Gezondheid alle pijlers

Vitamine b12 tekort

20-06-2016 09:26 60 berichten
Ongeveer een week geleden heb ik te horen gekregen dat mijn vitamine b12 te laag is. Ik ging naar de huisarts omdat mij al langere tijd slecht voel. Moe, duizeligheid, slecht slapen, tintelingen, watten hoofd en het gevoel dat ik op eieren loop. Moeite met concentreren en daardoor gaat werken ook moeizaam.

Nu heb ik tabletten gekregen om de waarde weer omhoog te krijgen. 1000mg b12 per dag krijg ik nu. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe lang duurt het ongeveer voordat ik effect kan merken? Ik voel me zo slecht.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Hoor in mijn omgeving dat de tabletten weinig werken...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-06-2016 10:22
Reden: medisch advies
% gewijzigd
My way or the highway!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-06-2016 10:22
% gewijzigd
Ik eet prima, geen raar of ongezond dieet.
Tabletjes helpen bij mij altijd binnen paar dagen. Helaas krijg ik enorm last vd bijwerkingen.
quote:prik schreef op 20 juni 2016 @ 09:37:

[...]

Dit.

TO wat heeft de HA gezegd toen hij ze voorschreef, wanneer moet je weer bloedprikken?

Want dan kunnen ze zien of de tabletten werken of niet of dat je beter injecties kan nemen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-06-2016 10:23
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-06-2016 10:24
% gewijzigd
denkmetjehart
[...]
% gewijzigd
[...]
% gewijzigd
[...]

Ik moet deze week weer bellen om te zeggen hoe het met mij gaat. Moet de tabletten een maand gebruiken en wordt er weer bloed geprikt.

Er is niet bekend waar het tekort vandaag komt. Wellicht dat ze dat nog gaan onderzoeken. Hoop alleen dat ik me snel weer beter zal voelen, want heb momenteel totaal geen energie en concentratie.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-06-2016 10:25
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Ik krijg sinds een aantal weken 2 x per week B12 injecties (Hydroxocobalam)

Mij is verteld dat het minstens een maand kan duren om verschil te gaan bemerken. De eerste 5 weken 2x per week injecties en daarna 1 x in de 2 maanden voorlopig. Bij mij is het per toeval ontdekt, bloed laten prikken vanwege andere klachten.
Bij mijn man weten we sinds vorige week dat hij ook een te laag B12 gehalte heeft. Zat op 160 terwijl het tussen de 150-750 moet zijn.

Hij is ook gestart met 1000 mg vitB12 en 800EH vitD.

Hij is sinds 2 jaar bekend met reuma en gebruikt hiervoor biologicals (enbrel). Mijn man moet na 6 weken weer bloed laten prikken.

Hij wil eigenlijk graag dat het gespoten wordt, maar de HA heeft eerst dit voorgeschreven.

Hij heeft vrijwel dezelfde verschijnselen als TO, maar omdat extreme vermoeidheid ook in het beeld van reuma past, is er nog niet eerder aandacht aan gegeven. Het is dat ik het zelf aankaartte bij de HA. Hij heeft al regelmatig zijn vermoeidheid aangekaart bij de reumaconsukente en de reumatoloog, maar er werd nauwelijks op gereageerd.

Monroe1988 sterkte hiermee, hopelijk knap je snel wat op!

[...]
% gewijzigd
[...]
% gewijzigd
Ik heb ook een vitamine B12-tekort gehad (en injecties), en gebruik nu smelttabletten om het op pijl te houden. Smelttabletten hebben als voordeel dat een groot deel via je mond direct in je bloed komt, dus als het in je darmen niet wordt opgenomen is dat handig.

Ik heb er ook veel over gelezen, omdat er in mijn ogen soms nogal verhit over wordt gedaan op lekenforums, dat orale suppletie echt no go is. Maar er zijn gros van landen waar helemaal nooit injecties worden gegeven, orale suppletie is meestal de norm. In hele hoge dosering (1000-40000x ADH), zodat, ookal neemt je lichaam het minder goed op, er nog steeds voldoende wordt opgenomen om een tekort te herstellen.

Als ik de keuze had, nam ik mss ook liever injecties, maar volgens mij is dat omdat het wat medischer voelt dus placebo, ik heb nergens een onderderzoek gelezen van een echt geloofwaardige bron die dat onderschrijft.
Beste forummers,

zoals jullie weten is het geven van medisch advies tegen onze huisregels, www.viva.nl/huisregels

Hierbij dan ook een verzoek om geen medisch advies te plaatsen (diagnoses geven of andere medicijnen aanraden etc). De TO vraagt om ervaringen.

Anders zijn wij helaas genoodzaakt het topic te sluiten.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Jammer dat mijn post's weg zijn gehaald.

B12 tekort kan tot ernstige gevolgen leiden.

Ik zal het anders formuleren.

Ik injecteer wekelijks B12.

Omdat supplementen niet opgenomen wordt bij mij en bij velen.

Geeft een verkeerd bloedbeeld en word niet opgenomen in weefsel.

Injecties komt meteen in de bloedbaan en wordt dus meteen opgenomen.

Misschien kun jij je arts vragen om je homocysteine en MMA na te laten kijken, daar zitten de reserves van de B12.

Facebook heeft een pagina betreft B12.

Ik denk dat dat essentieel is om daar eens te gaan kijken.

https://www.facebook.com/groups/807408932663995/
Wat jammer van het weghalen, omdat het altijd interessant is wat mensen doen, al of niet succesvol, tegen hun aandoeningen. Volgens mij kan je er toch wel op vertrouwen dat TO begrijpt dat de posters geen artsen zijn?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik gaf geen medisch advies en ik adviseerde geen medicijnen. Meestal snap ik heel goed waarom jullie deze regel hebben ingevoerd, maar nu wordt het wel erg rigide. Prima hoor, maar doek dan die hele gezondheidspijler maar op, want dan kun je niets meer vragen of antwoorden.
Medisch advies is heel iets anders
De sites zijn verdeeld over het effect van hoge dosis smelttabletten. Het NHG zegt dat ook bij afwezigheid van intrinsic factor de vitamine passief door de darmwand wordt opgenomen terwijl de Stichting vindt dat alleen injecties helpen.

Ik neem aan dat huisartsen het meest zullen luisteren naar de Wetenschappelijke Vereniging Huisartsen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind de medisch advies reactie van de mods wat overdreven.

Wellicht dat de huisarts zal overgaan op injecties als blijkt dat de tabletten niet of niet voldoende werken. Had nooit verwacht dat een vitaminetekort zoveel vervelende klachten kon geven.
quote:prik schreef op 20 juni 2016 @ 10:49:

Ik gaf geen medisch advies en ik adviseerde geen medicijnen. Meestal snap ik heel goed waarom jullie deze regel hebben ingevoerd, maar nu wordt het wel erg rigide. Prima hoor, maar doek dan die hele gezondheidspijler maar op, want dan kun je niets meer vragen of antwoorden.en ik zei alleen maar, even haar pil te bespreken met de arts (als ze al een pil slikt)
quote:monroe1988 schreef op 20 juni 2016 @ 11:35:

Ik vind de medisch advies reactie van de mods wat overdreven.

Wellicht dat de huisarts zal overgaan op injecties als blijkt dat de tabletten niet of niet voldoende werken. Had nooit verwacht dat een vitaminetekort zoveel vervelende klachten kon geven.

Het kan zeker voor vervelende,

en mogelijk blijvende, klachten zorgen.

Als je eenmaal b12 slikt/spuit is je bloedwaarde vals hoog. Bloedwaarde zegt niets over de waarde in je weefels.

Vraag je arts hoe hij gaat monitoren of de tabletten werken.
Keep on, keep keepin' on....
Er is geen echte standaard voor B12 heb ik het idee..

De ondergrens van een tekort alleen schijnt al te verschillen per land. Daarnaast doet te ene arts tegen me alsof het prima meetbaar is, en zegt de ander dat een bloedtest zinloos is.

Of de tabletten werken hangt af van hoe je te kort ontstaan is denk ik. Soms ontstaat een te kort doordat je B12 niet goed opslaat bij mijn weten, dan heeft tabletten slikken geen zin. Maar dat zou dan na je volgende bloedtest ook moeten blijken.
Op het forum van MSWeb staat een vraag uit over inderdaad b12. De neuroloog heeft nu online spreekuur, en zal binnenkort antwoord geven.

Misschien zit er iets tussen in zijn antwoord, wat jou ook verder kan helpen. Of wat je kan meenemen naar je HA.

Link.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven