Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
Grappig. Ik ben juist snel. In alles, denken, praten, lopen en handelen. En ik erger me snel aan mensen die ik te traag vind. Ik volg nu een cursus mindfulness. Dat gaat ook héél traag allemaal en de mensen en de cursusleider zijn dat ook. Ik trek dat heel slecht, maar misschien is het juist daarom een goede oefening voor mij.
.
Ik vind het sowieso grappig om te zien hoe verschillend we in dit topic allemaal zijn, ondanks ons autisme.

Veel herkenbaars hoor, maar toch ook veel verschillen, soms zelfs vrij extreem.
quote:Lotte35 schreef op 12 maart 2016 @ 12:02:

Ik vind het sowieso grappig om te zien hoe verschillend we in dit topic allemaal zijn, ondanks ons autisme.

Ja vind ik ook. Dat was in mijn psycho-edu groepje ook zo. Veel gemeen, maar ook heel veel verschillen. Ik loop ook liever niet te koop met mijn diagnose, omdat mensen zo'n stereotiep beeld van autisten hebben. En daar voldoe ik niet aan. En jullie ook niet als ik het zo lees.

Af en toe twijfel ik ook, of ik wel een 'echte' ben. Maar ik loop toch ook wel tegen hele specifieke dingen aan. En in de psych edu waren er zoveel dingen herkenbaar, dat de diagnose toch wel moet kloppen.
.
quote:impala schreef op 12 maart 2016 @ 12:07:

Af en toe twijfel ik ook, of ik wel een 'echte' ben. Maar ik loop toch ook wel tegen hele specifieke dingen aan. En in de psych edu waren er zoveel dingen herkenbaar, dat de diagnose toch wel moet kloppen.

Ja, precies!

Ik vroeg laatst nog aan mijn moeder of zij weleens twijfelt aan de diagnose.

'Geen seconde', zei ze.

Dat antwoord zegt alles, zij kent mij bijna beter dan ik mezelf ken.
quote:elfje12 schreef op 12 maart 2016 @ 09:09:

[...]

Zooooooo herkenbaar! Ik ben niet sloom, maar traag. Ik heb een fel karakter, maar mijn handelen is trager.Ja ik bedoelde ook traag, sloom komt misschien een beetje over alsof ik niet helemaal oke ben.
Ik heb laatst op school aan wat mensen over de diagnose "moeten" vertellen (om bv een aanpassing te krijgen voor iets) en het valt me zo erg op dat ze allemaal iets zeiden over mijn sociale capaciteiten. Ze denken allemaal dat je niet in staat bent om een normaal gesprek te voeren, wat natuurlijk onzin is. Dat geeft wel weer aan wat voor beeld iemand heeft bij autisme, wat ik ergens ook wel weer begrijp, maar toch. Het voelt wel stom soms.

Doordat er soms (extreme) verschillen zijn twijfel ik altijd aan mijn diagnose. Ook al herken ik dingen, ik denk toch dat ik geen Asperger ben en dat ze bij de ggz een fout hebben gemaakt.

Door de verschillen vind ik het echt onduidelijk. Diegene die het onderzoek bij mij afnam vertelde ook dat iedere autist weer anders is.
Ik ben altijd traag geweest. Ik was net wat later klaar met werkjes, tussendoortjes opeten, aankleden. Dat had ik overal. Op de sportclub, op school en thuis ook. Mijn ouders noemden me vaak "nummer 100". Op mijn werk ben ik ook geen snelle. Ik doe wat ik kan, maar als ik snel ben word ik slordig en vergeet makkelijk dingen. Ik voel wel me wel eens gepasseerd als een collega ineens op mijn plek komt staan en zegt: "Ik doe dat wel, want ik kan dat sneller." Maar iedereen mag bij ons op zijn of haar tempo werken.

Ik ging laatst met een vriend uit eten. Hij heeft ook autisme. Ik dacht: Ik loop wel eerst met hem naar het centrum, en dan kijken wij rond, en beslissen we dan naar welk restaurant we zouden gaan.

Hij heeft een vast restaurant om daarnaartoe te gaan. Ik niet. Mij zou het niet uitmaken. Ik hou van afwisseling, en hij houdt meer van wat vertrouwd is. Het maakt mij niet zo veel uit; we gingen uiteindelijk naar het restaurant van zijn keuze en wat hem vertrouwd was.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 12 maart 2016 @ 20:14:

Ik ging laatst met een vriend uit eten. Hij heeft ook autisme. Ik dacht: Ik loop wel eerst met hem naar het centrum, en dan kijken wij rond, en beslissen we dan naar welk restaurant we zouden gaan.

Hij heeft een vast restaurant om daarnaartoe te gaan. Ik niet. Mij zou het niet uitmaken. Ik hou van afwisseling, en hij houdt meer van wat vertrouwd is. Het maakt mij niet zo veel uit; we gingen uiteindelijk naar het restaurant van zijn keuze en wat hem vertrouwd was.

Dat is inderdaad een mooi voorbeeld hans, van de verschillen tussen twee autisten.

Zijn er nog meer van die duidelijke verschillen tussen jullie?

Toen ik voor het eerst naar psycho-educatie ging, verwachtte ik allemaal luitjes die niet zo spraakzaam zouden zijn in een groep (oftewel: mensen zoals ik).

Ik was dan ook tamelijk verbaasd dat er een paar deelnemers waren die continu het hoogste woord hadden! Eentje moest zelfs regelmatig door de begeleiders worden afgekapt, omdat hij anders de volle twee uur door zou ratelen. Het was voor mij echt een openbaring om te zien dat autisme zich op zo veel manieren kan manifesteren.
Ik ben zo'n spraakzaam type. Maar in mijn groep zaten ook mensen die nauwelijks praatten,,al kwamen ze gaandeweg wel wat meer los. Ik kijk mensen ook gewoon aan, anderen weer niet. Grote verschillen op dat vlak.
.
quote:lisa198 schreef op 12 maart 2016 @ 17:12:

[...]

Doordat er soms (extreme) verschillen zijn twijfel ik altijd aan mijn diagnose. Ook al herken ik dingen, ik denk toch dat ik geen Asperger ben en dat ze bij de ggz een fout hebben gemaakt.

Door de verschillen vind ik het echt onduidelijk. Diegene die het onderzoek bij mij afnam vertelde ook dat iedere autist weer anders is.Denk je dat je een andere autisme-diagnose zou moeten hebben? Of helemaal geen autisme?
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:impala schreef op 12 maart 2016 @ 21:09:

Ik ben zo'n spraakzaam type. Maar in mijn groep zaten ook mensen die nauwelijks praatten,,al kwamen ze gaandeweg wel wat meer los. Ik kijk mensen ook gewoon aan, anderen weer niet. Grote verschillen op dat vlak.

Ik was dus zo'n type dat rond bijeenkomst acht (van de tien) eindelijk een beetje los kwam.

Heb toen ook verteld over de anorexia.

Daar werd zo goed en warm op gereageerd, dat ik toch wel spijt had dat ik niet wat eerder iets van mezelf had laten zien. Maar ik vond het gewoon zó moeilijk, wist me geen raad met mezelf.
quote:Lotte35 schreef op 12 maart 2016 @ 21:27:

[...]

Ik was dus zo'n type dat rond bijeenkomst acht (van de tien) eindelijk een beetje los kwam.

Heb toen ook verteld over de anorexia.

Daar werd zo goed en warm op gereageerd, dat ik toch wel spijt had dat ik niet wat eerder iets van mezelf had laten zien. Maar ik vond het gewoon zó moeilijk, wist me geen raad met mezelf.Wij vonden het ook jammer om te stoppen toen iedereen net een beetje los was gekomen. Toen bood het autisme centrum aan om de groepsbijeenkomst twee keer per maand te blijven houden, met de begeleiding erbij. Dat vonden we allemaal heel tof. Het klikte echt goed in ons groepje. Is er voor jou geen praatgroepje meer waar je aan kan deelnemen?
.
Nee, eigenlijk niet.
In mijn dossier op mijn werk staat dat ik een de-kat-uit-de-boom-kijker ben, maar bij vertrouwde mensen wel meer los kom. Dat klopt ook wel. Nu heb ik een paar collega's die dat snappen en zelf ook onzeker zijn en daardoor trekken we elkaar aan.

Vroeger had ik dat ook al op feestjes. Als het feest bijna voorbij was, begon ik pas wat relaxter te worden.
quote:Lotte35 schreef op 12 maart 2016 @ 21:51:

Nee, eigenlijk niet.Dat is wel jammer ja. Want het is best prettig om af en toe met een groepje 'lotgenoten' te kletsen over waar je tegenaan loopt en hoe je daarmee om kan gaan. En ik zou het best rot hebben gevonden als dat na tien keer opeens afgelopen zou zijn. Net als je elkaar wat beter hebt leren kennen.
.
En dan ben ik de laatste bijeenkomst niet eens geweest, omdat ik me toen te slecht voelde.

Aan de ene kant kon het me niet veel schelen, omdat ik niet echt 'gehecht' was aan de groep.

Aan de andere kant voelde het heel vervelend, omdat ik alles altijd perfect af wil ronden.

Ik weet niet of ik de behoefte heb om in een groepje te praten.

Eigenlijk niet, denk ik.

Hoewel het misschien ook wel weer goed voor me zou zijn.
Ik dacht ook dat ik de behoefte niet had. Maar ik bleek het toch wel prettig te vinden. Maar het hangt natuurlijk ook heel erg af van de groep zelf. En misschien ben ik het over een paar maanden ook wel beu.
.
quote:Lotte35 schreef op 13 maart 2016 @ 11:28:

En dan ben ik de laatste bijeenkomst niet eens geweest, omdat ik me toen te slecht voelde.

Aan de ene kant kon het me niet veel schelen, omdat ik niet echt 'gehecht' was aan de groep.

Aan de andere kant voelde het heel vervelend, omdat ik alles altijd perfect af wil ronden.

Ik weet niet of ik de behoefte heb om in een groepje te praten.

Eigenlijk niet, denk ik.

Hoewel het misschien ook wel weer goed voor me zou zijn.Ik heb in 2 verschillende Auti-groepjes gezeten. De 1e groep was gemengd met mannen en vrouwen en ook verschillende leeftijden. Daar vond ik best wel herkenning, maar ben ermee gestopt omdat het 's avonds op een doordeweekse dag was en ik dan laat thuis was. Het was ook een eind rijden. De 2e groep waren voornamelijk jongens van 18 tot 23 jaar. Die waren best wel macho en ook druk. Erg puberaal nog. Daar had ik niet veel mee. Het was ook maar 3 bijeenkomsten en daarna was het de bedoeling om af en toe samen af te spreken zonder begeleiding. Maar daar had ik weer geen behoefte aan.
quote:hondenmens schreef op 13 maart 2016 @ 11:46:

De 2e groep waren voornamelijk jongens van 18 tot 23 jaar. Die waren best wel macho en ook druk. Erg puberaal nog.

Hier zou ik echt volledig dichtklappen.

Vreselijk.
quote:Lotte35 schreef op 13 maart 2016 @ 12:06:

[...]

Hier zou ik echt volledig dichtklappen.

Vreselijk.De begeleider vertelde dat groepen heel erg verschillen. Als er veel mensen met kinderen bijzitten, dan gaat het al snel zowat alleen maar over kinderen. Dat lijkt me ook vreselijk. En er was ook een keer een groep met botte boeren, die bij alles zeiden: heb ik niet
.
quote:Lotte35 schreef op 12 maart 2016 @ 21:03:

[...]

Dat is inderdaad een mooi voorbeeld hans, van de verschillen tussen twee autisten.

Zijn er nog meer van die duidelijke verschillen tussen jullie?

Toen ik voor het eerst naar psycho-educatie ging, verwachtte ik allemaal luitjes die niet zo spraakzaam zouden zijn in een groep (oftewel: mensen zoals ik).

Ik was dan ook tamelijk verbaasd dat er een paar deelnemers waren die continu het hoogste woord hadden! Eentje moest zelfs regelmatig door de begeleiders worden afgekapt, omdat hij anders de volle twee uur door zou ratelen. Het was voor mij echt een openbaring om te zien dat autisme zich op zo veel manieren kan manifesteren.Ja ik ervoer het precies zo! We kregen ook vaak vragen, en soms ook wel persoonlijke dingen maar ik vind het eigenlijk heel oncomfortabel om het daar met totaal onbekenden daarover te hebben. Dus uiteindelijk heb ik ook gezegd dat ik liever iemand ben die luistert en niet per se zelf iets inbrengt.
quote:Solomio schreef op 12 maart 2016 @ 21:22:

[...]

Denk je dat je een andere autisme-diagnose zou moeten hebben? Of helemaal geen autisme?Ik vind het heel moeilijk. Mijn behandelaren vinden echt dat ik Asperger heb, het kwam ook zonder twijfel uit het onderzoek maar toch ben ik niet overtuigt.
quote:lisa198 schreef op 13 maart 2016 @ 16:04:

[...]

Ik vind het heel moeilijk. Mijn behandelaren vinden echt dat ik Asperger heb, het kwam ook zonder twijfel uit het onderzoek maar toch ben ik niet overtuigt.

Waarom ben je niet overtuigd?

En heb je ook psycho-educatie gehad? Dat maakte het voor mij een stuk helderder dat de diagnose toch wel moest kloppen, want ik herkende gewoon téveel.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven