei je in je vorige topic ook al. Waarom is dat in de afgelopen zes-zeven weken niet gelukt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven