Vriendschap illusie?

07-11-2008 17:56 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva dames,

Nooit eerder heb ik de behoefte gehad op een anoniem forum mijn hart te luchten, tot nu.

Het is niet een heel ernstig probleem, maar ik voel me wel klote. Elk jaar namelijk weer, draait mijn verjaardag uit op een regelrechte teleurstelling. Gisteren was ik jarig, maar ik vier het vanavond. Althans, dat was de bedoeling.

Altijd ruim van te voren stuur ik uitnodigingen rond, zodat iedereen de datum vrij kan houden. Een paar dagen van te voren begint voor mij de voorbereiding, boodschappen doen, taart maken, huisje schoon, je kent het wel. Rond deze tijd heb ik meestal van een enkeling een reactie dat ze er bij zullen zijn. Maar dit jaar is echt het toppunt. Nagenoeg iedereen heeft afgezegd!

Ik voel me nu net het kneusje van de klas, waarbij niemand op het partijtje wilde komen. (vroeger hield ik bijna nooit een feestje, dus het is geen jeugdtrauma hoor). Maargoed, leuk vind ik het niet. Ik doe mijn best om het leuk te maken en het enige wat ik krijg is de ene na de andere "Ik ga het niet redden vandaag". Ik begin nu echt te denken dat het aan mij ligt. Dat ik dit verdient heb.

Echte opgaaf van redenen worden niet genoemd, maar het zijn meestal de mensen die niet in mijn woonplaats wonen en het zijn altijd dezelfden. Er is me zelfs wel eens gevraagd waarom ik mijn verjaardag niet bij die ene persoon in woonplaats x kwam vieren? Dat was voor iedereen toch dichterbij??

Ik wil niet zwelgen in zelfmedelijden hoewel ik wel degelijk zwaar teleurgesteld ben in de afhakers elke keer. Zelf ga ik wel naar verjaardagen van vrienden, ook als ze verder weg wonen. Elk jaar hoop ik weer dat het dit keer anders zal zijn, maar het gebeurt niet.

Wat ik met dit topic wil? Ik wil graag weten of het teveel gevraagd is van mijn vrienden om op mijn verjaardag te komen. Zelf vind ik van niet. Het is voor sommigen dichtbij, voor anderen een half uurtje met de auto, maar ik vind eigenlijk niet dat dat veel is. Wat denken jullie?
Wat een kloteklappers!

En wat betreft het advies om je teleurstelling rond te mailen, daar zou ik zelf altijd huiverig voor zijn. Vaak reageren mensen daar toch niet goed op, ontkennen het glashard en schieten snel in de verdediging (wat jouw vriendin dus ook deed) en gaan ze met andere vrienden roddelen over wat een zeikerd je bent. Ben zelf ook weleens teleurgesteld geraakt in vrienden. Dan ging ik gewoon nieuwe zoeken.

En gefeliciteerd uiteraard!
Welke taart heb je eigenlijk??
Offtopic:Wat grappig dat er zoveel rond de feestdagen jarig zijn. Ik ben ook net na nieuwjaar jarig. Vier mijn verjaardag eigenlijk niet. Alleen ouders en schoonouders ofzo. Vind verjaardag ook niet zo leuk hoor om te vieren. Ga liever iets leuks doen.

Ontopic: Balen voor je TO. Maar ik denk dat je nu wel kan zien wie je echte vrienden zijn. Ik hoop voor je dat je toch nog een leuke avond hebt!
Hallo,

Heb niet alle reacties gelezen, maar wil alvast even reageren. Herken het probleem niet helemaal, maar wel in grote lijnen.

Ik heb een paar jaar in mijn studentenstad gewoond en daar die jaren ook mijn verjaadag gevierd. Wat ik toen merkte was dat de contacten in mijn oude woonplaats voornamelijk bij mij vandaan kwamen. Als vrienden wilden afspreken dan was dat altijd `thuis` en bijna nooit in mijn nieuwe stad/kamer.

Nu woon ik alweer een aantal jaar weer in mijn oude woonplaats, de oude vriendschappen zijn over het algemeen weer volledig `hersteld`, we spreken regelmatig af en hebben het gezellig.

