Vervelende reacties krijgen als vegetariër

25-11-2008 17:46 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey



Ik ben al zo'n 11 jaar vegetariër, ben er als kind mee begonnen om verschillende redenen.

In de eerste plaats omdat ik als 11 jarige goed begon te beseffen waar vlees vandaan komt en als echte dierenvriend(in) wou ik helemaal geen dieren opeten.

In de tweede plaats omdat ik vlees gewoon niet lekker vond. Ook voor ik wist waar het vandaan komt.

Toen ik nog een baby was draaiden ze vlees in mijn aardappelen en ik wou daar nooit van eten, om maar een voorbeeld te geven. Vond fruitpap veel lekkerder :P



Nu is het al al die jaren zo dat als ik nieuwe mensen leer kennen op een tijdelijke job of opleiding en daar 's middags moet eten het onderwerp vegetarisme soms hele discussies uitlokt.

Het begint al bij de vraag waarom ik geen vlees eet.

Ik vind dat best een rare vraag.

Ik vraag toch ook niet aan iemand die frietjes zonder zout besteld in de frituur waarom er dan geen zout op mag?

Of iemand die geen bruin brood wil eten ga ik ook niet bestoken met vragen..

Maar goed, ik antwoord dan gewoon dat ik geen vlees wil eten uit liefde voor dieren én het gewoon niet lekker vind.

Meestal vinden ze het belachelijk en zeggen ze dat dieren gemaakt zijn om op te eten (wtf ) of dat ik een watje ben.

Die belachelijke reacties komen meestal van mannen. Vrouwen vinden het bijna altijd 'cool' dat ik al zolang geen vlees eet en zouden zelf ook geen vlees eten als ze zonder zouden kunnen.

Volgende vraag is of ik dan wel vis eet. Natuurlijk eet ik geen vis, vind ik vanzelfsprekend als je geen levende wezens eet.

Dat kunnen ze dan weer wel begrijpen want veel mensen vinden vis niet lekker.

Ik probeer nooit anderen te overtuigen dat ze geen vlees mogen eten ofzo, waarom willen zij mij dan wel verplichten om vlees te eten

Ja ik word er soms echt boos over als het een hele middag daarover gaat waardoor mijn nieuwe (mannelijke) collega's me al vlug een bitch vinden (bitcherig watje ofzo dan? :P)

Hoe gaan andere vegetariërs om met zo'n vervelende opmerkingen en hoe kan je ruzies vermijden? En aan de niet vegetariërs: hoe reageren jullie als je iemand leert kennen die geen vlees eet?



Nog even vermelden dat ik in België woon en ik denk dat men er in Nederland wel helemaal anders mee omgaat maar er zullen altijd uitzonderingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ach ik durf te zeggen, dingen kunnen veranderen als je zwanger bent .
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een aantal mensen die geen vlees eten, maar daar heb ik bij mijn weten nooit raar op gereageerd. Meer zo van: oké, je eet geen vlees, prima, houd ik daar rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
Nooit last van, en ik ben al bijna 20 jaar vegetarier.

Mensen vragen wel eens hoezo eet je geen vlees, maar dat vind ik geen gekke vraag eigenlijk. De overgrote meerderheid van de mensen eet wel vlees, dus je bent als vegetarier een uitzondering, dus vind ik het niet zo gek dat mensen dan het hoe, wat, waarom willen weten. En zolang ze dat op een normale, geinteresseerde manier doen, heb ik daar geen problemen mee.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op werk was het nooit een probleem (ikzelf ben geen vegetarier maar enkele collega's wel) maar ik moet zeggen dat dat voornamelijk vrouwen zijn. Met etentjes en uitjes ging er altijd wel een mailtje rond met dieetwensen (vegetarisch, allergisch en dat soort dingen)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Ik heb ook wel eens eerlijk gezegd dat ik al 15 jaar vegetarier was en dat ik dus al 15 jaar dit soort discussies voerde en daar die dag even geen zin in had. Dat werkte wel. Ik probeer altijd een beetje te kijken waarom mensen vragen stellen. Sommigen zijn heel benieuwd hoe je het doet, wat je eet etc. Dan geef ik altijd wel veel uitleg. Anderen willen testen hoe recht je in de leer bent (wel vis, leren schoenen etc.). Daar kan ik niet zo goed tegen en dan geef ik altijd aan dat mijn keuzes niet allemaal logisch zijn maar voor mij goed voelen. Dat wordt meestal ook wel geaccepteerd. Ruzies krijg ik er niet om, maar ik zeg ook altijd heel snel dat het mijn keuzes zijn, dat ik heel goed begrijp dat anderen andere keuzes maken en dat ik niemand wil veroordelen of bekeren of overhalen. Dat haalt de angel altijd wel uit de gesprekken.



Ik denk dat alleen bij aikido het niet als bijzonder wordt gezien, daar is nog steeds de meerderheid wel vlees etend, maar zo'n groot percentage vegetariers dat het gewoon als gegeven gezien wordt. Wel relaxed hoor, hoewel daar dan weer super strikte mensen bij zitten die mijn keuzes veroordelen. Tja, ieder zijn eigen ding denk ik altijd maar.
Alle reacties Link kopieren
Konijntje, dat ze je een bitch vinden komt door je houding.

Niks zo bitcherigs als een vegetarier die het een vreemde vraag vindt waarom ze geen vlees eet! Je kunt nog zoveel nobele redenen hebben om geen vlees te eten, je bent en blijft en buitenbeentje. Toch logisch dat daar vragen over gesteld worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:mylenevalerie schreef op 25 november 2008 @ 17:54:

Ach ik durf te zeggen, dingen kunnen veranderen als je zwanger bent .
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de discussie niet aangaan. de een eet geen vlees de ander wel basta.



Maar niet gaan lopen janken over andermans biefstuk of die wel weet waar dat vandaan komt ...
Alle reacties Link kopieren
Konijntje zegt dus dat ze anderen niet probeert te overtuigen om geen vlees te eten.

Zelf ben ik 13 jaar vegetariër en mensen vragen mij ook wel waarom ik geen vlees eet, dan leg ik dat uit. Dat vind ik niet vervelend.

Soms wordt er wel eens lacherig over gedaan (meestal door domme mensen), maar dat boeit mij niet hoor, moeten ze zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat ze zo op je reageren.

Ik zou ook gewoon zeggen van ik eet geen vlees en that's it en verder geen gemaar of wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Prima als je geen vlees eet, omdat je het niet lekker vindt.

Maar mensen die zeggen dat het zo zielig is voor de diertjes, en wel enorme boots van leer dragen, heb ik niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Dus als iemand vegetarisch is prima, ik heb er (meestal) geen last van.



Ik ken ook mensen die vegetarisch zijn en daar irriteer ik me eigenlijk wel aan. Waarom? Als je in gezelschap met hun iets moet eten wordt er altijd rekening gehouden met de vegetarier en is er geen vlees, toevallig heb ik wel graag vlees en mijn maaltijd is gewoon niet compleet als ik geen vlees heb. Daarnaast vind ik dat "gezonde" sojaspul ook niet echt lekker.

Als je bij de vegetarier zelf komt eten hebben zij nooit vlees in huis voor de gasten, terwijl (de meeste dan) zij zelf wel verwachten dat jij iets vegetarisch hebt voor hun.



Daarnaast vind ik het ook een kwestie van aanpassen. Prima als iemand uit principe geen vlees eet, maar je kunt ook een keer wel vlees eten of geen vlees eten en er geen punt van maken. Als ik ergens te gast ben en ik krijg iets te eten wat ik niet lekker vind eet ik het tenslotte ook gewoon op.



Maar ik moet wel toegeven dat ik altijd wel iets vegetarisch maak, zo ben ik dan ook wel weer
Alle reacties Link kopieren
Ik moet altijd zo lachen als vegetariërs zeggen dat ze 'vegetarisch zijn'. Dat komt best veel voor, let er maar eens op.



Maar even OT: maak er verder geen probleem van. Een vriendin is vegetariër en daar sta ik helemaal achter. Vooral ook omdat ze het helemaal goed doet, dus ook geen leren laarzen, ook geen gelatine, etc. Als we ergens gaan eten met vriendinnen probeert iedereen er goed op te letten dat er niet slechts één vegetarisch gerecht op de kaart staat (meestal geitenkaastaartje). Overigens eet ik zelf ook zeker één tot twee keer per week vegetarisch.



Als ik jou was zou ik ook de discussie niet aangaan, Konijntje.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al járen vegetarier en eigenlijk nooit vervelende reacties. Wel willen mensen vaak weten waarom, nou dat mogen ze toch vragen.

Ook vragen mensen vaak wat ik precies wel en niet eet en wat ze voor me zullen koken. Ook logisch als ze zelf geen vegetarier zijn. Ook kook ik wel eens dingen met vlees voor vrienden/familie die dat wel eten. Dan vraag ik wel aan hun hoe ik dat moet klaarmaken want daar ben ik weer niet handig mee.

Ik heb zelfs een keer voor mn verjaardag een keer een grote barbeque gegeven, dus ik als vegetarier heb toen groots ingeslagen bij de slager. Moet allemaal kunnen toch, gewoon gezellig houden!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
quote:mylenevalerie schreef op 25 november 2008 @ 17:54:

Ach ik durf te zeggen, dingen kunnen veranderen als je zwanger bent .Zeg dat wel.. Zegt de long-term vegetariër die nu in de zwangerschap toch ook boterhammen met salami eet (biologisch dat dan weer wel )
Alle reacties Link kopieren
Vlees niet lekker vinden is n.m.m. een uitstekende reden om het niet te eten, ik eet ook niet graag dingen die ik niet lekker vind. So what. Als je er vragen over krijgt kun je altijd zeggen dat je het van je god niet mag eten en als men dan al vraagt welke god zeg je gewoon Stormbrenger de gramstorige.;)
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:mararoulette schreef op 25 november 2008 @ 18:53:

[...]



Zeg dat wel.. Zegt de long-term vegetariër die nu in de zwangerschap toch ook boterhammen met salami eet (biologisch dat dan weer wel )



jij ook al ???

20 jaar vegetarier geweest ... nooit wat gemist ... als kind nooit dol geweest op vlees ....

en nu ben ik een alles verslindend monster geworden... kippepoten, hemaworsten, gehaktballen, slavinken heeerlijk !!
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare reacties zeg, dat je een watje zou zijn als je geen vlees eet. Ik krijg wel vaak een hoop vragen ('waarom dan?' of 'maar wel vis toch? ook niet?' - nee, ik ben vegetariër...) en afhankelijk van mijn bui ga ik er niet te veel op in, of ratel mijn redenen er in hoog tempo uit, waarna het stil is :-)
...
Alle reacties Link kopieren
Heb vegovriendinnen en vind dat heel gewoon. Ik eet zelf wel vlees, al is dat heel beperkt. Als ik kook houd ik er rekening mee en als ik bij hen te gast ben eten we lekker vegetarisch. Met de nadruk op lekker, ze kunnen goed koken nl.



Ik heb een tijdje van die hippie-overburen gehad (van die lui met een regenboogbusje) en die organiseerden een straatmaaltijd met veganistisch pannekoeken eten. Dat trok me niet aan. Ook nog geen kaas, honing en eieren eten gaat mij te ver.



Als je vindt dat je maaltijd niet compleet is zonder een stukje vlees, moet je dat vooral zelf weten. Maar van een vegetarier verwachten dat hij/zij vlees voor je klaarmaakt als je op bezoek komt...vind ik een beetje raar.
Ik ben bijna 30 jaar vegetariër en tegenwoordig krijg ik steeds minder vervelende vragen. Dat kan in België wel anders zijn, inderdaad, want hoe zuidelijker in NL ik kom (in restaurants), hoe gekker ze het vinden.



Ik ga gewoon niet meer in discussie. Geef geen antwoord op de vraag 'waarom', zeg gewoon 'daarom'. Tenzij ik het idee krijg dat iemand echt belangstellend is, maar niet als ik ter verantwoording word geroepen. Kom nou zeg, heb wel wat leukers te doen!
Alle reacties Link kopieren
Wauw, zoveel mensen die al heel erg lang vegetariër zijn hier Ö



Misschien is het in grote Belgische steden ook wel anders hoor, maar ik woon hier maar in een kleine gemeente, er zijn 3 frituren denk ik en slechts in 1 hebben ze vegetarische burgers.

In de Aldi vind je hier niks vegetarisch, maar dat is mss in NL ook zo?



Hier is men gewoon nog zo ouderwets. Toen ik er pas mee begon zeiden mensen tegen mijn ouders dat ze me moesten dwingen om vlees te eten omdat ik anders niet meer zou groeien en ziek zou worden en zelfs dood zou gaan .. Lol ^^
quote:emmenn schreef op 25 november 2008 @ 18:26:

Prima als je geen vlees eet, omdat je het niet lekker vindt.

Maar mensen die zeggen dat het zo zielig is voor de diertjes, en wel enorme boots van leer dragen, heb ik niets mee.Sorry hoor, maar dat vind ik echt gel*l. Als iemand geen vlees eet vanwege het dierenleed is diegene toch niet verplicht heiliger dan moeder Theresa te zijn? Ik eet ook geen vlees en vis, voornamelijk vanwege anti-bio-industrie redenen, maar ik draag soms wel leren schoenen. Mag ik zelf bepalen waar ik de grens leg en hoever ik bereid ben te gaan voor de ' zielige diertjes' ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sanya11 schreef op 25 november 2008 @ 18:41:

Ik moet altijd zo lachen als vegetariërs zeggen dat ze 'vegetarisch zijn'. Dat komt best veel voor, let er maar eens op.





Ik werk in een supermarkt en kreeg laats de vraag waar de vegetariers liggen.

Zag al helemaal voor me dat er mensen zijn die alleen vegetariers eten...
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook, mijn ouders zijn vegetariers dus ik ben zo opgevoed, heel mijn leven lang dus al, en dat al 30 jaar. Bovendien 2 hele gezonde grote babies gekregen, en nee, toen ook geen vlees of behoefte er aan.



Ik word soms ook wel moe van al die vragen, de meeste mensen komen niet zo heel vaak iemand tegen die geen vlees eet, maar aan mij word het zooo vaak gevraagd, waarom dan en sommige willen mij dan overtuigen of er zelfs een discussie over aan gaan (wel/niet gezond of wat dan ook) daar heb ik gewoon geen zin in, ik vraag toch niet om een discussie?! Belachelijk.



Mijn enige tip is, laat het niet zo merken, ik bazuin nooit rond dat ik vegetarier ben, dat doen sommige mensen wel. Laat je ook niet verleiden tot discussies, dat is toch nergens voor nodig, je gaat dan zelf de discussie aan. Als iemand bij mij begint: Nou volgens mij is het niet gezond hoor... dan zeg ik: Prima mag je vinden. Volgende onderwerp. Je hoeft je niet te verdedigen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven