Staafmixerrecepten

15-07-2016 20:55 52 berichten
Dochter (15) heeft eergisteren haar kaak gebroken, op drie plaatsen nog wel. Er moest zelfs een operatie aan te pas komen, dus de komende weken mag ze niet kauwen en zo. Heel sneu, want het kind houdt zo van lekker eten .

Affijn, ik heb mijn staafmixer maar eens uit de mottenballen gehaald en vandaag hutspot gemixerd voor het arme kind, en een kersenmilkshake. Maar meer inspiratie is altijd welkom: soepjes, smoothies, pureetjes, kom maar op!

Oh ja, er mag geen dood beest in zitten want dochter is overtuigd (en streng!) vegetariër. Producten van levende beesten mogen wel.

En waar ik ook heel blij mee zou wezen is ontbijttips. Tot nu toe kom ik niet verder dan brinta en yoghurt-met-roosvicee.
quote:KaitlynTodd schreef op 15 juli 2016 @ 22:02:

Misschien een heel stom idee, kan je geen vloeibare drinkvoeding bij de apotheek krijgen? Hoef je niks te mixen, zelf maak ik af en toe gebruik van vloeibaar drinkvoeding via diëtist.Dat lijkt me op dit moment wat overdreven, ze is niet vel over been of zo . Maar mocht ze echt als een gek gaan afvallen is het wel iets om te overwegen inderdaad. Mijn zoon heeft er vorig jaar heel veel baat bij gehad, bij nutri's.
Gewoon even nieuwsgierig vraagje hoor: kan je niet bijna alles gewoon eten als je er heel kleine hapjes van neemt zonder dat je kauwt? Met je tong en het speeksel wordt het dan toch in je mond een papje wat je zo door kan slikken?

(Ik deed dit vroeger weleens met chips. Chips in m'n mond en met m'n tong breken en door speeksel papje laten worden. Kwam geen gekauw aan te pas.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 15 juli 2016 @ 22:04:

[...]

Schuimige kiwi? Vertel!Ik vind gepureerd fruit lekkerder door de belletjeslaag die ontstaat als je lang genoeg met de staafmixer klutst.
Shakes van fruit yoghurt en havermout.

Shake met banaan avocado amandelmelk en kaneel.

Groene smoothies (bv met komkommer bleekselderij en fruit).

Volgens mij heeft Rens Kroes een recept voor een pompoen shake in de ochtend.

Dat moet je even Googlen.

Avond eten: Rijssoep van bouillon met rijst, gember koriander en ei erdoor geroerd. In de blender.

Koude soep van witte druiven. Amandelen komkommer (van yvette van boven).
Dit heb ik vanavond gegeten, zó lekker:

http://www.degroenemeisje ... linzensoep-met-kokosmelk/

Beterschap!
Er schijnt ook een vloeibaar voedsel merk te zijn wat wel ok te drinken is. Joylent heet het geloof ik.
@woldertje: Nee dat kan niet. Ik heb ooit een keer een gekneusde kaak gehad na een lancering over mijn fietsstuur na een borreltje te veel. Kauwen wil je dan echt niet, je krijgt je mond amper open. Op drie plaatsen gebroken moet nog veel vervelender zijn. De kaak is waarschijnlijk 'gestut'?

Aardappel prei soep

Courgette doperwten soep

Courgette prei soep

Aardappel broccoli soep

Paprika grillen, velletjes eraf, paprika soep

Good old tomatensoep

En allerlei variaties op bovenstaande combinaties.

Overal kan room doorheen voor extra vulling.

Sterkte!
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
quote:Woldertje schreef op 15 juli 2016 @ 22:15:

Gewoon even nieuwsgierig vraagje hoor: kan je niet bijna alles gewoon eten als je er heel kleine hapjes van neemt zonder dat je kauwt? Met je tong en het speeksel wordt het dan toch in je mond een papje wat je zo door kan slikken?

(Ik deed dit vroeger weleens met chips. Chips in m'n mond en met m'n tong breken en door speeksel papje laten worden. Kwam geen gekauw aan te pas.)

Nou dat valt wel tegen. Ten eerste krijgt ze haar mond nauwelijks open, en ten tweede is het allemaal nogal gevoelig daarbinnen met al die breuken en hechtingen en zo. Bovendien smelt lang niet alle eten zo gemakkelijk weg en het voedsel dat dat wel doet is meestal niet van het gezondste .

Vanmiddag heeft dochter op die manier trouwens wel een eierkoek gegeten, omdat ze er zo'n vreselijke trek in had. Ze heeft er een half uur over gedaan, over die ene eierkoek. Je moet er toch niet aan denken dat je op die manier een hele avondmaaltijd naar binnen moet werken?
Romige currysoep zal ook vast wel een lekker recept voor te vinden zijn. Even wat pit is wel fijn als je ook al niet kunt kauwen.

Misschien is verder couscous (later) nog een optie, als je die een beetje romig weet te krijgen. Misschien hebben anderen daar nog wel leuke ideeën voor.

Polenta zou ook nog kunnen, ik houd er niet van dus aan een leuk recept kan ik je niet helpen.

Je kunt voor de rest van het gezin een stoofpot of ratatouille maken met een rijk gevulde tomatensaus. Ik zit het dan in zo'n gietijzeren pan doen, dan kun je een beetje in de gaten houden daar de saus niet te ver indikt. Als je de saus zonder de groenten in een aparte kom schenkt en je mengt dit met aardappelpuree, heeft ze ook even wat anders, maar hoeft ze niet te kauwen.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
quote:Zima schreef op 15 juli 2016 @ 22:29:

Dit heb ik vanavond gegeten, zó lekker:

http://www.degroenemeisje ... linzensoep-met-kokosmelk/

Beterschap!Oh, die ziet er goed uit! Dochter is dol op linzen, dus die is dan voor zondagavond
Ook lekker en makkelijk en vult goed door de kaas: preisoep met Boursin. Gewoon prei koken in groentebouillon en daarna een flink stuk Boursin er door roeren en mixen. Ik voeg ook altijd een gedroogd chilipepertje toe voor wat extra pit.
quote:Woldertje schreef op 15 juli 2016 @ 22:15:

(Ik deed dit vroeger weleens met chips. Chips in m'n mond en met m'n tong breken en door speeksel papje laten worden. Kwam geen gekauw aan te pas.)De kunst is om de chips in de mond te krijgen. Vaak wordt de kaak gefixeerd (als in "op elkaar genaaid") om het goed te kunnen laten helen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 15 juli 2016 @ 22:51:

[...]

De kunst is om de chips in de mond te krijgen. Vaak wordt de kaak gefixeerd (als in "op elkaar genaaid") om het goed te kunnen laten helen.Bij dochter hebben ze er vier schroeven in gedraaid (twee onder, twee boven), met daartussen elastiekjes die iedere dag vervangen moeten worden. Dus een beetje open kan haar mond wel, maar het houdt niet over. En de breuk aan de voorkant hebben ze intern gefixeerd met een plaatje (en de bijbehorende hechtingenrommel en zo).
quote:-NummerZoveel- schreef op 15 juli 2016 @ 22:50:

Ook lekker en makkelijk en vult goed door de kaas: preisoep met Boursin. Gewoon prei koken in groentebouillon en daarna een flink stuk Boursin er door roeren en mixen. Ik voeg ook altijd een gedroogd chilipepertje toe voor wat extra pit.Das ook een goed idee, maar dan vervang ik de prei door broccoli want dochter heeft een bloedhekel aan prei
Courgettesoep met ui, bouillon en santen door de blender. Als ze het weg kan krijgen gebakken paddestoelen erdoor.

Van avocado met citroen (sap& rasp) een klein beetje knoflook, peper zout en flink wat peterselie maak ik wel pastasaus. Misschien dat ze het met orzo net weg kan krijgen. Iig hoog op smaak.
Wat vervelend zeg! Ik zou na 1 dag al helemaal gek worden als ik alleen maar voedsel kan eten/drinken dat je niet hoeft te kauwen. Ik kom toch ook op soep en smoothies uit.

Pompoensoep is lekker, ik maak het altijd door ui en verse tomaten in blokjes aan te fruiten, wat sambal en kerriepoeder erbij en dan afblussen met groentebouillon en blokjes pompoen erbij. Als de pompoen zacht is de boel staafmixen. Heeft het tenminste een beetje pit en smaak. Verder is geroosterde paprikasoep ook erg lekker. Misschien dat een romige champignonsoep ook nog wel lekker smaakt als het gepureerd is.

Misschien aardappelpuree met parmezaanse kaas of een andere kaas voor wat smaak? Al is dat wel een beetje karig, maar kan niet echt een saus verzinnen die zou combineren met aardappelpuree (behalve jus oid maar dat gaat niet)

Voor smoothies zijn inderdaad van die doosjes diepvriesfruit heel handig met banaan erbij en eventueel ander fruit en yoghurt, dan nog wat appelsap/water erbij (anders wordt het een soort van ijs, ook lekker daar niet van hoor) en mixen maar.
Boeboer? Dat is Indische rijstpap.

Je kookt de rijst tot pap en je doet er wat kruiden en (gepureerde) groenten bij.
Wat sneu voor je dochter, wens haar maar beterschap!

Ik ontbijt standaard met 1 cup havermout, 1 cup (amandel)melk en een halve cup willekeurig fruit uit de blender. Ben te lui om 's ochteds te kauwen en/of bestek naar mijn mond te brengen, dus voor je dochter zou dit ook wel goed moeten komen.

Een lekkere, vullende soep: teentje knoflook, paar stengels fijngesneden bleedselderij, uitje, komijnpoeder, kaneel en een beetje chilipoeder aanbakken, blik tomatenblokjes, blik linzen en een halve liter bouillon toevoegen en laten pruttelen totdat de bleekselderij goed zacht is. Dan laten afkoelen en pureren.

Oh, en niet echt een recept, maar meer een tip: zowel pasta als rijst laten zich goed pureren. 't Mondgevoel is misschien een tikkie ellendig, maar de smaak is nog prima.
Sterkte voor je dochter, arme meid.. (en voor jou, je zult wel geschrokken zijn). In verschillende ziekenhuizen is vloeibaar voedsel beschikbaar dat er uit ziet als vast voedsel. Dus bijvoorbeeld kip in de vorm van een kipfilet, met broccoli in de vorm van broccoli, maar dan gemaakt van vloeibaar voedsel. Wat denk ik in elk geval wel prettig is voor de smaak, is als dingen los worden geblenderd. Dus de kip los blenderen tot een prutje, aardappel los blenderen en broccoli los blenderen. En dan met een theelepeltje eten. Of moet echt alles door een rietje?

(aanvulling: je dochter is vegetariër, dus geen behoefte aan kip denk ik zo... Eet ze wel vis?)
http://www.isala.nl/patienten/folders/5 ... re-voeding
Lady_V, hoe gaat het met je dochter?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik heb ook m'n kaak gebroken gehad compleet met stalen fixatie (als in: je krijgt je mond echt geen mm open) en later slotjes met elastiekjes..

Kreeg nutridrink in het begin (jegh!), verder zoveel mogelijk uitgeprobeerd.. Helemaal glad gepureerde soep van veel groenten, beetje kaas door smelten.. Aardappelpuree, iets dunner maken met meer melk, een aardappeltje pureren met bijv broccoli of spinazie en een stukje zalmfilet (lekker), verder veel chocolademousse, yoghurt , roomijs, gesmolten chocola, vla en Brinta gegeten ;) En fruitsmoothies.

Ik miste vooral hartigheid (veel vloeibare dingen zijn zoet) en textuur natuurlijk.

Naarmate de tijd vordert gaat het beter en kun je kleine hapjes wegwerken (zachte, gekookte dingen, cakeje, roerei, brood zonder korst in een beetje melk of thee gesopt ;), pastasaus met witte rijst, ja dat soort dingen) Ik was toen een weekje in Portugal en daar was t makkelijker; heerlijke gekookte aardappeltjes, gestoofde vis enzo
ach, wat sneu en pijnlijk.

Succes en sterkte gewenst.

Recepten genoeg zie ik voorbij komen. Geen toevoeging vanuit mijn front. Echter kwark met banaan (eventueel honing of chocoladesaus) is een lekker tussendoortje dat vult en gezond is.
quote:flipje2 schreef op 16 juli 2016 @ 11:40:

Lady_V, hoe gaat het met je dochter?Goed hoor. Ze kan inmiddels weer een kleine eetlepel naar binnen schuiven, dus dat maakt het allemaal wat gemakkelijker. Haar gezicht begint al aardig te slinken, de pijn valt echt heel erg mee en haar humeur is er navenant op vooruit gegaan. Maar aan de gepureerde prak zitten we nog wel een paar weken vast, in elk geval tot de elastiekjes eruit mogen blijven.
https://www.hellofresh.nl/recipe/all/?query=soep
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven