Rondkomen van 42¤
donderdag 10 maart 2016 om 17:58
donderdag 10 maart 2016 om 22:31
De Lidl rules!!!
Maar zonder gekheid: ik hoor vaak dag gezond eten duur is en dat arme mensen daarom zoveel dik makende troep moeten eten. Maar dat is gewoon niet waar. Een zak aardappels is nog altijd goedkoper dan een zak friet en kippenvleugeltjes met wat kruiden uit de oven zijn goedkoper dan frikandellen.
En groente en fruit hoeft dus ook helemaal niet duur zijn.
Gewoon eenvoudig basis eten is in Nederland echt heel betaalbaar en lekker en gezond. Ouderwetse uiensoep, aardappelpuree met een panga filetje en winterwortel, zuurkoolschotel met spekjes etc. ect, bruine bonen of linzensoep, zelfgemaakte maaltijdsalade's. Helemaal niets mee mis. En we geven in de Westerse landen procentueel erg weinig uit aan voedsel. Ongeveer 10% van ons inkomen terwijl dat vroeger en ook in andere landen vaak zo'n 30% is.
(Net als kleding, dat is hier ook spotgoedkoop verkrijgbaar)
Hier een wat ouder topic met veel ideeen en recepten voor goedkoop en gezond eten. Prijzen stijgen dus waarschijnlijk moeten er 2 of 3 dubbeltjes per persoon bij, maar dan nog kun je prima avond maaltijden eten voor 1,50 pp.
Vrekwaardig eten
Maar zonder gekheid: ik hoor vaak dag gezond eten duur is en dat arme mensen daarom zoveel dik makende troep moeten eten. Maar dat is gewoon niet waar. Een zak aardappels is nog altijd goedkoper dan een zak friet en kippenvleugeltjes met wat kruiden uit de oven zijn goedkoper dan frikandellen.
En groente en fruit hoeft dus ook helemaal niet duur zijn.
Gewoon eenvoudig basis eten is in Nederland echt heel betaalbaar en lekker en gezond. Ouderwetse uiensoep, aardappelpuree met een panga filetje en winterwortel, zuurkoolschotel met spekjes etc. ect, bruine bonen of linzensoep, zelfgemaakte maaltijdsalade's. Helemaal niets mee mis. En we geven in de Westerse landen procentueel erg weinig uit aan voedsel. Ongeveer 10% van ons inkomen terwijl dat vroeger en ook in andere landen vaak zo'n 30% is.
(Net als kleding, dat is hier ook spotgoedkoop verkrijgbaar)
Hier een wat ouder topic met veel ideeen en recepten voor goedkoop en gezond eten. Prijzen stijgen dus waarschijnlijk moeten er 2 of 3 dubbeltjes per persoon bij, maar dan nog kun je prima avond maaltijden eten voor 1,50 pp.
Vrekwaardig eten
donderdag 10 maart 2016 om 23:23
donderdag 10 maart 2016 om 23:30
vrijdag 11 maart 2016 om 00:01
42 euro per week voor 1 persoon voor alleen eten en drinken, is echt prima te doen. Zeker als je naar goedkopere supermarkt gaat of bij AH bijvoorbeeld voor de bonusaanbiedingen gaat. Toegegeven: ik zit gelukkig niet in die omstandigheden dat ik van dat budget rond moet komen. Maar zelfs dan geef ik echt niet meer dan zes euro per dag aan eten en drinken uit voor 1 persoon. En als het zou moeten, zou ik zelfs daarop nog kunnen bezuinigen door bijvoorbeeld goedkoper brood e.d. te kopen.
vrijdag 11 maart 2016 om 06:49
quote:cumulus schreef op 10 maart 2016 @ 20:49:
[...]
Speltmeel in Nederland is reteduur.
In Duitsland is het veel goedkoper (kilo broodmix voor nog geen euro) maar dat is best ver fietsen voor me
Mijn schoonpa kent een boerenstel dat zelf spelt verbouwd en er meel van maakt. En daar koopt hij altijd zakken van 5 kg voor ons. Toen we zo arm waren vond hij het belangrijk dat de kinderen gezond eten en daarom kregen we om de zoveel tijd een zak speltmeel van hem
We zijn inmiddels allang niet meer heel erg arm maar we bakken nog steeds speltbrood. En havermout eten we ook soms als ontbijt, goedkoop en gezond.
[...]
Speltmeel in Nederland is reteduur.
In Duitsland is het veel goedkoper (kilo broodmix voor nog geen euro) maar dat is best ver fietsen voor me
Mijn schoonpa kent een boerenstel dat zelf spelt verbouwd en er meel van maakt. En daar koopt hij altijd zakken van 5 kg voor ons. Toen we zo arm waren vond hij het belangrijk dat de kinderen gezond eten en daarom kregen we om de zoveel tijd een zak speltmeel van hem
We zijn inmiddels allang niet meer heel erg arm maar we bakken nog steeds speltbrood. En havermout eten we ook soms als ontbijt, goedkoop en gezond.
vrijdag 11 maart 2016 om 08:26
quote:Flashy schreef op 10 maart 2016 @ 23:29:
[...]
Dan moet je die wel hebben.
Precies.
Ik heb wel eens het idee dat veel mensen die roepen "dan ga je naar de Turk" in de grote stad wonen.
Ik woon zelf ook in een dorp. De dichtstbijzijnde Turk is 20 km verderop.
En de markt is klein en duur.
Ik klaag niet, want we hebben meerdere supermarkten waaruit ik kan kiezen. Ik weet plaatsen in Nederland waar de dichtstbijzijnde winkel 10 km verderop ligt (in Drenthe, maar vast ook elders buiten de Randstad).
Het is niet overal als in Amsterdam, waar elke straat minstens 3 halalslagers kent en op elke hoek van de straat een Dirk en een Lidl (die ook steeds duurder wordt) staat.
[...]
Dan moet je die wel hebben.
Precies.
Ik heb wel eens het idee dat veel mensen die roepen "dan ga je naar de Turk" in de grote stad wonen.
Ik klaag niet, want we hebben meerdere supermarkten waaruit ik kan kiezen. Ik weet plaatsen in Nederland waar de dichtstbijzijnde winkel 10 km verderop ligt (in Drenthe, maar vast ook elders buiten de Randstad).
Het is niet overal als in Amsterdam, waar elke straat minstens 3 halalslagers kent en op elke hoek van de straat een Dirk en een Lidl (die ook steeds duurder wordt) staat.
vrijdag 11 maart 2016 om 08:42
quote:onipaa schreef op 11 maart 2016 @ 08:26:
Serieus? Ik verdien goed, maar geef minder dan dat uit! Ga naar de markt, heb je een hele week groenten en fruit voor minder dan 20 euro.Hmm, bij ons op de markt is je gulden allang geen daalder meer waard. Ik koop fruit gewoon bij de supermarkt. En groenten kweek ik zelf.
Serieus? Ik verdien goed, maar geef minder dan dat uit! Ga naar de markt, heb je een hele week groenten en fruit voor minder dan 20 euro.Hmm, bij ons op de markt is je gulden allang geen daalder meer waard. Ik koop fruit gewoon bij de supermarkt. En groenten kweek ik zelf.
vrijdag 11 maart 2016 om 08:54
quote:wyandotje schreef op 11 maart 2016 @ 08:42:
[...]
Hmm, bij ons op de markt is je gulden allang geen daalder meer waard. Ik koop fruit gewoon bij de supermarkt. En groenten kweek ik zelf.Ik heb vorige week 15 euro uitgegeven, daarnaast een zak aardappels gekocht en wat dingen als kookroom en yoghurt. Ik eet geen brood en eet warm voor lunch en avondeten en ik heb nog groente over.
[...]
Hmm, bij ons op de markt is je gulden allang geen daalder meer waard. Ik koop fruit gewoon bij de supermarkt. En groenten kweek ik zelf.Ik heb vorige week 15 euro uitgegeven, daarnaast een zak aardappels gekocht en wat dingen als kookroom en yoghurt. Ik eet geen brood en eet warm voor lunch en avondeten en ik heb nog groente over.
vrijdag 11 maart 2016 om 09:05
quote:onipaa schreef op 11 maart 2016 @ 08:54:
[...]
Ik heb vorige week 15 euro uitgegeven, daarnaast een zak aardappels gekocht en wat dingen als kookroom en yoghurt. Ik eet geen brood en eet warm voor lunch en avondeten en ik heb nog groente over.wie weet had je nog gewoon voorraad genoeg in huis.
[...]
Ik heb vorige week 15 euro uitgegeven, daarnaast een zak aardappels gekocht en wat dingen als kookroom en yoghurt. Ik eet geen brood en eet warm voor lunch en avondeten en ik heb nog groente over.wie weet had je nog gewoon voorraad genoeg in huis.
vrijdag 11 maart 2016 om 09:06
quote:onipaa schreef op 11 maart 2016 @ 08:54:
[...]
Ik heb vorige week 15 euro uitgegeven, daarnaast een zak aardappels gekocht en wat dingen als kookroom en yoghurt. Ik eet geen brood en eet warm voor lunch en avondeten en ik heb nog groente over.Wij zijn met vier thuis en die kinderen eten als bootwerkers.Maar als ik alleen was zou ik het waarschijnlijk ook wel redden met minder geld.
[...]
Ik heb vorige week 15 euro uitgegeven, daarnaast een zak aardappels gekocht en wat dingen als kookroom en yoghurt. Ik eet geen brood en eet warm voor lunch en avondeten en ik heb nog groente over.Wij zijn met vier thuis en die kinderen eten als bootwerkers.Maar als ik alleen was zou ik het waarschijnlijk ook wel redden met minder geld.
vrijdag 11 maart 2016 om 09:39
quote:prik schreef op 10 maart 2016 @ 19:49:
[...]
Wat triest als het van een kop koffie bij La Place afhangt of je je leven leuk vindt of niet.
Eerlijk gezegd dacht ik dit ook wel
Tuurlijk is een kop thee met een vriendin gezellig in de stad, maar net zo gezellig is het als ze die bij mij thuis drinkt
[...]
Wat triest als het van een kop koffie bij La Place afhangt of je je leven leuk vindt of niet.
Tuurlijk is een kop thee met een vriendin gezellig in de stad, maar net zo gezellig is het als ze die bij mij thuis drinkt
vrijdag 11 maart 2016 om 09:43
quote:pearle schreef op 11 maart 2016 @ 09:39:
[...]
Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt
(maar de grote kunst is dan om dan toch te leren blij te zijn met wat je nog wel hebt )
[...]
(maar de grote kunst is dan om dan toch te leren blij te zijn met wat je nog wel hebt )
vrijdag 11 maart 2016 om 09:47
Ik ben alleen en geef ook niet meer dan 40 euro per week uit
En dan zitten daar nog wasmiddel/toiletartikelen en poezeneten bij
Ik eet weinig vlees, veel vis ( diepvries lidl of gerookte zalm)
Ananasje van een euro van de markt neem ik in 3 porties mee naar het werk, voor de middagfruithap
regelmatig eet er hier iemand mee, en ook dan kom ik niet boven de 40 euro uit
Ik drink geen alcohol dat scheelt natuurlijk in de kosten, wel melk, thee en roosvicee sap uit pak
Uitgezonderd ontbijtkoek en biscuitjes koop ik geen koek en snoep.
Voor visite bak ik een cake of een appeltaart
Eet bijna nooit uit zakjes, uitzondering voor de bertolli pastasaus
En dan zitten daar nog wasmiddel/toiletartikelen en poezeneten bij
Ik eet weinig vlees, veel vis ( diepvries lidl of gerookte zalm)
Ananasje van een euro van de markt neem ik in 3 porties mee naar het werk, voor de middagfruithap
regelmatig eet er hier iemand mee, en ook dan kom ik niet boven de 40 euro uit
Ik drink geen alcohol dat scheelt natuurlijk in de kosten, wel melk, thee en roosvicee sap uit pak
Uitgezonderd ontbijtkoek en biscuitjes koop ik geen koek en snoep.
Voor visite bak ik een cake of een appeltaart
Eet bijna nooit uit zakjes, uitzondering voor de bertolli pastasaus
vrijdag 11 maart 2016 om 09:49
quote:cumulus schreef op 11 maart 2016 @ 09:43:
[...]
dat is ook eigenlijk zo, ik ga vanavond lekker wat drinken in een leuk loungecafe, regelmatig naar de sauna en daar eten, of in de zomer naar een terras.
Maar als mijn vriendin had gezegd : Zullen we bij mij wat drinken, was dat ook prima geweest
[...]
dat is ook eigenlijk zo, ik ga vanavond lekker wat drinken in een leuk loungecafe, regelmatig naar de sauna en daar eten, of in de zomer naar een terras.
Maar als mijn vriendin had gezegd : Zullen we bij mij wat drinken, was dat ook prima geweest
vrijdag 11 maart 2016 om 09:55
Ik heb zojuist boodschappen gedaan en minder dan vijftig euro uitgegeven voor een week voor twee personen (ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes). Natuurlijk heb ik standaard al veel dingen in huis die ik niet elke week hoef te kopen (havermout, pasta, rijst, olie, kruiden etc.), maar we eten de komende week gezond en gevarieerd (elke dag fruit en meer dan 300 gram verse groenten p.p.) en komen echt niets tekort. En dan heb ik ook nog wat luxe dingen gekocht, die ik niet zou nemen als ik op het budget moet letten (cola, chocolade, kokosnoten (al waren die drie voor een euro, dus erg goedkoop)) en wat dingen extra ingeslagen omdat ze in de reclame waren. Ik vraag me echt af wat voor overbodige dingen anderen kopen die beweren dat je van 42 euro per week om te eten niet kunt rondkomen.
vrijdag 11 maart 2016 om 10:03
quote:cumulus schreef op 11 maart 2016 @ 08:26:
[...]
Precies.
Mijn lijstje groente en fruit op AH.NL ( als er ook geen AH is, ja, dan weet ik het ook niet meer, verhuizen naar de bewoonde wereld misschien )
Ik ga graag naar de Turkse supermarkt omdat ik daar de groente van betere kwaliteit vind, heel veel goedkoper is het niet.
1,5kg goudreinette 2.09
Bananen, 5 stuks 0.99
Tuinerwten, 500gr 0.59
Prei, 2 stuks 0.45 (dit is een bonusaanbieding)
Snijbonen, diepvries 500g 1.39
Winterpenen, 1kg 0.95
Spitskool, 1 stuk 1.59
Boerenkool,diepvries 0.45
Paprika, 1 kilo voorgesneden 2.70
Broccoli, 500gr 0.89
Courgette, 2 stuks 0,99 (dit is een bonusaanbieding)
Een week groente voor het astronomische bedrag van 12.14.
Lijkt mij toch altijd beter dan de eerder geadviseerde pot mulitvitamine..
[...]
Precies.
Mijn lijstje groente en fruit op AH.NL ( als er ook geen AH is, ja, dan weet ik het ook niet meer, verhuizen naar de bewoonde wereld misschien )
Ik ga graag naar de Turkse supermarkt omdat ik daar de groente van betere kwaliteit vind, heel veel goedkoper is het niet.
1,5kg goudreinette 2.09
Bananen, 5 stuks 0.99
Tuinerwten, 500gr 0.59
Prei, 2 stuks 0.45 (dit is een bonusaanbieding)
Snijbonen, diepvries 500g 1.39
Winterpenen, 1kg 0.95
Spitskool, 1 stuk 1.59
Boerenkool,diepvries 0.45
Paprika, 1 kilo voorgesneden 2.70
Broccoli, 500gr 0.89
Courgette, 2 stuks 0,99 (dit is een bonusaanbieding)
Een week groente voor het astronomische bedrag van 12.14.
Lijkt mij toch altijd beter dan de eerder geadviseerde pot mulitvitamine..