Vervelende reacties krijgen als vegetariër

25-11-2008 17:46 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey

Ik ben al zo'n 11 jaar vegetariër, ben er als kind mee begonnen om verschillende redenen.

In de eerste plaats omdat ik als 11 jarige goed begon te beseffen waar vlees vandaan komt en als echte dierenvriend(in) wou ik helemaal geen dieren opeten.

In de tweede plaats omdat ik vlees gewoon niet lekker vond. Ook voor ik wist waar het vandaan komt.

Toen ik nog een baby was draaiden ze vlees in mijn aardappelen en ik wou daar nooit van eten, om maar een voorbeeld te geven. Vond fruitpap veel lekkerder :P

Nu is het al al die jaren zo dat als ik nieuwe mensen leer kennen op een tijdelijke job of opleiding en daar 's middags moet eten het onderwerp vegetarisme soms hele discussies uitlokt.

Het begint al bij de vraag waarom ik geen vlees eet.

Ik vind dat best een rare vraag.

Ik vraag toch ook niet aan iemand die frietjes zonder zout besteld in de frituur waarom er dan geen zout op mag?

Of iemand die geen bruin brood wil eten ga ik ook niet bestoken met vragen..

Maar goed, ik antwoord dan gewoon dat ik geen vlees wil eten uit liefde voor dieren én het gewoon niet lekker vind.

Meestal vinden ze het belachelijk en zeggen ze dat dieren gemaakt zijn om op te eten (wtf ) of dat ik een watje ben.

Die belachelijke reacties komen meestal van mannen. Vrouwen vinden het bijna altijd 'cool' dat ik al zolang geen vlees eet en zouden zelf ook geen vlees eten als ze zonder zouden kunnen.

Volgende vraag is of ik dan wel vis eet. Natuurlijk eet ik geen vis, vind ik vanzelfsprekend als je geen levende wezens eet.

Dat kunnen ze dan weer wel begrijpen want veel mensen vinden vis niet lekker.

Ik probeer nooit anderen te overtuigen dat ze geen vlees mogen eten ofzo, waarom willen zij mij dan wel verplichten om vlees te eten

Ja ik word er soms echt boos over als het een hele middag daarover gaat waardoor mijn nieuwe (mannelijke) collega's me al vlug een bitch vinden (bitcherig watje ofzo dan? :P)

Hoe gaan andere vegetariërs om met zo'n vervelende opmerkingen en hoe kan je ruzies vermijden? En aan de niet vegetariërs: hoe reageren jullie als je iemand leert kennen die geen vlees eet?

Nog even vermelden dat ik in België woon en ik denk dat men er in Nederland wel helemaal anders mee omgaat maar er zullen altijd uitzonderingen zijn.
Wat betreft bij anderen eten en vise versa, ik verwacht geen vegetarisch eten bij vrienden. Alleen dat ze het vlees even apart klaar maken en dat is eigenlijk weinig moeite (en gebeurd 9 van de 10x toch wel automatisch). Ik kan me prima redden met alleen groenten en aardappels/ pasta of whatever.

Ik maak geen vlees klaar voor anderen. Ik kan het niet eens (ofwel je wil het niet eens.) 1x gedaan en toen werd er vriendelijk verzocht om de volgende keer toch maar iets vegetarisch voor iedereen op tafel te zetten. Mooi, probleem opgelost dus :P . En zoals ik wel een dagje zonder vervanger kan, kunnen zij wel een dagje zonder vlees. Ze vinden het eigenlijk allemaal ook wel leuk om eens iets anders uit te proberen. Nooit geen moeite mee gehad.

Mijn vrienden vroegen juist in het begin als we uit eten gingen altijd of ik het erg vond dat zij wel vlees bestelden/ klaar maakten. Vond ik een rare vraag altijd. Wat maakt mij dat nou uit?
quote:heejhallo schreef op 28 november 2008 @ 09:53:

[...]

Ik wordt altijd een beetje kriegel als mensen 'de natuur' erbij halen om hun gelijk te bewijzen (zal wel aan mijn biologie opleiding liggen). Vooral National Geographic, haha, als er 1 zender is die alles verdramatiseerd is het NG wel (hoewel, Discovery kan er ook wat van;-)). En van beide kanten, zowel vega's die beweren dat we 'biologisch' gezien planteeters zijn, of vleesfanatiekelingen die er buffels en leeuwen bijhalen. Wij zijn een soort mensapen, die net als chimpansees (de meest verwante menseaap aan ons) omnivoren zijn.

Maar, in de westerse wereld eten we veel meer vlees dan we behoefte aan hebben in ons dieet,us dat kan best wat minder. Ik snap niet dat mensen zo schamperen als je je daar me bezig houdt. Waarom ben je meteen een zweefteef als je het belangrijk vind om te weten wat je eet? Ik eet ook het liefst lokale produkten, 'non-processed', bioologisch etc. Ik houd me daar gewoon mee bezig, niet omdat ik denk dat ik de wereld kan veranderen, maar omdat ik vind dat ik verantwoordelijkheid moet nemen voor wat ik doe en consumeer. Is dat nou zo erg?Heejhallo, maak je geen zorgen, ik koop ook biologisch als het kan (niet uit idealisme) en als mijn vegetarische vriendin komt eten dan zet ik de tv niet demonstratief aan op National Geo. Ik begon er over nadat Zoyla het had over die 'arme dieren die geboren worden om te worden opgegeten'.
Overigens worden die gefokte beesten feitelijk geboren om opgegeten te worden.

Geen kippenfarm die kuikentjes voor de gezelligheid heeft hoor.
Heb hier veel reacties gelezen. Ben zelf geen vega maar eet soms wel vleesvervangers in tijden dat mijn darmen een beetje zijn overbelast en opspelen. Aan iemand vragen waarom hij of zij vega is is wat mij betreft net zo stompzinnig als de vraag: waarom hebben jullie geen kinderen.

Wij krijgen ook weleens vega's over de vloer op verjaardagen en met eten en wij vinden het vanzelfsprekend dat wij daar rekening mee houden. In de hapjes maar ook met eten. Zorgen altijd voor een paar vegetarische gerechten, mijn man kookt meestal (surinaams) en een extra pannetje vegetarische bruine nasi, gado-gado en gebakken banaan is zo gemaakt. Zo ook de salades en de hapjes.

Wij zelf eten geen varkensvlees (oh waarom niet....zijn jullie moslim??...nee dus wij zijn allergisch allebei, mijn man krijgt vreselijk last van zijn darmen en ik krijg eczeem) dus koken dat ook niet. Als wij bij vrienden gaan eten wordt daar ook rekening mee gehouden en vice versa.

Wat TO zegt over dat ze het moe is als bij elke lunch weer over gesproken wordt dat herken ik...niet zozeer in het vegetarisme maar in het algemeen met mensen...mensen zeiken nu eenmaal heeeeeel graag en houden ook van een zekere herhaling van zetten.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik ben ook vegetariër, nu inmiddels al 16 jaar.

Ik begon ermee in de puberteit omdat in de bladen stond dat je dan minder puistjes kreeg. Bovendien vond ik het al nooit echt lekker....dus dan is de keuze gauw gemaakt.

Toen ik 18 was, heb ik het nog een keer geprobeerd, maar mijn lichaam is het vlees-en-vis-verteren zo ontwend inmiddels. Dat ik een gigantische buikpijn kreeg, en de hele avond op het toilet kon doorbrengen. Ik heb dus inmiddels een soort van lichamelijke intolerantie opgebouwd....

Aangezien ik iedere keer met andere collega's werk, kan ik het dus ook iedere keer uitleggen waarom ik vegetariër ben. Als ze dan horen dat mijn lichaam een intolerantie heeft, vragen ze gewoon hoe het zit. Ik vind het dan geen probleem uit te leggen. En ik laat een ander ook lekker aan zijn stukje vlees. Helemaal geen punt. Vriendlief eet wel vlees. Maar vind het ook niet erg om een keer geen vlees te eten. Dus af en toe maak ik wel vlees voor hem klaar, maar dan zo, dat ik het gemakkelijk weg kan laten op mijn bord. Helemaal geen probleem zo.

hvm
quote:Ivetje schreef op 27 november 2008 @ 18:13:

[...]

Die vraag over vis vind ik niet zo vreemd. Collega van me is ook vegetariër maar eet wel vis. Dan kan je wat mij betreft ophoeren met je principes, echt waar. Vind het prima als je het zielig vind voor beesten etc. maar een vis is ook een beest en je leren schoenen of horlogebandje of whatever komt ook van een beest

Verder heb ik er geen problemen mee, mits je dus een echte vegetariër bent en niet zo fake als sommigen.

Hm, ik eet geen vlees en vis maar draag wel leer - al heb ik geen enorme verzameling leren schoenen in mijn kast. Dat heeft m.i. niets te maken met 'fake' of geen principes, maar met grenzen.

Ik hoorde daar Marianne Thieme ooit eens over zeggen: "Ik doe het liever inconsequent goed, dan consequent fout". Dat vind ik een hele mooie uitspraak. (waarmee ik niet wil zeggen dat vlees eten 'fout' is, maar goed je snapt wat ik bedoel toch?)
...
Goh, het verbaast me eerlijk gezegd dat er nog zoveel vegetariers vreemde of flauwe vragen en opmerkingen krijgen. In mijn omgeving zijn verschillende mensen vegetarier (geweest) en ik heb eigenlijk nooit gehoord dat iemand daar moeilijk over deed. Ja, mijn ouders vonden het bijvoorbeeld altijd onzin en zeiden dat je vlees nodig had. Ik sprong dan meestal wel in de bres voor de vegetariers want ik geloof werkelijk dat je geen vlees nodig hebt om gezond te lezen. Ik ben meestal wel geïnteresseerd als mensen vegetarier of veganist zijn; hoe ze tot die keus zij gekomen, wat ze wel en niet eten/gebruien en waarom. Niet om ze uit te horen, maar gewoon uit interesse.

Zelf eet ik wel vlees, maar niet veel. Ik zou het nog wel minder willen eten. Niet zozeer omdat ik denk dat de mens geen vlees zou moeten eten (denk dat het voor de mens wel een natuurlijk iets is), maar wél omdat ik denk dat we helemaal zijn doorgeslagen in de bio-industrie. Het opfokken van die beesten, de antibiotica die erin wordt gegooid en daarbij de hoeveelheden graan die zo'n koe verstouwd en de hoeveelheden CO2 die die de ruimte in stuurt. Genoeg redenen om wat te minderen met vlees.
Voor mij hoeven mensen ook niks speciaals te koken, als er maar geen vlees/vis in zit. Groenten met pasta/aardappels vind ik prima eten. Maar ik maak zelf geen vlees/vis voor eters klaar. Kook goed vegetarisch en heb nooit klachten gehad. Vlees eten moeten mensen thuis maar doen, bij mij krijgen ze het niet. Zie daar het probleem niet zo van in.
quote:Zoyla schreef op 27 november 2008 @ 14:08:

Ik ben me graag bewust van de oorsprong van mijn voedsel. En een dier wat is geboren om op iemands bord te belanden, mwa, daar krijg ik geen trek van hoor.

Sowieso, ik kan, en dat zal mijn kronkel dan wel zijn, een stuk vlees, hoe lekker het soms ook ruiken kan, niet los zien van een gebakken lijk. Sorry.

En men heeft onderzocht dat roodvlees tot maanden in je darmen kan liggen rotten. De ontlasting van vleeseters schijnt ook meer te ruiken. Zegt men. Pin me er niet op vast. Ik heb het ooit eens ergens gelezen, maar weet bij god niet meer waar....

Ja absoluut! Als een vegetarier heeft zitten kakken dan ruikt de hele badkamer naar bloemetjes! Echt waar!

Nog zaliger: een camping speciaal voor vegetariers! En het toiletgebouw op zo'n vakantieoord.....als je binnenkomt en je snuift met je ogen dicht de lucht op........net alsof je in De Keukenhof staat!

quote:emmenn schreef op 27 november 2008 @ 14:13:

Zoyla, je bent precies de persoon die ervoor zorgt dat er zo negatief naar vegetariers wordt gekeken.

Altijd meteen dat onrealistische zweefgedrag bij vega's, jammer.

Mwah, jij bent lekker genuanceerd.....

Ik eet geen vlees en geen vis, eigenlijk helemaal geen dood dier.

Pesoonlijk stuit het me ook tegen de borst dat hier wel gesproken wordt over hoe erg het is om vlees te eten, maar er wel een ' lekker vers visje' van de markt wordt gegeten (Zoy, ik vind je een schat maar je slaat hier de plank toch echt mis )

Dat lekkere verse visje is nl ook diepgevroren geweest voordat het de markt op kwam, wat de visboer jou ook mag beweren; alleen aan de kleine vissersdorpjes aan de middelandse zee waar de vis direkt van de boot verkocht wordt, krijg je nog verse vis. Het is niet erg, want direkt ingevroren vis is ook goed, maar het is dus niet vers. Daarnaast brengt de visserij allerlei ecologische problemen met zich mee. Overbevissing, gebruik van sleepnetten en bijvangst; je wilt het niet weten wat dat doet met onze zeeen. En als je dan maar gaat voor gekweekte vis, omdat je het ecosysteem niet teveel wilt belasten, dan eet je een visje wat bol staat van de medicijnen want je wilt ook niet weten wat er allemaal in de kweekbassins wordt gegooid om die legbatterij-vis gezond te houden.

Verdiep je eens in de visserij en de kweek, en je bent gelijk genezen van het eten van vis. Doe dan ook gelijk je visoliecapsules maar laten staan voortaan bij de drogist want als je weet wat daar voor nodig is om die te maken.....

Ik vind het allemaal prima wat mensen eten. Mijn man en zoon eten ook af en toe vlees, en ik koop zo nu en dan een biologisch scharrelbiefstukje voor ze. De rookworsten op de boerenkool gaan mij door mijn ziel maar ik laat ze. Iedereen zijn ding, maar voor je verkondigt dat je wel het een eet, want dat is lang niet zo zielig als het ander, is het goed te weten waar je het eigenlijk over hebt....
Ik eet geen vlees, simpelweg omdat ik het niet lekker vindt. Vroeger als kind al en nooit anders geweest. Alleen een stukje kip wil er nog wel in gaan, maar dat koop/maak ik zelf nooit, maar bij iemand anders eet ik dat nog wel eens, verder heb ik alle vlees wel eens geprobeerd maar ik lust het gewoon niet, heeft voor mij niks met principes te maken dus, puur met smaak en eten wat ik lekker vind. Ik lust wel vis, heel graag zelfs, ben gek op vis en eet dit zeker 4/5 dagen per week, was vroeger als kind al zo, m'n moeder maakte voor mij vis als de rest vlees at. Kreeg daar van andere kinderen trouwens wel vaak vreemde reacties op, want de meeste kinderen lusten geen vis.

Als ik bij anderen eet vertel ik altijd dat ik geen vlees eet (en als het niet anders kan wel kip dus), maar dat ze mij een groot plezier doen met vis of groenteschotel of vegetarische pasta etc. Heb nog nooit rare reacties gekregen.

Ik zie mezelf ook niet als vegetariër en deel die denkbeelden ook niet, maar ik ben wel gek op vegetarische schotels en op de dagen dat ik geen vis eet kook ik vegatarisch, dus met veek groente etc. Hoewel ik trouwens wel van mening ben dat er veel te veel troep in vlees wordt gespoten(op de biologische varianten na) en denk ik dat te veel vlees absoluut niet goed voor een lichaam is, maar dat is mijn denkwijze, ik vind het prima als een ander niet zonder vlees kan, ieder voor zich.

Als ik in een restaurant geen zin heb in vis of geen lekkere zie op het menu bestel ik ook vaak de vegetarische schotel (mits ze die hebben), die zijn vaak erg lekker en gezond.
Ik ben opgegroeid in een gezin waar veel biologisch gegeten werd, veel variatie, en weinig vlees.

Toen ik een jaar of tien was besloot ik om helemaal geen vlees meer te eten omdat ik het zielig vond, en mijn ouders juichten dit van alle kanten toe, kochten verschillende vleesvervangers en aten zelf ook nóg minder vlees.

Maar ik vind het gewoon echt zó lekker.. na een jaar of vier hield ik het dus niet meer vol. En sindsdien eet ik echt veel vlees.. ik denk wel regelmatig 'ach, sla nou eens een weekje over', maar het lukt me gewoon niet. Zwak he

Mijn ouders eten nu ook weer veel meer vlees en ook regelmatig vis. Maar het is wel altijd 'goed' vlees, altijd biologisch en geen afvalvleestroep maar een biefstukje of een stukje lamsvlees ofzo, en ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk totaal geen moeite mee heb.

Vegetariërs die weigeren om vlees te koken voor andere mensen, tja.. ik weet niet of ik daar graag zou eten. Simpelweg omdat ik de meeste vleesvervangende dingen zoals tahoe en de ingredienten die ze veel gebruiken zoals champignons, aubergine en blauwe kaas echt heel vies vind en niet wegkrijg. Daarom eet ik in een restaurant ook eigenlijk nooit vegetarisch..
Over koken voor anderen: het lijkt mij niet meer dan normaal dat je de gast vraagt wat die wil eten of niet wil eten. Voor mijn vriend maak ik soms vlees, maar de overige eters zeggen geen vlees te hoeven (misschien ook omdat mijn kookkunsten op vleesgebied niet zo goed zijn). Als je dus aangeeft zoals Stefabietje dat je geen blauwe kaas/ tofu/ champignons/ aubergine wil, dan weet ik wel genoeg alternatieven te verzinnen.
quote:MMP schreef op 25 november 2008 @ 18:31:

Daarnaast vind ik het ook een kwestie van aanpassen. Prima als iemand uit principe geen vlees eet, maar je kunt ook een keer wel vlees eten of geen vlees eten en er geen punt van maken. Als ik ergens te gast ben en ik krijg iets te eten wat ik niet lekker vind eet ik het tenslotte ook gewoon op.Dat is dus het verschil tussen iets niet eten uit principe of iets niet lekker vinden. Zou je ook vinden dat een moslim maar gewoon varkensvlees moet eten, zou je een hindoe ook biefstuk voorschotelen? Waarschijnlijk niet. Waarom de principes van een vegetariër dan niet respecteren? Waarom verwachten dat iemand voor jouw gemak vlees zal eten? Voor een vleeseter lijkt het me geen ramp om een keer geen vlees te eten, terwijl het bij vegetariërs tegen hun principes ingaat om ook maar het kleinste stukje dood beest op te eten. Omnivore gasten hoeven bij mij dan ook niet te verwachten dat ik ze vlees ga voorzetten, dat zou namelijk tegen mijn eigen principes ingaan. Ik zou het namelijk ontzettend hypocriet van mezelf vinden dat ik geen vlees eet vanwege diverse redenen (dierenleed, milieu, wereldvoedselverdeling etc.) en dan voor mijn gasten wel meewerk aan al die zaken waar ik principieel tegen ben. Terwijl ik nog geen enkele vleeseter heb meegemaakt die principieel tegen het nuttigen van vegetarisch voedsel is. En dat lijkt me ook niet meer dan vanzelfsprekend, aangezien omnivoren zelf ook dagelijks vegetarisch voedsel eten, toch?

Overigens ben ik zelf sinds mijn 12e vegetariër (waarvan tussendoor een aantal jaar veganist) en krijg ik steeds minder commentaar op mijn eetpatroon. Mensen kennen me niet anders en houden er gewoon rekening mee.
Ik heb idd ook het gevoel dat MMP, niet helemaal begrijpt wat een principe is...

Ik eet nu zelf al meer dan 25 jaar vlees noch vis.

Op af en toe wat belachelijke reactie's na is het nu toch redelijk geaccepteerd om vega te zijn.

Als iemand blijft doorzeuren op een negatieve manier, geef ik aan dat ik alleen eet wat ik zelf durf te doden.
quote:Capibara schreef op 01 december 2008 @ 14:27:

[...]

Dat is dus het verschil tussen iets niet eten uit principe of iets niet lekker vinden. Zou je ook vinden dat een moslim maar gewoon varkensvlees moet eten, zou je een hindoe ook biefstuk voorschotelen? Waarschijnlijk niet. Waarom de principes van een vegetariër dan niet respecteren? Waarom verwachten dat iemand voor jouw gemak vlees zal eten? Voor een vleeseter lijkt het me geen ramp om een keer geen vlees te eten, terwijl het bij vegetariërs tegen hun principes ingaat om ook maar het kleinste stukje dood beest op te eten. Omnivore gasten hoeven bij mij dan ook niet te verwachten dat ik ze vlees ga voorzetten, dat zou namelijk tegen mijn eigen principes ingaan. Ik zou het namelijk ontzettend hypocriet van mezelf vinden dat ik geen vlees eet vanwege diverse redenen (dierenleed, milieu, wereldvoedselverdeling etc.) en dan voor mijn gasten wel meewerk aan al die zaken waar ik principieel tegen ben. Terwijl ik nog geen enkele vleeseter heb meegemaakt die principieel tegen het nuttigen van vegetarisch voedsel is. En dat lijkt me ook niet meer dan vanzelfsprekend, aangezien omnivoren zelf ook dagelijks vegetarisch voedsel eten, toch?

Overigens ben ik zelf sinds mijn 12e vegetariër (waarvan tussendoor een aantal jaar veganist) en krijg ik steeds minder commentaar op mijn eetpatroon. Mensen kennen me niet anders en houden er gewoon rekening mee.

De nagel op de kop Had het niet beter kunnen verwoorden.

Ik woon nu nog thuis dus als mijn ouders mensen uitnodigen om te eten kookt mijn moeder vlees voor ze, maar als ik later alleen woon maak ik geen vlees klaar.

Als vegetariër naar de slager gaan lijkt me al vreselijk, laat staan vlees staan snijden en bakken.. Het is gewoon niet logisch.

Als ze niet willen eten wat de pot schaft blijven ze maar weg
quote:Snaggel schreef op 30 november 2008 @ 11:28:

Als ik in een restaurant geen zin heb in vis of geen lekkere zie op het menu bestel ik ook vaak de vegetarische schotel (mits ze die hebben), die zijn vaak erg lekker en gezond.

Ik ben geen vegetarier maar hou wel erg van koken. Ik ken eigenlijk geen vegetariers meer (niet dat ik ze verstoten heb of dat ik verstoten ben , nee, ik ben ergens anders gaan wonen en heb een nieuwe vriendengroep opgebouwd), maar ik zou het als een uitdaging zien om een echt goed vegetarisch diner te geven, leuk.

Ik hou wel van vegetarische gerechten omdat ik heel graag groenten eet, vooraal als ze gegrild zijn.

Maar ik heb bovenstaand stukje aangehaald omdat ik een andere mening heb. Ik bestel best vaak een van de vegetarische gerechten in een restaurant maar ik vind ze juist vaak niet zo gezond/goed. Er wordt zo vaak ontzettend veel kaas gebruikt, of room, dat het gerecht enorm vet wordt. Er worden eigenlijk zelden vleesvervangers gebruikt (buiten de Aziatische keuken om). Er worden ook sporadisch noten, voldoende paddenstoelen of peulvruchten gebruikt. Dan heb ik het over gewone restaurantjes, waar de biefstuk E 20 kost zeg maar.
@Vl43inder: Ik eet eigenlijk alleen bij japanse/indische restaurants of de italiaan en daar is het vaak behoorlijk gezond en lekker.

Ben met je eens dat er inderdaad vaak heel veel kaas e.d doorheen zit bij veel andere restaurants, maar zodra ik dat vermeld zie staan bestel ik het ook niet.
ik verbaas me over de irritatie die ik zie bij een aantal mensen als aan hen gevraagd wordt of ze wel vis eten. Het is lang niet altijd duidelijk als iemand zegt dat hij of zij vegetarier is of dat geldt voor vlees en vis of alleen vlees. En zeker als iemand bij mij komt eten, is dat wel handig om te weten. Geen enkel probleem om daar rekening mee te houden, maar ik hou mijn mogelijkheden graag zo groot mogelijk.

Ik vind het prima wanneer iemand er voor kiest om vegetarier te zijn, maar kom me niet aan met verhalen over lijkvocht ed zoals Zoyla, ik respecteer jouw keuze, respecteer dan ook mijn keuze
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zoyla....grappig dat je zegt dat de mens in principe geen vlees nodig heeft, maar wel bij het leven extra B12 aan het slikken bent.

Ik begrijp mensen goed als ze het zielig vinden en alle andere redenen die al 10x keer genoemd zijn, maar het is wel zo dat de mens van oorsprong een vleeseter is....hoektanden hebben we niet om de brocolli goed te kauwen.
Ik ben jaren vegetariër geweest en ben toen heel vaak in discussie gegaan met mensen die het nodig vonden om commentaar en/of kritiek te hebben op het feit dat ik geen vlees wilde eten. Toen was ik vegetarier uit principe en niet omdat ik vlees niet lekker vond. Integendeel zelfs.

De laatste jaren ben ik wat minder streng geworden en eet ik gewoon vlees als ik er trek in heb. Ik merk alleen dat ik het steeds minder lekker vind, het goedkope supermarktvlees vind ik echt nergens naar smaken en biologisch vlees vind ik te duur. Dus kook ik toch vaak vegetarisch, ook omdat ik dat gewoon lekker vind. Inmiddels weet ik de meest lekkere en gezonde dingen op tafel te zetten. Ik vind het nu ook niet moeilijk meer om alternatieven voor op brood te bedenken. Ik eet nu bv vaak cottage cheese met gesneden avocado ofzo. Of ik doe gewoon wat cherrytomaatjes met wat basilicum op mijn brood. Heerlijk! Mijn collega's kijken iedere dag weer jaloers naar mijn trommeltjes groenvoer.

Om discussies te vermijden zeg ik tegenwoordig gewoon dat ik vlees niet zo lekker vind, ben ik meteen overal klaar mee. Bovendien vind ik geen vlees eten ook gezonder, want je wordt veel creatiever met bv groentes of peulvruchten.
Ik ben nu al 34 jaar vegetarier (vanaf mijn 12e). Ik heb toen een documentaire gezien over een slachterij en was direct genezen, zeker toen ik ook de bio-industrie had leren kennen. Ook ik kreeg waarschuwingen dat ik niet goed zou groeien en gezondheidsproblemen zou krijgen. Nu, ik ben 1 van de weinigen die nooit griep oid heeft en ben 1.80 lang geworden en wil niet weten hoe lang ik zou zijn als ik wel vlees en vis had gegeten! Ik eet vrijwel nooit vleesvervangers omdat die zo lang geleden er bijna niet waren; alleen sojavlees dat erg vies was. Ik heb dus het idee dat een mens heel goed zonder vlees of vis kan! Mensen zijn vaak verbaasd dat ik vega ben omdat ik er niet uitzie zoals zij denken (geiten wollen sokken, een bleek mager muisje etc.). Ik rook,drink, ga onder de zonnebank, draag (niet op dieren geteste) make-up en heb heel lange, gelakte nagels. Het gaat gewoon om het principe, dat je veel liefde voor dieren hebt en absoluut geen dieren of aanverwante producten wilt eten, vanwege de afschuwelijke manier van " even" van ze. Maar ik vind wel dat je ieder in zijn waarde moet laten. Als iemand wel dieren wil opeten, dan moet hij/zij dat zelf weten. Bij mij thuis krijg je heus vlees of vis voorgeschoteld, omdat ik niemand iets wil opdringen. Het is ooit mijn eigen besluit geweest. Ik vind het echter wel heel fijn te merken dat in mijn (zowel werk- als prive-)omgeving steeds meer mensen erover nadenken en ook niet iedereen perse iedere dag vlees of vis wil eten. Dat is wel eens anders geweest! En als ik lees dat wij als 700.000 vegetariers in Nederland circa 18 miljoen dieren sparen, geeft mij dat een heel goed gevoel!
quote:Maria1963 schreef op 14 januari 2009 @ 22:01: Mensen zijn vaak verbaasd dat ik vega ben omdat ik er niet uitzie zoals zij denken (geiten wollen sokken, een bleek mager muisje etc.).

Bestaan die vooroordelen nog?!

Ik dacht dat die 20 jaar geleden al waren uitgestorven.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
gewoon zeggen dat je vlees niet lust. ben je van het gezeur af.

want als je zegt waarom je geen vlees eet ga je zelf een discussie aan. dus het ligt aan jezelf.
Ik ben ook vegetarier geweest, maar toen ik behoorlijk ziek werd (vast door een hoop voedingsstoffen te missen), heb ik gedacht: eerst aansterken. Dus hop, weer vlees. En ik kan net zo goed koken als de gemiddelde vingerplant, dus tofu is bij mij gewoon een stuk gebakken kauwgum. Vies dus.

Sja, van mij mag iedereen eten wat 'ie wil eten. Geen probleem. Maar aub, laat mij dan ook lekker vlees eten (of bont dragen for that matter). Geen wijzende vingertjes, want weet je, ik ben een vleeseter en ik kan zo'n vinger er zo afbijten en oppeuzelen Anyways, ik kan niets met vegetariers die zeggen dat ze geen rekening houden met vleeseters ('eten wat de pot schaft bij mij'), en wel respect eisen voor hun keuze. Dat werkt gewoon wederkerig. Mensen die vegetarisch zijn en wel vis eten, zijn geen vegetariers. Simpel zat. Daar heb ik voor de rest geen oordeel over, maar vegetarisch, zoals het woord al zegt, houdt in dat je je onthoudt van elk soort dierlijke shit (op vreetgebied). En een vis is ook een dier. Niet mijn morele overtuiging, gewoon een degelijk stukje logica.

Ik vind het ook wel zielig, die kistkalveren enzo. Maar ik wil gewoon niet overal rekening mee houden. Ik vind het zo lekker dat ik wellicht zelfs, als dat bij wet van kracht werd, mijn eigen kippen zou slachten. Gemeen? Neuh, gewoon eerlijk. En wat ik ook zielig vind, is vissen in een kom, kanaries in een kooitje of honden driemaal daags aan de lijn. Zeik ik verder niet over, maar dat vind ik op de een of andere manier nog weerzinwekkender. Vlees eten is nodig (of je vervangt de stoffen uit het vlees, maar dan zijn die stoffen nog steeds nodig), maar voor je eigen plezier een dier ernstig in vrijheid beperken vind ik helemaal een vorm van onplezierige decadentie. Ga ik overigens nog niet met pamfletten zwaaien of met vingers wijzen, maar toch.

Zo, en nu eerst een lekkere kipnugget terwijl ik mijn bontschoentjes draag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven