Chernobyl / Kiev

27-06-2016 16:20 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar apr/mei wil ik graag Chernobyl bezoeken. Nu kan je een 2-daagse tour met overnachting daar doen maar dat is redelijk prijzig en ik weet niet of 2 dagen zo'n must zijn. Is er al iemand eens naar Kiev geweest en krijg je daar een dag of 2 leuk om?

Weten iemand misschien hoe onrustig het daar is op het moment? Ik lees wel waakzaamheid en wat demonstraties maar vraag me af of je er dus op je gemak rond kan lopen.
quote:Barbara1978 schreef op 28 juni 2016 @ 22:59:

[...]

Ik heb een dubbel gevoel over Tsjernobyl.

Aan een kant ben ik wel nieuwsgierig maar aan de andere kant hou ik niet van ramptoerisme.

Dit moet geen toeristische attractie zijn.

Te veel menselijk leed.

Ik heb op de dag van de ramp op enkele 100 km er vandaan gewoond en het staat mij nog goed bij hoe de zon eruitzag, met zo'n enge donkere kring eromheen.

En wij maar kijken, wisten wij veel...

Snap wat je bedoelt maar ik denk dat toch nog veel mensen huiverig zijn om op dat terrein te komen. Persoonlijk vind ik het mooi om te zien hoe de natuur daar het stedelijke overneemt.

Heb inmiddels de tickets geboekt en ben benieuwd
quote:Barbara1978 schreef op 28 juni 2016 @ 22:59:

[...]

Ik heb een dubbel gevoel over Tsjernobyl.

Aan een kant ben ik wel nieuwsgierig maar aan de andere kant hou ik niet van ramptoerisme.

Dit moet geen toeristische attractie zijn.

Te veel menselijk leed.

Ik heb op de dag van de ramp op enkele 100 km er vandaan gewoond en het staat mij nog goed bij hoe de zon eruitzag, met zo'n enge donkere kring eromheen.

En wij maar kijken, wisten wij veel...Dus jij kan straling zien? Dat is uniek, joh! Je moet jezelf gaan verhuren!
quote:Tale schreef op 29 juni 2016 @ 11:29:

[...]

Dus jij kan straling zien? Dat is uniek, joh! Je moet jezelf gaan verhuren!Ik denk dat ze de lucht na de explosie bedoelt, er waren gekleurde vlammen te zien en er zal vast wel een aparte rookontwikkeling zijn geweest.
quote:Goatie schreef op 29 juni 2016 @ 11:41:

[...]

Ik denk dat ze de lucht na de explosie bedoelt, er waren gekleurde vlammen te zien en er zal vast wel een aparte rookontwikkeling zijn geweest.Ze schrijft dat ze op een paar honderd kilometer naar de zon keek. Het ongeluk gebeurde 's nachts, en tegen de tijd dat de zon opging was de brand al zo'n beetje geblust.
quote:Tale schreef op 29 juni 2016 @ 11:57:

[...]

Ze schrijft dat ze op een paar honderd kilometer naar de zon keek. Het ongeluk gebeurde 's nachts, en tegen de tijd dat de zon opging was de brand al zo'n beetje geblust.

Kun je wel om lachen maar er is niks grappigs aan.

Ik ben geen wetenschapper dus ik kan je geen verklaring hiervoor geven, ik zeg alleen hoe het eruitzag. Ik was toen 7 en op weg naar school, het staat mij goed bij omdat de volwassenen schrokken.

De mensen werd ook niets verteld, de regering heeft ze bewust in de straling laten zitten en pas later geëvacueerd, zo was dat in het Communisme.

En dat nu Katja Schuurman daar rondparadeert waar eerder zoveel mensen hun lot ondergingen voelt toch wat vreemd.

Het is geen "adventure park".
Barbara, geen idee wat je gezien hebt, maar Tsjernobyl was het niet, als je op een paar honderd kilometer afstand was.

(Op welke dagen van de week ging jij trouwens naar school?)
quote:Barbara1978 schreef op 29 juni 2016 @ 12:16:

[...]

Ik ben geen wetenschapper dus ik kan je geen verklaring hiervoor geven, ik zeg alleen hoe het eruitzag. Ik was toen 7 en op weg naar school, het staat mij goed bij omdat de volwassenen schrokken.

De mensen werd ook niets verteld, de regering heeft ze bewust in de straling laten zitten en pas later geëvacueerd, zo was dat in het Communisme.

En dat nu Katja Schuurman daar rondparadeert waar eerder zoveel mensen hun lot ondergingen voelt toch wat vreemd.

Het is geen "adventure park".

Zo voelt het ook niet en ik denk niet dat mensen die bv Auschwitz bezoeken dat als een adventure park zien. Je kan zo vele redenen hebben, ben je urbex fotograaf, wil je zien hoe de natuur zich oppakt na een menselijke fout, nieuwsgierigheid of realistisch zien wat er kan gebeuren met zo'n centrale bij je in de buurt. 100 redenen en 100 meningen.

Ik denk (hoop) dat niemand er met het idee, wow wat cool rond loopt want het was verre van dat. Misschien een eyeopener en indrukwekkend ja, maar daar lijkt me helemaal niks mis mee.
Is Jelle Brandt Corstius daar niet ook geweest met zijn documentaire serie? Zag er indrukwekkend uit. De natuur leek zich behoorlijk te hebben hersteld.
Ik ken een vrouw die via de 'Stichting Tsjernobyl kinderen' acht weken een meisje in NL in huis heeft gehad. Het is voor de gezondheid van kinderen uit dat gebied heel belangrijk om vlak voor de puberteit 8 weken in een stralingsvrij gebied te verblijven, zodat eenmaal in hun leven hun bloed 'schoon' wordt. Diezelfde vrouw heeft later haar pleegkind thuis opgezocht en is enorm geschrokken van de armoe (geen douche, geen toilet maar een kakdoos achter in de tuin, geen stenen huis, geen stromend water) maar vooral vanwege het feit dat er geen groente wordt gegeten/verbouwd vanwege het stralingsgevaar. Zeer eenzijdige voeding, driemaal daags een soort havermoutpap.

Ze heeft de kleding die ze bij zich had achtergelaten, en volgend jaar gaat ze er weer naartoe, met een auto volgeladen met kleding, voedsel en andere zaken.

En naar zo'n land wil jij op vakantie? Lekker toeristje spelen? Dat riekt m.i. heel erg naar 'aapjes kijken' ........
Joyce, 'stralingsvrije gebieden' bestaan helemaal niet. Ook niet in Nederland.

Ik denk dat mensen die daarheen gaan eigenlijk minder 'kwaad' doen dan mensen die met rare verhalen komen over reinigen van het bloed vlak voor de puberteit.
quote:Barbara1978 schreef op 29 juni 2016 @ 12:16:

[...]

Het is geen "adventure park".Ja en Nederland wist pas veel later dat hier radioactieve deeltjes waren neergekomen. En niet eens van de Sovjet Unie. We mochten 10 dagen later opeens geen groenten meer eten van ons eigen tuintje. Tot dan toe wel gedaan. Dat onze dochter anderhalf jaar later leukemie kreeg met nog meer kinderen hier uit de omgeving werd ten stelligste tegengesproken dat het door Tsjernobyl kwam. Wij hebben nog steeds onze twijfels. Nog steeds is niets bekend over hoeveel slachtoffers het hier heeft nagelaten.
quote:Joyce48 schreef op 29 juni 2016 @ 16:57:

Ik ken een vrouw die via de 'Stichting Tsjernobyl kinderen' acht weken een meisje in NL in huis heeft gehad. Het is voor de gezondheid van kinderen uit dat gebied heel belangrijk om vlak voor de puberteit 8 weken in een stralingsvrij gebied te verblijven, zodat eenmaal in hun leven hun bloed 'schoon' wordt. Diezelfde vrouw heeft later haar pleegkind thuis opgezocht en is enorm geschrokken van de armoe (geen douche, geen toilet maar een kakdoos achter in de tuin, geen stenen huis, geen stromend water) maar vooral vanwege het feit dat er geen groente wordt gegeten/verbouwd vanwege het stralingsgevaar. Zeer eenzijdige voeding, driemaal daags een soort havermoutpap.

Ze heeft de kleding die ze bij zich had achtergelaten, en volgend jaar gaat ze er weer naartoe, met een auto volgeladen met kleding, voedsel en andere zaken.

En naar zo'n land wil jij op vakantie? Lekker toeristje spelen? Dat riekt m.i. heel erg naar 'aapjes kijken' ........Mag je vinden, ik weet dat het anders zit. Ik ga er naartoe omdat ik het boeiend vind dat de natuur zich zo kan herpakken na een ramp veroorzaakt door mensen en ik verlaten landschappen en gebouwen heel boeiend vindt. Ik weet ook niet wat je met 'zo'n land' bedoelt want het klinkt erg denigrerend naar Oekraïne, Kiev lijkt me een prachtig stad om te bezoeken.
Ik ben zowel in Kiev als Chernobyl geweest drie jaar geleden. Drie dagen Kiev en van daaruit een dagtour naar Chernobyl. Beide een aanrader!

Ik vond Kiev een mooie stad. Het Chernobyl museum is erg interessant en je hebt er een hele mooie kathedraal. Met de metro is echt een belevenis; hier vindt je een van de langste roltrappen ter wereld en sommige ondergrondse stations zijn echt prachtig gedecoreerd.

Ik heb geen idee hoe veilig het er nu is. Ik heb me geen seconde onveilig gevoeld, maar dat was drie jaar geleden.

Veel plezier!
quote:AnnBritt79 schreef op 30 juni 2016 @ 08:53:

Ik ben zowel in Kiev als Chernobyl geweest drie jaar geleden. Drie dagen Kiev en van daaruit een dagtour naar Chernobyl. Beide een aanrader!

Ik vond Kiev een mooie stad. Het Chernobyl museum is erg interessant en je hebt er een hele mooie kathedraal. Met de metro is echt een belevenis; hier vindt je een van de langste roltrappen ter wereld en sommige ondergrondse stations zijn echt prachtig gedecoreerd.

Ik heb geen idee hoe veilig het er nu is. Ik heb me geen seconde onveilig gevoeld, maar dat was drie jaar geleden.

Veel plezier!Thnx! Ben je toevallig ook naar een botanische tuin geweest in Kiev?
quote:Zoebie schreef op 29 juni 2016 @ 19:27:

[...]

Ja en Nederland wist pas veel later dat hier radioactieve deeltjes waren neergekomen. En niet eens van de Sovjet Unie. We mochten 10 dagen later opeens geen groenten meer eten van ons eigen tuintje. Tot dan toe wel gedaan. Dat onze dochter anderhalf jaar later leukemie kreeg met nog meer kinderen hier uit de omgeving werd ten stelligste tegengesproken dat het door Tsjernobyl kwam. Wij hebben nog steeds onze twijfels. Nog steeds is niets bekend over hoeveel slachtoffers het hier heeft nagelaten.

Heftig zeg.

Is je dochter ervan genezen?
quote:Goatie schreef op 29 juni 2016 @ 22:35:

[...]

Mag je vinden, ik weet dat het anders zit. Ik ga er naartoe omdat ik het boeiend vind dat de natuur zich zo kan herpakken na een ramp veroorzaakt door mensen en ik verlaten landschappen en gebouwen heel boeiend vindt. Ik weet ook niet wat je met 'zo'n land' bedoelt want het klinkt erg denigrerend naar Oekraïne, Kiev lijkt me een prachtig stad om te bezoeken.Ik denk dat je wel snapt wat Joyce bedoelt en dat lijkt me niet denigrerend bedoelt.
quote:minnimouse schreef op 30 juni 2016 @ 09:37:

[...]

Heftig zeg.

Is je dochter ervan genezen?

Nee helaas niet. Ze was vier toen ze leukemie kreeg en elf toen ze overleed.

Heel heftige zeven jaar geweest met hoop en vrees. Ze heeft gevochten als een beer. Uiteindelijk heeft onze kanjer het niet gered.
quote:Zoebie schreef op 30 juni 2016 @ 09:42:

[...]

Nee helaas niet. Ze was vier toen ze leukemie kreeg en elf toen ze overleed.

Heel heftige zeven jaar geweest met hoop en vrees. Ze heeft gevochten als een beer. Uiteindelijk heeft onze kanjer het niet gered.

Jeetje ...

Dat lijkt me het meest verschrikkelijke om mee te maken.
quote:minnimouse schreef op 30 juni 2016 @ 09:38:

[...]

Ik denk dat je wel snapt wat Joyce bedoelt en dat lijkt me niet denigrerend bedoelt.

Zo komt het anders wel over. Dit topic staat in de reizen pijler en gaat dan ook over reiservaringen. Ik snap best dat veel mensen hun mening hebben over Chernobyl, verschrikkelijke verhalen hebben over overlevenden en slachtoffers etc. maar die discussie hoort mijns inziens in een andere pijler.

Ja er zijn veel doden gevallen, ja er vallen nog steeds doden en mensen krijgen kanker van radioactiviteit. Ik denk dat iedereen hiervan op de hoogte is, maar het is jammer dat mensen de behoefte hebben om meteen de 'ramptoerist' stempel erop te drukken, vind ik een beetje kortzichtig.
quote:Goatie schreef op 30 juni 2016 @ 10:11:

[...]

Zo komt het anders wel over. Dit topic staat in de reizen pijler en gaat dan ook over reiservaringen. Ik snap best dat veel mensen hun mening hebben over Chernobyl, verschrikkelijke verhalen hebben over overlevenden en slachtoffers etc. maar die discussie hoort mijns inziens in een andere pijler.

Ja er zijn veel doden gevallen, ja er vallen nog steeds doden en mensen krijgen kanker van radioactiviteit. Ik denk dat iedereen hiervan op de hoogte is, maar het is jammer dat mensen de behoefte hebben om meteen de 'ramptoerist' stempel erop te drukken, vind ik een beetje kortzichtig.Jouw punt ging over dat je vond dat zij denigrerend was over Oekraine als land. Zo vond ik het niet overkomen maar dan nog, mensen mogen hier toch wat van vinden? Over Tsjernobyl en Oekraine in het algemeen.
quote:minnimouse schreef op 30 juni 2016 @ 10:37:

[...]

Jouw punt ging over dat je vond dat zij denigrerend was over Oekraine als land. Zo vond ik het niet overkomen maar dan nog, mensen mogen hier toch wat van vinden? Over Tsjernobyl en Oekraine in het algemeen.Zeker, snap best dat er zat mensen zijn die niet in de buurt van Chernobyl willen komen maar snap niet dat je het hele land noemt als het verhaal erboven specifiek over een ramp van 30 jaar geleden gaat. Maargoed, misschien staat het er gewoon wat ongelukkig. Prima als iemand niet naar het rampgebied wilt of niet naar Oekraïne wilt, helemaal hun eigen keuze. Wel vind ik het een beetje raar om hier verhalen te komen posten die eigenlijk niet relevant zijn in deze pijler en ook niks met reiservaringen te maken hebben.
quote:Zoebie schreef op 29 juni 2016 @ 19:27:

[...]

Ja en Nederland wist pas veel later dat hier radioactieve deeltjes waren neergekomen. En niet eens van de Sovjet Unie. We mochten 10 dagen later opeens geen groenten meer eten van ons eigen tuintje. Tot dan toe wel gedaan. Dat onze dochter anderhalf jaar later leukemie kreeg met nog meer kinderen hier uit de omgeving werd ten stelligste tegengesproken dat het door Tsjernobyl kwam. Wij hebben nog steeds onze twijfels. Nog steeds is niets bekend over hoeveel slachtoffers het hier heeft nagelaten.

Hier als in Nederland?

Denk dat je overdrijft.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 30 juni 2016 @ 11:14:

[...]

Hier als in Nederland?

Denk dat je overdrijft.

Zoebie heeft gelijk dat kort na de ramp het advies gegeven werd geen (blad)groente uit eigen tuin te eten.

Maar Zoebie, dat jullie in de dagen daarvoor nog wel eigen groente gegeten hebben, was niet omdat toen nog niets over de ramp bekend was. Er was toen echt nog geen reden om groenten te laten staan. Er zijn inderdaad radioactieve deeltjes uit Tsjernobyl naar Nederland gewaaid, zoals je zegt. Maar die deeltjes zaten hoog in de lucht, waar ze weinig kwaad konden. Pas toen het ging regenen en die deeltjes mee naar beneden regenden, veranderde dat. Toen werd het advies gegeven groente waarop dat besmette regenwater gevallen was, niet meer te eten.
quote:Tale schreef op 30 juni 2016 @ 11:27:

[...]

Zoebie heeft gelijk dat kort na de ramp het advies gegeven werd geen (blad)groente uit eigen tuin te eten.

Maar Zoebie, dat jullie in de dagen daarvoor nog wel eigen groente gegeten hebben, was niet omdat toen nog niets over de ramp bekend was. Er was toen echt nog geen reden om groenten te laten staan. Er zijn inderdaad radioactieve deeltjes uit Tsjernobyl naar Nederland gewaaid, zoals je zegt. Maar die deeltjes zaten hoog in de lucht, waar ze weinig kwaad konden. Pas toen het ging regenen en die deeltjes mee naar beneden regenden, veranderde dat. Toen werd het advies gegeven groente waarop dat besmette regenwater gevallen was, niet meer te eten.En het was ook pas dágen na de ramp voordat de wolk hier was.
quote:Tale schreef op 30 juni 2016 @ 11:27:

[...]

Maar Zoebie, dat jullie in de dagen daarvoor nog wel eigen groente gegeten hebben, was niet omdat toen nog niets over de ramp bekend was. Er was toen echt nog geen reden om groenten te laten staan. Er zijn inderdaad radioactieve deeltjes uit Tsjernobyl naar Nederland gewaaid, zoals je zegt. Maar die deeltjes zaten hoog in de lucht, waar ze weinig kwaad konden. Pas toen het ging regenen en die deeltjes mee naar beneden regenden, veranderde dat. Toen werd het advies gegeven groente waarop dat besmette regenwater gevallen was, niet meer te eten.

Er was hier al jodium op de grond gemeten voor het regende. Maar dat werd pas veel later bekend gemaakt. Natuurlijk is het nooit te bewijzen. Maar dan nog heb ik er mijn twijfels over. Toen we (de ouders van kinderen met kanker/leukemie) het aan de kinderoncoloig vroegen werd hij boos en zei ons geen paniek te gaan zaaien. Huh, alleen al door die reactie vroegen we ons af of er een bron van waarheid in stak. We stelden voor ons een belangrijke vraag maar kregen er nooit antwoord op.

En we zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven