uitspraak babynaam

02-08-2016 19:54 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames ,

voor mijn baby staat momenteel de naam Isa vast.

Wat vinden jullie mooier qua uitspraak? Iza of Isa?

x
quote:Auditor schreef op 02 augustus 2016 @ 20:59:

[...]

idd.

Met een sss maak ik me meteen een voorstelling van een in plat Amsterdams-viswijfs uitgekrijst: Issssaaaah! Thuiskomme!Dat is natuurlijk flauwekul. De s in Isa spreek je gewoon zo uit, ook in keurig standaard Nederlands. Juist in keurig standaard Nederlands.
Als er een S staat spreek ik de S uit.
quote:Java schreef op 02 augustus 2016 @ 22:23:

Huh? Hier in de regio Rotterdam spreekt iedereen namen zoals Isa, Rosa, Else en Elise toch echt uit als Iza, Roza, Elze en Elize. Volgens mij is dat zoals je het ook in het ABN uitspreekt.

Zijn er werkelijk mensen die de S in bovenstaande namen hard uitspreken, alsof het om Tessa, Jessica of Jasmijn gaat?

Ik ken een Rosa, Isa, Else en Elise.

Allemaal dus met een S en wordt ook met een S uitgesproken.

Een Z klinkt veel harder. Ik ken ook een Liza.

Dat klinkt echt anders.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:minnimouse schreef op 02 augustus 2016 @ 22:28:

[...]

Ik spreek het inderdaad ook zo uit.

Izabel, Iza, Roza, Elize.

Vooral Rosa vind ik met een S niet klinken.

Ik vind het met een Z juist niet klinken.

Maar net wat je kent denk ik.

De Rosa die ik ken een is lieve zachte vrouw.

Daar zou ik Roza een stuk harder bij vinden.

Rosa past precies, een mooie zachte klank.

Een S komt liever over vind ik. Een Z is wat stoerder.
Isa
quote:Java schreef op 02 augustus 2016 @ 22:23:

Huh? Hier in de regio Rotterdam spreekt iedereen namen zoals Isa, Rosa, Else en Elise toch echt uit als Iza, Roza, Elze en Elize. Volgens mij is dat zoals je het ook in het ABN uitspreekt.

Zijn er werkelijk mensen die de S in bovenstaande namen hard uitspreken, alsof het om Tessa, Jessica of Jasmijn gaat?

Het verbaast mij juist dat mensen het met een Z uitspreken. Ik ken een Rosa (die door haar vader trouwens wel Roza genoemd wordt) en een Roza. Rosa noemt iedereen RoSa en Roza noemt iedereen RoZa.

Zo ken ik ook een Lise en een Lize. Lise heet dus LiSe en Lize heet dus LiZe.

Mijn S is in is, stad, samen, Isa, Rosa, Sander en stelen zacht. Mijn Z is van zwerven, zagen, zinderend, Zacharius, Zora. Is een harde klank. En een heel andere klank dan de S.
quote:MadameQetesh schreef op 02 augustus 2016 @ 23:15:

[...]

Ik ken een Rosa, Isa, Else en Elise.

Allemaal dus met een S en wordt ook met een S uitgesproken.

Een Z klinkt veel harder. Ik ken ook een Liza.

Dat klinkt echt anders.

Hè een S klinkt juist harder dan een Z hoor. Net zoals een F harder klinkt dan een V.

Zeg het beide maar eens hardop: sssss of zzzzz, dat eerste is beduidend harder. Ik heb vrienden uit allerlei richtingen en iedereen zou Isa uitspreken als Iza.
Z komt voor mij veel te hard over.

Doe mij dus maar Isa.

Bovendien is het de afkorting van vele Isabella's (of Isabel, Isabelle, ...). Ook allemaal met S.
quote:slagroom-met-dip schreef op 02 augustus 2016 @ 22:06:

Uitspraak google translate

En dan lisa invoeren in nederlands. Zo spreek ik het dus ook uit.Ik ook. Lisa met een s, uitgesproken als een z.
quote:JulienClerc schreef op 03 augustus 2016 @ 00:07:

[...]

Ik ook. Maar dit is toch een z?Mijn Z is veel harder dan dat. Als je datzelfde programma 'zagen' laat zeggen dan is haar Z daar wel iets uitgesprokener. Maar haar Z en S lijken veel meer op elkaar. Ook andere woorden met een S is haar S redelijk 'Z-achtig'. Ik heb echt de Z van zzzzzzzz zeg maar. Ik kijk ook teeVee en geen teeFee. Onderscheid is in mijn uitspraak erg groot. Valt me altijd op dat veel Nederlanders een soort halve Z-S en V-F uitspraak hebben.
Bij mij zijn de v en f wel erg verschillend, maar de z en de s inderdaad niet zo. Misschien is het de Brabantse zachtheid?
Er zit zeker een onderscheid in maar juist dan is de Z is een zachte klink en de S een hardere. Lees maar eens een boek over logopedie of dit stukje over Nederlandse grammatica .
quote:JulienClerc schreef op 03 augustus 2016 @ 00:15:

Bij mij zijn de v en f wel erg verschillend, maar de z en de s inderdaad niet zo. Misschien is het de Brabantse zachtheid?

Wellicht

In het Frans is het weer heel anders, misschien heeft het daar nog een connectie mee, die Z-uitspraak?

In het Frans is Elize namelijk Elizuh en Elise Elies... Dus misschien daarvan overgenomen ofzo? Om dat die E na een S bij ons niet stom is? Geen idee hoor. Theorietje
quote:Mietrot schreef op 03 augustus 2016 @ 00:05:

Z komt voor mij veel te hard over.

Doe mij dus maar Isa.

Bovendien is het de afkorting van vele Isabella's (of Isabel, Isabelle, ...). Ook allemaal met S.

Nee hoor, ik heet toch echt Izabella

Bij dit soort namen zeg je toch nooit een harde S, ik ken alleen Amsterdammers die dat doen. Zoals iemand al eerder zei: een beetje tussen de s en z in.
quote:-Isabella- schreef op 03 augustus 2016 @ 00:32:

[...]

Bij dit soort namen zeg je toch nooit een harde S, ik ken alleen Amsterdammers die dat doen. Zoals iemand al eerder zei: een beetje tussen de s en z in.Mijn s in Isabella is dezelfde als in slaap, en ik spreek accentloos.
quote:MinkeDeWit schreef op 03 augustus 2016 @ 00:36:

[...]

Mijn s in Isabella is dezelfde als in slaap, en ik spreek accentloos.

Ik vind een echte S zeggen in dit soort namen echt niet mooi. Maar dat is ook maar een mening.

Spreek je echt accentloos? Dan ben je een van de weinigen denk ik. De meeste mensen hebben wel een vleugje accent.
quote:slagroom-met-dip schreef op 02 augustus 2016 @ 20:42:

Spreken jullie echt die 's zo scherp uit dan (als de S in schaar en aso en israel)?? Isa spreek ik uit als ieza.. Maar de z niet zo zwaar als "zout". Maar zeker geen iessa..Dit ja haha. Ik ken overigens een Isa. En dat spreek je ook uit als ieza.
Ik ben verward ....

Hoe spreek je iza en isa anders uit?

Isa = iesa

En dan

Iza = ietsa ?

[...]

Bij dit soort namen zeg je toch nooit een harde S, ik ken alleen Amsterdammers die dat doen. Zoals iemand al eerder zei: een beetje tussen de s en z in.

Ik kom uit het noorden van Noord-Holland en ik zeg Isa. En Lisa, Elise en Isabella. Met een S, niet iets er tussenin.

Ik heb het nagevraagd, iemand heel dichtbij me heet Isa. Ze wordt zelden Iza genoemd.

[...]

Ik ben Amsterdammer, praat absoluut niet Amsterdams, maar spreek de S in Isabella toch echt uit als een S, dus wellicht idd Amsterdams. Als ik het een paar keer uitprobeer vind ik Izabella zelfs nogal lastig

Ik heb juist wel een zeer uitgesproken Z. Zee zeven zand zora. Geen see, seven, sand en sora. Maar wel Isa. Want daar staat een S. Geen Z.

Over de S en de Z:

https://onzetaal.nl/de-trein-rijdt-van-zijn-naar-zijn

Ik zeg dus ook echt geen faZe maar faSe.
Iza en Isa spreek ik (als ik niet beter weet) allebei uit met een zachte zzzzzz zoals in zee en zand. Dat geldt ook voor Isabelle/Izabelle, Lisa/Liza, Elise/Elize etc. Ik spreek het pas uit met een duidelijke sssssss als ik weet dat de betreffende persoon echt zo aangesproken wordt.

Ik ken meerdere Isa's en Lisa's. Dat is hier (=zuiden van het land) allemaal met een zzzzz-klank, op eentje na, die heet echt Isa met een sssss. Dat klinkt in mijn ogen heel hard en onnatuurlijk.
quote:lux. schreef op 03 augustus 2016 @ 07:46:

Ik zeg dus ook echt geen faZe maar faSe.Maar hoe spreek je zestig dan uit? De 's' in Lisa spreek ik ongeveer hetzelfde uit als de 'z' in zestig. Geen scherpe s (als in aso), maar ook geen volle z (als in zij); het zit er zo'n beetje tussenin.
Haha, wat een leuke discussie. Ik herken me heel erg in Lux
quote:JulienClerc schreef op 03 augustus 2016 @ 00:04:

[...]

Hè een S klinkt juist harder dan een Z hoor. Net zoals een F harder klinkt dan een V.

Zeg het beide maar eens hardop: sssss of zzzzz, dat eerste is beduidend harder. Ik heb vrienden uit allerlei richtingen en iedereen zou Isa uitspreken als Iza.

Niet mee eens. Daarom hebben wij bewust gekozen voor Elise en niet Elize. Uiteraard nadat we het heel vaak hebben uitgesproken.

Hier tot nu toe nog niemand die Isa als Iza uitspreekt of Elise als Elize.
Komen de S-zeggers hier toevallig allemaal uit Noord-Holland?

Want dat is de enige streek (omgeving Amsterdam en West-Friesland), waarvan ik me kan voorstellen dat je zulk soort namen met zo'n harde S uitspreekt. Bijvoorbeeld Gerard Joling zou EliSe zeggen. De rest van Nederland (en de ABN spreker) spreekt Elise uit met de Z; wat zachter en vriendelijker dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven