Wat is de fijnste moederfiets?
donderdag 20 november 2008 om 08:45
donderdag 20 november 2008 om 08:54
Ik heb de Gazelle Bloom. Superfiets, heel stabiel (dat is de reden dat ik voor een moederfiets heb gekozen en geen gewone fiets). Het stuur is wat minder breed dan bij andere moederfietsen, dat vind ik ook fijn. Maar: trapt ook zwaarder dan een gewone fiets, maar dat zal altijd wel zo zijn met van die zware stabiele fietsen.
donderdag 20 november 2008 om 09:12
Tilalia; ik heb tijdje terug op vakantie een fiets gehuurd en mijn zoontje van 13 kilo zat achterop. Ik zwabberde toen al als een dronkelap heen en neer. Als ik dan ook nog eens mijn dochter erbij moest vervoeren van 16 kilo dan zou ik niet weten hoe ik me dan zou voortbewegen.
Ik zoek dus ook een moederfiets en zag dat bij Profil de Avancer in de aanbieding is voor 449 euro. Iemand daar ervaring mee?
Ik zoek dus ook een moederfiets en zag dat bij Profil de Avancer in de aanbieding is voor 449 euro. Iemand daar ervaring mee?
Poep, wie heeft jou gescheten?
donderdag 20 november 2008 om 09:29
donderdag 20 november 2008 om 09:35
Gewoon een basis Gazelle, retegoede fiets!
Ik heb een gewone fiets met 2 zitjes (voor- en achterop), een buggydrager en een mandje voorop!
Gaat prima, zelfs nu ik zwanger ben van nr 3.
Nooit anders gehad dus roeien met de riemen....zeg maar!
Wel handig is een dubbele standaard of een breder stuur.
Lijkt mee heerlijk maar zie het voorlopig nog niet gebeuren.
Fiets kan meestal prima in een fietsenrek als extra stevigheid bij plaatsen kinderen.
Ik heb een gewone fiets met 2 zitjes (voor- en achterop), een buggydrager en een mandje voorop!
Gaat prima, zelfs nu ik zwanger ben van nr 3.
Nooit anders gehad dus roeien met de riemen....zeg maar!
Wel handig is een dubbele standaard of een breder stuur.
Lijkt mee heerlijk maar zie het voorlopig nog niet gebeuren.
Fiets kan meestal prima in een fietsenrek als extra stevigheid bij plaatsen kinderen.
donderdag 20 november 2008 om 09:43
louise ik ga zaterdag een proefritje maken op de avancer, Twijfel tussen deze en de montego liberty. Ik vind de sparta amazone heerlijk fietsen, maar die is voor mij niet te betalen. De gazelle is me ook te duur, maar die vind ik ook niet prettig fietsen. De montego en de avancer hebben dezelfde kwaliteiten als de amazone. Alleen kosten de helft. Ze hebben allebei zo'n breed stuur, stuurstabilisator, dubbele standaard, naafdynamo, zelfde type/merk frame.
donderdag 20 november 2008 om 09:52
donderdag 20 november 2008 om 10:49
donderdag 20 november 2008 om 10:58
Het voordeel van een moederfiets vind ik met name dat je je benen niet hoeft te spreiden als je aan het fietsen bent. Mijn knieen komen niet tegen het stoeltje aan als ik gewoon fiets. Laatst een keer een gewone fiets gehuurd met zitje, maar kreeg echt last van mijn lies omdat ik continue met mijn benen wijd fietste.
donderdag 20 november 2008 om 11:26
De Batavus Mambo deluxe. Echt een super fiets! Stuur kan je verstellen, 2 poot standaard en stuurslot.
Hij heeft ook niet zo'n extreem breed stuur. Hij is alleen wél duur...
Zelfs 6 maanden zwanger kan ik nog goed op en af stappen met een stoeltje voor.
Ik vind hem zelf niet zwaar trappen maar had hiervoor een fiets zonder versnellingen!
Vind zo'n karretje eng ( je zal maar een gek hebben die hem net over het hoofd ziet) en veel te lang. Bij school kan je zo'n ding niet parkeren en het lijkt me ook heel lastig fietsen omdat je zo lang bent. Buiten dat ik het gewoon hartstikke gezellig vind m'n ventje zo voorop de fiets!
(dat betekent dus wel dat ik ruim een half jaar alles moet lopen als ik met 2 kids weg wil... Maar ja zo raak ik wel die extra kilo's sneller kwijt ;p)
Hij heeft ook niet zo'n extreem breed stuur. Hij is alleen wél duur...
Zelfs 6 maanden zwanger kan ik nog goed op en af stappen met een stoeltje voor.
Ik vind hem zelf niet zwaar trappen maar had hiervoor een fiets zonder versnellingen!
Vind zo'n karretje eng ( je zal maar een gek hebben die hem net over het hoofd ziet) en veel te lang. Bij school kan je zo'n ding niet parkeren en het lijkt me ook heel lastig fietsen omdat je zo lang bent. Buiten dat ik het gewoon hartstikke gezellig vind m'n ventje zo voorop de fiets!
(dat betekent dus wel dat ik ruim een half jaar alles moet lopen als ik met 2 kids weg wil... Maar ja zo raak ik wel die extra kilo's sneller kwijt ;p)
donderdag 20 november 2008 om 11:35
quote:tilalia2 schreef op 20 november 2008 @ 10:26:
Qua zwabber heb ik gemerkt dat alles valt of staat bij het goed monteren van een goed zitje. Ik heb vorige week mijn gewone stadsfiets laten pimpen tot moedermonster (en em helemaal na laten kijken) en dat gaat prima Maar dat gaat niet met alle fietsen, ik heb een batavus met extra klein frame, omdat ik zo klein ben...maar nu kan er geen kind met zitje voorop want dan kan ik er zelf niet meer tussen ik dacht erover om dan maar een tweedehands omafiets te kopen, met zo'n halleluja stuur.....
Qua zwabber heb ik gemerkt dat alles valt of staat bij het goed monteren van een goed zitje. Ik heb vorige week mijn gewone stadsfiets laten pimpen tot moedermonster (en em helemaal na laten kijken) en dat gaat prima Maar dat gaat niet met alle fietsen, ik heb een batavus met extra klein frame, omdat ik zo klein ben...maar nu kan er geen kind met zitje voorop want dan kan ik er zelf niet meer tussen ik dacht erover om dan maar een tweedehands omafiets te kopen, met zo'n halleluja stuur.....
donderdag 20 november 2008 om 12:11
Ik heb gewoon een opoefiets:
Genoeg opstapruimte tussen benen en stuur, voorop kan een zitje, achterop kan een zitje. Lelluk mandje, fietstas, buggydrager.. voila; kindvriendelijke fiets. Net zo veilig en trapt niet zo zwaar als een echte moederfiets. En het mooiste is dat-ie maar 150 euro kost. Ik snap al die toeters en bellen van tegenwoordig niet zo, mijn moeder vervoerde mij vroegah ook gewoon op een opoefiets en dan hingen er ook nog 4 boodschappentassen aan..
Genoeg opstapruimte tussen benen en stuur, voorop kan een zitje, achterop kan een zitje. Lelluk mandje, fietstas, buggydrager.. voila; kindvriendelijke fiets. Net zo veilig en trapt niet zo zwaar als een echte moederfiets. En het mooiste is dat-ie maar 150 euro kost. Ik snap al die toeters en bellen van tegenwoordig niet zo, mijn moeder vervoerde mij vroegah ook gewoon op een opoefiets en dan hingen er ook nog 4 boodschappentassen aan..
donderdag 20 november 2008 om 12:22
Maar ik vraag me dus af of omafietsen wel stevig genoeg zijn om 74+13+16=103 kilo lichaamsgewicht (en dan heb ik het niets eens over kinderzitjes en evt boodschappen) te dragen zonder binnen een halfuur uit elkaar te ratelen. Tuurlijk zou ik ook veel liever maar 150 euro uitgeven ipv 900.
donderdag 20 november 2008 om 12:31
Ik wil graag een fiets waar ik ook nadat mijn dochter zelf kan fietsen nog prettig op vooruit kom (ok, ze is nu net 10 maanden dus dat duurt nog even, maar ik ga er toch vanuit dat een fiets lang meegaat). Ook nu wil ik er graag zonder haar mee naar mijn werk kunnen fietsen (ruim 1/2 uur fietsen).
Ik ben me dus niet meer naar een moederfiets aan het kijken (toch een soort 'vrachtwagens' met alle respect) maar naar een gewone, stevige fiets die niet te zwaar trapt enzovoorts. Ik ga morgen een proefrit maken op een gazelle orange en een Batavus nog iets.
Weet iemand trouwens of het hebben van een verlaagde instap prettig is of maakt dit niet uit??
Ik ben me dus niet meer naar een moederfiets aan het kijken (toch een soort 'vrachtwagens' met alle respect) maar naar een gewone, stevige fiets die niet te zwaar trapt enzovoorts. Ik ga morgen een proefrit maken op een gazelle orange en een Batavus nog iets.
Weet iemand trouwens of het hebben van een verlaagde instap prettig is of maakt dit niet uit??
donderdag 20 november 2008 om 12:38
Ik heb zelf bijna een jaar met 2 kinderen op mijn opoefiets gereden en dat was dus 54 + 22 + 20 = 106 kg, plus kinderzitjes, plus boodschappentassen, plus buggydrager én soms buggy en dat ging prima, behalve dat spatbord aan één kant er al snel afviel, maar dat had de fietsenmaker zo weer opgeknapt. Heb die fiets nu een jaar of 3 ofzo en hij krijgt niet de schoonheidsprijs want je ziet roestplekken her en der maar dat boeit mij niet. Qua stevigheid en veiligheid is het een prima fiets. En dan heb ik nog een goedkope uitvoering want gewoon aluminium frame enzo.
donderdag 20 november 2008 om 12:39
Ja, daar gaat dit topic eigenlijk ook niet echt over. Ik ben er over uit, dat ik wél weer een dure fiets wil aanschaffen omdat ik het veiliger en comfortabeler vind. En vroeger, vroeger, vroeger... vroeger was er misschien minder geld en gebeurde er meer ongelukken. Snap dat het goed bedoelde adviezen zijn, maar ik sla ze even in de wind.
Okay, dus de mambo wordt aangeraden en heeft er iemand die gave sparta classic (ypsilon) die vind ik zo mooi, alleen weet niet hoe die fietst?
Okay, dus de mambo wordt aangeraden en heeft er iemand die gave sparta classic (ypsilon) die vind ik zo mooi, alleen weet niet hoe die fietst?
donderdag 20 november 2008 om 12:42
quote:pilatespas schreef op 20 november 2008 @ 12:39:
Ja, daar gaat dit topic eigenlijk ook niet echt over. Ik ben er over uit, dat ik wél weer een dure fiets wil aanschaffen omdat ik het veiliger en comfortabeler vind. En vroeger, vroeger, vroeger... vroeger was er misschien minder geld en gebeurde er meer ongelukken. Snap dat het goed bedoelde adviezen zijn, maar ik sla ze even in de wind.
Okay, dus de mambo wordt aangeraden en heeft er iemand die gave sparta classic (ypsilon) die vind ik zo mooi, alleen weet niet hoe die fietst?Sorry...
Okay, dus de mambo wordt aangeraden en heeft er iemand die gave sparta classic (ypsilon) die vind ik zo mooi, alleen weet niet hoe die fietst?Sorry...
donderdag 20 november 2008 om 12:44
Ik moest tóch een nieuwe fiets (had er geen) en heb toen een Sparta Amazone gekocht, nieuw. En ik moet zeggen, hij bevalt geweldig. Vind het een ideaal ding en ben blij dat ik hem heb. Ik zou een gewone fiets al snel te wiebelig hebben gevonden, en deze is zo stabiel als een huis. Heb hem nog niet geprobeerd met twee kindjes erop, want jongste zou nu pas mee kunnen op de fiets, maar ik denk dat dat prima gaat.
En ik fiets er elke dag op naar mijn werk. Echt héle lange afstanden zou ik er niet snel op gaan fietsen, want daar is hij te lomp en te zwaar voor. Maar 20 minuutjes heen en 20 minuutjes terug gaat hier prima. Maar zoals al gezegd, ze zijn áltijd zwaarder dan gewone fietsen.
En ik fiets er elke dag op naar mijn werk. Echt héle lange afstanden zou ik er niet snel op gaan fietsen, want daar is hij te lomp en te zwaar voor. Maar 20 minuutjes heen en 20 minuutjes terug gaat hier prima. Maar zoals al gezegd, ze zijn áltijd zwaarder dan gewone fietsen.
donderdag 20 november 2008 om 12:46
Ja, Bambi, je moeder vervoerde jou waarschijnlijk los in de auto, en dat doe jij ook niet meer. Dus hoezo is vroeger altijd beter? Er zijn genoeg vrouwen die toen best zo'n fiets zouden willen hebben denk ik. Ik heb tenminste wel reacties gehad van wat oudere dames dat het toch wel héél handig was zo'n fiets.
Daarbij, een nieuwe gewone fiets kost ook al snel zo'n 300,-, doe daar een zitje, buggydrager, fietstassen en dergelijke bij, dan zit je ook op een groot bedrag. Mijn fiets koste 675,-, maar heb hem voor 500,- meegekregen inclusief scherm en zitje. Dat valt dus ook wel weer mee, hoewel het natuurlijk veel geld is.
(tip: afdingen!!!)
Daarbij, een nieuwe gewone fiets kost ook al snel zo'n 300,-, doe daar een zitje, buggydrager, fietstassen en dergelijke bij, dan zit je ook op een groot bedrag. Mijn fiets koste 675,-, maar heb hem voor 500,- meegekregen inclusief scherm en zitje. Dat valt dus ook wel weer mee, hoewel het natuurlijk veel geld is.
(tip: afdingen!!!)