Man weigert te 'liegen' over het bestaan van sinterklaas.

05-12-2008 13:06 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van 9 maanden. Dit jaar gaat sinterklaas nog 'stilletjes aan ons huisje voorbij', maar met het oog op de toekomst vroeg ik van de week aan mijn man hoe we dat later zullen gaan vieren. Tot mijn verbazing antwoorde hij resoluut dat "wij daar niet aan meedoen". Sinterklaas is volgens hem grote onzin waarmee je kinderen van jongs af aan leert dat liegen ok is. Bovendiens schaadt je er volgens hem het vertrouwen van kinderen in ouders mee, aangezien ze zich bedonderd voelen op het moment dat ze ontdekken hoe het zit.

"Nee, wij vertellen gewoon vanaf het begin hoe de vork in de steel zit en maken ons kind niks wijs" .Eerst dacht ik nog dat het een beetje opstandig gedrag van hem was, maar hij is hier echt heel stellig in.

Nu vind ik dit een ontzettend nare gedachte en wil mijn kind niet de pret en spanning ontnemen die ik als kind altijd fantastisch heb gevonden. Uit navraag bij schoonmoeder blijkt dat man zo ongeveer getraumatiseerd (bij wijze van spreken) is door het ontdekken van het niet-bestaan van sinterklaas. Hij was totaal overstuur en heeft weken geweigerd het aan te nemen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met zijn huidige antipatie.

Hoe dan ook, wij staan hierin dus lijnrecht tegenover elkaar. Hoewel het nu nog niet echt aan de orde is, maak ik me wel zorgen over hoe we dat in de toekomst gaan invullen.

Graag hoor ik jullie ideeën over dit 'probleem'.
The time is now
Ik ben niet negatief. Ik vind het alleen ongelooflijk naief om altijd eerlijk te willen zijn tegen je kind. Kinderen hoeven niet altijd de waarhied te horen, daar zijn ze te klein voor.

Als jij geldzorgen hebt en je dochter vraagt om een kadootje zeg je dan ook dat je geldzorgen hebt?

Ik geloof je ook niet dat jij altijd maar alleen doet wat je leuk vindt met je kind. Jij zult ook best wel eens een keer geen zin hebben om naar haar verhalen te luisteren maar dit dan toch doen. Of voor de zoveelste keer een werkje van school te bewonderen, maar je doet dit toch. Moeders zijn ook mensne die niet alles leuk vinden van hun kind.

Kinderen hoeven niet altijd de waarheid te horen. Ze hebben er recht op om kind te zijn!
Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten, maar ik vind het sinterklaasgebeuren iets magisch hebben. De spanning, de verwachtingsvolle snoetjes... Ik heb er totaal geen problemen mee dat wij als ouders de kinderen laten geloven in sinterklaas. Ik had het als kind niet willen missen. Tevens lijkt het me voor het kind zelf ook niet leuk.
[quote]shining schreef op 05 december 2008 @ 21:42:

Kinderen hoeven niet altijd de waarhied te horen, daar zijn ze te klein voor.

O ja? Wat is er mis met de waarheid? Volgens mij kan een kind alles behappen, maar wel op zijn eigen niveau.

Als jij geldzorgen hebt en je dochter vraagt om een kadootje zeg je dan ook dat je geldzorgen hebt?

Sowieso ben ik niet van de kadootjes tussendoor. En in het geval dat jij schetst zal ik zeggen dat ik het niet nodig vind, omdat ze niet jarig is/geen zwemdiploma heeft verdiend etc. En als ik geld in overvloed zou hebben, en ze vraagt om een cadeautje, is het antwoord...hetzelfde..

Kinderen hoeven niet altijd de waarheid te horen. Ze hebben er recht op om kind te zijn![/quote]

Ze hebben het recht niet alleen, ze zijn het zelfs ook. Nogmaals; met de waarheid (gedoseerd en op hun niveau gebracht) is naar mijn mening niets mis. Mijn kinderen hebben recht op betrouwbare ouders. En daaronder versta ik dus ook dat ik ze niet eerst iets met verve wijsmaak, om het dan later opeens terug te nemen en doodleuk te vertellen dat mama zomaar wat zei en dat het allemaal niet echt is.
Men moet niet alles zo serieus nemen.

Zie mijn vorige post, ik was een ongelovig kind en dat vind ik achteraf gezien best spijtig.

Ik zou, als ik kinderen krijg, de magie van Sinterklaas absoluut mee willen geven.

En dat hoef je niet als een zware leugen te zien.
Viva naar de knoppen.
Tja, niet met je eens.

Kinderen zijn kinderen, die hoeven niet opgezadeld te worden met problemen van ouders. En ze hebben het recht om in hun kinderwereld te leven, met Sinterklaas, sprookjes, kabouters, elfjes, weet ik veel wat.

Volwassen zijn met de harde werkelijkhied soms kunnen ze nog lang genoeg.

Dat is mijn mening.
Shining, waar zeg ik dat kinderen moeten worden opgezadeld met de problemen van de ouders?

En ik ben ook niet van de sprookjes, als je het wilt weten. Goh, wat sneu toch voor mijn dochter. Maar goed, ze moet nog 2 worden dus ze heeft er nog niet zoveel last van.
Ik vind dat je man je kind iets heel moois onthoudt. Iedereen heeft in sinterklaas gelooft en kan zich nog herinneren hoe spannend die tijd was. En als je man je kind meteen vertelt dat de beste man niet bestaat heb je kans dat je zoontje er evengoed in gaat geloven want hij ziet hem overal. En op school geloven alle kinderen erin optv komt hij en overal op straat is tie ook. En wil je man dat hij liegt tegen de andere kinderen van de klas of dat hij als klein mannetje al een geheim bewaart of het tegen de andere kinderen vertelt. Hij zal een van de mogelijkheden moeten kiezen en dat vind ik pas zielig. Nee ik vind het kortzichtig en ronduit dom van je man. Je onthoudt je kind van iets heel moois dat andere kinderen wel mogen beleven.
Het is heus niet leuk om op kleuterleeftijd zo realiteitsbewust te zijn dat je net een klein oud wijf bent ;)
Viva naar de knoppen.
quote:Mirjam762 schreef op 05 december 2008 @ 22:01:

Shining, waar zeg ik dat kinderen moeten worden opgezadeld met de problemen van de ouders?

Jij vindt dat een kind altijd recht heeft op de waarhied. Dan zadel je ene kind dus per definitie op met oproblemen.

Als jij bijvoorbeeld geldproblemen hebt ( om het maar even daarbij te houden) en je kunt geen kleren kopen voor je kind, dn wil jij dus dat je kind de waarheid hoort.

Dus dan zadel je je kind op met een zware last.
Maxem, je kind de zware opdracht meegeven om absoluut te zwijgen tegen andere kinderen lijkt mij inderdaad niet goed. Ik zal er zelf gewoon niet teveel woorden aan vuil maken. En als mijn dochter tegen andere kinderen zal zeggen dat ze er niet in gelooft, dan is dat maar zo. Ze hoeft voor mij de schijn niet op te houden (er over beginnen ook niet) maar ik zal proberen het gewoon geen issue te laten zijn; andere kinderen geloven er wel in, en zij niet.

En toen ik zelf dan toch nog in Sinterklaas geloofde (tot mijn 5e denk ik), vond ik het juist gruwelijk eng, en niet leuk. Dat die man zomaar details wist over mijn klasgenootjes..brr.
Als je kind vanuit zichzelf gelooft en je hoeft hem/haar niks wijs gemaakt te hebben, ga je dan nog verklappen dat hij niet bestaat of laat je het kind in de waan??

(algemene vraag)
Viva naar de knoppen.
Krijg gezien de soms felle reacties hier meer en meer het idee dat sommigen het hele sint idee/gebeuren in stand willen houden om hun eigen nostalgische jeugdsentiment te herbeleven.

Niks mis mee overigens..
quote:shining schreef op 05 december 2008 @ 22:05:

[...]

Jij vindt dat een kind altijd recht heeft op de waarhied. Dan zadel je ene kind dus per definitie op met oproblemen.

Als jij bijvoorbeeld geldproblemen hebt ( om het maar even daarbij te houden) en je kunt geen kleren kopen voor je kind, dn wil jij dus dat je kind de waarheid hoort. Dus dan zadel je je kind op met een zware last.Ben benieuwd naar jouw oplossing? Als ik geen geld meer zou hebben voor kleding voor mijn kind, kan ik sowieso al geen mooi weer meer spelen. Door de spanning die ik dan zou voelen (omdat het dan waarschijnlijk wel heel erg mis zou zijn met mijn persoonlijke situatie), zou mijn kind al lang merken dat er iets niet goed gaat. Ik denk dat ze dan liever heeft dat alles weer een beetje normaal wordt, en dat die nieuwe broek dan wel een andere keer komt. Denk je ook niet?
quote:Mirjam762 schreef op 05 december 2008 @ 22:12:

[...]

Ben benieuwd naar jouw oplossing? Als ik geen geld meer zou hebben voor kleding voor mijn kind, kan ik sowieso al geen mooi weer meer spelen. Door de spanning die ik dan zou voelen (omdat het dan waarschijnlijk wel heel erg mis zou zijn met mijn persoonlijke situatie), zou mijn kind al lang merken dat er iets niet goed gaat. Ik denk dat ze dan liever heeft dat alles weer een beetje normaal wordt, en dat die nieuwe broek dan wel een andere keer komt. Denk je ook niet?

Mijn oplossing?

Ik zou zorgen dat mijn kind ( heb ik niet) niet zou weten dat ik geldzorgen heb.Kinderen dragen die last met zich mee en dat zou ik nooit willen. Dan maar even 'voorliegen' en eventueel ooit, later eens vertellen dat je her vroeger niet zo breed had.
quote:Arthemis schreef op 05 december 2008 @ 22:11:

Als je kind vanuit zichzelf gelooft en je hoeft hem/haar niks wijs gemaakt te hebben, ga je dan nog verklappen dat hij niet bestaat of laat je het kind in de waan??

(algemene vraag)In het algemeen gesproken (want voor mijn zoon van 10 is het te lang geleden om nog precies te weten hoe ik het heb gebracht en voor dochter is het nog te vroeg om te weten hoe ik het nu zal aanpakken) zal ik niet bij iedere gelegenheid inpeperen hoe het echt zit. Maar ook zeker niet meegaan in de verhalen. Gewoon een nuchtere terughoudendheid, zoiets.
quote:shining schreef op 05 december 2008 @ 22:16:

[...]

Mijn oplossing?

Ik zou zorgen dat mijn kind ( heb ik niet) niet zou weten dat ik geldzorgen heb.Kinderen dragen die last met zich mee en dat zou ik nooit willen. Dan maar even 'voorliegen' en eventueel ooit, later eens vertellen dat je her vroeger niet zo breed had.Haha, wie is er nu naief (puntjes)? Knap hoor, dat je kids dan helemaal niets zouden merken van de financiële piepzak waar je dan in zit.
Eens met Shining.

Ik ben gek op Sinterklaas. Zoals (Tilalia volgens mij) iemand laatst ergens schreef 'zodra de Sint weer in het land is, geloof ik weer'.

Ik ook. Ik geloof in Bram en zijn pieten.
quote:Mirjam762 schreef op 05 december 2008 @ 22:19:

[...]

Haha, wie is er nu naief (puntjes)? Knap hoor, dat je kids dan helemaal niets zouden merken van de financiële piepzak waar je dan in zit.Ik denk niet dat ze dat per sé hoeven te merken nee. En als ze het wel zouden merken, zou ik ze er zéker niet mee opzadelen nee. Prima dat jij vindt dat jouw kinderen recht hebben om dat te weten, maar ik denk daar overduidelijk anders over.
quote:Mirjam762 schreef op 05 december 2008 @ 22:19:

[...]

Haha, wie is er nu naief (puntjes)? Knap hoor, dat je kids dan helemaal niets zouden merken van de financiële piepzak waar je dan in zit.Een vriendin van mij komt rond van het minimum. En moet echt heel zuinig aan doen. Maar ze redt het en de kinderen hebben dat niet door. Het is er altijd gezellig en ze is er altijd voor de kinderen. De sfeer is daar gewoon goed. En er mogen altijd kinderen spelen en ze spelen ook vaak buiten en doen veel spelletjes. Het zijn hele gelukkige kinderen die geen weet van de financiële situatie van moeder hebben.
quote:shining schreef op 05 december 2008 @ 22:29:

[...]

Ik denk niet dat ze dat per sé hoeven te merken nee. En als ze het wel zouden merken, zou ik ze er zéker niet mee opzadelen nee. Prima dat jij vindt dat jouw kinderen recht hebben om dat te weten, maar ik denk daar overduidelijk anders over.Dat was me al gebleken. Het gaat mij erom, dat ik zeker weten veel spanning zou krijgen van geldzorgen en kinderen zijn nu eenmaal sensitief; dat pikken ze toch wel op. Jij gaat er nu geloof ik van uit dat ik mijn kasboekje zou voorlezen aan de kids, maar tussen zwart en wit zit ook nog grijs enzo. Maar goed, lekker hypothetisch verder allemaal; ik ben van het niet vertellen van pertinente onwaarheden als in sinterklaas bestaat. Daar ging het over.
En ik ben er voor om kinderen lekker kind te laten zijn en in sprookjes/Sinterklaas/ whatever te laten geloven. Volwassen zijn kunnen ze nog lang genoeg.
quote:shining schreef op 05 december 2008 @ 22:29:

[...]

Ik denk niet dat ze dat per sé hoeven te merken nee. En als ze het wel zouden merken, zou ik ze er zéker niet mee opzadelen nee. Prima dat jij vindt dat jouw kinderen recht hebben om dat te weten, maar ik denk daar overduidelijk anders over.Het recht om Wat te weten? Dat we niet alles kunnen kopen wat we willen? Ja hoor, geen problemen mee. Maar dat is nu ook zo, ik weet niet of mijn basishouding echt heel anders zou zijn als ik geldzorgen zou hebben of als ik het superbreed zou kunnen laten hangen. Wat niet nodig is, is niet nodig. En wat niet kan, kan niet. Wat is daar nu mis mee? Wat Maxem beschrijft, kan ik me prima voorstellen; een gezin met veel warmte en liefde waar het minder om materiële dingen gaat, maar waar zoveel aandacht voor de kinderen is dat dat ook minder opvalt.
quote:Mirjam762 schreef op 05 december 2008 @ 22:39:

[...]

Het recht om Wat te weten?

Dat je geldzorgen zou hebben. ( daar ging het voorbeeld immers over).

Nogmaals, jij zegt dat je vindt dat kinderen altijd recht hebben op de waarheid. Daarop zei ik dat ik het daar mee oneens ben en gaf ik een paar voorbeelden waarvan ik me niet kan voorstellen dat je dat tegen je kinderen zou zeggen.

Maar we verschillen dus van mening. Mag.

Maar goed, we gaan nogal offtopic.

Ontopic dan maar weer.
oooooh jaaaa!, bijna vergeten....kreeg vroeger maar bar weinig van de goede Sint ( ja sneu he ...) en al helemaal niet waar ik om gevraagd had..

Onuitstaanbaar buurmeisje kreeg wel altijd alles wat ze had gevraagd....en nog meer ook!

Ben toen al van mijn geloof gevallen
quote:Star schreef op 05 december 2008 @ 22:27:

Eens met Shining.

Ik ben gek op Sinterklaas. Zoals (Tilalia volgens mij) iemand laatst ergens schreef 'zodra de Sint weer in het land is, geloof ik weer'.

Ik ook. Ik geloof in Bram en zijn pieten.Bram?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven