Hartritme
woensdag 9 maart 2016 om 07:59
Dag allemaal,
Ik merk sinds enige tijd dat ik last heb van een onregelmatig hartritme.
Ik voel me al een tijdje erg onrustig, heb last van paniekaanvallen (niet constant, wel regelmatig) en benauwdheid.
Ik heb nooit echt aan een verband gedacht, maar nu blijkt dus ook dat mijn hartritme onregelmatig is. Ik kwam er perrongeluk achter na dat ik mijn bloeddruk had opgemeten.
Nu is het zo dat ik al wel een tijdje teveel koffie drink, vaak te weinig slaap heb en behoorlijk gestrest ben. Zou dit één van de oorzaken kunnen zijn? En zo ja, kunnen deze klachten ook verdwijnen als ik dit ga aanpakken (lees: leefstijl veranderen).
Ik heb inmiddels een afspraak bij mijn huisarts gemaakt, maar kan hiervoor maandag pas terecht. Tot die tijd ben ik er voornamelijk over aan het nadenken.
Ik merk sinds enige tijd dat ik last heb van een onregelmatig hartritme.
Ik voel me al een tijdje erg onrustig, heb last van paniekaanvallen (niet constant, wel regelmatig) en benauwdheid.
Ik heb nooit echt aan een verband gedacht, maar nu blijkt dus ook dat mijn hartritme onregelmatig is. Ik kwam er perrongeluk achter na dat ik mijn bloeddruk had opgemeten.
Nu is het zo dat ik al wel een tijdje teveel koffie drink, vaak te weinig slaap heb en behoorlijk gestrest ben. Zou dit één van de oorzaken kunnen zijn? En zo ja, kunnen deze klachten ook verdwijnen als ik dit ga aanpakken (lees: leefstijl veranderen).
Ik heb inmiddels een afspraak bij mijn huisarts gemaakt, maar kan hiervoor maandag pas terecht. Tot die tijd ben ik er voornamelijk over aan het nadenken.
woensdag 9 maart 2016 om 09:02
quote:Honeymoonquiz schreef op 09 maart 2016 @ 08:58:
[...]
Dat zei je in je vorige topic ook al. Waarom is dat in de afgelopen zes-zeven weken niet gelukt?
Niet gelukt is een groot woord. Ik ben wel weer lekker gaan sporten en denk wat meer aan wat ik eet.
Echter drink ik nog wel teveel koffie en is m'n nachtrust niet voldoende. Daar moet ik zeker wat aan veranderen.
En ja, dat moet ik niet alleen zeggen. Maar ik moet het ook daadwerkelijk doen.
[...]
Dat zei je in je vorige topic ook al. Waarom is dat in de afgelopen zes-zeven weken niet gelukt?
Niet gelukt is een groot woord. Ik ben wel weer lekker gaan sporten en denk wat meer aan wat ik eet.
Echter drink ik nog wel teveel koffie en is m'n nachtrust niet voldoende. Daar moet ik zeker wat aan veranderen.
En ja, dat moet ik niet alleen zeggen. Maar ik moet het ook daadwerkelijk doen.
woensdag 9 maart 2016 om 09:02
Je hebt jezelf al de diagnose hartritmestoornis gegeven? Een normaal hartritme gaat wel vaker onregelmatig. Bijvoorbeeld bij intensieve arbeid, of zelfs zoals gemeld al door koffie of cola of stress. Je bent al doorgelicht las ik. Een hartritme stoornis is over het algemeen goed te zien op een ECG. Soms is een ECG van een paar seconde voldoende, soms moet je wat langer met een kastje lopen om dat goed te registreren.
Dit soort vragen zijn niet geschikt voor een vivaforum. We kunnen namelijk wel vinden dat je wel of niet iets hebt, maar dit is materie voor een huisarts. Ook als de problemen psychisch van aard zijn.
Dit soort vragen zijn niet geschikt voor een vivaforum. We kunnen namelijk wel vinden dat je wel of niet iets hebt, maar dit is materie voor een huisarts. Ook als de problemen psychisch van aard zijn.
woensdag 9 maart 2016 om 09:03
Het hart klopt NOOIT gelijkmatig. Bij het inademen versnelt de hartslag en bij het uitademen vertraagt de hartslag. Dit heet hartcoherentie. En een jong en gezond persoon heeft een redelijke grote hartcoherentie. Dus het is niet zo raar dat je hartslag niet gelijkmatig is.
Bij een paniek of angstgevoel gaan je sneller ademen. Dit heeft invloed op je hartritme en hartslag, gaan beide omhoog.
Goed dat je een afspraak bij je huisarts hebt gemaakt om je gerust te stellen.
Maar probeer ondertussen iets aan je stress te doen. Ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, yoga, mindfulness, etc. En vergeet ook niet om lekker te gaan bewegen, ga naar buiten, wandelen, fietsen, etc.
Bij een paniek of angstgevoel gaan je sneller ademen. Dit heeft invloed op je hartritme en hartslag, gaan beide omhoog.
Goed dat je een afspraak bij je huisarts hebt gemaakt om je gerust te stellen.
Maar probeer ondertussen iets aan je stress te doen. Ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, yoga, mindfulness, etc. En vergeet ook niet om lekker te gaan bewegen, ga naar buiten, wandelen, fietsen, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
woensdag 9 maart 2016 om 09:04
oh ja, en stop met het meten van je bloeddruk. De meest onbetrouwbare meting die je kan doen. Ben je wat gestrest of heb je net de trap opgelopen dan gaat de bloeddruk en hartslag omhoog. Dit is een normaal fysiologische reactie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
woensdag 9 maart 2016 om 09:06
quote:hamerhaai schreef op 09 maart 2016 @ 09:04:
oh ja, en stop met het meten van je bloeddruk. De meest onbetrouwbare meting die je kan doen. Ben je wat gestrest of heb je net de trap opgelopen dan gaat de bloeddruk en hartslag omhoog. Dit is een normaal fysiologische reactie.
Bedankt voor je reacties!
Het meten van m'n bloeddruk was ook meer voor de gein. M'n oma moet het dagelijks doen en ik was toevallig bij haar. Het was meer zo van: 'Stop die band ook eens bij mij om m'n arm'
De bloeddrukmeter gaf echter aan dat ik last had van een onregelmatig hartritme, vandaar.
Het meten van m'n bloeddruk was ook meer voor de gein. M'n oma moet het dagelijks doen en ik was toevallig bij haar. Het was meer zo van: 'Stop die band ook eens bij mij om m'n arm'
De bloeddrukmeter gaf echter aan dat ik last had van een onregelmatig hartritme, vandaar.
woensdag 9 maart 2016 om 09:07
quote:hamerhaai schreef op 09 maart 2016 @ 09:04:
oh ja, en stop met het meten van je bloeddruk. De meest onbetrouwbare meting die je kan doen. Ben je wat gestrest of heb je net de trap opgelopen dan gaat de bloeddruk en hartslag omhoog. Dit is een normaal fysiologische reactie.Ook als je je druk maakt om je druk
oh ja, en stop met het meten van je bloeddruk. De meest onbetrouwbare meting die je kan doen. Ben je wat gestrest of heb je net de trap opgelopen dan gaat de bloeddruk en hartslag omhoog. Dit is een normaal fysiologische reactie.Ook als je je druk maakt om je druk
woensdag 9 maart 2016 om 09:09
quote:Globox schreef op 09 maart 2016 @ 09:07:
[...]
Ook als je je druk maakt om je druk
Ik merk inderdaad dat ik door 'te piekeren' nog gejaagder begin te worden.
Ik maak me ook direct een beetje zorgen. Sowieso ben ik al een langere tijd niet helemaal mezelf. Veel gestrest en een wat wild en onbevangen leventje.
Ben mezelf er ook van bewust dat dit niet mee werkt en er iets moet veranderen.
[...]
Ook als je je druk maakt om je druk
Ik merk inderdaad dat ik door 'te piekeren' nog gejaagder begin te worden.
Ik maak me ook direct een beetje zorgen. Sowieso ben ik al een langere tijd niet helemaal mezelf. Veel gestrest en een wat wild en onbevangen leventje.
Ben mezelf er ook van bewust dat dit niet mee werkt en er iets moet veranderen.
woensdag 9 maart 2016 om 09:12
Een hartritmestoornis kun je niet zelf vaststellen. Een onregelmatige hartslag is, zoals meer gezegd, niet persé abnormaal. Kortom, je trekt wel erg voorbarige conclusies. Zelf ben ik van een cirkel tachycardie afgeholpen en dat was, ondanks de duidelijke klachten, pas aan te tonen na het dragen van zo'n kastje (holter apparaat). Ik vraag mij echt af of je geen lichamelijke spoken ziet, terwijl je gewoon niet lekker in je vel zit. Houd er rekening mee dat je huisarts je niet zomaar doorstuurt naar de cardioloog. Doet hij/zij dat wel en is er toch iets aan de hand dan zijn veel ritmestoornissen niet gevaarlijk, maar vooral vervelend. Er is ook goede medicatie beschikbaar, maar ontspanningsoefening kunnen ook goed helpen. Door tot rust te komen komt je hart vaak ook vanzelf weer in een beter ritme terecht. Hiermee kun je nu al beginnen.
woensdag 9 maart 2016 om 09:36
Ik heb al 12 jaar last van hartritmestoornissen en slik daar bètablokkers voor.
Dat jij er 'toevallig' achterkomt geeft in mijn ogen aan dat het niet echt ernstig zal zijn. Als ik mijn medicijnen niet slik kan ik niet eens normaal functioneren omdat mijn hart dan de hele dag door uit z'n ritme is en dat voel je écht ook zonder bloeddrukmeter
Natuurlijk is het goed om naar de dokter te gaan, maar ik weet uit ervaring dat stress, koffie en slaaptekort een trigger kan zijn voor (meer) hartkloppingen.
Ik verwacht dat de dokter jou adviseert om daar iig iets aan te doen.
Dat jij er 'toevallig' achterkomt geeft in mijn ogen aan dat het niet echt ernstig zal zijn. Als ik mijn medicijnen niet slik kan ik niet eens normaal functioneren omdat mijn hart dan de hele dag door uit z'n ritme is en dat voel je écht ook zonder bloeddrukmeter
Natuurlijk is het goed om naar de dokter te gaan, maar ik weet uit ervaring dat stress, koffie en slaaptekort een trigger kan zijn voor (meer) hartkloppingen.
woensdag 9 maart 2016 om 09:51
quote:Lanah1980 schreef op 09 maart 2016 @ 09:36:
Bedankt voor je (geruststellende) reactie.
Heb jij door de medicijnen die je gebruikt geen klachten meer? Of blijven de klachten altijd...
Heb jij door de medicijnen die je gebruikt geen klachten meer? Of blijven de klachten altijd...
woensdag 9 maart 2016 om 09:59
Je hebt je eigen diagnose al gesteld... Probeer dit los te laten en wacht maandag even af wat je huisarts zegt!
Echt, je levensstijl doet zóveel met je hart, wat in de meeste gevallen echt niets ernstigs zal blijken te zijn..
Of, als je je echt zo druk maakt, vraag of ze eerder plek hebben bij je huisarts..
Echt, je levensstijl doet zóveel met je hart, wat in de meeste gevallen echt niets ernstigs zal blijken te zijn..
Of, als je je echt zo druk maakt, vraag of ze eerder plek hebben bij je huisarts..
The finest pleasure is kindness to others.
woensdag 9 maart 2016 om 09:59
Een onregelmatige hartslag is meer dan een meting met een bloeddruk apparaat. Mijn vader is hart patiënt vandaar dat ik daar ervaring mee. Als je last van heb van benauwdheid spanningen en een gejaagd gevoel, kun je ook een hyperventilatie aanval doormaken. Laat je hartslag voor de zekerheid checken en vraag hulp om je andere problemen aan te laten pakken. Dit kan bijvoorbeeld met een goede psycholoog. Of zorg voor een ontspannende hobby. Yoga is al eerder genoemd. Succes ermee, want het kan zeker een heel vervelend gevoel zijn.
woensdag 9 maart 2016 om 10:07
Peterusso,
Ik slik al 25 jaar een lichte betablokker voor hartkloppingen en tachycardie.
Mijn hartritme reageert te snel op prikkels als warm of juist koud weer, honger, hormoonschommelingen, stress, (soms) koffie, te kort slapen, drukke gesprekken, etc.etc. Op zich onschuldig, ik kan er ook zonder medicatie 100 mee worden, maar wel lastig, want zonder die betablocker loop ik de hele dag achter mezelf aan te rennen en wordt het erger.
Ik slik al 25 jaar een lichte betablokker voor hartkloppingen en tachycardie.
Mijn hartritme reageert te snel op prikkels als warm of juist koud weer, honger, hormoonschommelingen, stress, (soms) koffie, te kort slapen, drukke gesprekken, etc.etc. Op zich onschuldig, ik kan er ook zonder medicatie 100 mee worden, maar wel lastig, want zonder die betablocker loop ik de hele dag achter mezelf aan te rennen en wordt het erger.
woensdag 9 maart 2016 om 10:12
Ga maandag naar de huisarts en ga aub niet meer stil staan bij je hartslag. Dan blijf je je zelf opfokken en dat doet je zelf geen goed. Verander je leefstijl en probeer stap voor stap stress te vermijden.
Ik ben zelf hartpatient dus weet waar ik het over op. Heb cardiomyopathie en heb een hartfunctie van 40% weet dus waar ik het over heb
Ik ben zelf hartpatient dus weet waar ik het over op. Heb cardiomyopathie en heb een hartfunctie van 40% weet dus waar ik het over heb
woensdag 9 maart 2016 om 11:44
quote:PeterRusso schreef op 09 maart 2016 @ 09:51:
[...]
Stoornissen zijn niet compleet verdwenen, maar ze komen minder vaak en minder langdurig en heftig.
Maar als ik teveel hooi op m'n vork neem, te weinig slaap en ziek ben dan merk ik dat ook doordat ik er vaker last van heb dan normaal.
Hoop voor je dat de dokter jou ook kan geruststellen en dat je wat aan je leefstijl gaat doen
[...]
Stoornissen zijn niet compleet verdwenen, maar ze komen minder vaak en minder langdurig en heftig.
Maar als ik teveel hooi op m'n vork neem, te weinig slaap en ziek ben dan merk ik dat ook doordat ik er vaker last van heb dan normaal.
Hoop voor je dat de dokter jou ook kan geruststellen en dat je wat aan je leefstijl gaat doen