schaamhaar-registratie in het EKD !!

26-11-2008 21:28 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag op de site van Elsevier.nl

VVD: Rouvoets schaamhaar-registratie is krankzinnig

woensdag 26 november 2008 10:03

De VVD eist dat minister André Rouvoet (ChristenUnie) voor Jeugd en Gezin stopt met het registeren van privégegevens over schaamhaargroei, rookgedrag en condoomgebruik bij kinderen en jongeren.

VVD-Kamerlid Ineke Dezentjé is ‘geweldig geschrokken’ van deze categorieën in het Elektronisch Kinddossier (EKD).

Artsen hebben een uitgebreide instructie gekregen hoe zij bepaalde gegevens moeten registeren. Zo moet worden aangegeven of een kind wel of geen schaamhaar heeft, en zo ja, hoe het er dan uitziet.

'Gekruld of ongekruld'

‘Geen schaamhaar’, ‘lichte of donkere beharing’, ‘gekrulde of ongekrulde beharing’ en ‘beharing volwassen’ zijn opties waaruit kan worden gekozen.

‘Gaat de schaamhaarpolitie dit controleren?’ vraagt Dezentjé zich af in het AD.

Condoom

Andere vragen in de zogenoemde Basisdataset gaan over onder meer roken, seks en relaties. Zoals: ‘Hoe oud was je bij de eerste keer?’, ‘Hoe vaak heb je geslachtsgemeenschap?’ en ‘Gebruik je een condoom?’

Rouvoet laat in een reactie weten dat dit niet bij iedereen wordt onderzocht, maar dat er alleen naar wordt gekeken als het relevant is. Volgens de VVD schiet Rouvoet ‘echt door’.

De Kamer debatteert vandaag over het EKD.

Ik heb hier zo'n moeite mee, word er gewoon boos om!!

Dit soort dingen gaat toch geen mens aan!

Ik hoop echt dat ze paal en perk zullen stellen aan deze onderwerpen van het Electronisch Kind Dosier.
Ja, dat vind ik echt.
Nee

Waarom is dat relevant? (ook niet aanvallend bedoelt :p)
Heb ik trouwens niet gehad moordwijf en ik zal het ook niet toestaan bij mijn kinderen.

Zolang er geen medische reden is hoeft niemand met zijn/haar poten aan mijn kinderen te zitten! (of alleen maar te kijken!)
Ja, dat vind ik echt.
Overigens vind ikd e structuur van het schaamhaar noteren wel een beetje apart.
jep, is relevant.

Niemand mag nl aan je kinderen komen als het niet nodig is. Alleen al de gedachte dat mijn dochter met 14 jr bloot zou staan voor iemand alleen omdat iemand het nodig vindt om alles te monitoren....brrrrrr

Bij mij gaan iig mijn nekharen overeind staan en ik krijg groene trekjes en spierballen (hulk)...
Ja, dat vind ik echt.
Maar er is dus wel een medische reden, kijken of het kind qua ontwikkeling goed zit. En mijn inziens wordt er niet echt aan je gezeten, je trekt je onderbroek 2 seconden naar beneden en dat was het.
Dat kunnen ze wel op andere manieren bekijken dan zo!
Ja, dat vind ik echt.
Waar ben je bang dan voor mamasaar, wat kan er gebeuren als je met je dochter naar de dokter gaat, en ze 2 seconden bloot moet zijn? Want het is een van de makkelijkste manieren om te checken of alles goed is.
Nee, het lijf van mijn dochter is van mijn dochter.

Wanneer ik het idee heb dat ze niet groeit (op welke manier dan ook) trek ik aan de bel bij de huisarts.

Het is mi een (grove) schending van de privacie.
Ja, dat vind ik echt.
Ja en moordwijf, dan heeft je zoon-dochter dus nog geen schaamhaar op z´n 14de en dan? Mag hij-zij dan ieder jaar weer terug komen om even te kijken of het al groeit??

en wat heeft de structuur ermee te maken?

Nee hoor, echt belachelijk dit!
quote:Bokito schreef op 26 november 2008 @ 22:31:

Ja en moordwijf, dan heeft je zoon-dochter dus nog geen schaamhaar op z´n 14de en dan? Mag hij-zij dan ieder jaar weer terug komen om even te kijken of het al groeit??

en wat heeft de structuur ermee te maken?

Nee hoor, echt belachelijk dit!Nee dan gaa ze door middel van gesprekken en bloedonderzoek e.d. kijken wat de oorzaak er van is.

Ik heb zelf ook gezegd dat ik de structuur opschrijven vreemd vind.

Ik snap serieus niet wat het probleem is, waar zijn jullie allemaal zo bang voor?
Echt niet?!

Lees even terug in mijn reacties, staat het duidelijk in waarom ik hier zo op tegen ben!
Ja, dat vind ik echt.
Je vind het schending van privacy. Dat is het enige wat ik er uit haal?
quote:Mamasaar schreef op 26 november 2008 @ 22:31:

Nee, het lijf van mijn dochter is van mijn dochter.

Wanneer ik het idee heb dat ze niet groeit (op welke manier dan ook) trek ik aan de bel bij de huisarts.

Het is mi een (grove) schending van de privacie.

Dat vind ik ook. Een grove schending.

Bij deze ga ik niet meer met mijn kinderen naar de schoolarts (is trouwens een enge vent) en alleen de inentingen halen we nog.

Het CB heb ik ook sinds kind nummer 2 geskipt. Totaal nutteloos voor mij. Ik zie zelf ook wel of mijn kind gezond is en groeit en bloeit. En anders heb ik altijd mijn prima huisarts nog.

Krijgt de school het door als je niet meer naar de schoolarts gaat? En wat gebeurt er dan?
quote:Moordwijf schreef op 26 november 2008 @ 22:34:

[...]

Nee dan gaa ze door middel van gesprekken en bloedonderzoek e.d. kijken wat de oorzaak er van is.

Ik heb zelf ook gezegd dat ik de structuur opschrijven vreemd vind.

Ik snap serieus niet wat het probleem is, waar zijn jullie allemaal zo bang voor?Wij zijn nergens bang voor maar wij vinden het veel te ver gaan. Er bestaat ook nog zoiets als privacy en integriteit van het eigen lichaam. En kinderen verschillen nou eenmaal, de een heeft schaamhaar op zijn 11e en de ander op zijn 17e. En dan is er niks mis. Ik walg er gewoon van dat Nederland blijkbaar alles maar van je moet weten en dat ook nog allemaal vastlegd en inzichtelijk maakt voor Jan en Alleman (want daar gaan we naartoe). Ik heb als burger het recht om hier niet aan mee te werken en daar zal ik grif gebruik van maken.
quote:Moordwijf schreef op 26 november 2008 @ 22:43:

Je vind het schending van privacy. Dat is het enige wat ik er uit haal? Dus als de huisarts dat bij jou doet, vind je dat ook normaal? Onder het mom van: "ff kijken of het allemaal wel goed functioneert"..... Tja....
quote:Madiken schreef op 26 november 2008 @ 22:46:

[...]

Dat vind ik ook. Een grove schending.

Bij deze ga ik niet meer met mijn kinderen naar de schoolarts (is trouwens een enge vent) en alleen de inentingen halen we nog.

Het CB heb ik ook sinds kind nummer 2 geskipt. Totaal nutteloos voor mij. Ik zie zelf ook wel of mijn kind gezond is en groeit en bloeit. En anders heb ik altijd mijn prima huisarts nog.

Krijgt de school het door als je niet meer naar de schoolarts gaat? En wat gebeurt er dan?Mwah, ze krijgen het wel te horen waarschijnlijk, maar er is weinig wat de school daar aan kan doen. Tis namelijk niet verplicht.
quote:Moordwijf schreef op 26 november 2008 @ 22:43:

Je vind het schending van privacy. Dat is het enige wat ik er uit haal?

Geloof mij nou maar dat geen enkele ouder hun kind naar een arts zou sturen om zich even te laten bekijken en vast te laten leggen of een krul in het schaamhaar zit....

Het is niet alleen een schending van de privacie maar ook een inbreuk van het "zijn" van je kind als een zelfrespecterend individu.

Ook al gaat het "maar" om een vragenlijst.

Het heeft geen enkele meerwaarde om dit vast te leggen.
Ja, dat vind ik echt.
.
.
Stel dat het inderdaad medisch noodzakelijk is. Je hebt een kind van 13 en kind heeft nog geen schaamhaar. Krijgt het kind dan een rood kruis achter de naam met vermelding: geen normale ontwikkeling? Of medicijnen om hormonen op te wekken? Een verwijzing naar de pruikenwinkel?

Ik blijf het waanzin vinden, het ene kind is sneller (met alles) dan het andere en uiteindelijk komt alles vanzelf wel. Mocht de ontwikkeling (vooral op andere vlakken) achterblijven zullen ouders zelf aan de bel trekken.

Ik heb zelf geen kinderen maar zou dit echt niet toestaan. Een beetje ouder houdt de ontwikkeling van het kind zelf wel in de gaten.
Hm, ik zie eerlijk gezegd het probleem ook niet zo. De VVD wil politiek scoren dus licht een bepaald aspect van deze registratie uit de context en schreeuwt daar moord en brand over. Maar wat zijn de feiten nou precies?

Er kunnen hele goede redenen zijn om te kijken naar schaamhaarontwikkeling, zoals al uitgelegd. En voor wat betreft het vragen naar seksuele ontwikkeling, daar zullen ook wel redenen voor zijn. Die vragen worden ongetwijfeld in een context geplaatst. Door ze nu uit die context te halen, lijken ze inderdaad bizar maar dat zijn uit hun context gehaalde zaken over het algemeen altijd. Dat zegt dus niets over de vraag of ze bínnen die context ook belachelijk zíjn.

Rouvoet geeft zelf al aan dat het niet bij iedereen wordt gevraagd maar alleen als het relevant is. Dus bij een keelontsteking zal er echt niet naar gevraagd worden.
Volledig eens met Dhelia.

Maak het vooral niet groter dan het is. Je kunt een kind toch ook voorbereiden als je bang bent dat het verkeerd overkomt? En vraag die schoolarts maar om uitleg, die kan je heel goed vertellen dat het geen viespeukerij is! Om je kind nou meteen niet meer naar de schoolarts te sturen lijkt me overdreven.
Ik was 14 toen ik voor het laatst op controle moest naar de schoolarts. En jahoor, ze keken gewoon onder m'n oksels en 'ff snel in m'n onderbroek' om schaamhaar te checken. Ik was het er totaal niet mee eens, maar nog niet zo assertief (hallooo ik was 14, en ik was laat met puberen) dus ik liet het maar gebeuren. Ze stelden ook vragen over seks enzo, maar dat was helemaal niet op mij van toepassing. Dat ze die info nu ook lekker overal digitaal gaan laten rondslingeren vind ik echt niet kunnen. Sommige dingen gaan ze gewoon niet aan.
Ik ben het ook niet eens met Rouvoet en kan er niet bij dat hij als gggggristen zulke gegevens wil opslaan in een database. We hebben het over computergegevens die gehackt kunnen worden en ook kunnen worden gebruikt door partijen die er helemaal niets mee te maken hebben. Ik vind de vraag: "Schaamhaar: ja/nee" nog tot daar aan toe maar dan ook de structuur of het krullend is??? En wat als het niet krullend is? Is het slecht ofzo?

Daarnaast vind ik ook dat niemand het recht heeft om mijn kinderen te vragen of ze maagd of niet zijn. Dat gaat ze niet aan.

Ik heb bij de schoolarts nooit de vraag gekregen om mijn onderbroek naar beneden te doen en ik ben blij want op die leeftijd schaam je jezelf al zo en je begrijpt niet waarom ze het willen weten.
Ik kan mij echt niet heugen dat ik ooit mijn onderbroek uit moest trekken bij de schoolarts (ik ben nu 37).

De ontwikkeling van schaamhaar heeft te maken met andere hormonen dan het intreden van de pubertijd, volgens een artikel in de J/M van december 2008 (ligt nu in de winkel).

Zweetlucht, schaam- en okselhaar zijnhet gevolg van de aanmaak in de bijnier van mannelijke hormonen, bij jongens én meisjes. Wat zich afspeelt in de bijnier staat los van de processen die leiden tot de voming van borsten of groei van zaadballen, die de puberteit inluiden. Het komt voor dat een jong kind al vroeg schaamhaar heeft en pas jaren later in de puberteit komt.

Een late puberteit wijst bijna nooit op een stoornis volgens dit artikel.

De schaamhaarvraag lijkt mij dus volledig irrelevant.

Hebben jullie overigens de uitzending van Nova gisteren gezien ? Dat geneerde gezicht van Rouvoet over hoe ZIJN schaamhaar er uit zag, echt, ik pieste bijna in mijn broek van het lachen.

Moppeman heeft meteen geroepen dat wij dus meegaan naar schoolartsbezoeken (Moppekind is net 6) , en dat dát soort vragen niet gesteld gaan worden. Het moet niet gekker worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven