Lunch koolhydraatarm en koud te eten
zondag 31 juli 2016 om 14:01
Hallo mede-forummers,
Ik ben opzoek naar recepten voor een koolhydraat arme lunch, die ik makkelijk kan meenemen naar mijn werk. Ik heb helaas geen magnetron tot mijn beschikking, waardoor de lunch koud goed te eten moet zijn. Hierdoor kom ik vaak uiteindelijk toch weer uit bij brood en laat dat nou net hetgene zijn dat me zo de strot uit komt . Als er een magnetron was had ik soep meegenomen, ik ben gek op thuisgemaakte soepen. Nu heb ik iedere dag vier boterhammen mee, met kaas of vleeswaren en sla/komkommer/lente ui etc. Ik wil graag wat variatie.
Tot zover heb ik een goed recept gevonden voor hartige muffins met broccoli en/of spinazie. Dat spreekt me wel aan en is goed koud te houden op het werk (koelkast hebben we wel). Verder kom ik vrij weinig tegen.
Hebben jullie goede recepten voor mij? Of plekken waar ik die kan vinden? Alle tips zijn welkom.
Liefs, Diddie
Ik ben opzoek naar recepten voor een koolhydraat arme lunch, die ik makkelijk kan meenemen naar mijn werk. Ik heb helaas geen magnetron tot mijn beschikking, waardoor de lunch koud goed te eten moet zijn. Hierdoor kom ik vaak uiteindelijk toch weer uit bij brood en laat dat nou net hetgene zijn dat me zo de strot uit komt . Als er een magnetron was had ik soep meegenomen, ik ben gek op thuisgemaakte soepen. Nu heb ik iedere dag vier boterhammen mee, met kaas of vleeswaren en sla/komkommer/lente ui etc. Ik wil graag wat variatie.
Tot zover heb ik een goed recept gevonden voor hartige muffins met broccoli en/of spinazie. Dat spreekt me wel aan en is goed koud te houden op het werk (koelkast hebben we wel). Verder kom ik vrij weinig tegen.
Hebben jullie goede recepten voor mij? Of plekken waar ik die kan vinden? Alle tips zijn welkom.
Liefs, Diddie
"People, what a bunch of bastards"
zondag 31 juli 2016 om 15:41
Ik heb zojuist ook een heel lekker recept gevonden voor bananenbrood. http://fitbeauty.nl/recep ... nenbrood-ooit-suikervrij/
Ik weet het.. in bananen zitten heel veel koolhydraten maar het ging mij dus om het achterwege laten van brood etc.
Ik ga hem straks bakken, ik ben zo benieuwd. Lekker voor als tussendoortje op het werk hoop ik.
Ik weet het.. in bananen zitten heel veel koolhydraten maar het ging mij dus om het achterwege laten van brood etc.
Ik ga hem straks bakken, ik ben zo benieuwd. Lekker voor als tussendoortje op het werk hoop ik.
zondag 31 juli 2016 om 15:46
Koude soep: rode bieten met komkommer, yoghurt en lente ui, met beetje feta er door.
Heerlijk.
Ik voeg vaak linzen aan mijn salade toe (dag van te voren koken). Of couscous, of zoals eerder genoemd bulgar of quinoa.
Dat vult goed.
En dan naar smaak wat groent toevoegen.
Beetje olijfolie er over en je hebt een heerlijk gevulde maaltijd.
Heerlijk.
Ik voeg vaak linzen aan mijn salade toe (dag van te voren koken). Of couscous, of zoals eerder genoemd bulgar of quinoa.
Dat vult goed.
En dan naar smaak wat groent toevoegen.
Beetje olijfolie er over en je hebt een heerlijk gevulde maaltijd.

zondag 31 juli 2016 om 16:10
quote:Diddie_Boho schreef op 31 juli 2016 @ 15:41:
Ik heb zojuist ook een heel lekker recept gevonden voor bananenbrood. http://fitbeauty.nl/recep ... nenbrood-ooit-suikervrij/
In dat recept zitten meer koolhydraten dan gewoon brood. Kijk maar eens naar de ingrediëntenlijst:
3 middelgrote bananen
100 gram havermout, vermalen in een keukenmachine
80 gram volkoren tarwemeel/speltmeel/roggemeel/rijstebloem/kastanjemeel/etc. (ik heb speltmeel gebruikt)
Het is ook niet suikervrij, zoals die site beweert. Uit de ingrediëntenlijst:
3 eetlepels agave siroop/honing/ahoornsiroop
gedroogde abrikozen
gedroogde pruimen
tutti frutti (gedroogde mango, gedroogde appel, in stukjes)
3 bananen
Dat is allemaal suiker.
In dat recept zitten meer koolhydraten dan gewoon brood. Kijk maar eens naar de ingrediëntenlijst:
3 middelgrote bananen
80 gram volkoren tarwemeel/speltmeel/roggemeel/rijstebloem/kastanjemeel/etc. (ik heb speltmeel gebruikt)
gedroogde abrikozen
gedroogde pruimen
3 bananen
Dat is allemaal suiker.
zondag 31 juli 2016 om 17:18
zondag 31 juli 2016 om 17:32
quote:elske1975 schreef op 31 juli 2016 @ 16:10:
[...]
3 middelgrote bananen
gedroogde abrikozen
gedroogde pruimen
3 bananen
Dat is allemaal suiker.
Jaa zoals ik al zei: de titel heb ik niet zo zorgvuldig gekozen. Mijn vraag was dus een alternatief voor brood.
En dat bananenbrood was ook niet zo handig om te noemen, ik zou het ook niet als vervanger voor gewoon brood gebruiken
Hopelijk is het zo duidelijker.
[...]
3 middelgrote bananen
gedroogde abrikozen
gedroogde pruimen
3 bananen
Dat is allemaal suiker.
Jaa zoals ik al zei: de titel heb ik niet zo zorgvuldig gekozen. Mijn vraag was dus een alternatief voor brood.
En dat bananenbrood was ook niet zo handig om te noemen, ik zou het ook niet als vervanger voor gewoon brood gebruiken
Hopelijk is het zo duidelijker.
zondag 31 juli 2016 om 17:47
quote:viva-amber schreef op 31 juli 2016 @ 17:43:
Je kunt ook de koude restjes van het avondeten meenemen dat is ook koud en geen brood.Dit vind ik best een hele goede tip. Heel eerlijk: daar heb ik nog nooit aan gedacht! Jemig hoe voor de hand liggend. Dankjewel, dat ga ik morgen zeker doen. Heb nog genoeg over!
Je kunt ook de koude restjes van het avondeten meenemen dat is ook koud en geen brood.Dit vind ik best een hele goede tip. Heel eerlijk: daar heb ik nog nooit aan gedacht! Jemig hoe voor de hand liggend. Dankjewel, dat ga ik morgen zeker doen. Heb nog genoeg over!

zondag 31 juli 2016 om 21:13
Salade met reuzengarnalen en pittige saus
Aantal of hoeveelheid: 1 portie
Koolhydraten: 2,2 gr. khd pp (1 portie uit recept)
Voorbereiding: 5 minuten
Kooktijd: 5 minuten
Klaar in: 10 minuten
Salade met knapperige reuzengarnalen en pittige saus is een zeer smakelijk lunchgerecht. Ongemerkt krijg je ook nog eens een lekkere dosis jodium binnen!
Ingrediënten
eetlepel bosui 0,5 khd
40 gram sla 0,4 khd naar eigen keuze, kan van alles zijn
olie om te bakken
120 gram /6-8 stuks reuzengarnalen 0 khd
knoflook 0,6 khd
SAUS
2 theelepels mayonaise 0khd
toef slagroom 0,4 khd opgeklopt zonder suiker
1 theelepels- 5 ml tomatenketchup 1,4 khd
1-3 theelepels sambal 0,3 khd naar eigen smaak
Bereiding
?Snijd een bosuitje in ringen en was en droog de sla.
?Bak de bevroren garnalen in wat olie met wat knoflook aan beide kanten tot ze mooi roze zijn.
?Voor de saus ondertussen mayonaise, slagroom, tomatenketchup en sambal naar smaak mengen en in een glaasje doen. Of maak een knoflooksaus, ook lekker...
?Leg de gewassen slabladen op een bord en schik de garnalen erop.
?Schep de knoflook uit de pan en bak de bosui lekker knapperig in het vet.
?Verdeel de bosui over de garnalen en je lunch is klaar om gegeten te worden. Heerlijke manier om jodium binnen te krijgen..., eet smakelijk en geniet ervan.
Maaltijdgang: Lunch
Aantal of hoeveelheid: 1 portie
Koolhydraten: 2,2 gr. khd pp (1 portie uit recept)
Voorbereiding: 5 minuten
Kooktijd: 5 minuten
Klaar in: 10 minuten
Salade met knapperige reuzengarnalen en pittige saus is een zeer smakelijk lunchgerecht. Ongemerkt krijg je ook nog eens een lekkere dosis jodium binnen!
Ingrediënten
eetlepel bosui 0,5 khd
40 gram sla 0,4 khd naar eigen keuze, kan van alles zijn
olie om te bakken
120 gram /6-8 stuks reuzengarnalen 0 khd
knoflook 0,6 khd
SAUS
2 theelepels mayonaise 0khd
toef slagroom 0,4 khd opgeklopt zonder suiker
1 theelepels- 5 ml tomatenketchup 1,4 khd
1-3 theelepels sambal 0,3 khd naar eigen smaak
Bereiding
?Snijd een bosuitje in ringen en was en droog de sla.
?Bak de bevroren garnalen in wat olie met wat knoflook aan beide kanten tot ze mooi roze zijn.
?Voor de saus ondertussen mayonaise, slagroom, tomatenketchup en sambal naar smaak mengen en in een glaasje doen. Of maak een knoflooksaus, ook lekker...
?Leg de gewassen slabladen op een bord en schik de garnalen erop.
?Schep de knoflook uit de pan en bak de bosui lekker knapperig in het vet.
?Verdeel de bosui over de garnalen en je lunch is klaar om gegeten te worden. Heerlijke manier om jodium binnen te krijgen..., eet smakelijk en geniet ervan.
Maaltijdgang: Lunch

zondag 31 juli 2016 om 21:16
Recept: Avocado met zalm en tomaat
Aantal of hoeveelheid: 2 halve
Koolhydraten: 3 per helft (2 halve uit recept)
Voorbereiding: 10 minuten
Alleen al van het kijken naar deze avocado met zalm en tomaat kan ik heel blij worden. De smaak van een rijpe romige avocado....oh, puur geluk!
Ingrediënten
75 gram tomaten 2 khd zonder pitjes of gehalveerde cherrytomaatjes
100 gram gerookte zalm 0 khd in reepjes
stukje sjalot 0,7 khd fijn gesnipperd
1 eetlepel crème fraîche 0,2 khd naar smaak (of mayonaise)
wat citroensap naar smaak
wat olijfolie naar smaak
verse dille naar smaak
peper en zout naar smaak
1 avocado 2,25 khd in blokjes (150 gram)
garneer met pistachenoten 0,4 khd OPTIONEEL en/of amandelschaafsel
Bereiding
?Snijd de tomaat doormidden, lepel de pitjes eruit en snijd het vruchtvlees in blokjes. Snijd de zalm in reepjes. Snipper een half sjalotje heel fijn.
?Meng tomaat, zalm en ui met de crème fraîche, wat citroensap, goede olijfolie en wat dille. Breng op smaak met peper en eventueel wat zout. (tot zover vooraf te maken)
?Vlak voor het opdienen, anders wordt de avocado bruin. Spoel de avocado even af en verwijder de eventuele sticker, we gebruiken de schil als 'slakommetje'. Halveer de avocado en verwijder de pit. Snijd met een scherp mes de avocado nu zo in dat je blokjes krijgt. (zie foto boven) Pas op dat je niet de schil insnijdt! Schep de blokjes uit de schil en meng die voorzichtig door je salade.
?Schep de salade in de avocadoschil, garneer -optioneel- met pistache en amandel en dien op, geef er eventueel nog wat veldsla of rucola bij. Gezond voorgerechtje of lunch. Eet smakelijk!
Maaltijdgang: Voorgerecht
Misschien kan je deze ook verpakt meenemen als lunch.
Aantal of hoeveelheid: 2 halve
Koolhydraten: 3 per helft (2 halve uit recept)
Voorbereiding: 10 minuten
Alleen al van het kijken naar deze avocado met zalm en tomaat kan ik heel blij worden. De smaak van een rijpe romige avocado....oh, puur geluk!
Ingrediënten
75 gram tomaten 2 khd zonder pitjes of gehalveerde cherrytomaatjes
100 gram gerookte zalm 0 khd in reepjes
stukje sjalot 0,7 khd fijn gesnipperd
1 eetlepel crème fraîche 0,2 khd naar smaak (of mayonaise)
wat citroensap naar smaak
wat olijfolie naar smaak
verse dille naar smaak
peper en zout naar smaak
1 avocado 2,25 khd in blokjes (150 gram)
garneer met pistachenoten 0,4 khd OPTIONEEL en/of amandelschaafsel
Bereiding
?Snijd de tomaat doormidden, lepel de pitjes eruit en snijd het vruchtvlees in blokjes. Snijd de zalm in reepjes. Snipper een half sjalotje heel fijn.
?Meng tomaat, zalm en ui met de crème fraîche, wat citroensap, goede olijfolie en wat dille. Breng op smaak met peper en eventueel wat zout. (tot zover vooraf te maken)
?Vlak voor het opdienen, anders wordt de avocado bruin. Spoel de avocado even af en verwijder de eventuele sticker, we gebruiken de schil als 'slakommetje'. Halveer de avocado en verwijder de pit. Snijd met een scherp mes de avocado nu zo in dat je blokjes krijgt. (zie foto boven) Pas op dat je niet de schil insnijdt! Schep de blokjes uit de schil en meng die voorzichtig door je salade.
?Schep de salade in de avocadoschil, garneer -optioneel- met pistache en amandel en dien op, geef er eventueel nog wat veldsla of rucola bij. Gezond voorgerechtje of lunch. Eet smakelijk!
Maaltijdgang: Voorgerecht
Misschien kan je deze ook verpakt meenemen als lunch.