ZZP-topic
maandag 13 juli 2015 om 18:45
Hoi dames (en heren),
Het lijkt mij heel fijn om een ZZP-topic te hebben hier op het VIVA forum. Ik werk nu 3,5 jaar als ZZP-er en kom regelmatig voor dingen te staan waar van ik dan denk.. Oké, hoe gaan andere ZZP'ers hier mee om.
Volgens mij zitten er behoorlijk wat ZZP-ers hier, dus heb je zin om mee te kletsen, loop je ergens tegen aan en kan je misschien her en der wel wat tips / hulp gebruiken. Dan lijkt me dit een mooi plekje.
Wie haakt aan?
Het lijkt mij heel fijn om een ZZP-topic te hebben hier op het VIVA forum. Ik werk nu 3,5 jaar als ZZP-er en kom regelmatig voor dingen te staan waar van ik dan denk.. Oké, hoe gaan andere ZZP'ers hier mee om.
Volgens mij zitten er behoorlijk wat ZZP-ers hier, dus heb je zin om mee te kletsen, loop je ergens tegen aan en kan je misschien her en der wel wat tips / hulp gebruiken. Dan lijkt me dit een mooi plekje.
Wie haakt aan?
zondag 8 november 2015 om 23:25
Ik breek even in als het mag!
Bij mijn vorige werkgever start een project en nu heeft mijn oude leidinggevende aangegeven dat ze mij op dat project wil inzetten. Het gaat om een consultancy project binnen het vakgebied waarin ik gespecialiseerd ben. Mijn opvolger is daar niet in thuis.
Het is dus erg gespecialiseerd en in mijn richting, en ik ben in de gelegenheid daar tijd voor vrij te maken. Dat zal ik dan doen als freelancer.
Antwoord op de meeste vragen kan ik wel vinden bij de belastingdienst en/of kvk, maar hoe bepaal je een uurtarief? Ik kom daar niet goed uit. Ik heb in die rol zo'n zes jaar ervaring en het is geen 'voor mij tien anderen'-situatie. Hoe bepalen jullie je tarief?
In de meeste adviezen wordt er gezegd 'bereken wat je wil verdienen + je kosten, deel dat door declarabele uren', maar dan kom ik rond de 30 euro per uur uit - omdat ik niet hoef te sparen voor pensioen, arbeidsongeschiktheid etc. vanwege mijn vaste baan. En die 30 euro lijkt me erg weinig, ik vind het niet passen bij de omvang van het project en ook niet bij mijn achtergrond en ervaring.
Bij mijn vorige werkgever start een project en nu heeft mijn oude leidinggevende aangegeven dat ze mij op dat project wil inzetten. Het gaat om een consultancy project binnen het vakgebied waarin ik gespecialiseerd ben. Mijn opvolger is daar niet in thuis.
Het is dus erg gespecialiseerd en in mijn richting, en ik ben in de gelegenheid daar tijd voor vrij te maken. Dat zal ik dan doen als freelancer.
Antwoord op de meeste vragen kan ik wel vinden bij de belastingdienst en/of kvk, maar hoe bepaal je een uurtarief? Ik kom daar niet goed uit. Ik heb in die rol zo'n zes jaar ervaring en het is geen 'voor mij tien anderen'-situatie. Hoe bepalen jullie je tarief?
In de meeste adviezen wordt er gezegd 'bereken wat je wil verdienen + je kosten, deel dat door declarabele uren', maar dan kom ik rond de 30 euro per uur uit - omdat ik niet hoef te sparen voor pensioen, arbeidsongeschiktheid etc. vanwege mijn vaste baan. En die 30 euro lijkt me erg weinig, ik vind het niet passen bij de omvang van het project en ook niet bij mijn achtergrond en ervaring.
dinsdag 10 november 2015 om 10:14
quote:huishelp schreef op 08 november 2015 @ 23:25:
Ik breek even in als het mag!
Bij mijn vorige werkgever start een project en nu heeft mijn oude leidinggevende aangegeven dat ze mij op dat project wil inzetten. Het gaat om een consultancy project binnen het vakgebied waarin ik gespecialiseerd ben. Mijn opvolger is daar niet in thuis.
Het is dus erg gespecialiseerd en in mijn richting, en ik ben in de gelegenheid daar tijd voor vrij te maken. Dat zal ik dan doen als freelancer.
Antwoord op de meeste vragen kan ik wel vinden bij de belastingdienst en/of kvk, maar hoe bepaal je een uurtarief? Ik kom daar niet goed uit. Ik heb in die rol zo'n zes jaar ervaring en het is geen 'voor mij tien anderen'-situatie. Hoe bepalen jullie je tarief?
In de meeste adviezen wordt er gezegd 'bereken wat je wil verdienen + je kosten, deel dat door declarabele uren', maar dan kom ik rond de 30 euro per uur uit - omdat ik niet hoef te sparen voor pensioen, arbeidsongeschiktheid etc. vanwege mijn vaste baan. En die 30 euro lijkt me erg weinig, ik vind het niet passen bij de omvang van het project en ook niet bij mijn achtergrond en ervaring.
Tja, dat blijft lastig dat bepalen van een tarief. Kun je eens nagaan welk tarief anderen in jouw branche hanteren?
Voorbeeld : Een aantal jaren geleden vroeg m'n ex-baas (accountant) een uurtarief van ¤ 60 ex. BTW voor zichzelf. Voor mij en mijn collega's (assistent-accountant) vroeg hij ¤ 45 ex. BTW.
Ik breek even in als het mag!
Bij mijn vorige werkgever start een project en nu heeft mijn oude leidinggevende aangegeven dat ze mij op dat project wil inzetten. Het gaat om een consultancy project binnen het vakgebied waarin ik gespecialiseerd ben. Mijn opvolger is daar niet in thuis.
Het is dus erg gespecialiseerd en in mijn richting, en ik ben in de gelegenheid daar tijd voor vrij te maken. Dat zal ik dan doen als freelancer.
Antwoord op de meeste vragen kan ik wel vinden bij de belastingdienst en/of kvk, maar hoe bepaal je een uurtarief? Ik kom daar niet goed uit. Ik heb in die rol zo'n zes jaar ervaring en het is geen 'voor mij tien anderen'-situatie. Hoe bepalen jullie je tarief?
In de meeste adviezen wordt er gezegd 'bereken wat je wil verdienen + je kosten, deel dat door declarabele uren', maar dan kom ik rond de 30 euro per uur uit - omdat ik niet hoef te sparen voor pensioen, arbeidsongeschiktheid etc. vanwege mijn vaste baan. En die 30 euro lijkt me erg weinig, ik vind het niet passen bij de omvang van het project en ook niet bij mijn achtergrond en ervaring.
Tja, dat blijft lastig dat bepalen van een tarief. Kun je eens nagaan welk tarief anderen in jouw branche hanteren?
Voorbeeld : Een aantal jaren geleden vroeg m'n ex-baas (accountant) een uurtarief van ¤ 60 ex. BTW voor zichzelf. Voor mij en mijn collega's (assistent-accountant) vroeg hij ¤ 45 ex. BTW.
woensdag 11 november 2015 om 07:17
dat jij het sparen en afdragren voor je verzekeringen niet hoeft te doen, wil niet zeggen dat je dat ook niet moet meerekenen.
Kijk daarnaast inderdaad wat gangbaar is voor de sector. Wij zitten in de (hoofdzakelijk) particuliere markt met timmerwerk en woningstoffering en vragen 40,- ex btw (ongveer 48,50 incl.) Dat is hier in de regio aan de bovenkant. Maar als ik dat bekijk met de investeringen etc. ten opzichte van een "consultant" die makkelijk 80,- ex btw kan vragen vind ik de uurlonen weleens scheef lopen.
Maar goed, bedrijven hebben over het algemeen een groter budget dan particulieren.
Ga geen 30,- vragen. Dan ben je zeker niet geloofwaardig.
Kijk daarnaast inderdaad wat gangbaar is voor de sector. Wij zitten in de (hoofdzakelijk) particuliere markt met timmerwerk en woningstoffering en vragen 40,- ex btw (ongveer 48,50 incl.) Dat is hier in de regio aan de bovenkant. Maar als ik dat bekijk met de investeringen etc. ten opzichte van een "consultant" die makkelijk 80,- ex btw kan vragen vind ik de uurlonen weleens scheef lopen.
Maar goed, bedrijven hebben over het algemeen een groter budget dan particulieren.
Ga geen 30,- vragen. Dan ben je zeker niet geloofwaardig.
maandag 14 december 2015 om 15:59
Hadden jullie deze al gezien?
http://www.lindanieuws.nl ... e-ook-niet-tegendebakker/
http://www.lindanieuws.nl ... e-ook-niet-tegendebakker/
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 25 mei 2016 om 20:58
Ik geef dit topic even een zwieper. Ben een paar maanden geleden begonnen als tekstschrijver, voorlopig werk ik er nog parttime naast. Mijn eerste twee opdrachten werden me zo ongeveer in de schoot geworpen, maar nu die bijna afgerond zijn, merk ik dat ik het lastig vind waar ik moet zoeken naar nieuwe opdrachten.
donderdag 26 mei 2016 om 19:49
Hallo dames (of zijn er ook heren?)!
En opeens kwam daar dit topic voorbij. En ik ben me momenteel aan het oriënteren op freelance werken als tekstschrijver (ja ik ook Skaep!) mogelijk icm communicatieadvies en content analyse. En dit het liefst naast een betaalde baan.
Momenteel ben ik weer eens werkloos en ik ben me dus aan het heroriënteren. Al langere tijd (meerdere jaren) trekt het freelancen me en omdat een vaste baan (voor langere tijd dus) erg lastig te vinden is en omdat ik al van meerdere bureaus (recruiters en tekstbureaus) de vraag heb gekregen waarom ik nog niet ben gaan freelancen. En dus ben ik me aan het oriënteren.
De eerste stap is het UWV want ik zit nu in de WW. Maar ik vrees dat zij niets voor mij kunnen betekenen. (Lang verhaal en persoonlijk verhaal.) En verder ga ik me daarna bezighouden met KvK, een plan, acquisitie enz.
Dus ik houd dit topic in de gaten en zal er mogelijk ook zelf posten.
En opeens kwam daar dit topic voorbij. En ik ben me momenteel aan het oriënteren op freelance werken als tekstschrijver (ja ik ook Skaep!) mogelijk icm communicatieadvies en content analyse. En dit het liefst naast een betaalde baan.
Momenteel ben ik weer eens werkloos en ik ben me dus aan het heroriënteren. Al langere tijd (meerdere jaren) trekt het freelancen me en omdat een vaste baan (voor langere tijd dus) erg lastig te vinden is en omdat ik al van meerdere bureaus (recruiters en tekstbureaus) de vraag heb gekregen waarom ik nog niet ben gaan freelancen. En dus ben ik me aan het oriënteren.
De eerste stap is het UWV want ik zit nu in de WW. Maar ik vrees dat zij niets voor mij kunnen betekenen. (Lang verhaal en persoonlijk verhaal.) En verder ga ik me daarna bezighouden met KvK, een plan, acquisitie enz.
Dus ik houd dit topic in de gaten en zal er mogelijk ook zelf posten.
donderdag 26 mei 2016 om 21:52
Dank je Lois voor de tips. Voor mij erg nuttig! Netwerken vind ik best eng. Ben niet iemand die zich 'en plein publique' op de borst klopt en zichzelf aanprijst. Dat is natuurlijk niet wat netwerken is. Maar zomaar op iemand afstappen ligt ook niet in mijn natuur. ('Wat moeten mensen wel niet van mij denken?' Wat heb ik hen te bieden?)
LinkedIn profiel is up to date en ik krijg veel uitnodigingen van onbekenden uit mijn vakgebied (die werken bij bureaus). En daar reageer ik tegenwoordig ook op. (Nadat ik de uitnodiging heb geaccepteerd. )
En ik ga me idd ook verdiepen in discussies op LinkedIn.
Skaep: mag ik jou brutaal vragen wat jouw uurtarief is? En heb je nog andere tips voor mij?
LinkedIn profiel is up to date en ik krijg veel uitnodigingen van onbekenden uit mijn vakgebied (die werken bij bureaus). En daar reageer ik tegenwoordig ook op. (Nadat ik de uitnodiging heb geaccepteerd. )
En ik ga me idd ook verdiepen in discussies op LinkedIn.
Skaep: mag ik jou brutaal vragen wat jouw uurtarief is? En heb je nog andere tips voor mij?
donderdag 26 mei 2016 om 23:44
quote:Wapiti schreef op 26 mei 2016 @ 21:52:
Dank je Lois voor de tips. Voor mij erg nuttig! Netwerken vind ik best eng. Ben niet iemand die zich 'en plein publique' op de borst klopt en zichzelf aanprijst. Dat is natuurlijk niet wat netwerken is. Maar zomaar op iemand afstappen ligt ook niet in mijn natuur. ('Wat moeten mensen wel niet van mij denken?' Wat heb ik hen te bieden?)
LinkedIn profiel is up to date en ik krijg veel uitnodigingen van onbekenden uit mijn vakgebied (die werken bij bureaus). En daar reageer ik tegenwoordig ook op. (Nadat ik de uitnodiging heb geaccepteerd. )
En ik ga me idd ook verdiepen in discussies op LinkedIn.
Skaep: mag ik jou brutaal vragen wat jouw uurtarief is? En heb je nog andere tips voor mij?Zie het netwerken dan ook als een leerschool, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je op den duur afgaat. Jezelf kunnen 'verkopen' vind ik juist erg belangrijk als ZZP'er zijnde. Leer zelfvertrouwen te hebben, dan straal je dit ook uit bij potentiële opdrachtgevers. Succes!
Dank je Lois voor de tips. Voor mij erg nuttig! Netwerken vind ik best eng. Ben niet iemand die zich 'en plein publique' op de borst klopt en zichzelf aanprijst. Dat is natuurlijk niet wat netwerken is. Maar zomaar op iemand afstappen ligt ook niet in mijn natuur. ('Wat moeten mensen wel niet van mij denken?' Wat heb ik hen te bieden?)
LinkedIn profiel is up to date en ik krijg veel uitnodigingen van onbekenden uit mijn vakgebied (die werken bij bureaus). En daar reageer ik tegenwoordig ook op. (Nadat ik de uitnodiging heb geaccepteerd. )
En ik ga me idd ook verdiepen in discussies op LinkedIn.
Skaep: mag ik jou brutaal vragen wat jouw uurtarief is? En heb je nog andere tips voor mij?Zie het netwerken dan ook als een leerschool, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je op den duur afgaat. Jezelf kunnen 'verkopen' vind ik juist erg belangrijk als ZZP'er zijnde. Leer zelfvertrouwen te hebben, dan straal je dit ook uit bij potentiële opdrachtgevers. Succes!
vrijdag 27 mei 2016 om 16:02
quote:loisnvt schreef op 26 mei 2016 @ 23:44:
[...]
Zie het netwerken dan ook als een leerschool, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je op den duur afgaat. Jezelf kunnen 'verkopen' vind ik juist erg belangrijk als ZZP'er zijnde. Leer zelfvertrouwen te hebben, dan straal je dit ook uit bij potentiële opdrachtgevers. Succes!
Ik denk dat het koudwatervrees is. Want ik heb al tig sollicitatiegesprekken gehad en weet prima mijn vakuilen en pluspunten te benoemen. Bovendien heb ik ook een tijdlang in de sales gewerkt. Maar toch..
Maandag ga ik naar een netwerkbijeenkomst voor werkzoekenden. Gewoon ter inspiratie en als uitje.
[...]
Zie het netwerken dan ook als een leerschool, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je op den duur afgaat. Jezelf kunnen 'verkopen' vind ik juist erg belangrijk als ZZP'er zijnde. Leer zelfvertrouwen te hebben, dan straal je dit ook uit bij potentiële opdrachtgevers. Succes!
Ik denk dat het koudwatervrees is. Want ik heb al tig sollicitatiegesprekken gehad en weet prima mijn vakuilen en pluspunten te benoemen. Bovendien heb ik ook een tijdlang in de sales gewerkt. Maar toch..
Maandag ga ik naar een netwerkbijeenkomst voor werkzoekenden. Gewoon ter inspiratie en als uitje.
vrijdag 27 mei 2016 om 16:12
Bij Upwork worden wel schandalig lage tarieven geboden en er zijn altijd wel mensen die het voor dat lage bedrag willen doen. Upwork vindt het wel prima zo al hebben ze onlangs wel het percentage dat zij krijgen verhoogd van 10% naar 20%.
Volgens mij is de markt voor tekstschrijven, vertalen enderg. behoorlijk naar de kl**te.
Een volwaardig inkomen genereren is zo goed als onmogelijk.
Volgens mij is de markt voor tekstschrijven, vertalen enderg. behoorlijk naar de kl**te.
Een volwaardig inkomen genereren is zo goed als onmogelijk.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
vrijdag 27 mei 2016 om 18:36
quote:kopjekoffie70 schreef op 27 mei 2016 @ 16:12:
Bij Upwork worden wel schandalig lage tarieven geboden en er zijn altijd wel mensen die het voor dat lage bedrag willen doen. Upwork vindt het wel prima zo al hebben ze onlangs wel het percentage dat zij krijgen verhoogd van 10% naar 20%.
Volgens mij is de markt voor tekstschrijven, vertalen enderg. behoorlijk naar de kl**te.
Een volwaardig inkomen genereren is zo goed als onmogelijk.
Voor een tekst in het NL wordt vaak iets meer geboden dan in het EN. En hoe meer uur je hebt geschreven op upwork, hoe hoger jouw rating wordt en hoe meer je kunt vragen. Als je goed bevalt kun je hier wel vaste opdrachten uit halen en steeds wat meer vragen.
Ik schrijf geen teksten, maar heb wel opdrachtgevers via upwork gevonden. Bij 1 daarvan werk ik nog steeds.
Bij Upwork worden wel schandalig lage tarieven geboden en er zijn altijd wel mensen die het voor dat lage bedrag willen doen. Upwork vindt het wel prima zo al hebben ze onlangs wel het percentage dat zij krijgen verhoogd van 10% naar 20%.
Volgens mij is de markt voor tekstschrijven, vertalen enderg. behoorlijk naar de kl**te.
Een volwaardig inkomen genereren is zo goed als onmogelijk.
Voor een tekst in het NL wordt vaak iets meer geboden dan in het EN. En hoe meer uur je hebt geschreven op upwork, hoe hoger jouw rating wordt en hoe meer je kunt vragen. Als je goed bevalt kun je hier wel vaste opdrachten uit halen en steeds wat meer vragen.
Ik schrijf geen teksten, maar heb wel opdrachtgevers via upwork gevonden. Bij 1 daarvan werk ik nog steeds.
vrijdag 27 mei 2016 om 18:51
quote:Wapiti schreef op 27 mei 2016 @ 17:19:
Kopjekoffie: dat is idd het nadeel ervan. Maar ik denk dat het ook een kwestie van vraag en aanbod is en dat dit de prijs ook bepaald. Er zijn, denk ik, gewoon veel tekstschrijvers en vertalers. Of zie ik dat verkeerd?Klopt er zijn ook veel en helaas ook veel die het niet echt zakelijk benaderen en dus voor een appel en een ei - en soms zelfs gratis- werken.
Kopjekoffie: dat is idd het nadeel ervan. Maar ik denk dat het ook een kwestie van vraag en aanbod is en dat dit de prijs ook bepaald. Er zijn, denk ik, gewoon veel tekstschrijvers en vertalers. Of zie ik dat verkeerd?Klopt er zijn ook veel en helaas ook veel die het niet echt zakelijk benaderen en dus voor een appel en een ei - en soms zelfs gratis- werken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
vrijdag 27 mei 2016 om 18:58
quote:saywhat schreef op 27 mei 2016 @ 18:36:
[...]
Voor een tekst in het NL wordt vaak iets meer geboden dan in het EN. En hoe meer uur je hebt geschreven op upwork, hoe hoger jouw rating wordt en hoe meer je kunt vragen. Als je goed bevalt kun je hier wel vaste opdrachten uit halen en steeds wat meer vragen.
Ik schrijf geen teksten, maar heb wel opdrachtgevers via upwork gevonden. Bij 1 daarvan werk ik nog steeds.
Misschien is dat in jouw sector waar, maar bij het vertalen en tekstschrijven zoeken ze vooral steeds naar de goedkoopste en dalen de geboden tarieven steeds.
Sites als Upwork zijn eigenlijk veilingen en de laagste bieder wint, vooral bij ervaren opdrachtgevers.
Wat vind je er trouwens van dat ze naar 20% zijn gegaan?
Ik voor mij heb dus besloten niet meer via Upwork te werken, temeer ook omdat ze helemaal niets ondernemen tegen belachelijke tarieven. Bijvoorbeeld een boek vertalen - 70000 woorden - voor 1 cent (Dollar!) per woord.
[...]
Voor een tekst in het NL wordt vaak iets meer geboden dan in het EN. En hoe meer uur je hebt geschreven op upwork, hoe hoger jouw rating wordt en hoe meer je kunt vragen. Als je goed bevalt kun je hier wel vaste opdrachten uit halen en steeds wat meer vragen.
Ik schrijf geen teksten, maar heb wel opdrachtgevers via upwork gevonden. Bij 1 daarvan werk ik nog steeds.
Misschien is dat in jouw sector waar, maar bij het vertalen en tekstschrijven zoeken ze vooral steeds naar de goedkoopste en dalen de geboden tarieven steeds.
Sites als Upwork zijn eigenlijk veilingen en de laagste bieder wint, vooral bij ervaren opdrachtgevers.
Wat vind je er trouwens van dat ze naar 20% zijn gegaan?
Ik voor mij heb dus besloten niet meer via Upwork te werken, temeer ook omdat ze helemaal niets ondernemen tegen belachelijke tarieven. Bijvoorbeeld een boek vertalen - 70000 woorden - voor 1 cent (Dollar!) per woord.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
vrijdag 27 mei 2016 om 19:04
quote:kopjekoffie70 schreef op 27 mei 2016 @ 18:51:
[...]
Klopt er zijn ook veel en helaas ook veel die het niet echt zakelijk benaderen en dus voor een appel en een ei - en soms zelfs gratis- werken.
Maar dit heb je natuurlijk in alle branches, daarom pleit ik ook zo voor zelf netwerken! Op dat soort platforms vist iedereen in dezelfde vijver, kijk maar eens op Freelance.nl. Heeft in mijn ogen totaal geen meerwaarde voor ZZP'ers.
Opdrachten komen nu eenmaal niet aanwaaien, daar moet je wat voor doen! Probeer jezelf te onderscheiden, maak een goeie elevator-pitch op 1 PowerPoint slide en plaats deze op LinkedIn. Vraag mensen deze te delen, zodat je ook gebruik kan maken van het netwerk van andere zelfstandigen etc.
Heb lef, wees creatief!
[...]
Klopt er zijn ook veel en helaas ook veel die het niet echt zakelijk benaderen en dus voor een appel en een ei - en soms zelfs gratis- werken.
Maar dit heb je natuurlijk in alle branches, daarom pleit ik ook zo voor zelf netwerken! Op dat soort platforms vist iedereen in dezelfde vijver, kijk maar eens op Freelance.nl. Heeft in mijn ogen totaal geen meerwaarde voor ZZP'ers.
Opdrachten komen nu eenmaal niet aanwaaien, daar moet je wat voor doen! Probeer jezelf te onderscheiden, maak een goeie elevator-pitch op 1 PowerPoint slide en plaats deze op LinkedIn. Vraag mensen deze te delen, zodat je ook gebruik kan maken van het netwerk van andere zelfstandigen etc.
Heb lef, wees creatief!
vrijdag 27 mei 2016 om 19:36
Als ik zelf een klus heb, dan kijk ik ook als eerste op upwork. Ik ga dan niet via via navragen of op linkedin surfen. Die moeite wil ik er niet voor doen. Ik zoek dan op freelancers met een goede rating, goede referenties, veel uren en een portfolio.
Uiteraard is netwerken ook goed! Via mijn huidige opdrachtgever en "collega´s" heb ik soms een extra klus.
Die 20% is voor de eerste 500 USD, boven de 10.000 voor dezelfde opdrachtgever USD 5%. Ik denk dat ze zo willen stimuleren om freelancers wat loyaler te maken. Er zijn nml heel veel freelancers die de ene maand iets voor mij doen en de volgende maand hebben ze geen tijd en kan ik alles weer opnieuw uitleggen aan een nieuw persoon.
Uiteraard is netwerken ook goed! Via mijn huidige opdrachtgever en "collega´s" heb ik soms een extra klus.
Die 20% is voor de eerste 500 USD, boven de 10.000 voor dezelfde opdrachtgever USD 5%. Ik denk dat ze zo willen stimuleren om freelancers wat loyaler te maken. Er zijn nml heel veel freelancers die de ene maand iets voor mij doen en de volgende maand hebben ze geen tijd en kan ik alles weer opnieuw uitleggen aan een nieuw persoon.
vrijdag 27 mei 2016 om 22:29
Ik ben pas een paar maanden geleden begonnen als freelance tekstschrijver (voorlopig naast een betaalde baan) en mijn beeld is hetzelfde: om hier je brood me te kunnen verdienen, moet je het van je eigen netwerk hebben. Het lijkt me bijna onmogelijk om het via marktplaatsen als upwork.com en freelance.nl te redden. Inderdaad, vanwege die race to the bottom.
Maar goed, ik ben nog wel erg zoekende hoe ik dat netwerken ga aanpakken. Ik geloof ook dat netwerken het beste gaat via concrete klussen, maar dan moet je die wel eerst hebben.
.
quote:Wapiti schreef op 26 mei 2016 @ 21:52:
Skaep: mag ik jou brutaal vragen wat jouw uurtarief is? En heb je nog andere tips voor mij?Je vraagt het aan iemand die ook nog heel erg zoekende is. Ik heb voor mijn eerste twee klussen 45 euro per uur gevraagd. Maar een uurtarief hangt van veel dingen af. Ik zie die 45 euro wel een beetje als de bodem, want voor veel minder ga je het volgens mij niet redden als je rekening houdt met belastingen, pensioenopbouw, ziekte, arbeidsongeschiktheid, periodes van geen of weinig werk, etc. Bovendien denk ik niet dat je jezelf serieus neemt als je extreem lage uurtarieven vraagt.
Maar goed, ik ben nog wel erg zoekende hoe ik dat netwerken ga aanpakken. Ik geloof ook dat netwerken het beste gaat via concrete klussen, maar dan moet je die wel eerst hebben.
.
quote:Wapiti schreef op 26 mei 2016 @ 21:52:
Skaep: mag ik jou brutaal vragen wat jouw uurtarief is? En heb je nog andere tips voor mij?Je vraagt het aan iemand die ook nog heel erg zoekende is. Ik heb voor mijn eerste twee klussen 45 euro per uur gevraagd. Maar een uurtarief hangt van veel dingen af. Ik zie die 45 euro wel een beetje als de bodem, want voor veel minder ga je het volgens mij niet redden als je rekening houdt met belastingen, pensioenopbouw, ziekte, arbeidsongeschiktheid, periodes van geen of weinig werk, etc. Bovendien denk ik niet dat je jezelf serieus neemt als je extreem lage uurtarieven vraagt.
vrijdag 27 mei 2016 om 23:07
quote:loisnvt schreef op 27 mei 2016 @ 21:13:
Zelf een klus aanbieden of op zoek zijn naar een klus is natuurlijk appels met peren vergelijken!Ik probeer alleen de andere kant te belichten, want ik doe beide. Als freelancer en daarnaast een eigen bedrijf waarvoor ik af en toe hulp nodig heb. Misschien ben ik de uitzondering, maar ik ben alleen maar positief over sites als upwork.com/peopleperhour.com etc.
Zelf een klus aanbieden of op zoek zijn naar een klus is natuurlijk appels met peren vergelijken!Ik probeer alleen de andere kant te belichten, want ik doe beide. Als freelancer en daarnaast een eigen bedrijf waarvoor ik af en toe hulp nodig heb. Misschien ben ik de uitzondering, maar ik ben alleen maar positief over sites als upwork.com/peopleperhour.com etc.