Trouwen in Japan

18-07-2016 15:33 248 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Even een nieuwe nick aangemaakt in verband met herkenbaarheid (alhoewel ik door de situatie die ik nu ga schetsen toch vast wel herkend zal worden ).

Het zit zo: mijn vriendin en ik gaan trouwen!!!

Alhoewel we nog niets concreets op papier hebben staan of geboekt hebben, hebben we wel een idee hoe we onze trouwerij willen houden: namelijk graag kleinschalig. Als we beginnen te tellen komen op niet zo heel veel mensen:

Ik en mijn vriendin

van 'mijn' kant: ouders, zus (+haar vriend), oma, oma, twee goede vrienden

van 'haar' kant: vader, broer (+zijn vriendin), oma, oma&opa, twee goede vriendinnen

--------------------+

18 mensen in totaal

Verder willen we eigenlijk niemand uitnodigen, ook geen ooms en tantes o.i.d. Niet omdat we niet van ze houden of zo, maar omdat we ze maar eens per jaar zien en dus niet een heel goede band hebben.

We willen graag trouwen in Japan omdat dit land voor mijn aanstaande heel speciaal is. Ze is altijd al verzot geweest op Japan, ze heeft zelf ook de taal geleerd, en we zijn er samen ook al een paar keer geweest. (In de toekomst willen we misschien ook wel emigreren naar Japan. Nouja, 'misschien'; mijn vriendin wil sowieso emigreren het enige wat haar nog tegenhoudt ben ik Ik twijfel ergens nog, maar ja, als zij dit echt wil dan ga ik natuurlijk heel graag mee! Ik kan niet zonder haar leven )

En Japan is voor ons beide ook heel speciaal, omdat zij mij in dit land ten huwelijk heeft gevraagd.

Nou goed, Japan dus! We zitten alleen wel in dubio met een aantal zaken. Zo wil ik graag mijn oma's uitnodigen maar ik weet niet of dat heel verstandig is, door de lange vlucht... Mijn ene oma vloog tot voor kort elk jaar naar Amerika (ze heeft daar familie wonen) en zij zal niet zo'n probleem hebben met zo'n lange vlucht.

Maar mijn andere oma heeft nog nooit gevlogen, en nu moet ze helemaal naar Japan!? Zij is lichamelijk ook de jongste niet meer, en ik wil haar eigenlijk die vlucht niet aandoen... Ik weet haast zeker dat ze wel mee zou gaan naar Japan om bij de trouwerij aanwezig te zijn als ik het haar vraag, maar dat zou ze dan puur om mij doen... Want als het even kan "zou ze voor geen goud gaan vliegen." De kwestie is dus of ik zo'n groot offer wel kan en mag verlangen van mijn oma? Moet ik haar dit wel aandoen?

En als die oma niet meegaat, (niet meekan), willen we eigenlijk helemaal geen oma's en opa uitnodigen... Of is dat heel cru?

Dan heb ik nog een goede vriend die ik er wel heel graag bij wil hebben, alleen hij heeft nu een vriendin.. Nou is het punt dat ik deze vriendin niet zo heel goed ken (ze is wel aardig verder, maar ons contact is heel oppervlakkig wat dat betreft). Het liefst zou ik alleen mijn goede vriend uitnodigen en zijn vriendin dus niet... Maar ik weet niet of ik dat kan maken? Ik zou daar zelf ook niet gecharmeerd van zijn denk ik, als alleen ik werd uitgenodigd en mijn partner mocht niet mee... Ik wil onze vriendschap ook niet bederven verder.

Wat zouden jullie hiermee doen?

Zo, sorry dat het zo'n lang verhaal geworden is. Vragen/tips/opmerkingen/suggesties zijn allemaal welkom!
quote:Mietrot schreef op 18 juli 2016 @ 19:08:

Maar betaal dan alles, zodat mensen niet nog 100'en euro's kwijt zijn aan "de omgeving zien".

En stel een programma op. Laat zien waarom je zo van Japan houdt dat je er persé wil trouwen.

Of doe op zijn minst een paar dingen om 't land (of de stad) te laten zien.

Want anders blijf ik dus gewoon 4 dagen in mijn hotelkamer met mijn laptop. Mijn tijd uitzitten.

Nou precies, dan doe je dat.

Is jouw goed recht.

Je hoeft trouwens niet mee te gaan hè? Je kunt ook vriendelijk bedanken.

En je hoeft ook niet 4 dagen te wachten. Je vliegt heen, slaapt, op de tweede dag bruiloft bijwonen, slaapt, op de derde dag terugvliegen.

Wat jij wil.
Ik ben eens voor een bruiloft naar Singapore gevlogen op eigen kosten. Hotel ook zelf betaald, vond ik echt geen enkel probleem. Maar dat deed ik vooral omdat ik wist dat ik daar vrienden zou treffen die ik zelden zie omdat ze in Australie, Nieuw Zeeland en Hong Kong wonen. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die de meerwaarde er niet zo van inzien als je met hetzelfde clubje mensen om tafel zit als die je in het eetcafe in Nederland ook regelmatig treft.

Ik zou trouwens het risico met oma die lichamelijk niet meer zo heel gezond is en nog nooit gevlogen heeft, niet aandurven. Wees daar gewoon realistisch in, vliegen is niet geheel risicoloos voor mensen die niet in goede gezondheid verkeren (trombose bv) plus het klimaat ter plekke (hitte? ook al geen bevorderlijke situatie voor oudere mensen), ander voedsel, vermoeidheid, misschien toch wat spanning bij oma vanwege de reis etc.... Ik denk dat je het jezelf (en je familie jou!!) nooit zou vergeven als er iets gebeurt. En dat hoeft uiteraard niet meteen het ergste te zijn, maar als oma het hoogtepunt moet missen omdat het haar allemaal wat te veel is geworden, dan zou niemand lekker zitten, toch?

Kun je niet een (symbolische) ceremonie voor de opa's en oma's (en verder familie en vrienden) hier in NL houden, en dan in Japan de voltrekking of vice versa? Scheelt een hoop kopzorgen denk ik.
Wauw, wat een arrogantie. Ik heb er verder eigenlijk gewoon geen woorden voor...
Voor mijn kinderen had ik gekomen ook zonder partner. Nu heb ik genoeg vrije dagen en hou van reizen.

Waarschijnlijk had ik wel gevraagd of het erg was of mijn partner mee zou komen ik de kosten voor het vliegticket op mij nemen.

Gefeliciteerd en veel plezier
quote:S-Groot schreef op 18 juli 2016 @ 19:21:

Wauw, wat een arrogantie. Ik heb er verder eigenlijk gewoon geen woorden voor...Ja, vind ik ook eigenlijk een tikkie. Omdat wij het zijn moeten ze maar lijden want het is onze bruiloft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Over dat 'fantastische land met adembenemende natuur' kúnnen de meningen verdeeld zijn natuurlijk. En zie jij mensen die nog nooit in Japan geweest zijn - die wellicht nog nooit ver weg zijn geweest - meteen vrolijk in treinen en bussen springen om al dat moois te gaan bekijken?

En die laatste optie die je nu schrijft is natuurlijk volkomen krankzinnig: heenvliegen, slapen (oh ja, met een jetlag? Ik lig dan tot minstens 4 uur 's nachts schaapjes te tellen ....), bruiloft (knikkebollend van de jetlag), slapen en terugvliegen. Ik reis graag, heb totaal geen probleem met lange vluchten, maar dit zou me echt te gortig zijn!
quote:Joyce48 schreef op 18 juli 2016 @ 19:26:

Over dat 'fantastische land met adembenemende natuur' kúnnen de meningen verdeeld zijn natuurlijk. En zie jij mensen die nog nooit in Japan geweest zijn - die wellicht nog nooit ver weg zijn geweest - meteen vrolijk in treinen en bussen springen om al dat moois te gaan bekijken?

En die laatste optie die je nu schrijft is natuurlijk volkomen krankzinnig: heenvliegen, slapen (oh ja, met een jetlag? Ik lig dan tot minstens 4 uur 's nachts schaapjes te tellen ....), bruiloft (knikkebollend van de jetlag), slapen en terugvliegen. Ik reis graag, heb totaal geen probleem met lange vluchten, maar dit zou me echt te gortig zijn!

Dat was ook een reactie op de zure opmerking van Mietrot.

Maar gelukkig schetste zij een hypothetische situatie want ik kan me niet voorstellen dat wij zulke zuurpruimen in onze vriendengroep hebben zitten, en dat we die dan ook nog eens mee willen hebben op reis.

En mocht dat wel zo zijn zou ik me toch echt afvragen waarom die persoon ook alweer mijn allerbeste vriend was...
Je nodigt wel de mensen uit die je nabij zijn, maar houdt er geen rekening mee dat ze er wellicht vanwege hun fysieke mogelijkheden niet bij kunnen zijn. Bij onze bruiloft waren er ook 2 mensen die medisch gezien problemen hadden, daar regelden we een mogelijkheid tot rusten voor. We vonden het belangrijk dat ze er waren. Ook regelden we dat alles dicht bij elkaar in de buurt was, zodat dit ook minder energie kostte.
Vliegen je beste vrienden en familie ook regelmatig? Ben je daar bekend mee? Niet iedereen is fan van vliegen. Je kon namelijk mijn allerbeste boezemvriend zijn, maar hell no, dat ik zo lang in het vliegtuig ga zitten voor een trouwerij, met mijn vliegangst, al was je de koningin, . Onderschat dat niet!
quote:S-Groot schreef op 18 juli 2016 @ 19:21:

Wauw, wat een arrogantie. Ik heb er verder eigenlijk gewoon geen woorden voor...

Is deze opmerking voor mij bedoeld?

Zo ja, bent u zelf getrouwd?

Want nu ik er over nadenk is elk bruidspaar arrogant. Ik bedoel, iedereen moet maar naar die bruiloft toekomen en is dus een hele dag kwijt. Je moet dus een dag vrij nemen, dan nog vervoer regelen.

Nog eventuele oppas regelen voor kinderen en/of huisdieren. Dan moet er nog een nieuw setje kleding komen en een cadeau voor het bruidspaar...

Jeetje, weet zo'n bruidspaar wel wat zij alle gasten aandoet!!??

Nogmaals: als je niet mee wil, hoeft dat helemaal niet. Ik denk echter dat deze 18 personen, omdat ze allemaal zeer dicht bij ons staan, het juist heel leuk zouden vinden om mee te gaan.
Persoonlijk zou ik niet voor Tokio kiezen maar voor iets kleinschaligers met natuur en oude cultuur in de buurt. Zo'n megastad lijkt me vooral voor de oudjes nogal heftig maar zelf ontvlucht ik grote steden ook liefst zsm.
Shoot first, ask questions later!
quote:polydox schreef op 18 juli 2016 @ 19:30:

Je nodigt wel de mensen uit die je nabij zijn, maar houdt er geen rekening mee dat ze er wellicht vanwege hun fysieke mogelijkheden niet bij kunnen zijn. Bij onze bruiloft waren er ook 2 mensen die medisch gezien problemen hadden, daar regelden we een mogelijkheid tot rusten voor. We vonden het belangrijk dat ze er waren. Ook regelden we dat alles dicht bij elkaar in de buurt was, zodat dit ook minder energie kostte.

Dat zou helemaal prima zijn, geen enkel probleem.

Ja tuurlijk zou het jammer zijn dat ze er niet bij kunnen zijn, maar geestelijke en lichamelijke gesteldheid is ontelbaar keer zo belangrijker dan onze bruiloft!
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2016 @ 19:33:

Persoonlijk zou ik niet voor Tokio kiezen maar voor iets kleinschaligers met natuur en oude cultuur in de buurt. Zo'n megastad lijkt me vooral voor de oudjes nogal heftig maar zelf ontvlucht ik grote steden ook liefst zsm.

We zitten ook niet in hartje Tokyo, maar je kunt er wel naartoe reizen.

Grote steden trekken ons ook niet zo, dan kunnen we ook wel in Rotterdam of Amsterdam trouwen.
Maar als geen van je gasten het een probleem zal vinden en ze het alleen maar een geweldig idee vinden (om in Tokio de prachtige natuur van Japan ge bekijken), wat is je vraag dan precies?

Ik zou zeggen: boek die tickets, zoek op wat het Japans voor 'rollator' is en gaan met die banaan?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Ik neem aan dat de bruiloft ruim op tijd gepland wordt en dat de gasten allemaal samen naar Japan vliegen. De minder bereisden en/of bejaarden hoeven dan toch niet ineens in hun eentje op stel en sprong in een vliegtuig te springen. Voldoende begeleiding lijkt mij.

Heen vliegen, op dag 2 de bruiloft en daarna direct terugvliegen vind ik wel absurd klinken. Denk dat je je gasten minimaal een week moet aanbieden. Op zich trouwens geen gek idee om in die week een paar uitstapjes gezamenlijk in plannen om te laten zien waarom jullie zo van Japan houden. Dat je van je gasten daarnaast vraagt dat ze hun vrije dagen/uitstapjes naar keuze, zelf bekostigen vind ik niet meer dan normaal. Als je hier in Nederland was getrouwd waren er ook kosten gemaakt aan vrijgezellenfeestjes en cadeaus. Als je dat stukje achterwege laat dan kom je samen volgens mij een heel eind. Die kosten besparen ze dan weer.

Ik zou het in ieder geval fantastisch vinden als broer in Japan zou trouwen en ik op zijn kosten was uitgenodigd. En toen hij een aantal jaar geleden in een ander Aziatisch land trouwde was ik daar gewoon bij. Op eigen kosten overigens.
Ik ben overigens getrouwd.

Mijn trouwfeest was 45 km van waar we woonden. In 't dorp van mijn ouders.

Ik heb me écht afgevraagd of mijn schoonfamilie wel zou komen. Zeker omdat ze 's avonds ook nog terug moesten.

En ik die mensen er écht bij wou. (Mijn schoonouders waren trouwens 75 en 80.)

Echt in geen 100 jaar dat ik die mensen had aangedaan om helemaal naar de andere kant van de wereld te vliegen voor "mijn schoon ogen" (zoals ze hier in Vlaanderen zeggen). Niemand had het hier overigens gedaan.

En jep, als schoonfamilie niet hadden willen komen, had ik dus een feestlocatie dichterbij gezocht. Of ergens tussen de twee in.

Mijn schoonbroer is zonder iemand erbij getrouwd in Oekraïne. Alleen hij, zij en haar moeder.

Niemand van mijn schoonfamilie of zijn vrienden wou / kon zover reizen.

Dat had ik zelf vreselijk gevonden en dan zou ik dus op zoek zijn gegaan naar een alternatief dichterbij huis. Of op een andere manier (eerst daar trouwen en nadien nog eens hier bijvoorbeeld).

Ik zie het dus gebeuren dat geen van je vrienden meewil en waarschijnlijk de helft van de familie ook niet.
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 19:33:

[...]

Is deze opmerking voor mij bedoeld?

Zo ja, bent u zelf getrouwd?

Want nu ik er over nadenk is elk bruidspaar arrogant. Ik bedoel, iedereen moet maar naar die bruiloft toekomen en is dus een hele dag kwijt. Je moet dus een dag vrij nemen, dan nog vervoer regelen.

Nog eventuele oppas regelen voor kinderen en/of huisdieren. Dan moet er nog een nieuw setje kleding komen en een cadeau voor het bruidspaar...

Jeetje, weet zo'n bruidspaar wel wat zij alle gasten aandoet!!??

Nogmaals: als je niet mee wil, hoeft dat helemaal niet. Ik denk echter dat deze 18 personen, omdat ze allemaal zeer dicht bij ons staan, het juist heel leuk zouden vinden om mee te gaan.

Ja, het was aan jou gericht. Wat doet het ertoe of ik getrouwd ben of niet?

Als je het hebt over dat elk bruidspaar arrogant zou zijn dan vallen jullie wat mij betreft toch zeker wel in de buitencategorie, en dan dáár nog buiten. De overtreffende trap van arrogantie zeg maar (om het maar even heel duidelijk te zeggen).

Als je het hebt over wat je van je gasten vraagt dan zie je zelf toch zeker wel in dat wat jullie van ze willen vragen totaal niet te vergelijken is met het gevraagde igv een bruiloft in NL?!
Waarom heb je hier eigenlijk een andere nick voor aangemaakt? Het is een geweldig idee, iedereen zal na jullie trouwerij nog meer van jou, je vriendin en Japan houden, dus waar schaam je je voor?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:S-Groot schreef op 18 juli 2016 @ 19:45:

[...]

Ja, het was aan jou gericht. Wat doet het ertoe of ik getrouwd ben of niet?

Als je het hebt over dat elk bruidspaar arrogant zou zijn dan vallen jullie wat mij betreft toch zeker wel in de buitencategorie, en dan dáár nog buiten. De overtreffende trap van arrogantie zeg maar (om het maar even heel duidelijk te zeggen).

Als je het hebt over wat je van je gasten vraagt dan zie je zelf toch zeker wel in dat wat jullie van ze willen vragen totaal niet te vergelijken is met het gevraagde igv een bruiloft in NL?!

Nee ik ben dom.

Please, enlighten me.
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 19:49:

[...]

Nee ik ben dom.

Please, enlighten me.laat je niet zo opnaaien, er zijn genoeg constructieve reacties gegeven. Hopelijk kun je daar wat mee?
Ik trouwde in NL, woonde toen al met mijn partner in CH. Zwitserse vrienden zijn gekomen, daar hadden we dan ook onderdak voor geregeld..... Nlse toen vrienden ook.... Maar nu 20 jaar later, hebben we met ongeveer 1/3 geen contact meer, en staan er 4 stellen op de foto die allang een andere partner hebben....

Dus..... voor een 30 jarig huwelijk kom ik graag mee...... maar niet voor 5 dagen japan, en vriend mag mee, maar zijn vriendin niet....
Wie zegt overigens dat je getrouwd blijft .

1/3de van de koppels scheidt binnen de 10 jaar na hun huwelijk.

Heb ik die hele trip dus misschien voor niets gemaakt en die berg geld voor niks uitgegeven ...

(Want ik zou anders toch nooit van zijn leven zo ver vliegen. In Europa is genoeg om te ontdekken.)

Voorzie je dus ook ergens een "garantiefonds" voor als jullie binnen de 5 jaar scheiden ?
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 19:35:

[...]

Dat zou helemaal prima zijn, geen enkel probleem.

Ja tuurlijk zou het jammer zijn dat ze er niet bij kunnen zijn, maar geestelijke en lichamelijke gesteldheid is ontelbaar keer zo belangrijker dan onze bruiloft!Nee jullie bruiloft vinden jullie het belangrijkst, anders zouden jullie er voor zorgen dat de oudjes er bij zouden kunnen zijn mocht dit voor een probleem zorgen. Nu zeg je : we trouwen in Japan en als je fysiek niet in staat bent, heb je pech.
quote:Mietrot schreef op 18 juli 2016 @ 19:57:

Wie zegt overigens dat je getrouwd blijft .

1/3de van de koppels scheidt binnen de 10 jaar na hun huwelijk.

Heb ik die hele trip dus misschien voor niets gemaakt en die berg geld voor niks uitgegeven ...

(Want ik zou anders toch nooit van zijn leven zo ver vliegen. In Europa is genoeg om te ontdekken.)

Voorzie je dus ook ergens een "garantiefonds" voor als jullie binnen de 5 jaar scheiden ?

Wat een misselijkmakende reactie. Negeer vooral mijn vorige berichten.

Welke kosten trouwens? Heb je over mijn tips heengelezen die ik speciaal voor jou had geplaatst?

Maar ga vooral door om je reputatie als zeikwijf waar te maken.
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 19:05:

Ik weet niet meer wie dat zei, maar even een reactie op de negatievelingen:

Ik denk dat een trouwerij sowieso wel egoïstisch is. Ik bedoel, de meeste mensen moeten toch een dag vrij nemen en moeten een hele dag 'opofferen' voor een trouwerij... De hele dag gezellig doen bij mensen die je maar half kent... Zucht, steun, kreun, jank

En eerlijk gezegd word ik daar ook niet blij van.

Maar dit is toch anders (want dit is onze bruiloft ). Ja, je bent meer dagen kwijt. Maar, wij betalen wel je ticket en overnachting. En je komt wel in een fantastisch land met adembenemend mooie natuur.

En vooral, laten we niet vergeten dat de mensen die we uitnodigen heel dicht bij ons staan. Je bent of mijn ouder, of grootouder, of bloedeigen zus, of beste vriend van mij... En ik denk dat de meeste dan wel aanwezig zouden willen zijn op deze speciale dag voor ons.Mijn bloedeigen broertje zou toch wel moeite hebben op mijn hypothetische bruiloft in een hypothetisch buitenland te zijn. Als ZZP'er in een niet bijster fantastisch betaalde sector is een week er tussenuit toch wel nagenoeg onmogelijk. Mijn moeder heeft zo'n vliegangst dat ze wss liever de bruiloft over Skype zou meemaken dan live, en mijn beste vriendin zou het me kwalijk nemen als ik haar vriend niet zou uitnodigen. Heeft er niks mee te maken of ze al dan niet veel van mij houden. Daarbij zou ik het zo veel gevraagd vinden dat ik het niet zou durven voorstellen. Zeker als het niet zo'n 'neutraal' land is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven