Filipijnen
zondag 24 augustus 2008 om 11:03
Tsja, jullie hebben gelijk, ik heb het toch weer omgegooid. Ik wil toch heel graag naar Noord Luzon. En 2 strandbestemmingen vind ik te veel. Mijn angst is alleen een beetje of het ik dat wel ga redden in 5 dagen. Ik heb nu dus 2 reisdagen (1 dag heen en 1 dag terug) gepland en dan 3 volle dagen daar, voor Banaue, Sagada en Bontoc. Waar is het het leukst om te overnachten? Ik las dat Banaue niet zo bijzonder is om te zitten...?
Het liefst zou ik met een chauffeur gaan. Dit jaar ben ik naar Sri Lanka geweest, ook een chauffeur geregeld voor een week. En dit is ons prima bevallen. Maar op de Filipijnen werkt dit net ff anders... Hebben jullie enig idee of je hiermee doodgegooid wordt net als in Indonesie/Thailand? Daar vind je op iedere hoek van de straat wel iemand die voor je wil rijden.
Of is het ook goed te doen met de bus? Wel overstappen in Baguio toch?
We mixen altijd een beetje met luxe en basic. Hoezo?
Het liefst zou ik met een chauffeur gaan. Dit jaar ben ik naar Sri Lanka geweest, ook een chauffeur geregeld voor een week. En dit is ons prima bevallen. Maar op de Filipijnen werkt dit net ff anders... Hebben jullie enig idee of je hiermee doodgegooid wordt net als in Indonesie/Thailand? Daar vind je op iedere hoek van de straat wel iemand die voor je wil rijden.
Of is het ook goed te doen met de bus? Wel overstappen in Baguio toch?
We mixen altijd een beetje met luxe en basic. Hoezo?
maandag 25 augustus 2008 om 19:23
zondag 7 september 2008 om 18:05
Weten jullie meer over Seair, het schijnt dat ze niet meer naar El Nido vliegen maar voor hoelang geen idee...
Mijn schema nu (kan nog veranderen...
):
Dag 1: Manila
Dag 2: Manila (Pagsanjan)
Dag 3: ri Banaue
4: Banaue en omgeving
5: Banaue en omgeving
6: Banaue en omgeving
7: weer terug ri Manila
8: vlucht naar Palawan, Princesa denk ik...
9: met de bus naar El Nido
10: El Nido
11: El Nido
12: El Nido
13: El Nido
14: weer terug naar Manila en gelijk door naar HK
15: HK
16: HK
17: HK
18: weer richting Amsterdam...
Dit is hoe ik het nu heb bedacht, maar vandaag weer veel zitten lezen op internet en ik het lijkt me toch ook wel heel leuk om nog naar Bohol of Cebu te gaan maar dan moeten we beslissen om een paar dagen langer te gaan. Dus dat moet ik eens ff met mn skatje overleggen.... We gaan meestal een dag of 18 en vinden dat altijd prima...
Mijn schema nu (kan nog veranderen...
Dag 1: Manila
Dag 2: Manila (Pagsanjan)
Dag 3: ri Banaue
6: Banaue en omgeving
7: weer terug ri Manila
8: vlucht naar Palawan, Princesa denk ik...
9: met de bus naar El Nido
13: El Nido
14: weer terug naar Manila en gelijk door naar HK
15: HK
16: HK
17: HK
18: weer richting Amsterdam...
Dit is hoe ik het nu heb bedacht, maar vandaag weer veel zitten lezen op internet en ik het lijkt me toch ook wel heel leuk om nog naar Bohol of Cebu te gaan maar dan moeten we beslissen om een paar dagen langer te gaan. Dus dat moet ik eens ff met mn skatje overleggen.... We gaan meestal een dag of 18 en vinden dat altijd prima...
zondag 7 september 2008 om 21:27
Wanneer gaan jullie? De route lijkt op die van ons behalve dat dat van ons minder efficient was met uitstapjes naar o.a. Vigan.
Je vroeg wat ik bedoel met luxe. Das een lastige want dat voor iedereen verschillend. In die zin vind ik het lastig om iemand iets te adviseren Zelf was ik ervoor in Thailand geweest en in vergelijking met de Filipijnen staat het toerisme in de Filipijnen in de kinderschoenen (dit was eind 2005). Dat heeft als voordeel dat er minder toeristen zijn maar het is soms ook minder comfortabel (minder voorzieningen maar dat verschilt per plaats sterk). Mijn vriend die veel meer dan ik heeft gezien, was bijvoorbeeld veel meer gewend dan ik met m'n relatief luxe hotelletjes in Thailand en Indonesie. In Noord Luzon was het zeg maar meer basic en op Palawan wat comfortabeler.
Banaue is een goede uitvalsbasis voor wandelingen maar wij hadden echt erg pech met het weer (regen, ik duim voor je dat het mooi weer is). Daarnaast was er in het dorp veel lawaai door de vele motortjes. Wij verbleven uiteindelijk in een hotel op de heuvel dat op het dorp uitkeek, dat was aangenaam. dat hotel heet Banaue View Inn. Ik ben wel ontzettend nieuwsgierig of er veel is veranderd qua moderniteit en infrastructuur. Ze waren toen wij er waren de wegen op Palawan aan het asfalteren. Wij hadden nog hele stukken met hobbelige (wel charmant) wegen. Op een gegeven moment had het weer geregend, toen moesten we met de bus door een heel stuk water, de bus hing helemaal scheef, erg grappig. Wij hadden voornamelijk goedkoop local vervoer waarbij er weleens een geit op het dak werd vervoerd van het ene naar het andere dorp. Dat had ook wel wat.
Op Noord Luzon heb je goede airco bussen waarmee wij tot Baguio reden. Daarna met een krakkemikkige bus over de Halsema Higway met haarspeldbochten naar Sagada (met geweldig mooi uitzicht onderweg!). Het kan zijn dat de bussen naar Sagada inmiddels zijn vernieuwd want het is alweer een paar jaar geleden. En misschien dat er vanuit Baguio via een andere weg naar Banaue wordt gereden. Volgens mij redeb wij om. Misschien dat iemand je op het forum advies kan geven over een auto met chauffeur (oproep!) op de Filipijnen.
Seair vliegt niet meer naar El Nido? Wat omhandig. Dan via Princesa naar El Nido (ik vermoed dat de wegen nu helemaal klaar zijn waardoor dit stuk nu ook sneller gaat dan in 2005).
Ik ben benieuwd hoe je het gaat hebben!
Je vroeg wat ik bedoel met luxe. Das een lastige want dat voor iedereen verschillend. In die zin vind ik het lastig om iemand iets te adviseren Zelf was ik ervoor in Thailand geweest en in vergelijking met de Filipijnen staat het toerisme in de Filipijnen in de kinderschoenen (dit was eind 2005). Dat heeft als voordeel dat er minder toeristen zijn maar het is soms ook minder comfortabel (minder voorzieningen maar dat verschilt per plaats sterk). Mijn vriend die veel meer dan ik heeft gezien, was bijvoorbeeld veel meer gewend dan ik met m'n relatief luxe hotelletjes in Thailand en Indonesie. In Noord Luzon was het zeg maar meer basic en op Palawan wat comfortabeler.
Banaue is een goede uitvalsbasis voor wandelingen maar wij hadden echt erg pech met het weer (regen, ik duim voor je dat het mooi weer is). Daarnaast was er in het dorp veel lawaai door de vele motortjes. Wij verbleven uiteindelijk in een hotel op de heuvel dat op het dorp uitkeek, dat was aangenaam. dat hotel heet Banaue View Inn. Ik ben wel ontzettend nieuwsgierig of er veel is veranderd qua moderniteit en infrastructuur. Ze waren toen wij er waren de wegen op Palawan aan het asfalteren. Wij hadden nog hele stukken met hobbelige (wel charmant) wegen. Op een gegeven moment had het weer geregend, toen moesten we met de bus door een heel stuk water, de bus hing helemaal scheef, erg grappig. Wij hadden voornamelijk goedkoop local vervoer waarbij er weleens een geit op het dak werd vervoerd van het ene naar het andere dorp. Dat had ook wel wat.
Op Noord Luzon heb je goede airco bussen waarmee wij tot Baguio reden. Daarna met een krakkemikkige bus over de Halsema Higway met haarspeldbochten naar Sagada (met geweldig mooi uitzicht onderweg!). Het kan zijn dat de bussen naar Sagada inmiddels zijn vernieuwd want het is alweer een paar jaar geleden. En misschien dat er vanuit Baguio via een andere weg naar Banaue wordt gereden. Volgens mij redeb wij om. Misschien dat iemand je op het forum advies kan geven over een auto met chauffeur (oproep!) op de Filipijnen.
Seair vliegt niet meer naar El Nido? Wat omhandig. Dan via Princesa naar El Nido (ik vermoed dat de wegen nu helemaal klaar zijn waardoor dit stuk nu ook sneller gaat dan in 2005).
Ik ben benieuwd hoe je het gaat hebben!
anoniem_70366 wijzigde dit bericht op 07-09-2008 21:36
Reden: Dubbele info
Reden: Dubbele info
% gewijzigd
zondag 7 september 2008 om 23:15
Nee de weg is nog niet helemaal klaar. Afgelopen november was er nog steeds zo'n stuk waar de bus niet langs kon. Moest iedereen uitstappen en met baggage door de blubbert lopen naar de volgende bus die naar El nido reed. Maar dat hangt ook van het jaargetijde af. Van dec-april is de weg droog dus goed. Raar dat Seaire niet meer op El Nido vliegt, hopelijk voor jullie nog wel ,want het is een stuk comfortabeler dan met de bus (en het uitzicht is adembenemend!!
Als je twijfelt tussen Bohol en Cebu zou ik naar Bohol gaan. De Chocolate Hills waren erg bijzonder/ Mocht je naar Bohol gaan, ga dan naar Nuts Huts, is wel erg basic maar zo mooi!!
Als je twijfelt tussen Bohol en Cebu zou ik naar Bohol gaan. De Chocolate Hills waren erg bijzonder/ Mocht je naar Bohol gaan, ga dan naar Nuts Huts, is wel erg basic maar zo mooi!!
maandag 13 oktober 2008 om 16:28
Nog steeds niet geboekt en nog steeds aan het twijfelen. Mijn plan is inmiddels Noord Luzon, Bohol en Cebu. Het kan zijn dat het seasonal is dat Seair niet meer vliegt op El Nido maar daar kom ik helaas niet achter. Dus heb ik Palawan weer laten varen met pijn in mn hart maar dat eiland ligt zo godvergeten afgelegen! Maar Panglao ziet er ook prachtig uit... voor een relaxgebeuren. Maarja niets zo veranderlijk als mn eigen ik, dus ik blijf puzzelen.
donderdag 13 november 2008 om 20:24
Filipijnen zeker een aanrader.....
!
Ik ben zelf net terug van 3 weken reizen door de Filipijnen..
En ik heb het wederom super naar mijn zin gehad...
Echt laat je niet afschrikken, want je kunt er echt veilig op vakantie...
Het land is ontzettend mooi, er is zoveel te zien, en de mensen zijn zo vriendelijk..
Mijn vriend komt uit de Filipijnen, woont daar ook....we zijn alweer een poos samen, en in juni ga ik trouwen in Cebu...
In ieder geval als je nog leuke tips, of aanraders wil, dan hoor ik dat wel...
Greetz
Ik ben zelf net terug van 3 weken reizen door de Filipijnen..
En ik heb het wederom super naar mijn zin gehad...
Echt laat je niet afschrikken, want je kunt er echt veilig op vakantie...
Het land is ontzettend mooi, er is zoveel te zien, en de mensen zijn zo vriendelijk..
Mijn vriend komt uit de Filipijnen, woont daar ook....we zijn alweer een poos samen, en in juni ga ik trouwen in Cebu...
In ieder geval als je nog leuke tips, of aanraders wil, dan hoor ik dat wel...
Greetz
zaterdag 15 november 2008 om 11:16
Top Redemta! En wat heb je allemaal gezien in die 3 weken? Ik ga eind deze maand boeken en dit wordt het:
Dag 1: Manila - gelijk door naar Angeles
Dag 2: start prive tour met Butterfly Travel
3: Banaue en omgeving
6: weer terug ri Manila
7: vlucht naar Palawan
8: El Nido
9: El Nido
13: vlucht naar Cebu en gelijk door naar Bohol, Panglao
14: Panglao
15: Panglao
16: Panglao
17: Panglao
18: vliegen vanaf Cebu naar HK
19: HK
20: HK
21: HK ri Amsterdammmmm...
Dag 1: Manila - gelijk door naar Angeles
Dag 2: start prive tour met Butterfly Travel
3: Banaue en omgeving
6: weer terug ri Manila
7: vlucht naar Palawan
8: El Nido
9: El Nido
13: vlucht naar Cebu en gelijk door naar Bohol, Panglao
14: Panglao
15: Panglao
16: Panglao
17: Panglao
18: vliegen vanaf Cebu naar HK
19: HK
20: HK
21: HK ri Amsterdammmmm...
zondag 16 november 2008 om 11:16
dinsdag 2 december 2008 om 12:49
YES, heb net de vluchten geboekt!! We vliegen met Cathay Pacific, 3 weken Filippijnen en 3 dagen HongKong!! 11 april t/m 4 mei...
Ik vlieg van Amsterdam naar Manilla (via HK), van Cebu naar HK, en dan van HK weer naar Amsterdam. Manila - Palawan en Palawan - Cebu (Bohol) ga ik met locale maatschappijen doen.
Ben echt zo blij!
Ik vlieg van Amsterdam naar Manilla (via HK), van Cebu naar HK, en dan van HK weer naar Amsterdam. Manila - Palawan en Palawan - Cebu (Bohol) ga ik met locale maatschappijen doen.
Ben echt zo blij!
zaterdag 6 december 2008 om 22:51
Ik ben in in november een week op Cebu geweest in MoalBoal waar we voornamelijk gedoken hebben. Is zeker een aanrader daar. Ook een tripje naar de Kawasan watervallen is de moeite waard op Cebu. We zaten daar in een klein resort dat was opgezet door een nederlands stel. Is heel erg goed bevallen daar, vooral omdat we nogal een stressvolle periode hebben en we daar heerlijk hebben kunnen relaxen.
De laatste dag hebben we nog een nachtje in Manila doorgebracht, we verbleven in het Heritage hotel wat ons heel goed is bevallen. Als je nog een paar uurtjes de tijd hebt is een bezoekje aan de Mall of Asia een aanrader, een supergroot winkelcentrum.
De laatste dag hebben we nog een nachtje in Manila doorgebracht, we verbleven in het Heritage hotel wat ons heel goed is bevallen. Als je nog een paar uurtjes de tijd hebt is een bezoekje aan de Mall of Asia een aanrader, een supergroot winkelcentrum.
vrijdag 23 januari 2009 om 22:53
Milanootje, jij bent vast al een stuk verder met je voorbereidingen dan ik... (vetrek pas eind nov)
Ga je binnelandse vluchten gewoon daar boeken, of doe je dat nog hier? Ik twijfel of we niks boeken, en dan gewoon kijken waar en wanneer we met boot/bus naar een ander eiland kunnen, of toch iets meer een reisplan maken.
Ik zat ook aan Noord-Luzon en Palawan te denken, maar nu lees ik weer dat dat het enige eiland is waar nog malaria en dengue voorkomt. En vraag me af of ik zin heb het risico te nemen, dat net op te lopen. Ik wil nl echt geen malaria pillen gaan slikken.
Wat een super vooruitzicht dat je weekjes al af kunt tellen voor je vertrek, daar begin ik nog even niet aan...
Ga je binnelandse vluchten gewoon daar boeken, of doe je dat nog hier? Ik twijfel of we niks boeken, en dan gewoon kijken waar en wanneer we met boot/bus naar een ander eiland kunnen, of toch iets meer een reisplan maken.
Ik zat ook aan Noord-Luzon en Palawan te denken, maar nu lees ik weer dat dat het enige eiland is waar nog malaria en dengue voorkomt. En vraag me af of ik zin heb het risico te nemen, dat net op te lopen. Ik wil nl echt geen malaria pillen gaan slikken.
Wat een super vooruitzicht dat je weekjes al af kunt tellen voor je vertrek, daar begin ik nog even niet aan...
zaterdag 24 januari 2009 om 09:32
Hi Leentjuh 77, ik wil ook liever geen malariapillen slikken, maar ik ga wel ff langs de travelclinic om me voor te laten lichten... Ik zal je wel even laten weten wat de uitkomst is. Ik wil namelijk perse naar Palawan, dat lijkt me zo fantastisch mooi!! Maar wij zitten daar een week dus mss dat ik me wel gewoon heel goed insmeer en de gok neem. Ik heb een rondreisje geboekt van 5 dagen naar Banaue en omstreken. Ik had geen zin om dit met OV te gaan doen en we hebben niet zo veel tijd dus is het handiger als we een chauffeur hebben die ons overal heen brengt. Hoop dat het een beetje een gezellige vent is!
Geboekt bij Butterfly Travel. Dus de intercontinentale vluchten en de eerste 5 nachten zijn geregeld. Nou wil ik heel graag van Manila naar El Nido vliegen ipv eerst naar Puerto Princesa te moeten, dat kun je doen met ITI, International Transvoyager maar... dan heb je een reservering nodig in Miniloc of Lagen Resort, en die zijn reteduur! Maarja van PP naar El Nido kost je toch wel een dag dus ik denk dat ik toch maar een paar nachtjes Miniloc ga boeken... en de andere nachten in El Nido ga zitten. Want we vliegen vanaf PP naar Cebu, nog niet geboekt maar ga ik wel vantevoren doen, dus we moeten na El Nido toch richting PP. Maar heb minder zin om die reis 2 x te moeten maken, ik geloof dat het toch 8 uur bussen is...
Op Bohol ben ik wel een beetje aan het kijken naar leuke hotels maar nog niks geboekt.
Maar ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind om lekker te surfen op internet en te zoeken naar leuke plekken enzo, vandaar dat ik dus wel een soort van reisplan heb. Ben er al maanden mee bezig, héérlijk!
hihi, over precies 11 weken zit ik in de auto naar het vliegveld!
Op Bohol ben ik wel een beetje aan het kijken naar leuke hotels maar nog niks geboekt.
Maar ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind om lekker te surfen op internet en te zoeken naar leuke plekken enzo, vandaar dat ik dus wel een soort van reisplan heb. Ben er al maanden mee bezig, héérlijk!
hihi, over precies 11 weken zit ik in de auto naar het vliegveld!
zaterdag 24 januari 2009 om 11:34
Jaah, daarom koop ik altyd een reisboek, dan begint de voorpret al hihi. (k heb nu Philippines travel guide, van Jens peters besteld, nieuwe uitgave 2009 is net uit).
Wat raar dat je alleen naar el nido kunt vliegen als je op 1 vdie resorts geboekt hebt, eigenaar zal wel een invloedrijk persoon zijn. Ik vind overland reizen altijd wel heel leuk, maar als je er 2 dagen aan kwijt bent is wel een beetje zonde idd. Zullen wij ook tegenaan lopen dan. Misschien kun je met een prive auto met chauf sneller, of is 8 uur geen bus reistijd?
Palawan bij mij ook gelijk de aandacht maar als ik nu zo lees dat dat nu net het enige eiland is waar malaria en dengue (meer) voorkomt, vraag ik me af of het echt zoveel specialer is ten opzichte van andere eilanden. Maar ik doe hetzelfde als jij waarschijnlijk hoor, zonder pillen en goed insmeren. Maar fijn als je even laat weten wat de travel clinic zegt.
Veel plezier met verdere voorbereidingen en aftellen he!
Wat raar dat je alleen naar el nido kunt vliegen als je op 1 vdie resorts geboekt hebt, eigenaar zal wel een invloedrijk persoon zijn. Ik vind overland reizen altijd wel heel leuk, maar als je er 2 dagen aan kwijt bent is wel een beetje zonde idd. Zullen wij ook tegenaan lopen dan. Misschien kun je met een prive auto met chauf sneller, of is 8 uur geen bus reistijd?
Palawan bij mij ook gelijk de aandacht maar als ik nu zo lees dat dat nu net het enige eiland is waar malaria en dengue (meer) voorkomt, vraag ik me af of het echt zoveel specialer is ten opzichte van andere eilanden. Maar ik doe hetzelfde als jij waarschijnlijk hoor, zonder pillen en goed insmeren. Maar fijn als je even laat weten wat de travel clinic zegt.
Veel plezier met verdere voorbereidingen en aftellen he!
zaterdag 24 januari 2009 om 14:41
Ik ben 2 weken op Palawan geweest vorig jaar en heb geen malariapillen geslikt. Gewoon goed ingesmeerd inderdaad. Tegen Dengue kun je niets slikken trouwens.
Met de bus van PP naar EN duurt inderdaad een uur of 6. Het is een lange slingerweg, deels geasfalteerd, grotendeels niet. Gaan er nog steeds geen vliegtuigen dan ? Het is ook te overwegen met de boot naar Port Barton te gaan en vandaaruit een dag later (of 2) met de boort naar EN.
Is dit wat? Daar zijn wij mee gevlogen vorig jaar.
Met de bus van PP naar EN duurt inderdaad een uur of 6. Het is een lange slingerweg, deels geasfalteerd, grotendeels niet. Gaan er nog steeds geen vliegtuigen dan ? Het is ook te overwegen met de boot naar Port Barton te gaan en vandaaruit een dag later (of 2) met de boort naar EN.
Is dit wat? Daar zijn wij mee gevlogen vorig jaar.