De in de tussentijd opgedane vriendschappen in de studentenstad, waren juist toen ik daar woonde erg hecht. Spraken veel af, gingen veel naar de kroeg en gingen veel bij elkaar eten enz.

Sinds ik weer in mijn oude woonplaats woon, zijn dit de mensen die mij nog wel willen zien (af en toe), maar wel in de studentenstad. Als ik mijn verjaardag vier of mensen uitnodig, hebben mensen vaak last minute een excuus en zijn de mensen die echt investeren in de vriendschap inmiddels op twee vingers te tellen. Terwijl bij het verlaten van de stad er een hele jaarclub was om regelmatig mee af te spreken.

Wat ik hiermee wil illustreren is dat afstand wel uitmaakt en dat dit eigenlijk niet eens echt met je persoon te maken heeft. Mijn studentenstad en hometown liggen met de bus 20 min. bij elkaar vandaan, met de auto 15 en met de fiets 30. Tijd mag en kan hier dus bijna geen issue zijn, maar het feit dat je moet investeren om ergens te komen is dat toch wel.

Inmiddels merk ik deze laksigheid ook bij mezelf, ik heb minder zin om naar een vriendin in het midden van het land te gaan dan naar een vriendin hier in de buurt. Ook de afstand naar de studentenstad is minder `makkelijk` overbrugbaar dan vroeger.

Lang verhaal, sorry. Ik bedoel het ligt echt niet aan jou, het ligt aan het verwateren van vriendschap door de afstand. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Maakt het niet minder vervelend trouwens
Heel herkenbaar. Ik ben vlak voor kerst jarig en vier daarom mijn verjaardag niet meer. Ik vind dat ik teveel van mensen verwacht om te vragen of ze voor een avondje helemaal naar de andere kant van het land komen rijden. Een paar jaar geleden heb ik het weer geprobeerd het eens te vieren, maar kreeg toen erg veel afmelden; en dat voelt niet fijn (maar dat weet TO!)! Daar komt ook bij dat ik zelf ook niet van 'verjaardagen' houd. Ik ga naar andermans verjaardag omdat ik me verplicht voel en niet omdat ik er zin in heb. Daarom vraag ik ook niet van anderen om bij mij te komen. Ik ga liever wat leuks doen met m'n vriend en een paar goede vrienden.

Mijn vrienden zijn échte vrienden, ik ga 'rondom' hun verjaardagen bij ze langs. Maar op het feest zelf ben ik er niet altijd bij.
Ja, als je in december jarig bent is het altijd lastig. Dat is sowieso de drukste maand van het jaar. Ik ben zelf vlak na Sinterklaas jarig en mijn ooms en tantes vergaten daarom altijd om te komen. (van je familie moet je het hebben). Mijn moeder was het zo zat om elke keer achter te blijven met allerlei hapjes en taart dat ze zelf besloten had om het naar februari te verschuiven. Toen kwamen ze ineens wel! Zelf was ik toen te jong om het allemaal door te hebben overigens, dus geen jeugdtrauma.
Balen :( Kan me voorstellen dat je het rot vind. Gefeliciteerd met je verjaardag.

Je zegt, er komt nagenoeg niemand. Komen er dus wel mensen?

Zelf ga ik nooit naar verjaardagen, maar ik vier het zelf dan ook niet. En dat wordt geaccepteerd zo.
Gefeliciteerd.

Ik ben een eindejaarsgevalletje en heb verjaardag vieren maar opgegeven. Hoewel het in het verleden nooit een probleem is geweest om mensen op mijn verjaardag krijgen: wat wel bepalend was was dat iedereen van mijn vriendengroep elkaar kende en dat maakt een feestje leuk. Nu ik veel mensen los van elkaar ken ben ik toch minder geneigd om die bij elkaar op een feestje uit te nodigen, zou ook zelf het gevoel hebben dat ik me dan in zoveel moet splitsen om het leuk te houden.

Voor de toekomst: probeer van degenen die je uitnodigt te zorgen dat ze elkaar al kennen. Beter weinig mensen die graag komen dan veel mensen die afzeggen. En/of plan een uitje ter gelegenheid van je verjaardag, mss hebben ze daar wél zin in.

Hoe vaak zie je deze mensen overigens door het jaar heen?
Bedankt allemaal voor de lieve reacties. Persoonlijk heb ik ook wel eens geen zin, maar ik ga dan toch. Meestal vind ik het dan heel gezellig als je er eenmaal bent.

Het zou eigenlijk niet uit moeten maken of je een zit- of sta feestje geeft en wat voor taart je hebt (ik heb appel, chocolade en kwark, allemaal zelf gemaakt), al kan ik me voorstellen dat een zitfeestje met de schoonfamilie misschien niet ieders cup-of-tea is. Daarom geef ik voor vrienden altijd al apart. Jaja ik hou (bijna) overal rekening mee.

Uit de laatste reacties begrijp ik toch dat afstand kennelijk wel uitmaakt ongeacht van hoe je bent als persoon. Gelukkig maar dan ligt het in ieder geval niet aan mij. Maar aan de andere kant denk ik dan; ben ik niet belangrijk genoeg om daarvoor in de auto te stappen (nee dus...). Tenslotte, luiaard, jij maakt gewoon nieuwe vriendjes? Helaas ben ik daar niet zo goed in. Ik kan vaak met veel mensen leuk opschieten, maar verder dan wat oppervlakkig geklets gaat het niet en ik vind het dan ook moeilijk om mensen die ik nog niet zo goed ken uit te nodigen bij mij thuis of om eens iets leuks te gaan doen. Tips? De visite komt wel zo dus ik zal even niet achter de computer te vinden zijn.
Ik ga me nu dan toch maar leuk aankleden en opmaken en er iets heel gezelligs van maken met degenen die er straks zullen zijn. Bedankt voor de opstekers!
Gefeliciteerd! Het lijkt mij ook dat de mensen die meestal laat afzeggen, geen echte vrienden zijn.

Ik zou ze niet meer uitnodigen denk ik!

Hoe dan ook, een fijne avond!

Enne is het niet een idee om je verjaardag 'gemengd' te vieren?

Ik vier het ( ik vier m'n verjaardag meestal om het jaar) voor iedereen op één avond en als ze elkaar niet leuk genoeg vinden is het jammer voor ze.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Ik heb toch een beetje het idee dat de laatste - pak 'm beet - tien jaar de spontane bezoekjes en zéker de " verplichte ' bezoekjes teruglopen . Hoor ik ook eigenlijk meer mensen over klagen .

Of mensen het te druk hebben , te veel met zichzelf bezig zijn , het leven te kort vinden voor dingen die ze niet écht leuk vinden ; geen idee .

Ik vond feestjes vroeger ook een stuk leuker , trouwens . Maar misschien ligt dat aan de leeftijd en zijn veel mensen een stuk gezapiger dan ik me voel .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Debster, gefeliciteerd in elk geval!!!

Ik ben ook van vlak na nieuwjaar, dus ik heb het ook opgegeven om mijn verjaardag te vieren. Ik ga wel altijd trouw naar de verjaardag van vrienden, maar om de een of andere manier lukt het bij de verjaardag van mijn beste vriendin nooit.....

Zij is eind februari jarig, op een moment dat ik bijna altijd ziek ben (kan je de klok op gelijk zetten, eind oktober en eind februari) de jaren dat ik niet ziek was sneeuwde het en lag er sneeuw tussen de rails waardoor de treinen niet reden. (Ik heb geen rijbewijs en we wonen ook ruim een uur uit elkaar) Tsja, gelukkig heeft zij het nooit opgevat als niet willen komen.

En puur toeval toen ging ze trouwen, dus ik die dag en de ochtend erna vrij genomen, want ze wilde dat we allemaal bleven slapen. En dat liep voor mij ook bijna op afzeggen uit, voor het slapen dan, want niet die dag staakte de NS......

Tsja, onwil?????
Ik herken je verhaal helemaal! Ik ben midden in de zomervakantie jarig en dat houd in dat echt helemaal niemand kan. Eigelijk is iedereen dan wel de hort op.

Ik weet hoe vervelend je je voelt en ik wil je een dikke verjaardagsknuffel geven en nog heel veel gezonde en gelukkige jaartjes wensen! proost op jezelf!
Het lijkt me wat voorbarig om de kwaliteit van een vriendschap af te leiden van iemands aanwezigheid op jouw verjaardagsfeestje. Er zijn mensen zoals jij die veel waarde hechten aan een verjaardag en er zijn mensen zoals ik die dat niet doen. Zou dat moeten betekenen dat we nooit vriendschap zouden kunnen sluiten? Een beetje wederzijds begrip kan geen kwaad. Bovendien: ze hebben toch netjes afgebeld? Dan zou ik er verder niet een al te groot drama van maken en voortaan rekening houden met het feit dat een groot deel van hen niet komt. Vier je het toch fijn met de gasten die wél komen?
Ik ben zelf ook niet gek van verjaardagen vieren,van die gedwongen bezoekjes waar het zonodig gezellig moet zijn,ik ga meestal wel .

Maar merkte wel met mijn verjaardag dat er vaak mensen [vaak dezelfde ] afbelde,prima zit ik niet mee .

Ben met onze verjaardagen vieren opgehouden omdat deze mensen dan op een andere dag wilde komen en ik dan tig keer verjaardagbezoek had .

Zalig!! Gaan nu saampies weekje weg,vorige keer met mijn verjaardag in Kreta
Ik heb ook weleens verjaardagen van goede vrienden afgezegd omdat er allemaal mensen zouden komen die ik niet ken. Gewoon absoluut niet de behoefte hebben om met vreemden te praten en sociaal te doen. Heeft bij mij niet te maken met de kwaliteit van de vriendschap. Waarschijnlijk is het een egoistisch trekje, maar ik kan het soms vreselijk vinden om een avond gezellig door te brengen met mensen die ik niet ken. Ik let er wel op dat ik het niet tevaak doe, want ik waardeer de vriendschap echt wel. Ik vind het soms echter een stuk leuker om 1 op 1 af te spreken.
quote:nikkinuts schreef op 07 november 2008 @ 19:44:

Enne is het niet een idee om je verjaardag 'gemengd' te vieren?

Ik vier het ( ik vier m'n verjaardag meestal om het jaar) voor iedereen op één avond en als ze elkaar niet leuk genoeg vinden is het jammer voor ze.

Da's juist 'n reden om niet te komen, als er 'n heel kot vol visite komt. Dat soort gedwongen bezoekjes staan mij tegen en dat hoor ik om mij heen steeds meer. Steeds minder mensen voelen zich geroepen om verplichte nummertjes op te voeren.

quote:hi1777 schreef op 07 november 2008 @ 20:28:

Ik herken je verhaal helemaal! Ik ben midden in de zomervakantie jarig en dat houd in dat echt helemaal niemand kan. Eigelijk is iedereen dan wel de hort op.Grappig. Juist in de zomermaanden is de enige gelegenheid dat ik met 'n grotere groep vrienden 'n keer 'n dag kan plannen waarop iedereen kan. Wij zijn allemaal reisfanaten, dus het hele jaar door is iedereen regelmatig weg, behalve natuurlijk in het hoogseizoen.
quote:krokusje schreef op 07 november 2008 @ 22:21:

Ik heb ook weleens verjaardagen van goede vrienden afgezegd omdat er allemaal mensen zouden komen die ik niet ken. Gewoon absoluut niet de behoefte hebben om met vreemden te praten en sociaal te doen. Heeft bij mij niet te maken met de kwaliteit van de vriendschap. Waarschijnlijk is het een egoistisch trekje, maar ik kan het soms vreselijk vinden om een avond gezellig door te brengen met mensen die ik niet ken. Ik let er wel op dat ik het niet tevaak doe, want ik waardeer de vriendschap echt wel. Ik vind het soms echter een stuk leuker om 1 op 1 af te spreken.Precies! Vind dat ook 'n stuk leuker. Dan heb je tenminste wat aan elkaar, op zo'n drukke bedoening niet.
Tja, meningen verschillen nu eenmaal.

Wuiles vraagt zich af of je een vriendschap moet beoordelen op grond van aanwezigheid op de verjaardag, maar TO schrijft dat buiten de verjaardag om afspreken er ook niet erg van komt. Dat zegt dan toch wel wat lijkt me. Ik zit nu ook in zo'n situatie (niet met verjaardag) dat ik opmerk dat een vriendschap niet meer is wat-ie geweest is, inderdaad knap vervelend!

Met verjaardag heb ik ook problemen gehad. Afzeggingen, en ik nodig nooit zoveel mensen uit omdat ik het een beetje klein wil houden, dus dan heb je snel een probleem. Ik heb DE oplossing ook niet, maar heb wel besloten om als er mensen van ver komen 's middags al te starten zodat zij eerder kunnen komen, mee-eten en dan weer wat bijtijds weg kunnen als ze dat willen. Dat hielp wel wat, al is het desondanks toch nog wel eens gebeurt dat de meesten afzegden en sommigen niet met erg sterke redenen.

Trouwens, het is mensen goed recht om niet zo van verjaardagen te houden, maar dat kun je dan toch eerlijk en bijtijds aankaarten als je vrienden bent? Beetje raar om dan zo op het laatste moment af te zeggen.
quote:Laura289 schreef op 07 november 2008 @ 23:49:

Trouwens, het is mensen goed recht om niet zo van verjaardagen te houden, maar dat kun je dan toch eerlijk en bijtijds aankaarten als je vrienden bent? Beetje raar om dan zo op het laatste moment af te zeggen.Mee eens! Vroeger ging ik nog braaf naar dat soort toestanden toe, maar dat ging me zo tegenstaan (kot vol visite waarvan je bijna niemand kent en de gastvrouw die je nauwelijks te spreken krijgt) dat ik gewoon uit mezelf zei dat ik het niet leuk vond als ik uitgenodigd werd, maar dat ik graag 'n keer 1 op 1 af wilde spreken. Dit werd altijd positief ontvangen. Gingen we samen 'n fimpje pakken en lekker uit eten, veel leuker, dan heb je tenminste wat aan elkaar ipv op zo'n drukke avond.
Van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag !

Lullig dat je *vrienden* afzeggen.. Zoals hier al gezegd werd .. zijn het dan wel echt vrienden ?

Van de 20 die ik er uitnodig zijn er altijd wel 5 die afzeggen of melden dat ze wat later komen, maar de rest komt gewoon. Ook al moeten ze ver reizen , ook al hebben ze kids (die nemen ze dan gewoon mee , aangezien ik mijn feestje zondagsmiddags houdt )

Maar ik nodig ze meestal uit per mail , leuk mailtje met leuke grappige tekst wat knip en plak werk qua ballonnen, bier en wijn plaatjes die ik van google heb gejat. En zet voor de vrienden die kids hebben een ander mailtje in elkaar die voor de kids zijn bestemd dat zij welkom zijn en hun ouders mee mogen nemen met wat plaatjes van ranja en kinder champagne en zet er onder dat er voor de kids een verrassing is.. (zakkie chips en zakkie snoep bv) Kreeg daar de laatste keer verjaardag erg leuke reacties op

Misschien een idee om je verjaardag op zondagmiddag vanaf bv 15uur te houden ?

Kunnen ze bv niet afzeggen dat ze geen oppas od hebben kunnen vinden , bovendien wordt er dan ook niet zoveel gezopen aangezien mensen op tijd weer naar huis moeten voor de kids of hun werk de volgende dag..
yuk: mensen die kinderen laten rondlopen op 'n verjaardag zou voor mij dus helemaal 'n NO GO zijn
quote:elninjoo schreef op 08 november 2008 @ 08:11:

yuk: mensen die kinderen laten rondlopen op 'n verjaardag zou voor mij dus helemaal 'n NO GO zijn

Mwah de kids vermaken zich prima de hele dag in de speeltuin en het park en t voetbalveld en als t zeeeer mooi weer is in t zwembad die ik rondom heb hier. Heeeeel handig !

Zie de kinderen amper binnen die middag. Heel af en toe eens 1 die komt vragen om wat ranja en snoep.. En dan geef ik ze wat mee en binnen 5 min staan ze allemaal weer buiten.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven