Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Jasmijn en seringen? Geur is heerlijk. Door snoeien blijft die klein.

Vlierbes? Die ruikt ook heerlijk.

Kruisbes? Kruisbes bloeit niet, maar is heerlijke bes als de zon er vol op staat. Is wel stekelige struik. Ook goed om honden en katten uit de buurt te weren.

Moet je dan wel binnen de eigen tuin houden.

Gouden regen is giftig voor bepaalde dieren. Misschien bedoelen ze dat hier met gecultiveerde soorten?

Bij de orchideeën zitten ook een paar soorten die heel mooi zijn. In het wild staan er een paar op de rode lijst. Daar lijken ze op.

Maar kunnen niet in heel Nederland overwinteren. Ook de grondsoorten zijn niet overal geschikt. Dus mooi afblijven als die in de natuur staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hobbezak schreef op 10 juli 2016 @ 11:49:

Hebben jullie nog tips voor leuke kleine boompjes? Graag iets dat bloeit, liefst wat later dan de meeste bloesems en niet te groot. Ik heb al een magnolia en een sierperzik.

Bougainvillea op stam

Lampenpoetser op stam

Sneeuwbal op stam
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Een mooie roze hortensia gescoord voor 5 euro net!
Of gewoon een rozenboompje?

Die bloeit bij mij vanaf half mei totdat het koud wordt. Dus afgelopen jaar de laatste roos eraf gehaald ná de kerst.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Hobbezak schreef op 10 juli 2016 @ 11:49:

Hebben jullie nog tips voor leuke kleine boompjes? Graag iets dat bloeit, liefst wat later dan de meeste bloesems en niet te groot. Ik heb al een magnolia en een sierperzik.Als je winterhard wil dus geen bougainvillea nemen. Ze zijn niet winterhard en moeten in de winter de kas in (wel veel licht en niet kouder dan 5 graden liefst rond de 10. Dat heb ik nergens dis helaas voor mij totaal geen optie.
Ik heb vandaag een mooie pot gekregen, rond 50 cm hoog en diameter van 70 cm. Groot dus! Voor op het terras. Nu nog verzinnen wat er in gaat! Moeilijk joh!
Winterbloeier?

Standard Mahonia media Winter Sun
Vlinderstruik op stam
[quote]Pumps_italiaans schreef op 09 juli 2016 @ 22:16:

Ik heb trouwens een vraag. Hier staat een soort van hulst met blauwe bessen.

Weet iemand wat dat kan zijn? Is dat giftig of eetbaar? Ik kan geen foto plakken en op wiki krijg ik andere struikjes.

Ik heb het ook nooit zien staan. Behalve bij nieuwe buren. Sindsdien staat het op meerdere plaatsen.

Bedoel je deze soms?

Dat is zo'n zelfde als Tickel heeft gepost met die gele bloemen. Na de bloei komen daar blauwe bessen aan. Zijn niet giftig. Bij mij is er ook zo'n struikje op gekomen. Ik weet nog niet wat ik er mee doe. Ben er niet echt weg van.
Deze stond vroeger bij mijn ouders in de tuin. Was daar net onkruid. Ik weet nog dat die bessen heel erg vlekten als je ze plukte. De vogels waren er wel dol op.

Ik zie ze nu eigenlijk nooit meer in tuinen. Je had toen ook van die haagjes met stekelige planten. We noemden dat geloof ik zuurbes. Die worden ook niet meer geplant, zag je in de jaren zeventig overal.

Weet iemand wat ik bedoel? Er zitten kleine ronde blaadjes aan, die eerst groen zijn en later roodachtig paars.
Berberis. Er zijn groene en roodbladige soorten en ze worden meestal in een haag geplant. Maar je kunt ze ook prima als bol snoeien en solitair in de border zetten.
Ik vind hier dingen van.
quote:duet schreef op 10 juli 2016 @ 17:03:

[quote]Pumps_italiaans schreef op 09 juli 2016 @ 22:16:

Ik heb trouwens een vraag. Hier staat een soort van hulst met blauwe bessen.

Weet iemand wat dat kan zijn? Is dat giftig of eetbaar? Ik kan geen foto plakken en op wiki krijg ik andere struikjes.

Ik heb het ook nooit zien staan. Behalve bij nieuwe buren. Sindsdien staat het op meerdere plaatsen.

Bedoel je deze soms?

[afbeelding]

Dat is zo'n zelfde als Tickel heeft gepost met die gele bloemen. Na de bloei komen daar blauwe bessen aan. Zijn niet giftig. Bij mij is er ook zo'n struikje op gekomen. Ik weet nog niet wat ik er mee doe. Ben er niet echt weg van.Ja, die lijkt wel. Bedankt.
Op wikipedia staat die zuurbes ook met foto's https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurbes

Als ik die rode zie dan zou ik ook even denken dat het rozenbottel is, maar dat zal wel niet.

Maar nee, die is toch anders. Die heb ik wel ooit gehad in de tuin. Misschien ook een idee? https://nl.wikipedia.org/wiki/Rozenbottel

Ach, wat leuk. Er staat ook een recept voor rozenbottelsoep.

Rozenbottelsoep (Zweeds: Nyponsoppa) is een soep gemaakt van rozenbottels. Het gerecht is in Zweden een populaire delicatesse en wordt geserveerd als een drank of als een dessert met melk, room of vanille-ijs. Verder worden bij de soep vaak kleine beschuitjes van amandelen gedaan.

De soep wordt ook als ontbijt gegeten, maar de varianten daarvoor zijn vaak simpeler, zo bevatten ze minder fruit en zijn ze wateriger.
Sabeltand: ja, Berberis, dat is wat ik bedoel!

Ik zie ze nergens meer. Misschien neem ik daar een stukje haag van op een plek waar nog wel eens honden mijn tuin in sneaken. Met als gevolg een vers gebakje in het gras. Ik ben dol op honden, maar op dat soort cadeautjes zit ik niet te wachten! Ik denk niet dat ze door een berberis haag heen willen.
Vaak in parken.

Ik hoef dus geen bessen vanwege de mieren die hier zitten.
Ik lees ook al een tijdje mee. Wij kochten twee jaar geleden in de lente een mooi huis met een tuin die nog wel het meest weg had van een schoolplein. Het enige groen was klimop op de schutting en gras tussen de tegels.

Het eerste jaar deden we er niet veel aan, want er moest binnen genoeg gebeuren. Wel wat potten gevuld, met rozen, klaprooszaad, aardbeien.

Vorig jaar hebben we uit de voortuin ongeveer 10m2 tegels en grind weggehaald en dat voor de helft beplant. Dit jaar zijn we met de achtertuin begonnen. Eerst een grote ren voor de konijnen (die liepen eerst los en trokken al het onkruid weg tussen de tegels). Zij hebben nu ongeveer 6m2, zand, stenen, takken, boompje, hok.

Inmiddels ook nog 5m2 stenen en grind eruit gehaald voor een border. Dit weekend voor 1/3 beplant met o.a. Vlinderstruiken, framboos, Salix, Rode zonnehoed en lavendel. In het midden een waterornamentje (wens van de kinderen).

Zoek nu nog wat fijne, groenblijvende bodembedekkers voor voortuin en achtertuin. Dacht aan Sedum. Of Lelietjes van Dalen. Maar, oh, wat is het allemaal duur..

Moet in elk geval nog zo'n 8m2 beplanten en wil ook graag een nieuwe tuinset. En in het najaar potten vullen (zijn nu gevuld met AH moestuintjes). En eindelijk bollen poten in het najaar, want ik ben gek op sneeuwklokjes en krokussen.

En dan zijn er nog wensen op langere termijn, zoals een afdak voor de fietsen, met een 'groen' dak. En natuurlijk het kale balkon aanpakken (6m2). En bakjes aan de schutting. En aan het balkon. En een bankje in de voortuin. Nog iets leuks naast de voordeur.

Dus ik lees hier lekker mee
Welkom flitseflats.

Goed bezig! Ik herken het wel wat je zegt. Alles moet stapje voor stapje. Wij zijn na 5 jaar nog niet klaar.

Veel bodembedekkers zijn gratis te stekken bij andere tuinenthousiastelingen in de buurt. Sieraardbei, kruipend zenegroen, maagdenpalm etc gaan als een jekko.

Let op: Lelietjes-van-dalen blijven niet groen in de winter en zijn behoorlijk giftig.
Vandaag weer eens langs het plaatselijke tuincentrumpje geweest, voor 20€ had ik vijf zakken aarden (wel relatief kleine zakken), en twaalf platen, waaronder twee lavendels, een munt, een verbena (oid, komen paarse bloemen in, is al vrij groot) een passie (want die doet het zo geweldig hoor ik hier steeds) en vier verschillende sedum. Achterin mijn tuin het grootste gedeelte geplant, ben er helemaal blij mee, die kale schutting gaat nu lekker begroeien met passiebloemen en daarvoor lekker de serums die de zo'n goed aan kunnen.

Bij welke klimmer moet ik nou een dakpan voor de voet leggen? Ik heb inmiddels een clematis en een passiebloem en volgens mij was het bij een van beide.,
quote:nursy schreef op 10 juli 2016 @ 15:28:

Ik heb vandaag een mooie pot gekregen, rond 50 cm hoog en diameter van 70 cm. Groot dus! Voor op het terras. Nu nog verzinnen wat er in gaat! Moeilijk joh!

Pinterest inspiratie:

How to Arrange Pots According to Thriller Spiller Filler Technique

Flitseflats, sommige mensen vinden het niks, maar ik vind kruipend zenegroen geweldig. Het blijft het hele jaar groen (nouja, meer een aubergine kleur) en verspreidt als een gek. Het was in mijn voortuin een stuk van ongeveer 1m2, ik heb er kleine stukjes uit gehaald en her en der op kale plekken in de voortuin gezet en het is nu leuk aan het verspreiden dus ook relatief goedkoop.

Wat een opties hè! Niet normaal!
Rosa, bij een clematis. Maar dan kan je beter niet doen die dakpan. Zo onttrek je namelijk ook vocht aan de plant want regen bereikt de wortels minder goed. Veel beter is het om lage planten aan de voet van de clematis te zetten, als de voet van de plant maar schaduw krijgt. En staat nog leuker ook, vind ik tenminste.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
quote:Rosa-rood schreef op 10 juli 2016 @ 21:20:

Vandaag weer eens langs het plaatselijke tuincentrumpje geweest, voor 20€ had ik vijf zakken aarden (wel relatief kleine zakken), en twaalf platen, waaronder twee lavendels, een munt, een verbena (oid, komen paarse bloemen in, is al vrij groot) een passie (want die doet het zo geweldig hoor ik hier steeds) en vier verschillende sedum. Achterin mijn tuin het grootste gedeelte geplant, ben er helemaal blij mee, die kale schutting gaat nu lekker begroeien met passiebloemen en daarvoor lekker de serums die de zo'n goed aan kunnen.

Bij welke klimmer moet ik nou een dakpan voor de voet leggen? Ik heb inmiddels een clematis en een passiebloem en volgens mij was het bij een van beide.,http://www.trouw.nl/tr/nl ... -z-rsquo-n-snufferd.dhtml
Waarom moet dat bij een Clematis? Ik denk dat ik een clematis wil planten tegen onze aanbouw aan, en er ook een spiegel ophangen en de clematis dan om die spiegel heen laten groeien. Maar dan zal clematis of in een pot moeten of ik moet er een tegeltje uit gaan slopen maar dat is eigenlijk bijna niet te doen op die plek.

In het najaar ga ik een shitload bollen begraven. Zodat het in het voorjaar ook nog leuk is. Zoals de tuin nu is wordt het in de winter een grote saaie vlakte. Wil eigenlijk ook nog een paar helleborussen, die heb ik er allemaal uitgehaald toen we hier kwamen wonen maar heb daar een beetje spijt van. Alleen vind ik in het tuincentrum alleen maar roze en die wil ik eigenlijk niet.

Ik moet sowieso eens gaan bedenken hoe die tuin precies moet worden. Want hij is nu iig lekker gevuld, maar hij is zo niet goed gevuld.

En in de voortuin groeit een klimop (over de bodem) die ik er ook uit wil want die is saai. En daar iets planten maar daar moet ik ook nog even op filosoferen.
quote:matroesjka_ schreef op 10 juli 2016 @ 21:34:

Waarom moet dat bij een Clematis? Ik denk dat ik een clematis wil planten tegen onze aanbouw aan, en er ook een spiegel ophangen en de clematis dan om die spiegel heen laten groeien. Maar dan zal clematis of in een pot moeten of ik moet er een tegeltje uit gaan slopen maar dat is eigenlijk bijna niet te doen op die plek.

In het najaar ga ik een shitload bollen begraven. Zodat het in het voorjaar ook nog leuk is. Zoals de tuin nu is wordt het in de winter een grote saaie vlakte. Wil eigenlijk ook nog een paar helleborussen, die heb ik er allemaal uitgehaald toen we hier kwamen wonen maar heb daar een beetje spijt van. Alleen vind ik in het tuincentrum alleen maar roze en die wil ik eigenlijk niet.

Ik heb ze bij Bastin besteld, die bezorgen gewoon. Jan Den Hertog ook trouwens

Ik moet sowieso eens gaan bedenken hoe die tuin precies moet worden. Want hij is nu iig lekker gevuld, maar hij is zo niet goed gevuld.

En in de voortuin groeit een klimop (over de bodem) die ik er ook uit wil want die is saai. En daar iets planten maar daar moet ik ook nog even op filosoferen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven