Erfrecht grootouders
maandag 13 juni 2016 om 20:16
Hoi allen,
Een vraag over erfrecht waar jullie misschien een beter antwoord op hebben dan ik op Google heb kunnen vinden.
Mijn oma (weduwe) heeft waarschijnlijk geen jaar meer en wil in haar testament laten opmaken dat mijn vader (enig kind) 50% van de erfenis krijgt als zij overleden is. Het legitieme erfdeel heet dit, volgens mij? De overige 50% wil zij verdelen onder mijn broer, zus en mijzelf, de kleinkinderen. Vader is hier op zijn zachtst gezegd niet heel blij mee - misschien alleen al vanwege de term 'onterven' die eraan te pas komt? Ik denk ook dat hij sinds de dood van zijn vader er steeds vanuit is gegaan dat alles naar hem zou gaan uiteindelijk en dit valt nu nogal koud op zijn dak. Ik moet zeggen dat ik het wel cru vond altijd om oma's geld al als 'zijn geld' te zien voordat ze dood is... maar bon, dat is zoals het is. Oma is nu zelf ook op het punt dat ze haar geld aan het 'toekennen' is aan anderen.
Mag mijn oma dit zomaar in haar testament laten vastleggen? Mogen wij als kleinkinderen überhaupt wel 16% van de erfenis krijgen zolang onze vader nog leeft? Of is het zo dat eigenlijk alles mag zolang het in het testament staat en het legitieme erfdeel wordt aangehouden?
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet ondankbaar overkomen en mijn broer en zus ook niet. Oma bedoelt het waarschijnlijk heel goed en lief naar ons toe en dat vinden we super, maar wat ons betreft is de erfenis eigenlijk toch van onze vader. Even bot gezegd: wij krijgen onze eigen erfenis over een jaar of 30.
Heeft iemand enig idee hoe dit zit? Bedankt!
Een vraag over erfrecht waar jullie misschien een beter antwoord op hebben dan ik op Google heb kunnen vinden.
Mijn oma (weduwe) heeft waarschijnlijk geen jaar meer en wil in haar testament laten opmaken dat mijn vader (enig kind) 50% van de erfenis krijgt als zij overleden is. Het legitieme erfdeel heet dit, volgens mij? De overige 50% wil zij verdelen onder mijn broer, zus en mijzelf, de kleinkinderen. Vader is hier op zijn zachtst gezegd niet heel blij mee - misschien alleen al vanwege de term 'onterven' die eraan te pas komt? Ik denk ook dat hij sinds de dood van zijn vader er steeds vanuit is gegaan dat alles naar hem zou gaan uiteindelijk en dit valt nu nogal koud op zijn dak. Ik moet zeggen dat ik het wel cru vond altijd om oma's geld al als 'zijn geld' te zien voordat ze dood is... maar bon, dat is zoals het is. Oma is nu zelf ook op het punt dat ze haar geld aan het 'toekennen' is aan anderen.
Mag mijn oma dit zomaar in haar testament laten vastleggen? Mogen wij als kleinkinderen überhaupt wel 16% van de erfenis krijgen zolang onze vader nog leeft? Of is het zo dat eigenlijk alles mag zolang het in het testament staat en het legitieme erfdeel wordt aangehouden?
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet ondankbaar overkomen en mijn broer en zus ook niet. Oma bedoelt het waarschijnlijk heel goed en lief naar ons toe en dat vinden we super, maar wat ons betreft is de erfenis eigenlijk toch van onze vader. Even bot gezegd: wij krijgen onze eigen erfenis over een jaar of 30.
Heeft iemand enig idee hoe dit zit? Bedankt!
maandag 13 juni 2016 om 20:51
Ik blijf dat zo bijzonder vinden. Laatst ook een vriendin, wiens vader gaat hertrouwen. Die ex-vrouw over de rooie want "dat geld is toch zeker voor jullie als je vader sterft en nu gaat het naar dat mens!"
Echt, waar haal je het lef vandaan te bepalen wie dat geld moet krijgen. Het is ZIJN geld! Al gooit ie het in de openhaard bij wijze van spreken.
Echt, waar haal je het lef vandaan te bepalen wie dat geld moet krijgen. Het is ZIJN geld! Al gooit ie het in de openhaard bij wijze van spreken.
maandag 13 juni 2016 om 20:53
Oma klinkt als een verstandige vrouw door een testament op te laten maken. Notaris zal haar adviseren en zorgen dat het juridisch klopt.
Gezien de houding van je vader zet ik er vraagtekens bij of jij over pakweg 30 jaar een erfenis krijgt. Mogelijk zet oma die vraagtekens ook en maakt ze daarom een nieuw testament? Kan best zijn dat je vader zijn vermogen opgemaakt voor zijn overlijden. Ken iemand die er vanuit ging na overlijden ouders haar huis af te kunnen lossen en op basis daarvan een aflossingsvrije hypotheek had. Helaas, ouders bleken flinke schulden na te hebben gelaten. Dochter had jaren genoten van haar lage woonlasten maar ouders van de overwaarde en meer op hun woning.
Gezien de houding van je vader zet ik er vraagtekens bij of jij over pakweg 30 jaar een erfenis krijgt. Mogelijk zet oma die vraagtekens ook en maakt ze daarom een nieuw testament? Kan best zijn dat je vader zijn vermogen opgemaakt voor zijn overlijden. Ken iemand die er vanuit ging na overlijden ouders haar huis af te kunnen lossen en op basis daarvan een aflossingsvrije hypotheek had. Helaas, ouders bleken flinke schulden na te hebben gelaten. Dochter had jaren genoten van haar lage woonlasten maar ouders van de overwaarde en meer op hun woning.
maandag 13 juni 2016 om 20:55
Als ze inderdaad nu schenkt, maar binnen een half jaar overlijdt, dan moet er alsnog successie over betaald worden (als het boven de grens van een bepaald successie vrij bedrag komt)
Je oma kan het beste advies bij een goede belastingadviseur vragen. Kan ze uit laten zoeken hoe jullie straks zo min mogelijk aan belasting af hoeven dragen.
Je oma kan het beste advies bij een goede belastingadviseur vragen. Kan ze uit laten zoeken hoe jullie straks zo min mogelijk aan belasting af hoeven dragen.
maandag 13 juni 2016 om 21:02
quote:Ceylon schreef op 13 juni 2016 @ 20:34:
Voor ons geldt binnen nu en maximaal 20 jaar dat we erven van mijn schoonmoeder. En ik weet ook wel ongeveer hoeveel dat zal zijn. Als dat morgen is, dan is dat heel fijn, dan betalen we een deel van ons huis af. Maar als het nog twintig jaar duurt, is ons huis afbetaald, dus wat moet ik dan met dat geld?
Al met al denk ik dat het grootste deel naar onze dochter gaat. Dus als oma morgen een testament maakt waarin ze bepaalt dat Lonneke alles mag hebben is het wat mij betreft prima geregeld zo. Ik zou alleen heel graag bepaalde kopjes uit de kast willen hebben, de rest boeit me weinig/niks.
Wat een gezeur.
Voor ons geldt binnen nu en maximaal 20 jaar dat we erven van mijn schoonmoeder. En ik weet ook wel ongeveer hoeveel dat zal zijn. Als dat morgen is, dan is dat heel fijn, dan betalen we een deel van ons huis af. Maar als het nog twintig jaar duurt, is ons huis afbetaald, dus wat moet ik dan met dat geld?
Al met al denk ik dat het grootste deel naar onze dochter gaat. Dus als oma morgen een testament maakt waarin ze bepaalt dat Lonneke alles mag hebben is het wat mij betreft prima geregeld zo. Ik zou alleen heel graag bepaalde kopjes uit de kast willen hebben, de rest boeit me weinig/niks.
Wat een gezeur.
maandag 13 juni 2016 om 21:18
Ik ben Nederlandse! Misschien wat vreemd woordgebruik dan, haha excuus.
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is me duidelijk dat het gewoon mag en dat mijn vader hebberig en moeilijk aan het doen is. Het zal wellicht te maken hebben met dat opa altijd zei dat alles naar hem zou gaan.
Even een "Jezus doen jullie daarom moeilijk"-afsluiter: volgens mijn broer gaat het om maximaal 10.000 euro waar de uitvaart en belasting nog vanaf moet. Weet niet hoeveel daarvan waar is, maar toch.
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is me duidelijk dat het gewoon mag en dat mijn vader hebberig en moeilijk aan het doen is. Het zal wellicht te maken hebben met dat opa altijd zei dat alles naar hem zou gaan.
Even een "Jezus doen jullie daarom moeilijk"-afsluiter: volgens mijn broer gaat het om maximaal 10.000 euro waar de uitvaart en belasting nog vanaf moet. Weet niet hoeveel daarvan waar is, maar toch.
maandag 13 juni 2016 om 21:20
quote:KingsAndQueens schreef op 13 juni 2016 @ 21:18:
Ik ben Nederlandse! Misschien wat vreemd woordgebruik dan, haha excuus.
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is me duidelijk dat het gewoon mag en dat mijn vader hebberig en moeilijk aan het doen is. Het zal wellicht te maken hebben met dat opa altijd zei dat alles naar hem zou gaan.
Even een "Jezus doen jullie daarom moeilijk"-afsluiter: volgens mijn broer gaat het om maximaal 10.000 euro waar de uitvaart en belasting nog vanaf moet. Weet niet hoeveel daarvan waar is, maar toch.Hmmm dan best zonde van de kosten van de notaris voor opstellen van testament als het daadwerkelijk om dit bedrag gaat.
Ik ben Nederlandse! Misschien wat vreemd woordgebruik dan, haha excuus.
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is me duidelijk dat het gewoon mag en dat mijn vader hebberig en moeilijk aan het doen is. Het zal wellicht te maken hebben met dat opa altijd zei dat alles naar hem zou gaan.
Even een "Jezus doen jullie daarom moeilijk"-afsluiter: volgens mijn broer gaat het om maximaal 10.000 euro waar de uitvaart en belasting nog vanaf moet. Weet niet hoeveel daarvan waar is, maar toch.Hmmm dan best zonde van de kosten van de notaris voor opstellen van testament als het daadwerkelijk om dit bedrag gaat.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
maandag 13 juni 2016 om 21:23
Volgens de NL wetgeving:
Oma kan als langstlevende enige erfgenaam zijn en mag met de erfenis doen wat ze wilt. Dit noemen ze een tweetrapsmaking. De andere variant is een testament wettelijke verdeling, langstlevende erft maar kinderen hebben vordering op langstlevende.
zie link http://www.vadnotarissen. ... -of-wettelijke-verdeling/
*********
België kent een veel complexere wetgeving op het gebied van erfrecht. Als opa in gemeenschap met oma gehuwd was, en er was sprake van een langstlevende testament met volledig eigendom, dan moet vader wachten tot oma sterft.
Zie link http://home.scarlet.be/be017272/26/succ ... fenis4.htm
********
Ik hoop dat zo je vragen enigszins beantwoord zijn.
Oma kan als langstlevende enige erfgenaam zijn en mag met de erfenis doen wat ze wilt. Dit noemen ze een tweetrapsmaking. De andere variant is een testament wettelijke verdeling, langstlevende erft maar kinderen hebben vordering op langstlevende.
zie link http://www.vadnotarissen. ... -of-wettelijke-verdeling/
*********
België kent een veel complexere wetgeving op het gebied van erfrecht. Als opa in gemeenschap met oma gehuwd was, en er was sprake van een langstlevende testament met volledig eigendom, dan moet vader wachten tot oma sterft.
Zie link http://home.scarlet.be/be017272/26/succ ... fenis4.htm
********
Ik hoop dat zo je vragen enigszins beantwoord zijn.
maandag 13 juni 2016 om 21:27
Het kan iets genuanceerder liggen.
Het kan zijn dat oma leeft op basis van langstlevendetestament van Opa en dat je vader bij haar overlijden de 50 % van zijn vader erft en dan nu het deel van oma
Het nagaan van voorgaande testamenten kan heel veel duidelijk maken.
Voor de rest mag oma nalaten wat en aan wie zij wil, zover de wet dat toe staat en het haar eigen bezit is. Je kunt alleen mensen nooit helemaal onterven ze blijven recht houden op hun legitime portie
Het kan zijn dat oma leeft op basis van langstlevendetestament van Opa en dat je vader bij haar overlijden de 50 % van zijn vader erft en dan nu het deel van oma
Het nagaan van voorgaande testamenten kan heel veel duidelijk maken.
Voor de rest mag oma nalaten wat en aan wie zij wil, zover de wet dat toe staat en het haar eigen bezit is. Je kunt alleen mensen nooit helemaal onterven ze blijven recht houden op hun legitime portie
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening
maandag 13 juni 2016 om 21:31
quote:KingsAndQueens schreef op 13 juni 2016 @ 21:18:
Ik ben Nederlandse! Misschien wat vreemd woordgebruik dan, haha excuus.
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is me duidelijk dat het gewoon mag en dat mijn vader hebberig en moeilijk aan het doen is. Het zal wellicht te maken hebben met dat opa altijd zei dat alles naar hem zou gaan.
Even een "Jezus doen jullie daarom moeilijk"-afsluiter: volgens mijn broer gaat het om maximaal 10.000 euro waar de uitvaart en belasting nog vanaf moet. Weet niet hoeveel daarvan waar is, maar toch.Dan blijft er toch bijna niks over?
Ik ben Nederlandse! Misschien wat vreemd woordgebruik dan, haha excuus.
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is me duidelijk dat het gewoon mag en dat mijn vader hebberig en moeilijk aan het doen is. Het zal wellicht te maken hebben met dat opa altijd zei dat alles naar hem zou gaan.
Even een "Jezus doen jullie daarom moeilijk"-afsluiter: volgens mijn broer gaat het om maximaal 10.000 euro waar de uitvaart en belasting nog vanaf moet. Weet niet hoeveel daarvan waar is, maar toch.Dan blijft er toch bijna niks over?
•
maandag 13 juni 2016 om 21:42
maandag 13 juni 2016 om 21:42
quote:Frizz schreef op 13 juni 2016 @ 21:31:
[...]
Dan blijft er toch bijna niks over?Sorry??????? Wat is nou belangrijker, dat oma het leven kon en kan voortzetten zoals ze dat met opa had en dan een waardig afscheid krijgt of moet zij krom liggen en zichzelf alles ontzeggen omdat zoonlief op de centen aast? Me dunkt dat zoonlief zelf in staat is om z'n eigen te bedruipen. Dat wat oma heeft daar heeft zij samen mét opa voor gewerkt. Een erfenis is een gunst, ongeacht hoe groot het bedrag is. Hoe misselijk makend en geld belust iemand kan wezen. Bah.
[...]
Dan blijft er toch bijna niks over?Sorry??????? Wat is nou belangrijker, dat oma het leven kon en kan voortzetten zoals ze dat met opa had en dan een waardig afscheid krijgt of moet zij krom liggen en zichzelf alles ontzeggen omdat zoonlief op de centen aast? Me dunkt dat zoonlief zelf in staat is om z'n eigen te bedruipen. Dat wat oma heeft daar heeft zij samen mét opa voor gewerkt. Een erfenis is een gunst, ongeacht hoe groot het bedrag is. Hoe misselijk makend en geld belust iemand kan wezen. Bah.
maandag 13 juni 2016 om 21:46
quote:Kleppeboxx schreef op 13 juni 2016 @ 21:42:
[...]
Sorry??????? Wat is nou belangrijker, dat oma het leven kon en kan voortzetten zoals ze dat met opa had en dan een waardig afscheid krijgt of moet zij krom liggen en zichzelf alles ontzeggen omdat zoonlief op de centen aast? Me dunkt dat zoonlief zelf in staat is om z'n eigen te bedruipen. Dat wat oma heeft daar heeft zij samen mét opa voor gewerkt. Een erfenis is een gunst, ongeacht hoe groot het bedrag is. Hoe misselijk makend en geld belust iemand kan wezen. Bah.
Zo, ga je lekker?
Je trekt heel bijzondere conclusies uit mijn constatering zeg.
[...]
Sorry??????? Wat is nou belangrijker, dat oma het leven kon en kan voortzetten zoals ze dat met opa had en dan een waardig afscheid krijgt of moet zij krom liggen en zichzelf alles ontzeggen omdat zoonlief op de centen aast? Me dunkt dat zoonlief zelf in staat is om z'n eigen te bedruipen. Dat wat oma heeft daar heeft zij samen mét opa voor gewerkt. Een erfenis is een gunst, ongeacht hoe groot het bedrag is. Hoe misselijk makend en geld belust iemand kan wezen. Bah.
Zo, ga je lekker?
Je trekt heel bijzondere conclusies uit mijn constatering zeg.
•
maandag 13 juni 2016 om 21:50
quote:amarna schreef op 13 juni 2016 @ 20:25:
Zonder testament is je vader de enige erfgenaam, mits hij enig kind is. Zijn legitieme portie is 100%, geen 50%. Je broer, zus en jij zijn t.z.t. erfgenaam van je vader.
Echter, je oma mag haar bezittingen in een testament nalaten aan wie zij wil. Je vader kan het testament na haar overlijden aanvechten, maar ik weet niet hoe sterk zijn zaak zal zijn.Legitieme portie is een term die juist betrekking heeft op het onterven. Dan is het wel 50%. Dat is zijn legitieme portie waar hij aanspraak op kan maken door onterven aan te vechten. Hij is dan dus geen erfgenaam.
Zonder testament is je vader de enige erfgenaam, mits hij enig kind is. Zijn legitieme portie is 100%, geen 50%. Je broer, zus en jij zijn t.z.t. erfgenaam van je vader.
Echter, je oma mag haar bezittingen in een testament nalaten aan wie zij wil. Je vader kan het testament na haar overlijden aanvechten, maar ik weet niet hoe sterk zijn zaak zal zijn.Legitieme portie is een term die juist betrekking heeft op het onterven. Dan is het wel 50%. Dat is zijn legitieme portie waar hij aanspraak op kan maken door onterven aan te vechten. Hij is dan dus geen erfgenaam.
maandag 13 juni 2016 om 21:51
Als het 10.000 euro betreft waar de begrafeniskosten nog vanaf moeten gaan, zou ik de gang naar de notaris niet maken.. Een eenvoudige begrafenis is al een aardig bedrag zo'n 7500 euro minimaal en dan een dure notaris rekening.. Oma kan jou en je broer beter een envelop met 1000 euro geven. Probleem opgelost.
maandag 13 juni 2016 om 21:55
quote:Kleppeboxx schreef op 13 juni 2016 @ 21:42:
[...]
Sorry??????? Wat is nou belangrijker, dat oma het leven kon en kan voortzetten zoals ze dat met opa had en dan een waardig afscheid krijgt of moet zij krom liggen en zichzelf alles ontzeggen omdat zoonlief op de centen aast? Me dunkt dat zoonlief zelf in staat is om z'n eigen te bedruipen. Dat wat oma heeft daar heeft zij samen mét opa voor gewerkt. Een erfenis is een gunst, ongeacht hoe groot het bedrag is. Hoe misselijk makend en geld belust iemand kan wezen. Bah.
Volgens mij bedoelde ze dat er weinig over blijft om te verdelen dus dat een gang naar de notaris niet handig is in dit geval.
Ik lees er in ieder geval geen waardeoordeel in dat ze vind dat oma te weinig achterlaat voor TO.
[...]
Sorry??????? Wat is nou belangrijker, dat oma het leven kon en kan voortzetten zoals ze dat met opa had en dan een waardig afscheid krijgt of moet zij krom liggen en zichzelf alles ontzeggen omdat zoonlief op de centen aast? Me dunkt dat zoonlief zelf in staat is om z'n eigen te bedruipen. Dat wat oma heeft daar heeft zij samen mét opa voor gewerkt. Een erfenis is een gunst, ongeacht hoe groot het bedrag is. Hoe misselijk makend en geld belust iemand kan wezen. Bah.
Volgens mij bedoelde ze dat er weinig over blijft om te verdelen dus dat een gang naar de notaris niet handig is in dit geval.
Ik lees er in ieder geval geen waardeoordeel in dat ze vind dat oma te weinig achterlaat voor TO.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
maandag 13 juni 2016 om 22:06
quote:amarna schreef op 13 juni 2016 @ 20:25:
Zonder testament is je vader de enige erfgenaam, mits hij enig kind is. Zijn legitieme portie is 100%, geen 50%. Je broer, zus en jij zijn t.z.t. erfgenaam van je vader.
Echter, je oma mag haar bezittingen in een testament nalaten aan wie zij wil. Je vader kan het testament na haar overlijden aanvechten, maar ik weet niet hoe sterk zijn zaak zal zijn.Sorry mosterd
Zonder testament is je vader de enige erfgenaam, mits hij enig kind is. Zijn legitieme portie is 100%, geen 50%. Je broer, zus en jij zijn t.z.t. erfgenaam van je vader.
Echter, je oma mag haar bezittingen in een testament nalaten aan wie zij wil. Je vader kan het testament na haar overlijden aanvechten, maar ik weet niet hoe sterk zijn zaak zal zijn.Sorry mosterd
maandag 13 juni 2016 om 22:42
maandag 13 juni 2016 om 22:57
Als het inderdaad om 10.000 euro gaat waar de begrafens nog vanaf moet is het inderdaad niet de moeite waar om naar de notaris te gaan. Er blijft dan misschien 4000 euro over. De notaris vraagt zo 1000 euro voor een testament. Het zou dan om 4000 min 1000 = 3000 euro. 1500 voor je vader en 500 per kind. Daarvoor is het niet de moeite waard om een testament te maken.
Oma zou wel nu b.v. 500 euro per kind kunnen geven. Desnoods opnemen en in enveloppen klaarleggen voor jullie. Mocht ze het dan toch zelf nodig hebben dan kan dat.
Hoe weet je dat het 10.000 euro is? Is er b.v. geen huis? Zijn er geen schulden? Als er een huis is en er loopt nog een hypotheek moet je heel voorzichtig zijn. Er zouden schulden kunnen ontstaan als het huis b.v nog 6 maanden te koop staat. De hypotheek moet gewoon doorbetaald worden.
Oma zou wel nu b.v. 500 euro per kind kunnen geven. Desnoods opnemen en in enveloppen klaarleggen voor jullie. Mocht ze het dan toch zelf nodig hebben dan kan dat.
Hoe weet je dat het 10.000 euro is? Is er b.v. geen huis? Zijn er geen schulden? Als er een huis is en er loopt nog een hypotheek moet je heel voorzichtig zijn. Er zouden schulden kunnen ontstaan als het huis b.v nog 6 maanden te koop staat. De hypotheek moet gewoon doorbetaald worden.