Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*
vrijdag 11 september 2015 om 14:14
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!
Komen de volgende quotes jou bekend voor?
- waarom word je altijd gelijk zo boos?
- dat snap jij toch niet!
- dit is echt heel belangrijk!
- ik haat jullie!
- maar iedereen uit de klas mag...
- maar niemand uit de klas hoeft...
- ja duuuuh!
- ik ben geen baby meer hoor!
Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.
Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.
(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.
Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.
Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Komen de volgende quotes jou bekend voor?
- waarom word je altijd gelijk zo boos?
- dat snap jij toch niet!
- dit is echt heel belangrijk!
- ik haat jullie!
- maar iedereen uit de klas mag...
- maar niemand uit de klas hoeft...
- ja duuuuh!
- ik ben geen baby meer hoor!
Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.
Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.
(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.
Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.
Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
vrijdag 13 mei 2016 om 18:40
Kampioen uitstellen en deadlines halen op het allerlaatste moment. Dat zijn het. Als de leraar zegt "voor 15:00 uur inleveren via Wetransfer" dan is dat om 14:55 en geen minuut eerder. Ik krijg daar soms de kriebels van. Het gaat altijd goed. Maar ik zit gewoon te wachten tot het een keer spectaculair mis gaat. En dan mag ik niet eens zeggen:"zei ik toch.... "
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
vrijdag 13 mei 2016 om 22:31
Maar dat vind ik dan weer niet zo´n drama. Mijn schoonouders waren altijd en eeuwig overal veel te vroeg. Om tien uur bij de tandarts? Zaten zij om negen uur al in de auto. En de pest met dat soort mensen is; als jij een afspraak hebt om kwart voor tien en om zestien voor tien binnenkomt, vinden ze dat zij het recht hebben om eerst te gaan omdat zij eerder in de wachtkamer zaten... Dus afspraak is afspraak en als die afspraak om drie uur is, is vijf voor drie ruim op tijd.
Ik noem dat eerder een perfecte planning .
Ik noem dat eerder een perfecte planning .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 13 mei 2016 om 22:58
Ja ik wordt ook zenuwachtig als ik weet dat ze iets moeten doen, en er wordt flink uitgesteld. Maar ik ben erop getraind nu, en vroeger gaf het me stress, nu kan ik het meer loslaten. Laatste keer was dansopdracht dus, even choreografie in 1 dag verzinnen en goed dansen. Dat ging dus niet. Maar heb het losgelaten, wel nog geholpen met opname ervan. Later, tweede kans gekregen. Neeejjj, dat stimuleert dus het uitstellen wel op die manier.
vrijdag 13 mei 2016 om 23:54
Uitstelgedrag zeer herkenbaar, zoon zit op een middelbare daltonschool om in mei examen te mogen doen was de deadline Dinsdag april 12.00 uur alles af ingeleverd en afgetekend zoon had alles in geleverd om 11. 00 uur die dag, boeken te laat inleveren geen probleem voor zoon, zelfs een schoolboek gewoon kwijt???? wat dus geld kostte. Dochter heeft alles op tijd af, geleerd en spullen nooit kwijt.
zaterdag 14 mei 2016 om 08:36
En toch ken ik maar weinig volwassenen (echt volwassen dan he, niet zo´n kuiken dat nog geen 19 is) die nog zo zijn. De gemiddelde veertiger is doorgaans behoorlijk actief, betrokken en verstandig.
Dus je zou kunnen concluderen dat het uiteindelijk allemaal wel goedkomt.
Alleen zo jammer dat dat meestal pas gebeurt als ze het huis al uit zijn .
Dus je zou kunnen concluderen dat het uiteindelijk allemaal wel goedkomt.
Alleen zo jammer dat dat meestal pas gebeurt als ze het huis al uit zijn .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 15 mei 2016 om 16:25
Hier een kind dat is vergeten naar de tandarts te gaan. Want ik had het niet tegen hem gezegd, nou ja ik had het wel gezegd, maar niet meer een uur of zo van te voren. Kind mag de nota zelf betalen. Dit is de derde keer!
En net het exemplaar van 13. Telefoon rinkelt en ik vraag of hij even opneemt. Stagebegeleider van dochter op zoek naar dochter, hij zegt dat dochter er niet is en drukt het gesprek weg. Nieuwe afspraken dus: als het het geen social-call is dat de jongens dan even het gesprek aan ons geven. Ik kan niet terugbellen want het nummer is ook nog gewist door zoon. Maar als die mevrouw op zondag belt omdat dochter haar mobiel onbereikbaar is, dan is het kennelijk dringend. Stage begint volgende week en dochter gaat daar intern, dus ik kan me voorstellen dat er nog iets afgesproken moet worden. Dochter werkt vandaag en is daar niet bereikbaar (horeca)
En net het exemplaar van 13. Telefoon rinkelt en ik vraag of hij even opneemt. Stagebegeleider van dochter op zoek naar dochter, hij zegt dat dochter er niet is en drukt het gesprek weg. Nieuwe afspraken dus: als het het geen social-call is dat de jongens dan even het gesprek aan ons geven. Ik kan niet terugbellen want het nummer is ook nog gewist door zoon. Maar als die mevrouw op zondag belt omdat dochter haar mobiel onbereikbaar is, dan is het kennelijk dringend. Stage begint volgende week en dochter gaat daar intern, dus ik kan me voorstellen dat er nog iets afgesproken moet worden. Dochter werkt vandaag en is daar niet bereikbaar (horeca)
zondag 15 mei 2016 om 17:34
O wat frustrerend! Ze zien ook totaal niet wat belangrijk is als zij het zelf niet belangrijk vinden.
Zoon heeft een chronische ziekte, die heel goed beheersbaar is door de nieuwste technische -dure- ontwikkelingen. Hij moet er wel serieus mee omgaan, anders mag hij ze weer inleveren van het ziekenhuis.
Hij gaat er de laatste tijd nogal laks mee om helaas. Na meerdere gesprekken ben ik vandaag flink boos geworden. Zegt hij: "Ok, vanaf vandaag ga ik er wel weer serieus mee om. Het was niet tot me doorgedrongen dat ze het me weer konden afnemen." Hoezo niet? "Nou, ik luister meestal niet als de arts praat."
Met droge ogen hè.
Zoon heeft een chronische ziekte, die heel goed beheersbaar is door de nieuwste technische -dure- ontwikkelingen. Hij moet er wel serieus mee omgaan, anders mag hij ze weer inleveren van het ziekenhuis.
Hij gaat er de laatste tijd nogal laks mee om helaas. Na meerdere gesprekken ben ik vandaag flink boos geworden. Zegt hij: "Ok, vanaf vandaag ga ik er wel weer serieus mee om. Het was niet tot me doorgedrongen dat ze het me weer konden afnemen." Hoezo niet? "Nou, ik luister meestal niet als de arts praat."
Met droge ogen hè.
zondag 15 mei 2016 om 17:38
Moet er wel even bij zeggen dat zoon er al ruim acht jaar gebruik van maakt en dat dat altijd heel goed is gegaan. Maar van de verzekeraar moet het ineens per se op een ándere manier (die helemaal niet beter is, in tegendeel zou ik haast willen zeggen). Maar ja, het moet nou eenmaal zo voor de vergoeding...
maandag 16 mei 2016 om 01:11
quote:Zusenzoo schreef op 09 mei 2016 @ 10:52:
Ik zou echt flippen als ik er achter kom dat er op een feestje van een 16 jarige, ze rond lopen met bacardi flessen.
Ik zou serieus aangifte overwegen.
Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt, is gewoon een strafbaar feit.Dat is het het merkwaardige ze mogen WEL drinken als het maar niet openbaar is en ze mogen het niet kopen, bij zich hebben etc.
https://www.politie.nl/themas/jongeren-en-alcohol.html
Van het Trimbos instituut
Vraag:
Mag ik thuis drinken als ik nog geen 18 ben?
Antwoord:
Volgens de wet is het niet verboden. Als je nog geen 18 jaar bent, mag je geen alcohol kopen of bij je hebben. Alcohol drinken in openbare gelegenheden, zoals kroegen en discotheken, kan dus niet.
Daarom is een tent op de camping ook zo'n "grijs" gebied, niet openbaar (het is je eigen tent)
http://www.trouw.nl/tr/nl ... gt-een-grijs-gebied.dhtml
Ik zou echt flippen als ik er achter kom dat er op een feestje van een 16 jarige, ze rond lopen met bacardi flessen.
Ik zou serieus aangifte overwegen.
Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt, is gewoon een strafbaar feit.Dat is het het merkwaardige ze mogen WEL drinken als het maar niet openbaar is en ze mogen het niet kopen, bij zich hebben etc.
https://www.politie.nl/themas/jongeren-en-alcohol.html
Van het Trimbos instituut
Vraag:
Mag ik thuis drinken als ik nog geen 18 ben?
Antwoord:
Volgens de wet is het niet verboden. Als je nog geen 18 jaar bent, mag je geen alcohol kopen of bij je hebben. Alcohol drinken in openbare gelegenheden, zoals kroegen en discotheken, kan dus niet.
Daarom is een tent op de camping ook zo'n "grijs" gebied, niet openbaar (het is je eigen tent)
http://www.trouw.nl/tr/nl ... gt-een-grijs-gebied.dhtml
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
maandag 16 mei 2016 om 08:37
quote:swifty schreef op 16 mei 2016 @ 01:34:
Hier ook ortho afspraak gemist of laks met beugel. Vreselijk.
Dat van alcohol in prive drinken mocht wist ik niet, bedankt!
Ik ben zelf als kind (puber) heeeel laks geweest met de beugel. En toch... is het heel netjes geworden. Die strenge regels waren dus nergens voor nodig Misschien enige geruststelling?
Aanvulling: ik zal maar niet vertellen hoe lang ik een beugel heb gehad.
Hier ook ortho afspraak gemist of laks met beugel. Vreselijk.
Dat van alcohol in prive drinken mocht wist ik niet, bedankt!
Ik ben zelf als kind (puber) heeeel laks geweest met de beugel. En toch... is het heel netjes geworden. Die strenge regels waren dus nergens voor nodig Misschien enige geruststelling?
Aanvulling: ik zal maar niet vertellen hoe lang ik een beugel heb gehad.
maandag 16 mei 2016 om 08:39
Dat je prive wel mag drinken wist ik wel. Maar wat ik zo vreemd vind; Europa maakt zich druk om plastic tassen maar de regels omtrent dit soort dingen krijgen ze maar niet op één lijn. Eigenlijk te gek voor woorden dat je in Belgie gewoon kunt doen en laten wat je wilt.
En hoe harder het verboden wordt, hoe minder het werkt. In de klas van mijn dochter rookt inmiddels ruim 2/3.....
En ik was ook laks maar ik had ook uitneembaar spul. Toen ik eenmaal slotjes kreeg ging het snel. Na drie jaar stond de boel weer scheef en heb ik het nog een jaar opgepakt. Alles bij elkaar heeft het vier jaar geduurd, maar ik moet er wel bijzeggen dat ik die beugel had in de beginperiode, ze weten nu veel meer. Ik was nog een testkonijn.
En hoe harder het verboden wordt, hoe minder het werkt. In de klas van mijn dochter rookt inmiddels ruim 2/3.....
En ik was ook laks maar ik had ook uitneembaar spul. Toen ik eenmaal slotjes kreeg ging het snel. Na drie jaar stond de boel weer scheef en heb ik het nog een jaar opgepakt. Alles bij elkaar heeft het vier jaar geduurd, maar ik moet er wel bijzeggen dat ik die beugel had in de beginperiode, ze weten nu veel meer. Ik was nog een testkonijn.
maandag 16 mei 2016 om 09:07
maandag 16 mei 2016 om 09:20
Puber heeft geen spijt, echt,
Otho zei, je kan later terugkomen als je echt je best gaat doen of wachten tot je volwassen bent maar dan wordt ingrijpen moeilijker. Zit nu gat tussen kiezen nog en tanden staan naar binnen nu ipv recht (wat ze eerder wel deden, door beugel en onderbijt is alles wat verschoven en nog niet op juiste plek. Tja. Ik kan hoog en laag springen, kind moet het echt zelf willen. En is tevreden met stand van tanden.
Otho zei, je kan later terugkomen als je echt je best gaat doen of wachten tot je volwassen bent maar dan wordt ingrijpen moeilijker. Zit nu gat tussen kiezen nog en tanden staan naar binnen nu ipv recht (wat ze eerder wel deden, door beugel en onderbijt is alles wat verschoven en nog niet op juiste plek. Tja. Ik kan hoog en laag springen, kind moet het echt zelf willen. En is tevreden met stand van tanden.
maandag 16 mei 2016 om 09:28
quote:swifty schreef op 16 mei 2016 @ 09:20:
Otho zei, je kan later terugkomen als je echt je best gaat doen of wachten tot je volwassen bent maar dan wordt ingrijpen moeilijker. Zit nu gat tussen kiezen nog en tanden staan naar binnen nu ipv recht (wat ze eerder wel deden, door beugel en onderbijt is alles wat verschoven en nog niet op juiste plek. Tja. Ik kan hoog en laag springen, kind moet het echt zelf willen. En is tevreden met stand van tanden.Jeetje... Balen zeg. Er is bij mij destijds veel mee gedreigd, maar ik loog gewoon tegen de orthodontist dat ik echt echt écht die beugels 'de hele dag in had'. Nou, ik zal het dan toch naar vertellen: ik heb twaalf jaar beugels gehad. Maar droeg deze dus uitsluitend 's nachts. Eén jaar slotjes ergens tussendoor.
Otho zei, je kan later terugkomen als je echt je best gaat doen of wachten tot je volwassen bent maar dan wordt ingrijpen moeilijker. Zit nu gat tussen kiezen nog en tanden staan naar binnen nu ipv recht (wat ze eerder wel deden, door beugel en onderbijt is alles wat verschoven en nog niet op juiste plek. Tja. Ik kan hoog en laag springen, kind moet het echt zelf willen. En is tevreden met stand van tanden.Jeetje... Balen zeg. Er is bij mij destijds veel mee gedreigd, maar ik loog gewoon tegen de orthodontist dat ik echt echt écht die beugels 'de hele dag in had'. Nou, ik zal het dan toch naar vertellen: ik heb twaalf jaar beugels gehad. Maar droeg deze dus uitsluitend 's nachts. Eén jaar slotjes ergens tussendoor.
maandag 16 mei 2016 om 09:31
Dan hoop ik voor je puber dat een toekomstig vriendinnetje het ook geen probleem vindt, want het is één van de eerste dingen waar die van mij naar kijkt.
Ligt ook een beetje aan de opvoeding hoor, mijn schoonmoeder bepaalde ooit dat het voor mijn man niet nodig was en die schaamt zich, zelf heb ik dus jarenlang met een beugel rondgelopen. Man heeft teveel ruimte, ik te weinig. Lon heeft geluk gehad, die had met haar melkgebit de tussenruimtes van mijn man en toen ze eenmaal haar grote tanden kreeg schoven die keurig op hun plek, dus ze heeft een perfect gebit zonder dat we daar iets voor hebben moeten doen.
Maar wel zonde zeg...
Hier is het trouwens zo dat je alleen een beugel krijgt als dat medisch noodzakelijk is. Mijn buurjongen heeft een scheef gebit, maar een beugel zou alleen voor de mooi zijn en dan moet je het zelf betalen. En als het wel medisch noodzakelijk is, dan moet je het eerst zelf betalen en als je de behandeling afgesloten hebt krijg je het van de verzekering weer terug. Meestal is er dan wel iets te regelen, zodat je in feite niet betaalt tenzij je het niet afmaakt. Maar je ziet hier dus maar heel weinig beugels en de enkeling die hem wel heeft, nou, reken er maar op dat ze met de riem krijgen als ze hem niet dragen.
Ligt ook een beetje aan de opvoeding hoor, mijn schoonmoeder bepaalde ooit dat het voor mijn man niet nodig was en die schaamt zich, zelf heb ik dus jarenlang met een beugel rondgelopen. Man heeft teveel ruimte, ik te weinig. Lon heeft geluk gehad, die had met haar melkgebit de tussenruimtes van mijn man en toen ze eenmaal haar grote tanden kreeg schoven die keurig op hun plek, dus ze heeft een perfect gebit zonder dat we daar iets voor hebben moeten doen.
Maar wel zonde zeg...
Hier is het trouwens zo dat je alleen een beugel krijgt als dat medisch noodzakelijk is. Mijn buurjongen heeft een scheef gebit, maar een beugel zou alleen voor de mooi zijn en dan moet je het zelf betalen. En als het wel medisch noodzakelijk is, dan moet je het eerst zelf betalen en als je de behandeling afgesloten hebt krijg je het van de verzekering weer terug. Meestal is er dan wel iets te regelen, zodat je in feite niet betaalt tenzij je het niet afmaakt. Maar je ziet hier dus maar heel weinig beugels en de enkeling die hem wel heeft, nou, reken er maar op dat ze met de riem krijgen als ze hem niet dragen.
maandag 16 mei 2016 om 09:45
Tanden staan wel recht, maar door onderbijt moest meer ruimte boven gemaakt worden zodat er ruimte was voor onderkaak om naar voren getrokken te worden. Zo is er dus ruimte bij kiezen gekomen, maar je ziet dit niet echt, bij 1 kies dus, als je heel goed kijkt, een beetje speling. Ik erger me meer aan de stand boventanden die wat naar binnen staan. Vind ik heel naar om te zien.
voor mij is het gebied nr 1 waar ik naar kijken en vind het heel belangrijk dat die netjes verzorgd zijn. Als ze charmant staan, of mooi groot zijn, en recht staan, dat is mooi. Maar iets naar binnen, ik krijg daar de bibbers van.
Ik ga kijken of puber over te halen is om toch nog het een kans te geven, tanden recht te zetten.
voor mij is het gebied nr 1 waar ik naar kijken en vind het heel belangrijk dat die netjes verzorgd zijn. Als ze charmant staan, of mooi groot zijn, en recht staan, dat is mooi. Maar iets naar binnen, ik krijg daar de bibbers van.
Ik ga kijken of puber over te halen is om toch nog het een kans te geven, tanden recht te zetten.
maandag 16 mei 2016 om 09:46
quote:Nelladella1 schreef op 16 mei 2016 @ 09:36:
Mag ik vragen waar dat is, Ceylon? Sri Lanka (afgaande op je nick)?
Nee hoor, Duitsland. En niet eens zo ver van de grens .
(En je wilt niet weten hoeveel leuke nicks al bezet zijn, Ceylon is een kattensoort en een theesoort, en ik houd van beide, maar het is bepaald niet mijn eerste nick hier.)
Mag ik vragen waar dat is, Ceylon? Sri Lanka (afgaande op je nick)?
Nee hoor, Duitsland. En niet eens zo ver van de grens .
(En je wilt niet weten hoeveel leuke nicks al bezet zijn, Ceylon is een kattensoort en een theesoort, en ik houd van beide, maar het is bepaald niet mijn eerste nick hier.)
maandag 16 mei 2016 om 19:30
o swifty dat is echt zonde. je wil je kind alles goed mee geven, en dit is zo jammer.
bij mijn dochter kwamen de kiezen na de hoektanden niet goed door, die kwamen naast de andere kiezen in plaats van er tussen. een soort dracula effect. er was te weinig ruimte. Dochter wilde eigenlijk niet aan de beugel maar ik heb doorgezet. ze vond het echt verschrikkelijk om in de 2e klas/ begin 3e klas nog met een beugel te lopen terwijl de meeste kinderen al klaar waren met beugels. het was gelukkig een vaste slotjes beugel, anders was het vast ook een groot probleem geworden. Na minder dan een jaar mocht ie er uit en nu heeft ze zo'n prachtig gebit, zo mooi! ik ben er erg blij mee. dochter vond het nog steeds niet nodig, ze neemt het me nog enigszins kwalijk dat ze een jaar 'voor gek' heeft gelopen.
ik troost mezelf met het idee dat ze er vast wel blij mee is als ze wat ouder is.
jongste mag toevallig deze week naar de ortho om een eerste beugel te krijgen. dat wordt een spinbeugel om de kaak langzamerhand uit elkaar te duwen brrrr.... dat lijkt me eerlijk gezegd niet fijn.
bij mijn dochter kwamen de kiezen na de hoektanden niet goed door, die kwamen naast de andere kiezen in plaats van er tussen. een soort dracula effect. er was te weinig ruimte. Dochter wilde eigenlijk niet aan de beugel maar ik heb doorgezet. ze vond het echt verschrikkelijk om in de 2e klas/ begin 3e klas nog met een beugel te lopen terwijl de meeste kinderen al klaar waren met beugels. het was gelukkig een vaste slotjes beugel, anders was het vast ook een groot probleem geworden. Na minder dan een jaar mocht ie er uit en nu heeft ze zo'n prachtig gebit, zo mooi! ik ben er erg blij mee. dochter vond het nog steeds niet nodig, ze neemt het me nog enigszins kwalijk dat ze een jaar 'voor gek' heeft gelopen.
ik troost mezelf met het idee dat ze er vast wel blij mee is als ze wat ouder is.
jongste mag toevallig deze week naar de ortho om een eerste beugel te krijgen. dat wordt een spinbeugel om de kaak langzamerhand uit elkaar te duwen brrrr.... dat lijkt me eerlijk gezegd niet fijn.
The past may be in tatters
But today is all that matters
But today is all that matters
dinsdag 17 mei 2016 om 13:36
Vanaf hun 16e gaan heel veel kinderen zelf op vakantie, dat deed ik ook en dat mogen mijn kids ook als ze dat willen. Zoon slaapt regelmatig alleen een nacht in mijn huis als ik er niet ben, vind ie heerlijk, kan ie namelijk de hele nacht films kijken beneden op de bank. Dat doet ie overigens in de week dat ie bij zijn vader is officieel, die woont in een durp en ik in de stad.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.