Inconvenience
vrijdag 24 juni 2016 om 21:27
In principe mag een werkgever geen onderscheid maken tussen inhuurkrachten en eigen personeel. Als ik het goed begrijp word jij door jouw huidige werkgever gedetacheerd naar deze klus? Dan is het wellicht de moeite van het uitzoeken waard (zeker als je toch al op zoek wil naar ander werk). Kun je daarna mogelijk een pittig gesprek voeren met jouw werkgever.
vrijdag 24 juni 2016 om 21:28
quote:-NummerZoveel- schreef op 24 juni 2016 @ 21:27:
In principe mag een werkgever geen onderscheid maken tussen inhuurkrachten en eigen personeel. Als ik het goed begrijp word jij door jouw huidige werkgever gedetacheerd naar deze klus? Dan is het wellicht de moeite van het uitzoeken waard (zeker als je toch al op zoek wil naar ander werk). Kun je daarna mogelijk een pittig gesprek voeren met jouw werkgever.Van wie niet?
In principe mag een werkgever geen onderscheid maken tussen inhuurkrachten en eigen personeel. Als ik het goed begrijp word jij door jouw huidige werkgever gedetacheerd naar deze klus? Dan is het wellicht de moeite van het uitzoeken waard (zeker als je toch al op zoek wil naar ander werk). Kun je daarna mogelijk een pittig gesprek voeren met jouw werkgever.Van wie niet?
vrijdag 24 juni 2016 om 21:32
Reistijd, arbeidstijd en beloning
Als de reistijd arbeidstijd is, ligt het voor de hand dat er een beloning tegenover staat. In de detachering wordt vaak afgesproken dat de reistijd naar de klant aan een maximum is gebonden. Gaat men daar overheen dan wordt de meerdere reistijd als arbeidstijd geteld en vergoed via een reistijdvergoeding. De beloning van reistijd wordt in de CAO geregeld. Per CAO kunnen hierover verschillende afspraken worden gemaakt. Controleer dit dus voor de CAO waaronder u valt. Als uw bedrijf niet onder een CAO valt of de CAO waaronder uw bedrijf valt niets bepaalt, is het raadzaam schriftelijke afspraken met uw personeel te maken over de status van bepaalde reistijden. De arbeidsinspectie kijkt immers bij onenigheid tussen u en uw werknemer eerst wat er op ondernemingsniveau is vastgelegd.
Reizen voor het werk
De tijd die is gemoeid met reizen eigen aan de arbeid is volgens de arbeidstijdenwet (ATW) wel arbeidstijd. Dat is bijvoorbeeld van belang voor de installateur die op verschillende plekken in het land werkt. Als uw werknemer eerst naar het bedrijf of standplaats rijdt en van daar uit bijvoorbeeld met een busje naar het karwei rijdt of wordt vervoerd is er geen twijfel mogelijk: vanaf het moment dat hij of zij de poort van het bedrijf binnenkomt begint de arbeidstijd.
http://www.financieel-ond ... -wanneer-van-arbeidstijd/
Als de reistijd arbeidstijd is, ligt het voor de hand dat er een beloning tegenover staat. In de detachering wordt vaak afgesproken dat de reistijd naar de klant aan een maximum is gebonden. Gaat men daar overheen dan wordt de meerdere reistijd als arbeidstijd geteld en vergoed via een reistijdvergoeding. De beloning van reistijd wordt in de CAO geregeld. Per CAO kunnen hierover verschillende afspraken worden gemaakt. Controleer dit dus voor de CAO waaronder u valt. Als uw bedrijf niet onder een CAO valt of de CAO waaronder uw bedrijf valt niets bepaalt, is het raadzaam schriftelijke afspraken met uw personeel te maken over de status van bepaalde reistijden. De arbeidsinspectie kijkt immers bij onenigheid tussen u en uw werknemer eerst wat er op ondernemingsniveau is vastgelegd.
Reizen voor het werk
De tijd die is gemoeid met reizen eigen aan de arbeid is volgens de arbeidstijdenwet (ATW) wel arbeidstijd. Dat is bijvoorbeeld van belang voor de installateur die op verschillende plekken in het land werkt. Als uw werknemer eerst naar het bedrijf of standplaats rijdt en van daar uit bijvoorbeeld met een busje naar het karwei rijdt of wordt vervoerd is er geen twijfel mogelijk: vanaf het moment dat hij of zij de poort van het bedrijf binnenkomt begint de arbeidstijd.
http://www.financieel-ond ... -wanneer-van-arbeidstijd/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 24 juni 2016 om 21:35
http://www.z24.nl/onderne ... deelt-europees-hof-586674
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 24 juni 2016 om 22:11
quote:vandale schreef op 24 juni 2016 @ 21:55:
Ik vind het niet raar, ik heb bij verschillende werkgevers nooit compensatie voor reizen gekregen.
Is eigenlijk ook nooit in me opgekomen, hoort toch gewoon bij het werk?Als het bij je functie hoort zit je compensatie al in je salaris, soms moet je alleen dingen doen die eigenlijk niet (zo veel) bij je functie horen en dan vind ik dat een compensatie wel terecht zou zijn. In mijn ogen voor reizen, overwerk of onregelmatigeen werktijden.
Ik vind het niet raar, ik heb bij verschillende werkgevers nooit compensatie voor reizen gekregen.
Is eigenlijk ook nooit in me opgekomen, hoort toch gewoon bij het werk?Als het bij je functie hoort zit je compensatie al in je salaris, soms moet je alleen dingen doen die eigenlijk niet (zo veel) bij je functie horen en dan vind ik dat een compensatie wel terecht zou zijn. In mijn ogen voor reizen, overwerk of onregelmatigeen werktijden.
vrijdag 24 juni 2016 om 22:24
quote:Amand schreef op 24 juni 2016 @ 21:28:
[...]
Van wie niet?Wetgeving. Hier wordt het goed uitgelegd: https://www.randstad.nl/w ... ancieel/belonen/equal-pay
Dit artikel richt zich op uitzendkrachten (want geschreven door Randstad uitzendbureau) maar dit is ook van toepassing op gedetacheerden.
[...]
Van wie niet?Wetgeving. Hier wordt het goed uitgelegd: https://www.randstad.nl/w ... ancieel/belonen/equal-pay
Dit artikel richt zich op uitzendkrachten (want geschreven door Randstad uitzendbureau) maar dit is ook van toepassing op gedetacheerden.
vrijdag 24 juni 2016 om 22:30
quote:hoppala schreef op 24 juni 2016 @ 21:56:
Ik weet niet wat j vooropleiding is, maar ik vind €44.000 nou niet echt veel, want je bent een stuk ouder als ik en ik verdien dat ook.Wat voegt jouw opmerking toe? Het komt nogal denigrerend over, namelijk. Er zijn ook mensen van bijna pensioengerechtigde leeftijd die het minimumloon per maand verdienen (= nog geen 20.000 euro per jaar voor fulltime). En wat mensen verdienen is afhankelijk van tal van factoren, waarvan opleiding er slechts één is (denk aan soort werk, sector, relevante werkervaring, enz).
Ik weet niet wat j vooropleiding is, maar ik vind €44.000 nou niet echt veel, want je bent een stuk ouder als ik en ik verdien dat ook.Wat voegt jouw opmerking toe? Het komt nogal denigrerend over, namelijk. Er zijn ook mensen van bijna pensioengerechtigde leeftijd die het minimumloon per maand verdienen (= nog geen 20.000 euro per jaar voor fulltime). En wat mensen verdienen is afhankelijk van tal van factoren, waarvan opleiding er slechts één is (denk aan soort werk, sector, relevante werkervaring, enz).