Vervelende reacties krijgen als vegetariër

25-11-2008 17:46 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey

Ik ben al zo'n 11 jaar vegetariër, ben er als kind mee begonnen om verschillende redenen.

In de eerste plaats omdat ik als 11 jarige goed begon te beseffen waar vlees vandaan komt en als echte dierenvriend(in) wou ik helemaal geen dieren opeten.

In de tweede plaats omdat ik vlees gewoon niet lekker vond. Ook voor ik wist waar het vandaan komt.

Toen ik nog een baby was draaiden ze vlees in mijn aardappelen en ik wou daar nooit van eten, om maar een voorbeeld te geven. Vond fruitpap veel lekkerder :P

Nu is het al al die jaren zo dat als ik nieuwe mensen leer kennen op een tijdelijke job of opleiding en daar 's middags moet eten het onderwerp vegetarisme soms hele discussies uitlokt.

Het begint al bij de vraag waarom ik geen vlees eet.

Ik vind dat best een rare vraag.

Ik vraag toch ook niet aan iemand die frietjes zonder zout besteld in de frituur waarom er dan geen zout op mag?

Of iemand die geen bruin brood wil eten ga ik ook niet bestoken met vragen..

Maar goed, ik antwoord dan gewoon dat ik geen vlees wil eten uit liefde voor dieren én het gewoon niet lekker vind.

Meestal vinden ze het belachelijk en zeggen ze dat dieren gemaakt zijn om op te eten (wtf ) of dat ik een watje ben.

Die belachelijke reacties komen meestal van mannen. Vrouwen vinden het bijna altijd 'cool' dat ik al zolang geen vlees eet en zouden zelf ook geen vlees eten als ze zonder zouden kunnen.

Volgende vraag is of ik dan wel vis eet. Natuurlijk eet ik geen vis, vind ik vanzelfsprekend als je geen levende wezens eet.

Dat kunnen ze dan weer wel begrijpen want veel mensen vinden vis niet lekker.

Ik probeer nooit anderen te overtuigen dat ze geen vlees mogen eten ofzo, waarom willen zij mij dan wel verplichten om vlees te eten

Ja ik word er soms echt boos over als het een hele middag daarover gaat waardoor mijn nieuwe (mannelijke) collega's me al vlug een bitch vinden (bitcherig watje ofzo dan? :P)

Hoe gaan andere vegetariërs om met zo'n vervelende opmerkingen en hoe kan je ruzies vermijden? En aan de niet vegetariërs: hoe reageren jullie als je iemand leert kennen die geen vlees eet?

Nog even vermelden dat ik in België woon en ik denk dat men er in Nederland wel helemaal anders mee omgaat maar er zullen altijd uitzonderingen zijn.
Zoyla, je bent precies de persoon die ervoor zorgt dat er zo negatief naar vegetariers wordt gekeken.

Mijn god, wat stel jij je je aan met je beeld van vlees op je bord. En mensen die geen vlees eten laten weten dat ze ehm anders denken/ niet deugen in jouw ogen.

Prima dat je geen vlees eet, maar doe alsjeblieft niet zo arrogant met je eetgedrag. Door geen vlees te eten verbeter je de wereld echt niet.

Altijd meteen dat onrealistische zweefgedrag bij vega's, jammer.
quote:Zoyla schreef op 27 november 2008 @ 14:08:

Ik ben me graag bewust van de oorsprong van mijn voedsel. En een dier wat is geboren om op iemands bord te belanden, mwa, daar krijg ik geen trek van hoor.

Sowieso, ik kan, en dat zal mijn kronkel dan wel zijn, een stuk vlees, hoe lekker het soms ook ruiken kan, niet los zien van een gebakken lijk. Sorry.

En men heeft onderzocht dat roodvlees tot maanden in je darmen kan liggen rotten. De ontlasting van vleeseters schijnt ook meer te ruiken. Zegt men. Pin me er niet op vast. Ik heb het ooit eens ergens gelezen, maar weet bij god niet meer waar....In een boek van een fanatieke vegetarier, waarschijnlijk. Want in je maag en darmen kunnen geen rottingsprocessen plaatsvinden. Bovendien blijven zelfs onverteerbare dingen maar ongeveer 1 dag in je maag en darmen. Was het misschien het beruchte boek "Fit for life?" Dat staat namelijk vol met bewezen onwaarheden.
Ardberg, dat is een kwestie van opvoeding. In Schotland eten ze ook delen van de koe die ik liever niet eens wil zien, laat staan opeten! Maar ze vinden het heerlijk, en zo ook mijn aldaar ingeburgerde Hollandse vrienden.

Ik hoef ook geen reptiel, puur wat de boer niet kent vreet ie niet. Maar een tijdje geleden had een vriend van mij kangoeroe op zijn bord. Tsja, ik zou het ook nooit besteld hebben, maar uit nieuwsgierigheid heb ik toch maar een hapje genomen van zijn bord. Niet mijn smaak...

Dus, mensen eten wat ze gewend zijn. Trouwens, mensen hier eten wel degelijk insecten, als het maar een mooie Franse naam heeft, zoals escargot...
quote:Zoyla schreef op 27 november 2008 @ 14:08:

Ik ben me graag bewust van de oorsprong van mijn voedsel. En een dier wat is geboren om op iemands bord te belanden, mwa, daar krijg ik geen trek van hoor.

Kijk je wel eens naar de TV? National Geographic? Alle dieren zijn geboren op te worden opgegeten. Verslonden. Levend aan stukken gereten. Stoute stoute hyena's die het gemunt hebben op dat kleine buffellammetje, happend in het buikje, slierten ingewanden op de stoffige grond terwijl het nog naar zijn moeder roept. yelp. yelp. Oude buffels die niet zo snel meer kunnen lopen hetzelfde.

Stoute stoute hyena's! Maar da's wel de natuur he? Wij mensen, zijn geen natuur. Wij moeten blaatjes eten.
quote:Konijntje99 schreef op 25 november 2008 @ 22:21:Altijd sneetje kaas of choco/confituur is wat eentonig. Wil wel eens iets als vleessalade zonder vlees :PIk weet niet of je een biologische winkel in de buurt hebt? Daar vind je allerlei hartige vegetarische broodsmeersels, onder andere van Tartex en Abinda. Zeker de Tartexxen zijn lang houdbaar, dus je zou groot kunnen inslaan als je niet iedere week in die winkel kunt komen. En zelfs bij de Delhaize hebben ze een beetje vegetarisch beleg (martino en iets wat eruit ziet als kipfilet )
quote:Zoyla schreef op 27 november 2008 @ 13:34:

Gewoon het idee om een dood beest op je bord te hebben, doordrenkt met bloed. Gatverdamme, ik snap dat echt niet. Maar ik ben ook niet zo opgevoed. Wij aten sowieso altijd al biologisch dynamisch en vegetarisch. Veel noten, peulvruchten en soja of tempé.

Ik kan de asociatie met een levend dier niet los zien van een stuk vlees op iemands bord. Ik persoonlijk vind het echt goor om een gebakken stuk spier of ander lichaamsdeel te gaan zitten opeten. En dan die sappen die eruit komen als je het bakt, al die kadaver sappen; lijksappen dus. Getverdemme, bah!!

En het feit dat die dieren gewoon enkel gefokt worden om in de pan gehakt te worden stuit me ook tegen de borst.

Al die groeihormonen krijgen wij dan dus ook binnen.

Nee dankje, dan geniet ik echt tien keer liever van een gevakken stuk tempéé, gemarineerd met sojabonenolie en sesamzaadjes! Yummie!!Dat heb ik dus ook. Ik ben zo'n beetje 14 a 15 jaar vegetarier. Mee begonnen toen ik nog op de basisschool zat en besefte waar het vandaan kwam. Ik kreeg het niet meer weg, kan kauwen wat ik wil. Ik vind het niet erg als vrienden vlees eten en probeer ze ook echt niet te bekeren. Ze doen maar zolang ik maar niet degene ben die het op hoeft te eten.
quote:JohnnyCake schreef op 27 november 2008 @ 14:16:

Dus, mensen eten wat ze gewend zijn. Trouwens, mensen hier eten wel degelijk insecten, als het maar een mooie Franse naam heeft, zoals escargot...

Nooit geweten dat een escargot een insect is.

Misschien toch maar weer eens een stoomcursusje Frans volgen .
Uhm, ik zeg nergens dat vleeseters niet deugen, want dat vínd ik nml ook écht niet!

Ik denk wel dat ze om diverse uiteenlopende redenen anders over voeding denken. Maar dan refereer ik met name naar de vegetariers die ík ken. Dus mss redeneer ik niet 100% fair.

De reden dat ik geen vlees eet komt deels door mijn jeugd, ik heb heb het gewoon nooit geleerd so to speak, en deels omdat de keren dat ik het in het verleden sumier geprobeerd heb, niet lust!

Ik persoonlijk heb er gewoon een associatie bij. En dat in de natuur dier en dier mekaar wel of ook opeet, dat klopt, dat is idd de natuur; survival of the fittist enzo.

Maar ik hoef én mis het gewoon niet.

Dat is trouwens geenzins een aanval op het merendeel van de wereldbevolking die wél gewoon vleeseet. Echt niet.
En een escargot is een slak
Das toch een weekdier of ben ik nu heel dom?
Om dit soort aanstellerij te voorkomen leer ik mijn kinderen dus van jongs af aan wat ze eten. Ja, dat is een stukje koe, en dat is inderdaad een stukje van zo'n lief gezellig kippetje.

Je kan niet vroeg genoeg beginnen kinderen te beschermen tegen flauwekul.
Sjonge, wat een vooroordelen weer, hilarisch.

Ik heb als ovo-lacto-vegetariër een verrekte fris huidje, ben niet ongenietbaar, zoals ene Mr. Ramsay zegt en gun eenieder zijn stukje vlees of tofu. Ik krijg spontaan uitslag van meatlovers, die te pas en te onpas denken te moeten verkondigen dat zij hun stukkie vlees nooooooooooit zouden kunnen missen, maar ik krijg er ook nog eens een eczeemaanval bij als ik de militante soort dierenliefhebber hoor prevelen over hoe immoreel, fout, verwerpelijk, waaaah-erg je bent als je wél vlees eet. Daar staan ze dan op hun - geheel van kunststof vervaardigde - Crocs, maar al dat sjielughe plankton dat daarvoor (op vergezochte wijze, wellicht) het leven heeft moeten laten, gaat hen niet aan het hart. Hypocrietelingen. Ga toch heen, enkeltje maan of Mars voldoet!...
Ik eet vanaf mijn 10e geen vlees meer. Mijn moeder was destijds heel blij toen de Appie de vegetarische hamburger introduceerde!

Als ik bij iemand ga eten hoef ik nooit te zeggen dat ik geen vlees eet. Nee, ook geen vis, zucht. Ze hoeven voor mij niks speciaals te doen, alleen het vlees niet door het eten gooien..

Dat valt toch best mee. En als iemand bij mij komt eten, nee, dan krijg je geen vlees. Ik heb een beetje moeite met mensen die zeggen dat ze geen dag zonder vlees kunnen. En soms als je iets met bijv. 'nepvlees' maakt en je zegt het er niet bij, dan hebben ze niet eens door dat ze vegetarisch eten. Dat vind ik leuk. Of als je gewoon iets lekkers maakt en ze zeggen: "Goh, ik mis het vlees helemaal niet." Dan is mijn dag goed, dan heb ik goed gekookt!
quote:Gem schreef op 25 november 2008 @ 19:03:

Ik krijg wel vaak een hoop vragen ('waarom dan?' of 'maar wel vis toch? ook niet?' - nee, ik ben vegetariër...) Die vraag over vis vind ik niet zo vreemd. Collega van me is ook vegetariër maar eet wel vis. Dan kan je wat mij betreft ophoeren met je principes, echt waar. Vind het prima als je het zielig vind voor beesten etc. maar een vis is ook een beest en je leren schoenen of horlogebandje of whatever komt ook van een beest

Verder heb ik er geen problemen mee, mits je dus een echte vegetariër bent en niet zo fake als sommigen. Nadeel vind ik dan wel dat de meeste vegetariërs geen rekening houden met wel vleeseters bij een etentje. Dat jij geen vlees eet hoef je niet op mij af te schuiven, maar da's mijn mening. Ik kook voor jou zonder vlees, mag je voor mij best wat moeite doen met vlees. En ik kan inderdaad geen dag zonder vlees!! Vind het heerlijk en zonder heb ik toch altijd een gemis bij mijn avondeten.
Helemaal eens met Ligela en HollyA!
quote:Ligeia schreef op 27 november 2008 @ 16:40:

Sjonge, wat een vooroordelen weer, hilarisch.

Ik heb als ovo-lacto-vegetariër een verrekte fris huidje, ben niet ongenietbaar, zoals ene Mr. Ramsay zegt en gun eenieder zijn stukje vlees of tofu. Ik krijg spontaan uitslag van meatlovers, die te pas en te onpas denken te moeten verkondigen dat zij hun stukkie vlees nooooooooooit zouden kunnen missen, maar ik krijg er ook nog eens een eczeemaanval bij als ik de militante soort dierenliefhebber hoor prevelen over hoe immoreel, fout, verwerpelijk, waaaah-erg je bent als je wél vlees eet. Daar staan ze dan op hun - geheel van kunststof vervaardigde - Crocs, maar al dat sjielughe plankton dat daarvoor (op vergezochte wijze, wellicht) het leven heeft moeten laten, gaat hen niet aan het hart. Hypocrietelingen. Ga toch heen, enkeltje maan of Mars voldoet!...
quote:Zoyla schreef op 27 november 2008 @ 14:55:

Das toch een weekdier of ben ik nu heel dom?Ah, touche! Smerige beestjes allemaal, of het nou weekdieren zijn of niet.
quote:HollyA schreef op 27 november 2008 @ 17:46:

(...) En als iemand bij mij komt eten, nee, dan krijg je geen vlees. Ik heb een beetje moeite met mensen die zeggen dat ze geen dag zonder vlees kunnen.Daar ben ik het natuurlijk ook mee eens. Ik kan prima dagenlang zonder vlees. En als jij die tofu (of hoe dat spul ook heet) goed klaar kunt maken dan smikkel ik het ook op.
quote:HollyA schreef op 27 november 2008 @ 17:46:

Ik eet vanaf mijn 10e geen vlees meer. Mijn moeder was destijds heel blij toen de Appie de vegetarische hamburger introduceerde!

Als ik bij iemand ga eten hoef ik nooit te zeggen dat ik geen vlees eet. Nee, ook geen vis, zucht. Ze hoeven voor mij niks speciaals te doen, alleen het vlees niet door het eten gooien..

Dat valt toch best mee. En als iemand bij mij komt eten, nee, dan krijg je geen vlees. Ik heb een beetje moeite met mensen die zeggen dat ze geen dag zonder vlees kunnen. En soms als je iets met bijv. 'nepvlees' maakt en je zegt het er niet bij, dan hebben ze niet eens door dat ze vegetarisch eten. Dat vind ik leuk. Of als je gewoon iets lekkers maakt en ze zeggen: "Goh, ik mis het vlees helemaal niet." Dan is mijn dag goed, dan heb ik goed gekookt!

Idd, voor mij hoeven ze ook geen speciale dingen klaar te maken, zou ik ook helemaal nie willen.

Gewoon wat zij eten maar dan zonder stuk vlees.

En idd je kan ze makkelijk bedotten met een vegetarische burger ofzo ^^
quote:emmenn schreef op 27 november 2008 @ 14:13:

Zoyla, je bent precies de persoon die ervoor zorgt dat er zo negatief naar vegetariers wordt gekeken.

Mijn god, wat stel jij je je aan met je beeld van vlees op je bord. En mensen die geen vlees eten laten weten dat ze ehm anders denken/ niet deugen in jouw ogen.

Prima dat je geen vlees eet, maar doe alsjeblieft niet zo arrogant met je eetgedrag. Door geen vlees te eten verbeter je de wereld echt niet.

Altijd meteen dat onrealistische zweefgedrag bij vega's, jammer.Nou moe, ze zegt toch eerst ergens dat ze haar mening nooit opdringt? Dit is een topic over vegetarieres, wat mij een uitgesproken plekt lijkt waar je als vega precies zegt wat je er van vind. Als je geen zin hebt om de meningen (of zoals jij het zegt "onrelaistisch zweefgedrag") van vegetariers te lezen, waarom ben je hier dan?! wat wil je er mee bereiken?
quote:JohnnyCake schreef op 27 november 2008 @ 14:21:

[...]

Kijk je wel eens naar de TV? National Geographic? Alle dieren zijn geboren op te worden opgegeten. Verslonden. Levend aan stukken gereten. Stoute stoute hyena's die het gemunt hebben op dat kleine buffellammetje, happend in het buikje, slierten ingewanden op de stoffige grond terwijl het nog naar zijn moeder roept. yelp. yelp. Oude buffels die niet zo snel meer kunnen lopen hetzelfde.

Stoute stoute hyena's! Maar da's wel de natuur he? Wij mensen, zijn geen natuur. Wij moeten blaatjes eten.

Ik wordt altijd een beetje kriegel als mensen 'de natuur' erbij halen om hun gelijk te bewijzen (zal wel aan mijn biologie opleiding liggen). Vooral National Geographic, haha, als er 1 zender is die alles verdramatiseerd is het NG wel (hoewel, Discovery kan er ook wat van;-)). En van beide kanten, zowel vega's die beweren dat we 'biologisch' gezien planteeters zijn, of vleesfanatiekelingen die er buffels en leeuwen bijhalen. Wij zijn een soort mensapen, die net als chimpansees (de meest verwante menseaap aan ons) omnivoren zijn.

Maar, in de westerse wereld eten we veel meer vlees dan we behoefte aan hebben in ons dieet,us dat kan best wat minder. Ik snap niet dat mensen zo schamperen als je je daar me bezig houdt. Waarom ben je meteen een zweefteef als je het belangrijk vind om te weten wat je eet? Ik eet ook het liefst lokale produkten, 'non-processed', bioologisch etc. Ik houd me daar gewoon mee bezig, niet omdat ik denk dat ik de wereld kan veranderen, maar omdat ik vind dat ik verantwoordelijkheid moet nemen voor wat ik doe en consumeer. Is dat nou zo erg?
Tofu heb ik trouwens nooit klaar kunnen maken...het blijft een soort van gebakken gymschoen idee....
quote:Ivetje schreef op 27 november 2008 @ 18:13:

[...]

Die vraag over vis vind ik niet zo vreemd. Collega van me is ook vegetariër maar eet wel vis. Dan kan je wat mij betreft ophoeren met je principes, echt waar.

Heb je haar wel eens zelf gevraagd waarom ze wel vis eet? Een vriend van me eet wel vis en wild omdat die niet gefokt worden en dus een vrij leven hebben gehad. En waarom zo'n agressive toon?

Vind het prima als je het zielig vind voor beesten etc. maar een vis is ook een beest en je leren schoenen of horlogebandje of whatever komt ook van een beest

Verder heb ik er geen problemen mee, mits je dus een echte vegetariër bent en niet zo fake als sommigen.

Ja, dat vind ik dus zo raar. waarom zou JIJ moeten bepalen wat een vegetarier wel of niet 'mag'. Mag jij eisen stellen aan wie een 'echte' vegetarier is? Bepaal je dat ook voor de rest van je omgeving, wat ze 'mogen' eten?

Nadeel vind ik dan wel dat de meeste vegetariërs geen rekening houden met wel vleeseters bij een etentje. Dat jij geen vlees eet hoef je niet op mij af te schuiven, maar da's mijn mening. Ik kook voor jou zonder vlees, mag je voor mij best wat moeite doen met vlees. En ik kan inderdaad geen dag zonder vlees!! Vind het heerlijk en zonder heb ik toch altijd een gemis bij mijn avondeten.
Ik vind dat echt iedereen het zelf moet weten hoor. Maar ik kende een stel die ons het echt door de strot wilde drukken dat het zo slecht was om vlees te eten want het was zo zielig voor de dieren etc. Maar wel perse leren schoenen willen dragen want dat is toch maar een bijproduct.
Stressed is just desserts spelled backwards
Jaren vegetarisch geweest maar mee gestopt toen ik in het buitenland woonde. Het aanbod van vegetarisch eten was zo laag was (en ik door werk niet in de gelegenheid was om zelf te koken) waardoor ik enorm zin in vlees kreeg, echt bizar.

Van lieverlee weer mee vlees gaan eten en kan er nu echt van genieten. Maar besef dondersgoed waar het vandaan komt. Voor mij dus geen onderscheid in lams-, kalfs-, rund-, kippen-, kangoeroe-, struisvogelvlees etc. Vlees is vlees en is dus een dood beest. Wel vaak discussies gehad met mensen die geen lam/kalf willen eten want dat is zielig voor zo'n jong dier... Eet trouwens nog steeds zeer regelmatig vegetarisch, vind het heerlijk.

Wat is wel belachelijk vind is dat sommige mensen vlees (eten in het algemeen) zo weten te verpakken dat het niets meer met eten te maken heeft.

Gezichtjesworst voor op brood, eftelingvla, bob de bouwer pasta, kinderbananen, snacktomaatjes en kinderappeltjes. De AH is nogal sterk in het bedenken van dit soort onzin. Niet zo vreemd dat veel (stads)kinderen niet meer weten waar eten vandaan komt (melk komt uit de fabriek etc).

Eet sowieso geen pakjes/zakjes voer. Gruw van nepsmaken.

Ben dus van vegetarier richting slow food gegaan. Eerlijk (regionaal) eten dan smaakt hoe het hoort te smaken . Wel lastig (en duur) in NL en niet altijd haalbaar maar wel heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven