ADD / ADHD.....

08-05-2007 09:16 2745 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of dit de goede pijler is....

Maar wie heeft er ADD of ADHD of denkt dat hij / zij het heeft? Hoe ga je ermee om, wat is de reden om je wel of niet te laten diagnosticeren, weet jouw omgeving het en en en en.....

Ik denk zelf ADD te hebben, maar weet nog niet of en hoe ik dit wil laten onderzoeken. Sinds de puberteit ben ik ermee gaan worstelen en ik krijg er steeds meer last van, tegen dingen aanlopen en niet weten hoe je het moet aanpakken....

Dus.... laat weten of je mensen kent die dit ook hebben of dat jij zelf er last van hebt en hoe je ermee om kan gaan!

Alvast bedankt forummers!
quote:lisa schreef op 30 november 2008 @ 11:34:

Van Astrid moet je je echt niet teveel aantrekken. Ik vind het jammer dat ze niet wil delen hoe ze bij deze crusade gekomen is, maar ik kan het wel raden eigenlijk. Ik vermoed zelf in de psychiatrie terechtgekomen, aangesproken op eigen verantwoordelijk en gestimuleerd tot zelfreflectie, en dat niet kunnen. Daardoor radicaal anti geworden.

Dit is de op één na meest gebruikte smoes om niet inhoudelijk te hoeven reageren.

Het zou leuk zijn als jij, Lisa, of iemand anders eens een nieuwe smoes zou bedenken om ergens niet op in te hoeven gaan...

Kom op meid, een beetje origineel zijn!

Off-topic de persoon aanvallen en zo de discussie hopen te ontwijken is niet erg maar doe het dan wel een beetje met kleur!

Heb ik ook nog wat te lachen.
quote:astrada01 schreef op 01 december 2008 @ 18:04:

[...]

Dit is de op één na meest gebruikte smoes om niet inhoudelijk te hoeven reageren.

Het zou leuk zijn als jij, Lisa, of iemand anders eens een nieuwe smoes zou bedenken om ergens niet op in te hoeven gaan...

Kom op meid, een beetje origineel zijn!

Off-topic de persoon aanvallen en zo de discussie hopen te ontwijken is niet erg maar doe het dan wel een beetje met kleur!

Heb ik ook nog wat te lachen.mijn reactie : quote:astrada01 schreef op 28 november 2008 @ 23:45:

[...]

Ik vind mijn eigen ervaring of mijn persoonlijk mening zwaar ondergeschikt aan de boodschap die ik breng.

Graag vertegenwoordig ik bij deze de onafhankelijke wetenschap en zeker niet mezelf.

groetjes

.Ploink....

JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Dat Astrid kan lachen vind ik wel goed nieuws.

En het was niet als een of andere smoes bedoeld Astrid, ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt. Maar aangezien ik je nooit begrijp, (en ik daarom graag méér zou willen weten maar daar wil je niet aan) laat ik het ook maar zitten.

xx lisa.
Dat van die horizontale vlakken... hahaha, als dat een keihard symptoom is dan ben ik ongeneeslijk ziek! Werkelijk alles, alles, alles hier in huis waar wat kan liggen, daar ligt wat. En ik word er - what's in a word - STAPELgek van.

Soms lukt het me de stapels te doen slinken of te verplaatsen (als we mensen te eten krijgen bijvoorbeeld, de twee standaard stapels van de keukentafel verhuizen naar de vloer van mijn werkhoek). Maar ze groeien gewoon weer aan als ik me maar even omdraai.

Ik heb ooit eens, toen ik ging verhuizen, een poging gedaan al mijn papierzooi te ordenen. Ik had dozen gemaakt met inderdaad stickers erop en daarop genoteerd waar de dozen voor bestemd waren. Ik zat toen in allerlei besturen en commissies en ik had 26 verschillende rubrieken... mijn hele werkkamer stond vol. Uiteindelijk heb ik wel gesorteerd, maar de vervolgstap nooit echt goed gezet. D.w.z. de dozen weer verder doorgenomen en papieren opgeborgen etc.

Dat is pas na een volgende verhuizing een beetje gebeurd. Oh, wat is het toch...

Heel soms denk ik weleens (en dat maakt me doodsbang want be careful what you whish for!!!), fikte de hele boel maar af. Dan kon ik wat dat betreft met een schone lei beginnen, letterlijk en figuurlijk!

xx lisa.
Door de verhuizing een tijd geen internet gehad en wat is er veel geschreven zeg! Heb me geërgerd (hehe), maar ook wel heel veel herkenbaars gelezen en gelachen!

Zowie; volgens mij vroeg jij om de vergoeding van concerta. Als je googled op 'adhd vergoedingen' krijg je een aantal links waarbij je redelijk snel kan zien welke verzekeraar de eigen bijdrage voor medicatie vergoed (en dus ook voor concerta). Ik stap nu over naar Aegon, zij vergoeden in de aanvullende verzekering de eigen bijdrages tot een aanzienlijk bedrag. Verder weet ik dat bvb FBTO in de basisverzekering de eigen bijdrages voor medicatie vergoed.

De stapels e.d. op horizontale vlakken is echt zo herkenbaar! Mijn aanrecht, bureau, salon- en eettafel waren nooit leeg, net zoals nog veel meer andere plekken. Nu woon ik sinds een week samen en mijn vriend heeft een ontzettende hekel aan 'losliggend spul', dus zal daar wel verandering inkomen. Maar nu kan ik nog even losbandig stapelen, want heel het huis staat nog vol met dozen en stapels

Het doen van hele kleine klusjes zoals Maas beschreef is hier ook echt een hel. Net zo'n drama als jij beschrijft. Ik kan echt bijna in tranen uitbarsten op een 'slechte' dag als ik bvb een glas omstoot en dat op moet ruimen. Dat kan er dan echt niet bij. Verder is het denk ik bij mij ook een soort van prikkels opzoeken. De gedachte: 'ik doe het lekker niet', levert blijkbaar voldoende positiefs op om het negatieve wat erop volgt te doen vergeten. Maar ik heb ook dat 'beloningen' op korte termijn veel meer motiveren dan op langere termijn. Dat is toch niet te overzien.

Hier verloopt de verhuizing best redelijk trouwens. Merk dan wel weer dat ik meestal echt totaal niet efficiënt ben (ruim bvb steeds de garage op, terwijl die nog zo volgestouwd is dat dit niks uitmaakt, en doe dingen in rare volgordes, omdat ik impulsief ben), maar haal daar toch voldoening uit. En vriendlief is dus een goede stimulans om spulletjes in de gezamelijke ruimtes een goede plek te geven, vanwege zijn rommelallergie haha. Ik heb trouwens mijn eigen kamertje, dat ik dus wel vol kan zetten met prullen en net zoveel in kan rommelen als ik zelf wil!
Lisa, ik denk regelmatig, ik zou eens moeten verhuizen, wat zou er dan veel wegkunnen...Alleen dat verhuizen boezemt me dan wel weer angst in, want ik zou weken bezig zijn mijn huis leeg te ruimen vrees ik... Het lastigste vind ik wel eens als ik voor mijn verjaardag of wat dan ook iets voor in mijn huis krijg. T-lichthouders, beeldjes, pruldingen je weet wel, echt lief bedoelt. Maar dan denk ik, kijk eens om je heen, waar moet ik het neerzetten? Er is letterlijk geen plekje meer vrij hier op de kasten, tafels, en extra plankjes die er al hangen...
Halve maan, thanks
Zowie daar is de term "doorgeefcadeau"voor uitgevonden. wel ff onthouden wat je van wie hebt gekregen zodat het niet per ongeluk een "teruggeefcadeau " wordt, en anders gewoon al die zooi op koninginnedag verkopen. Verhuizen is een goede manier om meuk kwijt te raken, maar soms moet je gewoon weggooien. eerst alles in een doos, die doos op zolder en als je er na een jaar niks mee hebt gedaan, weg ermee.

gelukkig weten mijn vrienden inmiddels dat ze me dat soort dingen niet moeten geven.
ik ben eens verhuisd en kon me er niet toe zetten te ordenen...heb toen gewoon de rotzooi ingepakt en heel veel los spul gesjouwd om in het nieuwe huis diezelfde rotzooi weer neer te leggen. Te erg voor woorden eigenlijk!

Stapeltjes zijn bij mij redelijk weg sinds ik aan medicatie ben trouwens! Heb nog wel op onzichtbare plekken chaos, maar zo nu en dan begin ik daar aan.

Wat betreft verjaardagskadootjes....ik heb ook één doos waar ik best leuke kaarsenstandaarden etc in heb gestopt, maar niet gebruik door 'overcompleet'. Na tien jaar niet te hebben gebruikt kan je het met een gerust hart weggooien en zal niemand beledigd zijn :-)

En wat betreft Astrada.... kwam haar ook al tegen op een oud ADD forum ergens en daar werd gereageerd met een soort van: ' hallo astrada, ben je er weer eens' Krijg er een - dagtaak/ missie/ levensdoel om zieltjes te redden in opdracht van mijn sekteleider- gevoel van. Zal ontkent worden en misschien niet waar zijn, maar dat is het gevoel wat ik krijg, rest geloof ik niet. Dat is alles wat ik erover zal zeggen.
Wat fijn toch, hoewel een dubbel-gevoel-fijn, dat het allemaal zo herkenbaar is hier.

Wat bij mij weer zo'n onuitstaanbaar trekje is... ik heb heel drukke weken momenteel, qua werk. En drie keer raden waar ik nu zin in heb. Kasten opruimen, papieren uitmesten, werkkamer inrichten. Dat werk. Maarja, geen tijd voor. Dus nu kan ik er blijkbaar 'veilig' zin in hebben. Wat een bizar gevoel, om mezelf zo 'door te hebben'. Maar helaas weet ik vooralsnog niet hoe ik het kan veranderen.

Hier op zolder, achter de schotten, staan ook nog dozen die integraal zijn meegekomen van drie verhuizingen geleden... oude administratie voornamelijk. Moet ook allemaal een keer uitgezocht worden. Is niet belangrijk, maar ik kan er toch niet zo goed tegen dat er iets staat dat waarschijnlijk voor 90% weg kan. Dat vind ik dan ook weer zo gek, dat ik daar last van heb.

Zo, ga mijn zoontje naar mijn ouders brengen (even iets bewijzen, ik had gisteren gemaild dat ik hem om half tien zou brengen en mijn moeder - gggrrrrrrrrr - mailde terug dat ze 'benieuwd was of mij dat zou lukken', ha!). Vervolgens de hele dag keihard werken.

xx lisa.
(maar in mijn achterhoofd al bedacht dat ik eerst begin met ontbijt onder begeleiding van Grey's Anatomy dat ik van gister heb opgenomen...)
Toch mooi dat je moeder je zo kan pushen. Ik ben ook een chronisch te laat komer (zoals de meeste adhd-ers).
hihi heerlijk ontbijten met Grey's Anatomy....kunnen jullie ook zo gelukkig worden van dat soort kleine vooruitzichten? Lekker ontbijten met tv erbij. Even niks....
Ja, heerlijk. Leuke afleiding met lekker eten erbij... zalig.

Net een mail gehad dat een deadline voor morgen verschoven is naar vrijdag, omdat een geluidsbestand dat ik nodig had ter controle van wat namen morgen pas beschikbaar is. Yes, meer tijd!

Nu ga ik eens wat doen (het is erg, maar heb dus nog niet gewerkt totnutoe...).

xx lisa.
quote:lisa schreef op 01 december 2008 @ 19:06:

Ik zat toen in allerlei besturen en commissies en ik had 26 verschillende rubrieken... mijn hele werkkamer stond vol..

Haha, dat herken ik wel. Ik heb ordners met tabbladen. Ik heb inmiddels ongeveer 40 tabbladen voor 43 papiertjes ofzo.

Het begon algemeen met wat ruime categoriëen. Tabblaadje 'gemeente-dingen' en tabblaadje 'belasting'.... maar toen kwam de aanslag voor gemeentelijke belastingen.... achter welk tabblad moest ik dat laten dan?! Toen uit frustratie alles weer eruit gehaald en opnieuw begonnen met alle papieren uitzoeken.... Uiteindelijk maar besloten dat ik me er niet zo druk over moest maken, want wanneer heb ik dat papiertje nou eigenlijk nodig?!
Hahaha, ja, dat heb je nodig op een dag en dan kun je het niet meer vinden... dan kom je duizend andere papiertjes tegen waar je het bestaan niet meer van wist, en ook papieren die je eerder ooit eens half krankzinnig van frustratie aan het zoeken was en niet kon vinden...

Ik werk te hard. Bah. Ben net pas klaar. Dat wil zeggen, niet klaar, maar voor vandaag de pannen erop zeg maar. Ik geloof toch dat ik iets teveel hooi op mijn vork geladen heb. En net te weinig kinderopvang over heb, onze oppas gaat stoppen. Deze maand kan ze nog wat uurtjes werken die ze over heeft, maar niet meer structureel een hele dag. Gelukkig komt er maandag iemand kennismaken die interesse heeft in de baan. Ik hoop dat het klikt!

En ik wil een werkster. Vandaag met een van mijn beste vriendinnen over gehad en die stelde voor dat zij die werkster dan zou worden. Maar ik weet het niet. Stel dat ik vind dat ze niet goed poetst, dan durf ik dat helemaal niet te zeggen. Dat zei ik haar ook en ze moest lachen. Ik moest er maar eens over nadenken. Maar ik weet niet hoor, ik vind het een raar idee, dat ik dan werkgever word van mijn vriendin die ik al 36 jaar ken. Dat lijkt me niks en ook niet verstandig.

Wat denken jullie?

xx lisa.
tja, lijkt me lastig. Hoewel als je de dingen heel goed vastlegt en je van haar kunt verwachten dat ze haar werk goed doet, hoeft het geen probleem te zijn lijkt me. Wel lastig als er iets is waar je niet tevreden over bent, want dan moet je haar gaan aanspreken en is misschien gek.

Ik heb altijd een heel grote 'tab' met overig. Daar mik ik alles in wat ik niet weet in te delen en ik weet dus dat ik daar bijna alles weer terug kan vinden. Werkt best wel... :-)
quote:maasje schreef op 02 december 2008 @ 23:59:

Ik heb altijd een heel grote 'tab' met overig. Daar mik ik alles in wat ik niet weet in te delen en ik weet dus dat ik daar bijna alles weer terug kan vinden. Werkt best wel... :-)

Tja... Het kan nog simpeler.

De rekeningen van nuon gaan bij mij onder de "n" van nuon, De american express gaan onder de "A" van american express, en de ziektekosten verzekering gaan onder de "Z" van "zorgzaam".

Lang leve de alfabet-tabladen.

En dan een ordner per jaar :-)

JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Een poosje heb ik heel netjes alles bijgehouden, een tabje te betalen rekeningen, tabje rekeningen onderweg en eenmaal op het afschrift terechtgekomen daarachter opgeborgen. Maarja, dat verzandde. Zoals de meeste dingen bij mij helaas verzanden.

Tegenwoordig probeer ik de papieren zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Kreeg bericht dat het bedrijf waar ik sinds vorige maand voor werk de loonstroken voortaan digitaal gaat verstrekken. Halleluja! Hoe minder papier, hoe beter wat mij betreft. Digitale facturen juich ik ook toe, maar alleen als ze automatisch betaald worden anders vergeet ik ze omdat ik ze niet lijfelijk zie zeg maar.

Zo, even aan het werk. Mijn jongste zoontje is thuis, zou naar speelzaal zijn, maar had vannacht buikpijn en gaf over. Hij voelt zich nu weer vrij goed maar klaagt af en toe nog over buikpijn, dus lekker thuis gehouden. Komt alleen wel m'n toch al krappe schema van vandaag in de knoei...

xx lisa.
Ik verzamel eens in de 6 maanden al het rondslingerend papierwerk. Gooi dan alle lege enveloppen weg en maak van 6 maanden bankafschriften en loonstrookjes open om ze op een stapel "opbergen" te leggen. Dat opbergen zou moeten in mappen (1 voor verzekeringen, voor ieder van mijn banken 1, 1 voor onbelangrijke/moeilijk in te delen zaken en 1 voor belangrijke papieren en dan op alfabet.) maar dat gebeurt meestal niet.

Heb nu ook weer een stapel post van zeker 3 weken ongeopend bij de voordeur liggen...
Precies, die vervolgstap... daar heb ik ook zo'n moeite mee. Dan heb je al een vreselijke klus geklaard - het scheiden van wat weg kan en wat niet - en dan moet je nóg iets, namelijk het daadwerkelijk opbergen. Ik stel dat dan uit en vervolgens af. Zucht.

xx lisa.
Info:

De diagnose ADHD/ADD wordt vaak op de verkeerde persoon geplakt. Waarom? Omdat het ook heel goed mogelijk zou kunnen zijn dat je hoogbegaafd bent. Veel symptomen van ADHD en hoogbegaafdheid komen overeen.

http://www.oya-psychotherapie.nl/

Check link hierboven.

Mocht je willen weten of je tot de 2% slimste mensen behoort, doe dan de online test op www.mensa.nl

Nog een leuk weetje:

Ergens rond 1987 is de GGZ begonnen met het testen op schilklierafwijkingen bij psychiatrische patiënten. Gewoon omdat vaak het probleem bij de hormonen liggen en dat de persoon in kwestie niet gek is en dus GEEN prozac nodig heeft maar soms zelfs slechts alleen maar hormonen.

HB (hoogbegaafd), ADHD, schildklierafwijking of toch gewoon gek? Wie zal het zeggen.
Oja........................

Ik ben vreselijk chaotisch, heb allerlei kenmerken van ADHD en word door veel mensen bijna aan de prozac gepraat.

Door onderzoek blijkt dat ik hoogbegaafd ben. Doordat ik een supersnelle denker ben pas ik niet in het plaatje van de 'gewoon denkend' mens. Dat is dus lastig en dus vinden zij (die 'gewoon denkende mensen') dat ik me moet gedragen net als zij: langzamer, gestructureerder en gewoon meer aangepast....zo niet dan heb ik ADHD of ADD of ben ik gewoon gek o.i.d.

Mensen, laat je niets aanpraten en neem het heft in eigen handen. Google eens op bijvoorbeeld 'symptomen hoogbegaafdheid' of 'kenmerken hoobegaafdheid' etc, etc.

Zelfs iemand zijn/haar mavo-diploma niet eens heeft of met moeite de mts heeft gehaald kan (zeg dus niet dat het zo is) hoogbegaafd zijn!

Raar? Misschien, maar waag het er eens op zou ik zeggen. Mijn leven is veranderd, ten goede, doordat ik lekker eigenwijs ben en zelfonderzoek heb gedaan en me niet zomaar wat laat aanpraten door de eerste de beste psychiater die ook maar wc-papier gebruikt om zijn kont af te vegen!
Na 2 drukke weken waarin mijn directe collega op vakantie was, stress om administratie die ik niet gedaan kreeg (afspraak met accountant moet weer verzet worden, maar daarvoor met ik ze eerst nog even bellen:-). Verder veel malen na de intake bij de psych, je eigen gedrag steeds onder de loep nemen. Heb ik net te horen gekregen dat ik toch echt adhd heb.

En ik had gedacht dat ik het wel aan had zien komen, dat ik het als iets positiefs kon zien. Maar ik heb net voor het eerst sinds maanden (jaren?) héél erg hard en lang moeten huilen.

En dat vind ik dus weer suf van mezelf en dan vind ik het weer suf van mezelf dat ik het suf vind, etc etc.

Straks maar even uitwaaien op mijn paard en dan weer bedenken dat ik er nu mee aan de slag kan gaan...
quote:cathalena schreef op 03 december 2008 @ 15:42:

Na 2 drukke weken waarin mijn directe collega op vakantie was, stress om administratie die ik niet gedaan kreeg (afspraak met accountant moet weer verzet worden, maar daarvoor met ik ze eerst nog even bellen:-). Verder veel malen na de intake bij de psych, je eigen gedrag steeds onder de loep nemen. Heb ik net te horen gekregen dat ik toch echt adhd heb.

En ik had gedacht dat ik het wel aan had zien komen, dat ik het als iets positiefs kon zien. Maar ik heb net voor het eerst sinds maanden (jaren?) héél erg hard en lang moeten huilen.

En dat vind ik dus weer suf van mezelf en dan vind ik het weer suf van mezelf dat ik het suf vind, etc etc.

Straks maar even uitwaaien op mijn paard en dan weer bedenken dat ik er nu mee aan de slag kan gaan...

Mijn psychiater vond ook van alles (hij staat bekend als 1 van de betere), maar van hoogbegaafdheid had hij geen kaas gegeten en dus ook niet als zodanig herkennen bij mij.

Google eens op 'verschillen tussen adhd en hoogbegaafdheid' o.i.d. Ik ken een meisje dat in een psychiatrische instelling zit, helemaal doorgedraaid, totaal niet toerekeningsvatbaar......volgens de psychiater. Blijkt dat ze 'gewoon' hoogbegaafd is Zo zonde van de tijd en het meisje.

Dat de diagnose 'adhd' wordt gesteld door een psychiater wil nog niet zeggen dat je niet hoogbegaafd kunt zijn.

Ik probeer je niets aan te praten hoor, ik hoop alleen dat ik misschien iets van steun kan geven of een idee of een andere kijk. That's it!

Succes meid en heel veel sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven