Mode & Beauty alle pijlers

Jurkjes te groot

20-05-2016 23:07 55 berichten
Hoi,

Ik ben de laatste jaren een aantal kg's afgevallen waardoor die leuke zomerjurkjes die ik heb te groot zijn geworden.

Heb er recentelijk een aantal naar een 'naaiatelier' gebracht om te laten versmallen maar ben er niet heel tevreden over.

Heeft er iemand ervaring met hoe je dit zelf kunt doen? Heb op Google gezocht, maar uitgebreide beschrijvingen kan ik niet echt vinden:(.

Ik weet niet of dit het correcte topic is om de vraag te stellen.

Groeten,

Wolkje
quote:Cateautje schreef op 21 mei 2016 @ 10:40:

Dat wordt niks.Hoezo? Het is of proberen of alles weggooien en nieuwe kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkje75 schreef op 21 mei 2016 @ 09:13:

[...]

Volg je dan de originele vorm van het jurkje maar met een naad van een aantal cm's, of naar je eigen figuur?

Ik zou wel een beetje de originele vorm volgen, maar dan wat aangepast aan je eigen figuur. Dus bijv bij de taille iets meer innemen dan bij de mouwen, als je tenminste ruimte over hebt bij de taille.

Hoeveel cm denk je dat je de jurkjes moet innemen? En is het tricot of katoen?
quote:wolkje75 schreef op 21 mei 2016 @ 11:47:

[...]

Hoezo? Het is of proberen of alles weggooien en nieuwe kopen.

Precies! Wat heb je te verliezen?

Ik pas zo vaak iets aan.
Ik heb je een idee gegeven wat je het beste kunt doen, maar jij wil de kantjes er af lopen. Nogmaals, uit elkaar halen en een reep er van af, goed opgemeten. Als je het doet zoals jij het wilt doen, dan gaat het model uit die jurkjes en kan je ze toch nog weggooien.
Hier een wat uitgebreidere uitleg, zoals Cateautje bedoelt (denk ik).

http://sewafineseam.com/2 ... dress-down-a-size-or-two/
quote:helena2 schreef op 21 mei 2016 @ 11:49:

[...]

Ik zou wel een beetje de originele vorm volgen, maar dan wat aangepast aan je eigen figuur. Dus bijv bij de taille iets meer innemen dan bij de mouwen, als je tenminste ruimte over hebt bij de taille.

Hoeveel cm denk je dat je de jurkjes moet innemen? En is het tricot of katoen?

Het in te nemen gedeelte is voornamelijk vanaf de heupen tot onderaan.

Jurkjes zijn zowel tricot als katoen.
quote:helena2 schreef op 21 mei 2016 @ 11:50:

[...]

Ik pas zo vaak iets aan.Ook jurkjes? Hoe doe jij dat dan? Helemaal uit elkaar halen of met coupenaden?
quote:Cateautje schreef op 21 mei 2016 @ 11:51:

Ik heb je een idee gegeven wat je het beste kunt doen, maar jij wil de kantjes er af lopen. Nogmaals, uit elkaar halen en een reep er van af, goed opgemeten. Als je het doet zoals jij het wilt doen, dan gaat het model uit die jurkjes en kan je ze toch nog weggooien.

Maar ze zijn niet overal te groot, vooral vanaf de heupen tot onderaan?

Heeft het dan nut om ze helemaal uit elkaar te halen?
quote:helena2 schreef op 21 mei 2016 @ 11:50:

[...]

Ik pas zo vaak iets aan.

Ja, maar dan heb jij ervaring. TO komt - op mij althans - niet over als iemand die vaak met naald en draad in de weer is.

Kleding vermaken lijkt mij een bijzondere vaardigheid die je niet 1 2 3 onder de knie hebt. En in dat opzicht valt er wel wat te verliezen.

Ze kan natuurlijk veel meer dan met kleding dan weggooien alleen. Verkopen, ruilen of gewoon wachten tot ze weer wat dikker wordt .
quote:wolkje75 schreef op 21 mei 2016 @ 12:11:

[...]

Maar ze zijn niet overal te groot, vooral vanaf de heupen tot onderaan?

Heeft het dan nut om ze helemaal uit elkaar te halen?Je moet het zelf weten.
quote:safrat schreef op 21 mei 2016 @ 12:14:

[...]

Ja, maar dan heb jij ervaring. TO komt - op mij althans - niet over als iemand die vaak met naald en draad in de weer is.

Kleding vermaken lijkt mij een bijzondere vaardigheid die je niet 1 2 3 onder de knie hebt. En in dat opzicht valt er wel wat te verliezen.

Ze kan natuurlijk veel meer dan met kleding dan weggooien alleen. Verkopen, ruilen of gewoon wachten tot ze weer wat dikker wordt . Ik ben inderdaad bijna nooit met naald en draad in de weer. Zal er ook hulp voor vragen hoor van iemand die wel handig is met naald en draad.. Maar ik vroeg me gewoon af of je een jurkje kan innemen op die manier. Ruilen of wachten tot ik weer aankom is geen optie. Ik zie die jurkjes zelf veels te graag en dat laatste (aankomen) zal zeker niet gebeuren.
Eh, naald en draad? Ik neem wel aan dat je een naaimachine hebt? Anders niet doen hoor!

Maar als het vooral om heup en naar beneden gaat is het helemaal makkelijk. Want dat is bij de meeste jurkjes gewoon een rechte naad. Of zitten er ook figuurnaden achterop, bij de billen?

Wat ik bedoel met 'wat heb je te verliezen': als je de jurkjes binnenstebuiten aandoet en afspeldt/rijgt en je kijkt daarna of het goed zit, dan weet je toch of het oké is? Als het er niet uitziet, of raar trekt of wat dan ook, dan moet je het dus niet doen en niet de schaar erbij pakken.

Dan kun je ze toch altijd nog verkopen of weg doen?
Wat ik me wel nog afvraag: waarover ben je niet tevreden wat betreft het versmallen door het naaiatelier? Want als je dat niet mooi vindt, dan denk ik niet dat jij het zelf mooier zal kunnen als je geen ervaring hebt.
quote:helena2 schreef op 21 mei 2016 @ 12:42:

Wat ik me wel nog afvraag: waarover ben je niet tevreden wat betreft het versmallen door het naaiatelier? Want als je dat niet mooi vindt, dan denk ik niet dat jij het zelf mooier zal kunnen als je geen ervaring hebt.

De prijs was 10 euro per jurkje, op zich ben ik wel tevreden maar ze zijn nog wat te wijd. Heb niet het idee dat ze het super professioneel deed, ze spelde wat af toen ik het jurkje aan had en zei dat het ok was. Daarmee dacht ik ik kan dat misschien zelf (met hulp van een naaimachine expert;)) ook.

Ik heb dus zelf geen naaimachine, maar ik ga dit door vrienden/familie laten doen die wel handig zijn met naaimachine en er eentje hebben.
Als het alleen om de onderkant gaat, dan wel de zoom losmaken en weer later erin zetten als je de zijkanten hebt ingenomen.

Succes!
quote:helena2 schreef op 21 mei 2016 @ 13:18:

Als het alleen om de onderkant gaat, dan wel de zoom losmaken en weer later erin zetten als je de zijkanten hebt ingenomen.

Succes!Is volgens mij niet door het naaiatelier gedaan. Is dit omdat anders het model van het jurkje verandert?
Nee, maar omdat je anders de zijnaden ziet in de zoom als je zit of loopt. Dat is niet mooi.

Maar ach, het hoeft natuurlijk niet, maar kijk maar eens hoe het nu zit bij de jurkjes: eerst de zijnaden genaaid, daarna pas de zoom. Je hoeft als je het echt snel (maar niet zo mooi) wil doen, niet persé de hele zoom eruit halen. Klein stukje bij de naden kan ook. En dan daarna alleen dat stukje weer omvouwen en dichtnaaien. Maar dat kan alleen als je precies op de oude naad weet te naaien en dezelfde kleur garen hebt. Anders ziet het er niet uit natuurlijk.

Maar als je vriendinnen hebt die wel naaien, dan kun je hen toch om hulp vragen?
En de zoom valt dan mogelijk niet mooi rond meer. Maar in een punt naar de zijnaden toe. Ook niet mooi.m
Bij de jurkjes die ik recentelijk heb laten doen, heeft ze zijnaad gewoon ingenomen en over zoom genaaid. Afgelopen winter ook paar jurkjes laten doen bij een ander en die heeft het mooi weggewerkt en zoom over zijnaad laten vallen.
quote:helena2 schreef op 21 mei 2016 @ 11:54:

Hier een wat uitgebreidere uitleg, zoals Cateautje bedoelt (denk ik).

http://sewafineseam.com/2 ... dress-down-a-size-or-two/HIer naaien ze toch coupenaden? ik zie niet dat ze de zijnaad van de jurk compleet losmaken?
Nee, coupenaden zijn de naden die van de zijkant van de borst naar het midden van je borst lopen zeg maar. Dus de 'driehoekjes' die je soms ziet bij bijv. Katoenen jurkjes, aan de zijkant van je borsten. Snap je wat ik bedoel?

Op de foto's nemen ze gewoon de zijnaden in. En de zijnaden van de voering, anders past het niet meer op elkaar.
En je hoeft de zijnaden niet compleet los te maken als je daarna toch de oude naad eraf knipt. Dat heeft dan toch geen zin?
Nou dat dacht ik al, ik zou gewoon de zijnaden willen in nemen, en daarna de oude naad wat afknippen.

Dacht dat ik ze dan toch los moest maken om het mooi te krijgen zoals cateautje aangaf.

Mijn idee was gewoon de zijnaden in te nemen en dit mooi af te werken zonder ze los te maken.
Gewoon uitproberen hoe het zit, als je het eerst spelt en of rijgt dus.

Succes ermee!
quote:wolkje75 schreef op 21 mei 2016 @ 09:13:

[...]

Volg je dan de originele vorm van het jurkje maar met een naad van een aantal cm's, of naar je eigen figuur?Volgens mij heb je er niet zoveel verstand van, of niet? Dat is helemaal niet erg hoor, zo bedoel ik het niet. Maar zoals je nu schrijft is het *denk ik* gedoemd te mislukken. Een patroon van een kleding stuk is maar heel zelden 2 'platte vlakken' op elkaar. Je hebt coupenaden bij de borsten bijvoorbeeld. Als je alleen aan de zijkant er iets afhaalt, en schuiven de borststukken naar buiten en dan valt dat niet meer mooi. Daarom is het belangrijk dat je niet aan de zijkant weghaalt, maar juist ook bij de andere naden en zo het patroon kan blijven volgen. Het is niet zo makkelijk als het wellicht voor je lijkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven