Welke Broodmix?

22-04-2016 20:09 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil binnenkort een broodbakmachine kopen. Omdat het me lekker lijkt om s'morgens vers gebakken brood te hebben.

Ik zag op internet een aantal sites waar je broodmixen kan bestellen, met vele verschillende soorten en prijzen.

Ik ben benieuwd waar jullie broodmix kopen?
Aldi
Misschien niet wat je bedoelt, maar ik vind de Abdijmixen van de AH best lekker (en niet al te duur). Vooral de donkere variant. Al maak ik het zonder broodbakmachine, gewoon in een springvorm in de oven.
Ja ik had die mixen ook gezien op de website van AH. Ik zie ook dat er websites zijn waarbij je mixen kan bestellen in grotere verpakking, bijvoorbeeld 5 kg.
En bij de plus haal ik volkorenmeel, daar kun je zelf je broodbakmix mee maken.
Ik vind ook de abdijmixen van de ah best lekker. Maar ik raad ook aan om de recepten die je vast erbij in een boekje bij je machine krijgt uit te proberen. Bij mijn machine komt dat toch altijd het beste uit, omdat de recepten precies op de machine afgestemd zijn. Zelf zout en gist toevoegen is ook weer niet zo veel werk natuurlijk.
Wij hebben altijd de zonnebroodmix van de Dirk, is erg lekker! En heel simpel
Soezie, online te koop, maar ook bij de Welkoop

http://www.soezie.com/NED ... nguage/nl-BE/Default.aspx
Ik maak mijn eigen mix dan weet ik tenminste wat erin zit. Meestal volkoren, spelt en/of rogge, wat gist, snuf zout en evt een paar korrels suiker. Soms voeg ik wat noten of zaden toe of zoals vandaag stukjes vijg. Ik ben ook aan het experimenteren met het maken van een eigen zuurdesem starter omdat een langzaam gefermenteerd brood zonder gist gezonder is. Ik denk dat ik a.s. zondag of maandag mijn eerste zuurdesembrood bak.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De laatste paar keer heb ik een pond Lidl broodmix gebruikt (zijn er verschillende) en een pond volkorenmeel met gist en broodverbeteraars. Duitsers gooien vaak zuurdesem en roggemeel door hun brood dus dan maak ik een soort kruising ervan. Ik maak nog steeds alleen maar broodjes, geen grote broden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wij kopen onze melen bij bakshoponline.nl en bakzolder.nl

Maar ook de mixen van de Appie doen het hier goed, en de molen een dorp verderop heeft heel lekkere mixen.
Welk merk broodmachine ga je kopen? Het bakresultaat is namelijk per machine heel verschillend.
Ik zou gewoon (volkoren)tarwemeel kopen.
quote:viva-amber schreef op 22 april 2016 @ 20:36:

Ik maak mijn eigen mix dan weet ik tenminste wat erin zit. Meestal volkoren, spelt en/of rogge, wat gist, snuf zout en evt een paar korrels suiker. Soms voeg ik wat noten of zaden toe of zoals vandaag stukjes vijg. Ik ben ook aan het experimenteren met het maken van een eigen zuurdesem starter omdat een langzaam gefermenteerd brood zonder gist gezonder is. Ik denk dat ik a.s. zondag of maandag mijn eerste zuurdesembrood bak.Leuk! Ik heb al ruim een jaar een goed desem. Heerlijk brood bak ik ermee.
quote:Rubber_Ducky schreef op 22 april 2016 @ 22:56:

Ik zou gewoon (volkoren)tarwemeel kopen.Nou, dan weet je in ieder geval zeker dat je geen perfect broodje gaat bakken.
Soezie kan eigenlijk niet mislukken als je de gebruiksaanwijzing op het pak volgt. Je hebt kant-en-klaar waar je alleen water bij hoeft te doen, maar als je met de timer gaat bakken dan kun je beter de met losse gist werken. Je kunt ook eerst gewoon met een pak Koopmans mix beginnen. Daar is niets mis mee en dan weet je in ieder geval dat je eerste broodje zeker lukt.
Ik maak ook altijd mijn eigen mix omdat je inderdaad niet altijd weet wat ze in een kant en klaar pak doen. Een eigen mix is super eenvoudig en het lukt altijd. Bij mijn broodbakmachine zat een goed receptenboek maar ook online recepten werken meestal wel.

Ik heb het al een tijdje niet gedaan, goed idee, ik ga dit weekend een broodje bakken. Vanavond klaarzetten en dan morgenvroeg wakker worden met een heerlijke geur van vers brood....Goed begin van het weekend!
Ik zou met Soezie beginnen en vervolgens zelf experimenteren.

Mijn basisbrood mak ik van

1 eetlepel suiker

6 gram droge gist

80 gram volkorenmeel (supermarkt)

370 gram tarwebloem (Lidl)

25 gram tarwegluten (bakker)

295 gram lauw water

7 gram zout

25 gram boter of olie

Basisprogramma 4 uur.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Pientjexxxx schreef op 22 april 2016 @ 23:10:

[...]

Nou, dan weet je in ieder geval zeker dat je geen perfect broodje gaat bakken.Bij zo'n machine zit een handleiding met recepten.
Lukt het goed Rianne? Gebruik je je starter ook meerdere keren door deze weer te voeden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
X
anoniem_7760 wijzigde dit bericht op 10-07-2016 23:11
Reden: .
% gewijzigd
quote:Rubber_Ducky schreef op 23 april 2016 @ 05:59:

[...]

Bij zo'n machine zit een handleiding met recepten.Dat begrijp ik ook wel, maar als je met alleen gewoon tarwemeel uit de supermarkt een broodje probeert te bakken dan krijg je een baksteentje, wat er ook in de handleiding staat. Als je alleen simpel tarwemeel (dus niet speciaal broodmeel) gebruikt dan gaat dat niet goed genoeg rijzen. Het lukt wel als je het bijvoorbeeld met een deel Frans Krokant (bloem) van Soezie mixt. Dan rijst het brood wel goed en blijft het nog steeds donker.
quote:Pientjexxxx schreef op 22 april 2016 @ 21:50:

Welk merk broodmachine ga je kopen? Het bakresultaat is namelijk per machine heel verschillend.Ik denk dat ik voor deze ga: Panasonic SD-ZB2502BXE
Ik denk dat ik eerst eens een Soezie broodmix probeer, veel keuze uit verschillende soorten lijkt me top!

Misschien ga ik dan later eens proberen om zelf een mix samen te stellen.

Hoeveel lekkerder vinden jullie brood uit de broodbakmachine dan iedere ochtend brood ontdooit uit de vriezer afkomstig van de bakker?
quote:Greenback schreef op 23 april 2016 @ 11:13:

[...]

Ik denk dat ik voor deze ga: Panasonic SD-ZB2502BXE

Prima keuze !

Als je voor je ontbijt brood bakt, moet het nog wel minstens een uur uitdampen op een rooster.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven