Vervelende reacties krijgen als vegetariër

25-11-2008 17:46 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey

Ik ben al zo'n 11 jaar vegetariër, ben er als kind mee begonnen om verschillende redenen.

In de eerste plaats omdat ik als 11 jarige goed begon te beseffen waar vlees vandaan komt en als echte dierenvriend(in) wou ik helemaal geen dieren opeten.

In de tweede plaats omdat ik vlees gewoon niet lekker vond. Ook voor ik wist waar het vandaan komt.

Toen ik nog een baby was draaiden ze vlees in mijn aardappelen en ik wou daar nooit van eten, om maar een voorbeeld te geven. Vond fruitpap veel lekkerder :P

Nu is het al al die jaren zo dat als ik nieuwe mensen leer kennen op een tijdelijke job of opleiding en daar 's middags moet eten het onderwerp vegetarisme soms hele discussies uitlokt.

Het begint al bij de vraag waarom ik geen vlees eet.

Ik vind dat best een rare vraag.

Ik vraag toch ook niet aan iemand die frietjes zonder zout besteld in de frituur waarom er dan geen zout op mag?

Of iemand die geen bruin brood wil eten ga ik ook niet bestoken met vragen..

Maar goed, ik antwoord dan gewoon dat ik geen vlees wil eten uit liefde voor dieren én het gewoon niet lekker vind.

Meestal vinden ze het belachelijk en zeggen ze dat dieren gemaakt zijn om op te eten (wtf ) of dat ik een watje ben.

Die belachelijke reacties komen meestal van mannen. Vrouwen vinden het bijna altijd 'cool' dat ik al zolang geen vlees eet en zouden zelf ook geen vlees eten als ze zonder zouden kunnen.

Volgende vraag is of ik dan wel vis eet. Natuurlijk eet ik geen vis, vind ik vanzelfsprekend als je geen levende wezens eet.

Dat kunnen ze dan weer wel begrijpen want veel mensen vinden vis niet lekker.

Ik probeer nooit anderen te overtuigen dat ze geen vlees mogen eten ofzo, waarom willen zij mij dan wel verplichten om vlees te eten

Ja ik word er soms echt boos over als het een hele middag daarover gaat waardoor mijn nieuwe (mannelijke) collega's me al vlug een bitch vinden (bitcherig watje ofzo dan? :P)

Hoe gaan andere vegetariërs om met zo'n vervelende opmerkingen en hoe kan je ruzies vermijden? En aan de niet vegetariërs: hoe reageren jullie als je iemand leert kennen die geen vlees eet?

Nog even vermelden dat ik in België woon en ik denk dat men er in Nederland wel helemaal anders mee omgaat maar er zullen altijd uitzonderingen zijn.
Joh, mijn schoonmoeder denkt zelfs nog dat ik, als vegetarier, wel kip eet. Want dat is toch geen vlees?

Ik reageer dan niet, of zeg heel vriendelijk dat ik nu eenmaal geen vlees eet omdat ik het niet lekker vind. Reakties als; 'je draagt wel leren laarzen' doe ik af met ' die hoef ik toch niet op te eten of wel?'

De discussie ga ik al heel lang niet meer aan, dat heb ik heel snel afgeleerd.
Ik wist helemaal niet dat hitler vegetariër was? Vast niet uit liefde voor de diertjes toch
Ik eet zelf wel vlees maar vind het geen probleem als iemand vegetarisch is.Dat moet iedereeen nou zelf weten.Zolang niemand met de wijsvinger naar me toekomt en zegt dat ik geen vlees mag eten...hihi...Ik eet b.v.wel gezond en kies doordeweeks meestal voor halfvolle of magere producten (in het weekend wel vol).Heb wel een paar keer opmerkingen gehad op mijn werk dat ik maar volle producten moest eten of dat ik op moet houden met mijn lijn bezig te zijn (helemaal niet waar want vind het gewoon lekker)of maar minder moet gaan sporten omdat ik anders zo breed wordt...dat is zowieso overdreven want met hun reacties deden ze maar net alsof ik mezelf niets gun.Maar ik heb nou eenmaal geen behoefte eraan om een hele koekjestrommel leeg te eten of iedere dag een broodje koket of patat met te bestellen.Ik neem liever mijn ouderwetse broodtrommeltje mee met mijn volkorenboterhammen en fruit.Snoepen doe ik in het weekend want natuurlijk geniet ik ook.Maar doordeweeks eet ik gezond en sport ik zoveel mogelijk.Sporten is hartstikke leuk en gezond eten is ook lekker,neeeee geen macrobiotisch voedsel ha ha...maar gewoon normaal gezond.

Ik zou maar zeggen gewoon niets aantrekken van je colega's!Leven en laten leven zeg ik dan altijd.Mensen hebben toch altijd commentaar.
Zowel mijn man als ikzelf komen uit een vegetarisch en biologisch nest. Dat we mekaar tegenkwamen en deze eetgewoontes deelden was een verademing. We zijn trouwens eigenlijk maar nep vegetariers, want we eten wel verse vis. Dat deed ik thuis trouwens al, en mijn man ook.

Dat ik al jaren en jaren en jaren geen vlees eet behalve vis, komt omdat ik het simpelweg niet lust en niets vind toevoegen. Heb nog nooit rare vragen of scheve gezichten gehad, serieus niet. Of ik moet er totaal immuun voor zijn, dat kan ook.

Ons gezin ( man, vrouw, 3 kinderen) eten dus van meet af aan vegetarisch. Veel groentes, en salades, en heus niet elke dag een vleesvervanger. Ik vind vegetarisch maaltijden persoonlijk vaak creatiever en gezonder. Het draait niet om het vlees, maar gewoon om de maaltijd an sich.

Mijn kinderen eten vegetarisch smeerworst op brood, en vegetarische worst. En 'savonds eten we gebakken camambert, of vis, of een vega burger. Maar meestal roerbak ik iets met noten en soja. Het is maar net wat je gewend bent.

Als er trouwens mensen komen eten wil ik best vlees maken, maar dan wél biologisch vlees. En niet zomaar van alles. Varkensvlees ben ik sowieso al niet voor.

Dan zou het hooguit een biologisch kiofiletje worden ofzo. Maar we hebben nu echt nog nooit klachten gehad van eters, en veel van onze vrienden zijn toevalligerwijs ook vegetarisch. Soort zoekt soort zullen we maar zeggen
Goh, herkenbaar allemaal :o) Ik heb vlees nooit lekker gevonden (vond vroeger altijd wel stukjes bot, spiertjes en andere duistere dingen in mijn vlees, wat me altijd weer deed beseffen dat ik een DIER at, bah). Sinds mijn tiende ongeveer eet ik helemaal geen vlees meer. En er zijn een paar zaken die regelmatig terugkomen:

- De eerste reactie van mensen is toch vooral verbazing als ze horen dat ik vegetarier ben. Ik ben best hip en bij de tijd, niet lijkbleek met een ingevallen gezicht en geitenwollensokken, dus ze hadden het niet achter me gezocht...

- Mensen (en ja, vooral mannen, ik weet niet hoe dat komt :o) ) willen váák de discussie aangaan als ze vernemen dat ik geen vlees eet. Het lijkt soms wel een sport te zijn om te proberen mij van mijn 'geloof te laten vallen'. Van vrouwen komt inderdaad vaker de reactie dat ze het zelf eigelijk ook wel zouden willen, maar het vlees niet kunnen missen.

- Over het algemeen denken mensen dat het onmogelijk is om lekker vegetarisch te koken. Tot ze een keer bij mij komen eten en ongeveer ten tijden van het toetje bedenken dat er geen vlees bij het eten zat. Niet gemist.

En ja, ook ik maak wel eens een stukje vlees klaar voor vriendje en probeer niet de rest van de wereld te overtuigen van mijn eetwijze. (Ik had zelfs een keer een collega die er na drie jaar samen lunchen pas achter kwam dat ik vegetarier was en niet 'zomaar' nooit vlees op mijn brood had of een kroket nam.)

En als iemand denk slim te zijn door te vragen waarom ik dan wel leren schoenen etc. draag, is mijn reactie meestal dat er door mij in ieder geval een stuk minder dieren nodeloos lijden dan door de mensen die èn leren schoenen dragen èn elke dag vlees eten...

Maar voor de rest proberen vrienden over het algemeen altijd rekening te houden met me en maken ze zonder morren de meest heerlijke vleesloze maaltijden, die ze zelf ook nog lekker vinden :oD
Gewoon het idee om een dood beest op je bord te hebben, doordrenkt met bloed. Gatverdamme, ik snap dat echt niet. Maar ik ben ook niet zo opgevoed. Wij aten sowieso altijd al biologisch dynamisch en vegetarisch. Veel noten, peulvruchten en soja of tempé.

Ik kan de asociatie met een levend dier niet los zien van een stuk vlees op iemands bord. Ik persoonlijk vind het echt goor om een gebakken stuk spier of ander lichaamsdeel te gaan zitten opeten. En dan die sappen die eruit komen als je het bakt, al die kadaver sappen; lijksappen dus. Getverdemme, bah!!

En het feit dat die dieren gewoon enkel gefokt worden om in de pan gehakt te worden stuit me ook tegen de borst.

Al die groeihormonen krijgen wij dan dus ook binnen.

Nee dankje, dan geniet ik echt tien keer liever van een gevakken stuk tempéé, gemarineerd met sojabonenolie en sesamzaadjes! Yummie!!
Ik herinner me nog dat ik ooit eens bij een vriendinnetje at en een gehaktbal kreeg, het rook lekker dus ik wilde het wel eens proberen en ik vond het ook zo lullig voor die ouders. Maar ik zou die eerste hap nooit kunnen vergeten. Al die flubbers en stuiterballen, ik kreeg het niet weggeslikt. Net elastiek. Ik voelde allemaal harde stukjes en kreeg ineens de associatie met een lief klein koetje in de wei, en dacht accuut: eens maar NOOIT weer!!

( Ik ben er trouwens de dag erna ook goed ziek van geweest, flink aan de kakkeritis en buikpijn niet te zuinig)

Ik ben ervan overtuigd dat een gezond en gevarieerd etend mens geen vlees nodig heeft. Ik slik trouwens wel sinds jaar en dag vit b12 tabletten bij, dat dan weer wel.
quote:Marahbloem schreef op 26 november 2008 @ 00:07:

@kKonijntje: mijn moeder was ook niet blij toen ik vegetarier werd. Betekende namelijk extra koken voor haar. Puur praktisch dus.

Mijn moeder eiste dat ik elke dag vleesvervangers eet maar qua smaak kun je dan net zo goed vlees eten, het smaakt precies hetzelfde :s

Ik lust ze niet graag, eet dan gewoon extra groenten en fruit in de plaats
Dat is precies wat ik tegen al die vervangers heb, ze proberen zo veel mogelijk de smaak te evenaren maar dat is nu net níet waar het merendeel van de vegetariers behoefte aan hebben!!

Daarom eet ik nog het liefste eigengemaakt noten gehakt of gebakken tempé of tahoe. Dat is iig écht anders qua smaak, en lijkt in niks niet op echt vlees. Maar goed ook! Ik ben niet voor jan doedel vegetarisch toch?
We eten ook 1 a 2 keer per week een ei of gewoon geraspte kaas over ons gerecht, we zijn gewoon van de variatie. Dus soms een vervanger, soms iets van falaffel ( wat we hier allemaal heerlijk vinden) en soms een lekker vers visje van de markt. Maar die echte vleesvervang dingen van de Appie bijvoorbeeld. Er zijn er maar 2 of 3 die hier goed gegeten worden. Dat zijn trouwens onderandere de vegetarische knakworstjes. Daar zijn de kinderen hier dol op! Als er vriendjes of vriendinnetjes komen eten, smullen ze van alles wat we ze voor zetten. We horen zelden dat ze de vleesvervanging, welke dat ook mogen zijn, niet lekker vonden.
Ik krijg eigenlijk nooit geen nare vragen over waarom ik geen vlees/vis eet.Ieder moet lekker doen en eten waar ie zich zelf goed bij voelt, dan staat het mekaar ook niet in de weg.

Ik zou gewoon niet veel reageren op je manlijke collega's konijntje99, mogelijk ben je iemand die zich makkelijk laat stangen en als ze eenmaal je zwakke plek kennen.... Gewoon vriendelijk lachen en eten wat jij wilt.
quote:Zoyla schreef op 27 november 2008 @ 13:34:

Ik kan de asociatie met een levend dier niet los zien van een stuk vlees op iemands bord. Ik persoonlijk vind het echt goor om een gebakken stuk spier of ander lichaamsdeel te gaan zitten opeten. En dan die sappen die eruit komen als je het bakt, al die kadaver sappen; lijksappen dus. Getverdemme, bah!!

Precies, dat is dus ook mijn hele issue. Het is niet alleen dat ik het zielig vind (want ja, dat vind ik het ook, ik ben nogal een sissy als het om dieren gaat ), maar ik krijg vlees serieus niet door mijn strot, zeg maar. In feite zit je gewoon een stuk lijk te eten. Nee, bedankt :puke:

(Het grappige is dat mensen zich dat over het algemeen niet realiseren volgens mij. Als er een diehard is die mij probeert aan het vlees te krijgen, maak ik noodgedwongen nog wel eens gebruik van de lijk-argumentatie en dan zijn ze meestal toch wel even stil, grinnik.)
Sarah Palin vind ik maar een enge tante. Om een ding kon ik wel lachen: de picup truck van haar vader. Beter gezegd, de bumper sticker van de truck waarop staat:

'VEGETARIAN', old Indian word for BAD HUNTER.

(Konijn, Hitler was gek op dieren)
Nee hoor, ik vind het prima als iemand geen vlees/vis whatever wil eten. Als ze komen eten maak ik een ander lekker prakkie met paddestoelen erin of wat ander lekkers.

Wat ik wél irritant vind ik vegetariërs die je hun mening op willen dringen. Die heb je er ook bij. Ieder zijn eigen overtuiging en leven en laten leven hoor!
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Miyagi75 schreef op 27 november 2008 @ 00:06:

Hmmmmz - de meeste vegetariërs die ik ken, zien er lijkbleek uit en hebben enorm veel pukkels in hun gezicht, dus zo gezond lijkt het me niet....

Verder baal ik er ook van dat je voor een vegetariër altijd apart moet gaan koken. Ik krijg dan vaak de neiging om dan voor mezelf gewoon voor de gein nog een extra biefstukje erbij te gaan bakken

Voor veganisten kan ik nog een béétje respekt opbrengen, maar waarom vegetariërs die dan vervolgens wel melk, eieren en vis eten en leren schoenen e.d. aanhebben het zichzelf en hun omgeving zo moeilijk maken en denken de wereld te redden door hun stukje vlees te laten staan, snap ik helemaal niks. Zelfs in snoepjes zit kleurstof gemaakt van bladluizen - eet je die dan ook niet ?

Maak het jezelf niet zo moeilijk - je leeft maar één keer, denk ik dan....

Mja je hebt wel een punt, ik geef veel om dieren maar van insecten gruwel ik gewoon.

Eet geen rode snoepjes, het idee alleen al Ö

Ik wil geen insecten in mijn huis maar zou ze ook niet onnodig laten lijden, zoals sommige mensen die voor de lol spinnen laten verdrinken ofzo.

Volgens mij kun je niet alle producten gaan vermijden waarin iets dierlijks verwerkt zit.

Ik eet wel eieren, kaas en melk, ook al zit er koeienmaag in kaas verwerkt.

Draag dan weer geen leren schoenen en een dierenvel voor op de vloer komt ook nooit bij mij in huis.
Hou het er gewoon op dat je geen zin hebt om op iets te kauwen waar bloed en lijkvocht in zit. En dat je bovendien nooit zeker kan weten of het kattenvlees of mensenvlees eet wat je in je mond stopt. Leren schoenen en riemen stop je niet in je mond, soit.
quote:Mouz schreef op 27 november 2008 @ 13:45:

[...]

Precies, dat is dus ook mijn hele issue. Het is niet alleen dat ik het zielig vind (want ja, dat vind ik het ook, ik ben nogal een sissy als het om dieren gaat ), maar ik krijg vlees serieus niet door mijn strot, zeg maar. In feite zit je gewoon een stuk lijk te eten. Nee, bedankt :puke:

(Het grappige is dat mensen zich dat over het algemeen niet realiseren volgens mij. Als er een diehard is die mij probeert aan het vlees te krijgen, maak ik noodgedwongen nog wel eens gebruik van de lijk-argumentatie en dan zijn ze meestal toch wel even stil, grinnik.)

Lijk? Ik denk dat ze even stil zijn omdat ze zich oprecht afvragen hoe ze gepast moeten reageren op een persoon die de wereld totaal anders ziet...is ze gek, is ze gestoord, is ze excentriek, kan ik het maar beter negeren etc.

Als jij geen vlees eet, prima. Maar het is best denigrerend hoe je er mee omgaat, natuurlijk realiseert iedereen dondersgoed wat er op het bord ligt, mensen zijn niet achterlijk. Toen wij nog geiten hadden in onze tuin belandde er ok af en toe eentje op de BBQ. Smullen!
quote:Miyagi75 schreef op 27 november 2008 @ 00:06:

Hmmmmz - de meeste vegetariërs die ik ken, zien er lijkbleek uit en hebben enorm veel pukkels in hun gezicht, dus zo gezond lijkt het me niet....

Verder baal ik er ook van dat je voor een vegetariër altijd apart moet gaan koken. Ik krijg dan vaak de neiging om dan voor mezelf gewoon voor de gein nog een extra biefstukje erbij te gaan bakken

Voor veganisten kan ik nog een béétje respekt opbrengen, maar waarom vegetariërs die dan vervolgens wel melk, eieren en vis eten en leren schoenen e.d. aanhebben het zichzelf en hun omgeving zo moeilijk maken en denken de wereld te redden door hun stukje vlees te laten staan, snap ik helemaal niks. Zelfs in snoepjes zit kleurstof gemaakt van bladluizen - eet je die dan ook niet ?

Maak het jezelf niet zo moeilijk - je leeft maar één keer, denk ik dan....

Ik denk dat dit nou precies de reactie is die de TO bedoelt.
[quote]JohnnyCake schreef op 27 november 2008 @ 13:53:

[...]

Lijk? Ik denk dat ze even stil zijn omdat ze zich oprecht afvragen hoe ze gepast moeten reageren op een persoon die de wereld totaal anders ziet...is ze gek, is ze gestoord, is ze excentriek, kan ik het maar beter negeren etc.[quote]

Dat valt allemaal reuze mee hoor, ben verder best normaal

Zoals ik al zei, zo benader ik het natuurlijk niet bij het eerste het beste buurmeisje dat vraagt waarom ik geen vlees eet. Maar soms willen mensen eindeloos in discussie hierover en dan is dit wel de meest directe manier om aan te geven hoe IK vlees zie en waarom IK het dus niet eet.
quote:Konijntje99 schreef op 25 november 2008 @ 17:46:

Hoe gaan andere vegetariërs om met zo'n vervelende opmerkingen en hoe kan je ruzies vermijden? En aan de niet vegetariërs: hoe reageren jullie als je iemand leert kennen die geen vlees eet?

Nog even vermelden dat ik in België woon en ik denk dat men er in Nederland wel helemaal anders mee omgaat maar er zullen altijd uitzonderingen zijn.

Het ligt er natuurlijk aan hoe iets wordt gevraagd. Als iemand gewoon uit interesse vraagt waarom, dan geef ik een gewoon antwoord. Als iemand bij voorbaat al denigrerend doet, geef ik aan dat ik op een ander onderwerp over wil stappen.

België: ik weet natuurlijk niet waar je precies woont maar in Gent waren er juist een stuk meer winkels en supermarkten voor vego en bio eten dan in bijvoorbeeld Den Haag.
quote:Ardberg schreef op 27 november 2008 @ 13:52:

Hou het er gewoon op dat je geen zin hebt om op iets te kauwen waar bloed en lijkvocht in zit. En dat je bovendien nooit zeker kan weten of het kattenvlees of mensenvlees eet wat je in je mond stopt. Leren schoenen en riemen stop je niet in je mond, soit.Wat is er mis met kattenvlees, los van de smaak?
quote:Mouz schreef op 27 november 2008 @ 14:00:

[quote]JohnnyCake schreef op 27 november 2008 @ 13:53:

[...]

Lijk? Ik denk dat ze even stil zijn omdat ze zich oprecht afvragen hoe ze gepast moeten reageren op een persoon die de wereld totaal anders ziet...is ze gek, is ze gestoord, is ze excentriek, kan ik het maar beter negeren etc.[quote]

Dat valt allemaal reuze mee hoor, ben verder best normaal

Zoals ik al zei, zo benader ik het natuurlijk niet bij het eerste het beste buurmeisje dat vraagt waarom ik geen vlees eet. Maar soms willen mensen eindeloos in discussie hierover en dan is dit wel de meest directe manier om aan te geven hoe IK vlees zie en waarom IK het dus niet eet.Ik geloof je wel hoor Ik denk gewoon eerder dat het bizar is dat iemand DENKT aan lijken terwijl het om een lekker kippenpootje gaat, dan dat mensen er niet mee zitten dat het in feite een dood beest is.
Oh ik zou nooit mijn mening over al dan niet vlees eten wie dan ook opdringen. Ik lust gewoon geen vlees om verschillende redenen, dat is helemaal mijn/ons ding, maar een ieder die wel gek is op vlees: be my guest!

Het valt me wel op dat diegene die vegetarisch zijn een ietwat andere kijk op het leven in zijn algemeenheid hebben.

Laten we het daar maar op houden.

Betekend niet dat álle vleeseters minder en of anders zijn meteen, maar wel dat het merendeel van de vegetariers uhm....anders denken over voedsel?
Ik ben me graag bewust van de oorsprong van mijn voedsel. En een dier wat is geboren om op iemands bord te belanden, mwa, daar krijg ik geen trek van hoor.

Sowieso, ik kan, en dat zal mijn kronkel dan wel zijn, een stuk vlees, hoe lekker het soms ook ruiken kan, niet los zien van een gebakken lijk. Sorry.

En men heeft onderzocht dat roodvlees tot maanden in je darmen kan liggen rotten. De ontlasting van vleeseters schijnt ook meer te ruiken. Zegt men. Pin me er niet op vast. Ik heb het ooit eens ergens gelezen, maar weet bij god niet meer waar....
quote:JohnnyCake schreef op 27 november 2008 @ 14:02:

[...]Wat is er mis met kattenvlees, los van de smaak?

En dat vraag je aan een vegetarier.....

In dat geval: er zit bloed en lijkvocht in.

Verder valt me dat vleeseters doorgaans toch liever geen mensenvlees, kattenvlees, reptielenvlees, insectenvlees of paardenvlees willen eten. Waarom niet, dat moet je dus aan hen vragen. Maar waarschijnlijk kan je je eigen antwoord op de vraag over mensenvlees geven en dan het woord mensen vervangen door katten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven