Minderen/stoppen met alcohol deel 2
vrijdag 11 december 2015 om 23:20
Voor iedereen die wil minderen, of bewuster wil zijn van het alcohol gebruik, of helemaal wil stoppen met drinken of al gestopt is: hier kan je alles van je afschrijven!
We helpen elkaar waar nodig, bieden een luisterend oor, soms eens een schop onder je achterste en verder kan je hier eerlijk zijn over iets waar veel mensen zich toch voor schamen; een probleem met teveel of te vaak drinken.
Hopelijk wordt dit net zo'n inspirerend topic als deel 1!
We helpen elkaar waar nodig, bieden een luisterend oor, soms eens een schop onder je achterste en verder kan je hier eerlijk zijn over iets waar veel mensen zich toch voor schamen; een probleem met teveel of te vaak drinken.
Hopelijk wordt dit net zo'n inspirerend topic als deel 1!

donderdag 21 april 2016 om 11:03
Ik ben er nog hoor. We hebben zulke drukke weken en ook ik pieker teveel. Heel irritant want het verandert toch helemaal niks.
Ik vind dat ik weer teveel drink. Zoek de ontspanning en natuurlijk werkt het helemaal niet. Werkt zelfs averechts. Toch lijk ik nogal hardleers.
Ik heb maandag niks gedronken, dinsdag een biertje en gisteren had ik weer zin in een biertje of een wijntje. Was er echt onrustig van maar heb doorgezet en thee gemaakt. Wat maar goed ook was want ik had ineens onverwacht bezoek. Had me rot geschaamd in mijn eentje met een biertje op de bank. Omdat ik mezelf dan betrapt zou voelen. Niet persé dat de ander het raar zou vinden, al is zij geen drinker.
Vandaag wel blij dat ik dus aan de thee zat en goed geslapen heb.
Nu weer gauw aan het werk!
Oja. Ik weet niet meer wie het schreef maar volgens mij Bella of Pausini, of was het Pinda? In ieder geval dat we allemaal hier nogal gevoelig zijn en daarom soort verdoving zoeken. En dat lees ik toch ook wel bij onze nieuwkomers. Helpt mij wel. Een beetje
Ik vind dat ik weer teveel drink. Zoek de ontspanning en natuurlijk werkt het helemaal niet. Werkt zelfs averechts. Toch lijk ik nogal hardleers.
Ik heb maandag niks gedronken, dinsdag een biertje en gisteren had ik weer zin in een biertje of een wijntje. Was er echt onrustig van maar heb doorgezet en thee gemaakt. Wat maar goed ook was want ik had ineens onverwacht bezoek. Had me rot geschaamd in mijn eentje met een biertje op de bank. Omdat ik mezelf dan betrapt zou voelen. Niet persé dat de ander het raar zou vinden, al is zij geen drinker.
Vandaag wel blij dat ik dus aan de thee zat en goed geslapen heb.
Nu weer gauw aan het werk!
Oja. Ik weet niet meer wie het schreef maar volgens mij Bella of Pausini, of was het Pinda? In ieder geval dat we allemaal hier nogal gevoelig zijn en daarom soort verdoving zoeken. En dat lees ik toch ook wel bij onze nieuwkomers. Helpt mij wel. Een beetje

donderdag 21 april 2016 om 11:30
Piekeren is zeker irritant Betty en dat je dan graag een wijntje wilt herkennen we hier allemaal. Piekeren helpt echt helemaal niks, gek toch? Pindaatje zei het volgens mij, over dat gevoelig zijn, dat is ook zo denk ik. Goed dat je door hebt gezet gisteren!
Ja Dora, hoe was je etentje?
En Pausini, hoe is het met jou?
Ja Dora, hoe was je etentje?
En Pausini, hoe is het met jou?
donderdag 21 april 2016 om 11:32
Heel leuk Pausini! Het zijn uiteindelijk3 wijntjes geworden maar dat vind ik keurig. En daarna thuis geen nieuwe fles opengetrokken dus ik ga langzaam een beetje vooruit. Zoals LD zegt, bewustwording en erkenning is al heel wat. Het is in ieder geval een noodzakelijke start.
Betty, aiiii wat fijn dat je aan de thee zat met dat onverwachte bezoek. Ik heb ook wel eens half lam de deur opengedaan om half 9 's avonds. De buurvrouw zal wel gedacht hebben. Gelukkig is ze verhuisd.
Betty, aiiii wat fijn dat je aan de thee zat met dat onverwachte bezoek. Ik heb ook wel eens half lam de deur opengedaan om half 9 's avonds. De buurvrouw zal wel gedacht hebben. Gelukkig is ze verhuisd.
donderdag 21 april 2016 om 11:35
Ik zit nog even na te denken over dat gevoelig zijn. Ik weet niet of dat bij mij zo geldt. Ik ben nu een paar maanden bezig met minderen en merk dat ik drank vooral gebruik bij stress en drukte, om te ontspannen. En als beloning, ook bij drukte. En verder heb ik in m'n hoofd dat het gezellig is, en dat idee wil er maar niet uit!!!

donderdag 21 april 2016 om 11:40
Ja denk wel dat we gevoeliger zijn. Of iig niet goed met teleurstellingen stress spanning ellende enzo mee om kunnen gaan. Of t komt harder binnen.
Soms als iemand me "laat zitten" ofzo. Dan voelt dat echt alsof iemand mij echt wat aandoet. Kan ik even zo van slag zijn. Kapot gaan van binnen. Dan geef ik mezelf oo de kop. Want ja dat diegene zo doet tegen mij of omgaat met mij is ook logisch want ik ben wispelturig of niet flexibel of te makkelijk of inconsequent of te streng. Whatever. Slaat ook nergens op.
Dora wat goed dat je niet verder bent gaan drinken! Succesmoment!
Herkenbaar Betty dat heel druk zijn. Ipv op tijd erin en Ff. Joggen en water en fruit en jogghyrt. Neeeeee lekker Ff borrel want die is verdient want druk. Of Ff vluchten uit die drukte.
Soms als iemand me "laat zitten" ofzo. Dan voelt dat echt alsof iemand mij echt wat aandoet. Kan ik even zo van slag zijn. Kapot gaan van binnen. Dan geef ik mezelf oo de kop. Want ja dat diegene zo doet tegen mij of omgaat met mij is ook logisch want ik ben wispelturig of niet flexibel of te makkelijk of inconsequent of te streng. Whatever. Slaat ook nergens op.
Dora wat goed dat je niet verder bent gaan drinken! Succesmoment!
Herkenbaar Betty dat heel druk zijn. Ipv op tijd erin en Ff. Joggen en water en fruit en jogghyrt. Neeeeee lekker Ff borrel want die is verdient want druk. Of Ff vluchten uit die drukte.
donderdag 21 april 2016 om 11:42
Bella, wat fijn dat je nu zo'n gezellig dag met ex kunt hebben. De dingen die je hem eerst verweet als je teveel op had, heb je die dan nu geaccepteerd? Of zijn ze minder belangrijk? Ik vind het heel leuk om te lezen hoe je veranderd bent de afgelopen tijd, je klinkt zo wel gelukkiger. Enne....is hij nog steeds ex? Of is dat een te brutale vraag?
donderdag 21 april 2016 om 11:57
Mmm als ik voor mezelf spreek: controlefreak, perfectionist, overgevoelig, mezelf overschreeuwen.
Drinken om alles en uiteindelijk drinken om het drinken, dus verslaafd.
Vind het als controlefreak moeilijk om in deze situatie te zitten, mn waar ga ik naartoe? Maar heb het positief omgedraaid: de wereld ligt voor me open. Nou ja wereld....ahum ben een eigenheimer hoor, ga niet zomaar in Spanje wonen.
Ik schiet er niks mee op met het gepieker.
Heb ook niks aan de materialistische zieligheidsgraad die anderen aan me geven. Ga financieel mega-achteruit. Woon nu supermooi. Jammer dan. Dat zegt allemaal niks over mijn gevoel. En dat vind ik veel belangrijker.
Wat ik wel gek vind, kom uit een jarenlange relatie en waarschijnlijk staat het op mijn voorhoofd dat ik alleen ben (bijna). Heb aandacht van mannen, waar ik geen behoefte aan heb. En als ik nou een knappe 50tiger ben????? Nee, niet echt. Overgang hakt erin, net zoals de zwaartekracht.
Ik zou zeggen, mannen kom over een jaar eens langs.
Eigenlijk ben ik Piet Paniek herleef, maar ben nu opvallend rustig. Zou dat ook een gevolg zijn van niet meer drinken?
Drinken om alles en uiteindelijk drinken om het drinken, dus verslaafd.
Vind het als controlefreak moeilijk om in deze situatie te zitten, mn waar ga ik naartoe? Maar heb het positief omgedraaid: de wereld ligt voor me open. Nou ja wereld....ahum ben een eigenheimer hoor, ga niet zomaar in Spanje wonen.
Ik schiet er niks mee op met het gepieker.
Heb ook niks aan de materialistische zieligheidsgraad die anderen aan me geven. Ga financieel mega-achteruit. Woon nu supermooi. Jammer dan. Dat zegt allemaal niks over mijn gevoel. En dat vind ik veel belangrijker.
Wat ik wel gek vind, kom uit een jarenlange relatie en waarschijnlijk staat het op mijn voorhoofd dat ik alleen ben (bijna). Heb aandacht van mannen, waar ik geen behoefte aan heb. En als ik nou een knappe 50tiger ben????? Nee, niet echt. Overgang hakt erin, net zoals de zwaartekracht.
Ik zou zeggen, mannen kom over een jaar eens langs.
Eigenlijk ben ik Piet Paniek herleef, maar ben nu opvallend rustig. Zou dat ook een gevolg zijn van niet meer drinken?
donderdag 21 april 2016 om 12:16
Denk het wel ID, als je veel drinkt ben je toch met name bezig om alle ballen in de lucht te houden en vooral te voorkomen dat iemand het doorheeft, dat stiekeme moét gewoon bakken met energie kosten.
Zo, dus jij hebt sjans? Heerlijk toch, laat die aandacht en complimentjes je lekker aanleunen, is vast ergens goed voor
Misschien bof je dat je op deze leeftijd bent en je geleerd hebt dat innerlijke rust zoveel belangrijker is dan uiterlijkheden. Liever tevreden in een flat dan doodongelukkig op een landgoed.
Zelf ben ik niet zo'n piekeraar en heb beslist geen perfectionistische inslag.
Ik vind aangeschoten zijn gewoon de lekkerste gemoedstoestand die er bestaat (alleen jammer dat ik zo vaak doorgeschoten ben). Al gaat het hier ook een heel stuk beter dan het geweest is.
Zo, dus jij hebt sjans? Heerlijk toch, laat die aandacht en complimentjes je lekker aanleunen, is vast ergens goed voor
Misschien bof je dat je op deze leeftijd bent en je geleerd hebt dat innerlijke rust zoveel belangrijker is dan uiterlijkheden. Liever tevreden in een flat dan doodongelukkig op een landgoed.
Zelf ben ik niet zo'n piekeraar en heb beslist geen perfectionistische inslag.
Ik vind aangeschoten zijn gewoon de lekkerste gemoedstoestand die er bestaat (alleen jammer dat ik zo vaak doorgeschoten ben). Al gaat het hier ook een heel stuk beter dan het geweest is.
Hatsjikideee...
donderdag 21 april 2016 om 13:40
Sjans is leuk! Gewoon van genieten! En wees maar blij dat je niet teveel waarde hecht aan materie. Op je sterfbed zal je niet denken: had ik maar meer schoenen gekocht. Toch? Meer aan wat mensen voor je beteken en wat jij voor hun hebt betekend. Veel belangrijker wn die wijsheid heb je al. Dat zal je vast ook extra aantrekkelijk maken!

donderdag 21 april 2016 om 14:40
quote:dora-wee schreef op 21 april 2016 @ 11:42:
Bella, wat fijn dat je nu zo'n gezellig dag met ex kunt hebben. De dingen die je hem eerst verweet als je teveel op had, heb je die dan nu geaccepteerd? Of zijn ze minder belangrijk? Ik vind het heel leuk om te lezen hoe je veranderd bent de afgelopen tijd, je klinkt zo wel gelukkiger. Enne....is hij nog steeds ex? Of is dat een te brutale vraag?
Goeie vraag... Ik heb wel het gevoel dat we weer op weg zijn naar 'samen' maar vind het nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Als het zo door blijft gaan vraag ik misschien van de zomer wel of hij weer verkering met me wil
Hij heeft destijds iets gezegd tegen me wat er zo inhakte dat ik niet anders kon dan weggaan bij hem (we woonden samen) en de tijd daarna ben ik vreselijk ongelukkig en eenzaam geweest. Dat verweet ik hem altijd. Hij heeft meerdere malen zijn oprechte excuses aangeboden maar ik was daar gewoon niet klaar voor. Nu heb ik het gevoel dat ik dat stuk los kan laten, achter me kan laten. Hij deed niet zo omdat ie wilde dat ik vertrok, hij deed zo omdat ie een soort van doordraaide op dat moment. En hij had me eerder MOETEN laten weten dat het niet goed ging met hem.
Goeie vraag... Ik heb wel het gevoel dat we weer op weg zijn naar 'samen' maar vind het nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Als het zo door blijft gaan vraag ik misschien van de zomer wel of hij weer verkering met me wil
Hij heeft destijds iets gezegd tegen me wat er zo inhakte dat ik niet anders kon dan weggaan bij hem (we woonden samen) en de tijd daarna ben ik vreselijk ongelukkig en eenzaam geweest. Dat verweet ik hem altijd. Hij heeft meerdere malen zijn oprechte excuses aangeboden maar ik was daar gewoon niet klaar voor. Nu heb ik het gevoel dat ik dat stuk los kan laten, achter me kan laten. Hij deed niet zo omdat ie wilde dat ik vertrok, hij deed zo omdat ie een soort van doordraaide op dat moment. En hij had me eerder MOETEN laten weten dat het niet goed ging met hem.
donderdag 21 april 2016 om 19:13
Knap van je doppinda, heb mij gister netjes aan mijn 2 glaasjes wiskey gehouden en vanavond hopelijk lekker niets, nu is dat best moeilijk met een man die ook zijn drankje wel lust, en ik nog 3 dagen vakantie heb (wat ik dan als excuus kan gebruiken) tis moeilijk. Maar ik ga de Nijmeegse vierdaagse lopen en daar wil ik graag weinig behoefte aan alcohol hebben dan, ja als ik alle dagen uitgelopen heb neem ik een lekker biertje maar niet tijdens, anders draai ik me nog een keer om in mijn tentje als mijn wekker rond 3:30/4:00 gaat.

donderdag 21 april 2016 om 20:46
Oh wat gaaf Xandora dat je de vierdaagse gaat lopen! Ik ben net gestart met wandelen als vervanging van de drank. En voel me al heel wat als ik 10km heb gelopen
Oh en dat rotgevoel van mij, dat gaat niet minder worden door niet te drinken. Ik heb dat al heel mijn leven en met sommige tijden stukken minder en soms stukken erger. Ik word er af en toe moedeloos van.
Oh en dat rotgevoel van mij, dat gaat niet minder worden door niet te drinken. Ik heb dat al heel mijn leven en met sommige tijden stukken minder en soms stukken erger. Ik word er af en toe moedeloos van.
donderdag 21 april 2016 om 20:57

donderdag 21 april 2016 om 22:49
Wat een interessant topic, ik klets graag mee. Al jaren drink ik regelmatig, heerlijk lang tafelen, gezellige avondjes met vrienden of gewoon gezellig met mijn man op de bank een paar leuke programma's kijken, alles met een wijntje, of 2 of teveel. De volgende dag spijt. Ik vind zelf 1x per week een leuke avond met een wijntje prima, niet meerdere avonden. Maar dan gebeurd er weer iets, en ja.. toch maar even een borrel 's avonds.. heerlijk. En altijd spijt achteraf. 1x per week.. haal het niet vaak, baal er super van. Iemand herkenning, tips?

vrijdag 22 april 2016 om 00:26
vrijdag 22 april 2016 om 00:32
Oh ik wil even zeuren.
Heb zooooon kiespijn. Moet over 5uur weer op en k wil niet zo het weekend in. Maar die kut tandenbeul werkt maar tot 12 op vrijdag dus ik hoop dat ik morgen terecht kan. Maar eigenlijk is dat ook weer zaad want ik heb echt een drukke dag op m'n werk morgen met belangrijke afspraken... Maar ik drink niet
Heb zooooon kiespijn. Moet over 5uur weer op en k wil niet zo het weekend in. Maar die kut tandenbeul werkt maar tot 12 op vrijdag dus ik hoop dat ik morgen terecht kan. Maar eigenlijk is dat ook weer zaad want ik heb echt een drukke dag op m'n werk morgen met belangrijke afspraken... Maar ik drink niet