Vervelende reacties krijgen als vegetariër

25-11-2008 17:46 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey

Ik ben al zo'n 11 jaar vegetariër, ben er als kind mee begonnen om verschillende redenen.

In de eerste plaats omdat ik als 11 jarige goed begon te beseffen waar vlees vandaan komt en als echte dierenvriend(in) wou ik helemaal geen dieren opeten.

In de tweede plaats omdat ik vlees gewoon niet lekker vond. Ook voor ik wist waar het vandaan komt.

Toen ik nog een baby was draaiden ze vlees in mijn aardappelen en ik wou daar nooit van eten, om maar een voorbeeld te geven. Vond fruitpap veel lekkerder :P

Nu is het al al die jaren zo dat als ik nieuwe mensen leer kennen op een tijdelijke job of opleiding en daar 's middags moet eten het onderwerp vegetarisme soms hele discussies uitlokt.

Het begint al bij de vraag waarom ik geen vlees eet.

Ik vind dat best een rare vraag.

Ik vraag toch ook niet aan iemand die frietjes zonder zout besteld in de frituur waarom er dan geen zout op mag?

Of iemand die geen bruin brood wil eten ga ik ook niet bestoken met vragen..

Maar goed, ik antwoord dan gewoon dat ik geen vlees wil eten uit liefde voor dieren én het gewoon niet lekker vind.

Meestal vinden ze het belachelijk en zeggen ze dat dieren gemaakt zijn om op te eten (wtf ) of dat ik een watje ben.

Die belachelijke reacties komen meestal van mannen. Vrouwen vinden het bijna altijd 'cool' dat ik al zolang geen vlees eet en zouden zelf ook geen vlees eten als ze zonder zouden kunnen.

Volgende vraag is of ik dan wel vis eet. Natuurlijk eet ik geen vis, vind ik vanzelfsprekend als je geen levende wezens eet.

Dat kunnen ze dan weer wel begrijpen want veel mensen vinden vis niet lekker.

Ik probeer nooit anderen te overtuigen dat ze geen vlees mogen eten ofzo, waarom willen zij mij dan wel verplichten om vlees te eten

Ja ik word er soms echt boos over als het een hele middag daarover gaat waardoor mijn nieuwe (mannelijke) collega's me al vlug een bitch vinden (bitcherig watje ofzo dan? :P)

Hoe gaan andere vegetariërs om met zo'n vervelende opmerkingen en hoe kan je ruzies vermijden? En aan de niet vegetariërs: hoe reageren jullie als je iemand leert kennen die geen vlees eet?

Nog even vermelden dat ik in België woon en ik denk dat men er in Nederland wel helemaal anders mee omgaat maar er zullen altijd uitzonderingen zijn.
Nou Digi, jouw mening over huisdieren komt anders verdacht veel overeen met de overtuiging van vele veganisten. Jammer dat je niet van het pamfletten zwaaien bent, met de bontschoentjes erbij zal de kwestie vast veel aandacht genereren
Deal Soundpost, ga ik lekker koket rondlopen op mijn bontjes in Wageningen met van die pamfletten Overigens staat schijnheiligheid de meeste veganisten best (don't shoot me!)

Maar nee, als kind had mijn papski altijd een vogelopvang en ik heb zodoende gezien dat die beestjes het veel leuker vinden om te vliegen. Het dwergpapegaaitje van mijn Greenpeacevriendinnetje zat gezellig in een kooitje z'n huid kaal te plukken. Overigens aten ze wel vlees (zelfs varkensvlees als joden zijnden). Maar het is ook zo fijn om lekker bij een biefstukje 10 euro over te maken aan de bedreigde linksdragende dwerpanda of iets dergelijks
Even een schopje

De mooiste opmerking die ik ooit heb gehad was van een medewerkster op schiphol in de MC. Mijn vraag: verkopen jullie ook groentenburgers (bij de ene Mc hebben ze die wel en bij de andere niet)? Haar antwoord: Nee, maar wel kroketburgers.

Stond ik daar toch met mijn mond vol tanden... Wist echt even niet hoe ik nou moest reageren. Maar we hebben maar vriendelijk bedankt en hebben een frietje genomen.
ik betwijfel of er 'n kroketburger van de Mac uberhaupt vlees bevat, dus wellicht had je die gewoon kunnen eten, volgens mij is het 99,9% vleesloze ragout waar misschien nog net 'n koe is langsgevlogen
Haha, dat is waar! Eigenlijk had dat meisje gewoon gelijk
Ik ben ook al 19 jaar vegetariër.

Ook ik krijg meestal de vraag waarom ik geen vlees eet. Ik geef daar altijd netjes antwoord op, omdat ik de vraag vrij logisch vind. Wel irriteert het me als mensen me dan vragen of ik wel vis eet. (nee, dat is ook een dier).

Mijn ergenissen bestaan er vaak uit dat collega's die koken (wij eten altijd op het werk) het te veel moeite vinden om het te onthouden dat ik vegetariër ben of het steevast vertikken een vleesvervanger voor me klaar te maken. ("is toch niet nodig" is het motief dan.) Terwijl ik wél vlees voor anderen maak! (Tja, zolang ik het zelf maar niet hoef te eten)

We wilden eens telefonisch reserveren in een restaurant. Onze vraag was; "hebben jullie ook eten voor vegetariërs?" "Natuurlijk" was het antwoord. Toen we vroegen wat ze hadden vertelden ze ons dat ze als voorgerecht een salade hadden, hoofdgerecht zonder vlees hadden ze niet, maar wel een dessert....

Pffff daar wordt ik wel moe van.

Ook wilde ik eens iets vegetarisch bestellen, maar dat was er niet meer. "Maar we hebben wel vis mevrouw".

Over het algemeen reageren mensen er heel goed op als ik zeg dat ik geen vlees eet. Het is ook steeds minder "bijzonder". Maar als je al zolang vegetariër bent, is het wel eens vervelend telkens hetzelfde plaatje af te moeten draaien. Zolang mensen oprecht interesse tonen; geen probleem. Ik ga geen discussie aan in elk geval!
Jeetje, ik ben blij dat de mensen die bij mij komen eten het leuk vinden dat ze iets vegetarisch krijgen en benieuwd zijn wat ik dan altijd zoal eet (dat zeggen ze tenminste) Ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat iemand die bij mij komt eten wellicht vlees verwacht...je weet dat je bij een vegetarier komt eten. Ik verwacht ook van een ander niet dat hij speciaal vegetarische haute cuisine klaarmaakt maar mij geen vlees voorschotelen is toch een kleine moeite? Ik heb een verstokte vleeseter als vriendin...wij maken samen altijd pannenkoeken want ik wil geen vlees en zij geen groente.
Ik heb over een tijdje een etentje waar iedereen iets te eten meeneemt. 2 van de 16 mensen die komen eet vegetarisch en we kregen een mail of het eten dan wel zonder vlees/vis kon. Toevallig eet ik wel graag vlees. En dat heb ik ook aangegeven met de mededeling dat ik een vegetarische en een vlees-variant mee zal nemen. Kom op zeg.

Verder geen vrienden die vegetarisch eten. Oh ja, eentje. Die neemt altijd zijn eigen vegaburgertje mee als we gaan barbequen en dwingt de rest niets op.
..
ikzelf ben nu ongeveer 3 jaar vegetariër. ik heb daarvoor nooit veel vlees gegeten, omdat ik het ook niet lekker vond.

wel kom ik er steeds vaker achter dat ik 3 jaar geleden een goede keus heb gemaakt om helemaal geen vlees meer te eten.

hoe milieu belastend vlees is, dat de soja die veel vee te eten krijgt uit 3e wereld landen komt (waar honger heerst) en dat de dieren ronduit slecht behandeld worden...daar wil ik geen deel van uit maken.

maar ook ik ben iemand, ik dring niemand iets op, maar als ze oprecht geïnteresseerd vragen waarom ik vegetariër ben, dan wil ik ze dat gerust uitleggen. en dan kunnen ze zelf beslissen wat ze met die informatie doen ;)

en vervelend reacties, och, als me voor de zoveelste keer weer gevraagd wordt wat ik dan in vredesnaam eet, vraag ik hun of ze altijd alléén maar vlees eten ofzo. of ik zeg dat ik gras eet
haha die van gras eten ga ik onthouden! Krijg als veganist ook het 1 en ander aan opmerkingen over mij heen...
@ Nessemeisje; dat is een goede oplossing om een vlees en vegetarische variant mee te nemen!

Ik neem ook vaak zelf wel iets mee, maar het is toch fijn als mensen rekening met je houden!
Ach, er is altijd wel wat te eten hoor, van mij hoeft niemand 2 varianten speciaal te maken.

Wat ik dan soms wel jammer vind is dat er bijvoorbeeld spek gedaan wordt door een eigen gemaakte aardappelsalade.

Wat ik ook irritant vind is dat mensen een discussie met je gaan beginnen of het wel of niet gezond is etc of je zelf willen overtuigen dat het niet goed voor je is. Daar begin ik dus niet aan, kom nou. Dat kap ik direct af, onfatsoenlijk vind ik dat.
Ik ben geen echte vegetarier, want ik eet alleen maar geen vlees. (dus wel vis). Ik kan het ook maar moeilijk aan mensen uit leggen waarom ik dat op die manier doe. Wel vis, geen vlees. Voor mij is het heel duidelijk, maar mensen kijken er natuurlijk wel sceptisch tegenaan.

Het belangrijkste punt voor mij is dat ik niet elke dag vlees wil eten, en vooral geen goedkoop dit-kan-niet-voor-deze-prijs stuk vlees. En mijn huisgenoten willen dat nou eenmaal wel, dus de enige manier om dat niet te hoeven is geen vlees eten. Het scheelt dat ik het ook niet zo lekker vind/behoefte aan heb. En dat heb ik met vis wel. Dus dat eet ik gemiddeld 1x per maand.

Mijn huisgenoten vinden het vaak wel lastig, omdat ze niet goed weten wat ze dan voor mij moeten koken, de vleesvervangers te duur vinden etc. Maar het gaat ook heel vaak goed, en ik kan zelf lekker koken (zeggen zij :P) dus dan vinden ze het echt wel prima om vegetarisch te eten. Bovendien zorg ik er ook wel voor dat ik voor hen soms gewoon vlees koop, zoals een worssie bij de boerenkool. Verder probeer ik ze gewoon bij te brengen dat we niet iedere dag vlees of vis hoeven te eten

Maar soms, bij wat minder bekende mensen, vind ik het wel lastig om te vertellen dat ik geen vlees eet, omdat ze toch rekening met je moeten houden. Maar dan denk ik altijd maar, je krijgt soms ook gasten met een allergie en daar moet je dan ook rekening mee houden.

Verder denk ik dat ik in de toekomst wel weer af en toe vlees ga eten (als ik het nog lekker vind). Ik wil zo gevarieerd mogelijk eten. En je neemt bepaalde voedingsstoffen nou eenmaal beter op uit vlees en vis.
Ik ben ook al heel lang vegetariër. Ook uit een vrijwel vegetarisch gezin. Vroeger vond ik vlees heel lekker, nu lust ik het echt niet meer. (nee, ook niet nu ik zwanger ben, juist niet, de lucht alleen al). Ik wil best uit beleefdheid een keer vlees eten, maar ik krijg het echt niet weg.

Als ik bij mensen ga eten die ik niet goed ken meld ik altijd wel dat ik vegetariër ben met meteen daarna als toevoeging "geen vlees en geen vis". Dan ben je die vraag al voor. Verder probeer ik zo min mogelijk "moeilijk" te doen. Mensen hoeven echt niet apart voor mij te koken (dat zeg ik ook altijd meteen, gewoon het vlees weglaten is voldoende), en desnoods probeer ik het vlees gewoon uit het eten te vissen. Bouillon, gelatine, etc. doe ik ook niet moeilijk over. Mochten mensen bij het idee in paniek raken, of gaat het om een barbecue oid bied ik gewoon aan mijn eigen eten mee te nemen. En ja, als mensen bij mij komen eten (en ze eten vlees) dan is er soms ook (biologisch!) vlees. (door mijn vriend klaargemaakt, ik kan het echt niet).

Dit doe ik omdat ik mensen niet tot last wil zijn, en mensen die graag vlees eten dat ook wel voor wil zetten. Maar ik vind niet dat je dat als vleeseter kunt eisen. Het verschil tussen vragen om iets weg te laten (zonder vlees kost geen extra boodschappenen meestal ook weinig of geen moeite) en vragen om iets toe te voegen vind ik wel vrij fundamenteel.

Ik heb het idee dat ik tegenwoordig in Nederland minder discussies hoef te voeren dan vroeger. Ook al draag ik nog steeds leren schoenen ;). Maar af en toe raak je er toch weer in verzeild, bijvoorbeeld bij personeelsfeestjes e.d. Ik wil best uitleggen waarom ik geen vlees eet, maar ik vind het echt vervelend me te moeten verdedigen. Zoals iemand hier eerder al zei: waarom zou een ander voor mij mogen bepalen wat ik wel en niet eet/draag? Ik bemoei me er toch ook niet mee dat anderen wel vlees eten? Alsof vegetariër zijn anderen het recht geeft als inquisitie te testen of je wel recht genoeg in de leer bent.

Laatste tip voor mede-vegetariërs. In landen waar het echt onbekend is zeg ik tegenwoordig dat ik allergisch ben voor vlees (en voor kip, en voor vis en voor tonijn ;)). Dat scheelt een moeizame uitleg aan mensen die er niets van begrijpen. Niemand die je nog iets probeert op te dringen of ongevraagd "de lekkerste stukjes" op je bord legt. Ik wou dat ik dit eerder had ontdekt. Zonder gastvrije mensen te kwetsen toch een ontspannen maaltijd!
Ik heb precies hetzelfde, ik doe ook niet moeilijk over bouillon of gelatine.

Maar toen ik zwanger was, had ik toch ineens trek in hamburgers???!! Nog nooit van mijn hele leven (ben vegetarisch opgevoed) een hamburger oid op en toen ineens had ik er trek in. Vreemd toch. Ik heb het niet gegeten, want psychisch krijg ik dat echt niet weggewerkt maar ik vond het wel frappant, ik had trouwens ook geen ijzertekort, nooit gehad trouwens.
Ik krijg nooit echt vervelende reacties als halve vegetarier, behalve dan de eeuwige discussie over 'waarom dan wel vis'? Tegenwoordig zeg ik dan altijd: 'beter inconsequent goed, dan consequent fout'. Ik word altijd wel erg moe van de eeuwige vragen. Kennelijk is het nog steeds HEUL interessant, een vegetarier. Hoe lang al? Vonden je ouders dat goed? Aten je ouders dan wel vlees? En eet je vriend wel vlees? Mis je het echt niet? Eet je dan alleen tofu? Als mensen eens wisten hoe vaak ik die vragen al heb moeten beantwoorden.....
't Is al met al een heel gedoe
Haha, ja hier ook! Vermoeiend inderdaad, ook een favoriete vraag is: Kook je dan wel voor je man en kinderen vlees?

En ook een geliefde opmerking: Je eten is dan toch niet af??!! Bleehhh
Sinds een maand of 3 eet ik geen vlees meer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet mis, maar soms wel 'lastig' vindt in combinatie met eten voor de rest van het gezin klaarmaken. Bijv. een ovenschotel met gehakt, pasta met bolognesesaus en kip of gehakt e.d.

Hoe lossen jullie dat op? Ik heb een man en 2 kinderen die wel graag vlees eten, af en toe vis mee-eten vinden ze geen enkel probleem, maar verder hechten ze erg aan hun lapje vlees. Bij de hollandse pot-maaltijden is dat niet zo lastig (gewoon een vleesvervanger, vis of helemaal niets), maar bij combi-gerechten a la lasagne etc. vind ik het wel erg lastig. Graag jullie tips!!!
Annie, er bestaat vegetarisch gehakt (van quorn geloof ik).

En af en toe geen vlees is toch ook prima, of komen ze dan in opstand?

Lasagne en andere pasta's zijn erg lekker met groenten en/of paddenstoelen, of met vis (tonijn is vrij vlezig, en zalm is erg lekker).
This is an unacceptable timeline
Ja, ik heb dat vegetarische gehakt een keer geprobeerd, maar smaakte nergens naar (of wel eigenlijk: vies en droog), dus liever niets dan dat eerlijk gezegd.

Ik weet ook wel dat ik veel recepten ook met vis kan doen of gewoon het vlees kan weglaten, maar ik wil mijn gezin niet 'opzadelen' met mijn keuze om geen vlees meer te eten. Zij zijn er wel dol op nl. Vandaar mijn vraag. Maar bedankt voor je reactie!

Veel vegetarische recepten zijn vaak met allerlei soorten groenten en (jonge) kinderen zoals die van mij gruwelen meestal van champignons, paprika, ui etc., juist die dingen die het zo lekker maken vind ik. Kortom: lastig met koken en als ik 's avonds moe uit werk kom, kinderen uit de opvang dan wil ik juist iets smakelijks, voedzaams en simpels op tafel kunnen toveren haha!
Ik ben sinds mijn geboorte, wat zeg ik sinds ik een eitje in de baarmoeder was, vegetarisch! hahaha! Vegetarisch houd bij mij in geen vis geen vlees.

Ben tot pag 8 gekomen met lezen. Grappig dat ik na 8 paginas nog niet de reactie heb gelezen die ik altijd krijg, nl eet je dan wel ei? Ja. Maar dat is een dood kuiken! ????

Nou goed ik word er ook wel eens moe van die vragen, met name omdat mijn ervaring is (wil niet iedereen over een kam scheren) dat vleeseters een beetje hypocriet zijn over wat er op hun bord ligt. Ja het is een dood dier. Maar ik wil niet weten hoe het geslacht wordt. Nee gamba's bestel ik niet want dan kan ik zijn gezichtje zien???!! Kan me nog goed herinneren de controversie ten tijde van de gekke koeien ziekte, dat ze op het nieuws lieten zien hoe die dode koeien dmv kraanwagen bij elkaar geschept werden en verplaatst werden. Kranten vol met reacties: Dat kan toch niet! En wat vreselijk! Dan denk ik, ben je dan echt zo naief om te denken dat voor jouw vlees elke koe voorzichtig een voor een wordt opgepakt, op een kussentje in een wagen gelegt wordt etc?

Ik heb respect voor vleeseters, ik zal niemand proberen te overtuigen, maar ik heb nog het meeste respect voor mensen die hun eigen dier slachten en daadwerkelijk weten wat ze eten. En als iemand dan vind dat we gemaakt zijn om vlees te eten vind ik ook niet dat je onderscheid moet maken tussen een koe, varken, hond of kat, alleen omdat wij die laatste 2 toevallig als huisdieren beschouwen,EN DUS is het zielig?

Over visite kan ik kort zijn.

Ik verwacht nooit dat iemand speciaal voor mij kookt. Wel vraag ik om het vlees/vis apart te koken en voor de vleeseters later bij te voegen.

Als ik vleeseters heb mogen ze gerust vlees eten als ze het zelf bereiden, ik heb nl geen ervaring hierin en sta dus ook niet garant voor een goed resultaat.
Hi Annie, welk merk vegetarisch gehakt kan heel veel uitmaken in smaak. Ik vind tot nu toe ah het beste. Hoewel ik niet zo'n fan ben van vlees vervangers.
spagetti bolognese. saus en gehakt los van elkaar klaarmaken en voor man en kids later mengen.

Mijn vriend eet vlees/vis en meestal maakt hij gewoon vlees of vis bij het gerecht dat we koken. Maar altijd apart van de rest.Als je een ovenschotel maakt kun je toch een klein schaaltje voor jou doen met dezelfde ingredienten min vlees/vis?
Elfje, die tekst van jou had ik bijna zelf geschreven kunnen hebben.

AnnieThePannie, ik vind dat vegetarische gehakt ook vies, maar wat wel te eten is, zijn die vegetarische gehaktballetjes. Als je die prakt, heb je dus ook vegetarisch gehakt.

Wat je ook kunt doen is bijv. lasagne helemaal vegetarisch te maken, dat is echt lekker hoor.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven