Lijf & Lijn alle pijlers

Glutenvrij dieet ---> altijd honger

10-08-2016 09:54 205 berichten
Vanwege mijn darmziekte ben ik op doktersadvies overgestapt op een volledig glutenvrij dieet. Dit heeft enorm geholpen. Mijn ontsteking is (ook mbv Prednison) helemaal weg. Ik ben inmiddels gestopt daarmee. Ook is mijn gewicht van 59 naar 61 gegaan dus ook prima. Van mezelf ben ik lactose intolerant dus glutenvrij en lactosevrij.

Daar ligt ook het probleem. Sinds ik ook glutenvrij moet eten heb ik altijd honger. Echt de hele dag door. Fruit vult niet genoeg dus eet ik worst, komkommer, blokjes kaas, ei, genius-brood, havermout,,niks vult. Na een bord glutenvrije spaghetti heb ik na 2 uur alweer honger. Heeft er iemand "zwaardere" recepten of wellicht ern oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit enige weken een glutenvrij dieet gevolgd om te kijken wat dat was maar wat me juist opviel was de afwezigheid van honger. Dus ik herken het niet wat je zegt. Bepaalde versnaperingen zijn heel lekker, bijvoorbeeld vruchtentaart van cakebeslag ("biscuitbeslag") zonder tarwebloem uitsluitend van maizena. Daar kan je bij iedereen de blits mee maken. Gevaar is wel dat je er teveel van gaat eten maar dat komt dan omdat je denkt dat je je niet hoeft te beperken, wat niet juist is. Je moet niet meer eten dan een bepaalde hoeveelheid calorieën. Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Schar campagnard vind ik ook het niet lekker. Geniusbrood, met meerzadenbrood vind ik prima, ook zonder te roosteren, als dat niet kan.
quote:liubi schreef op 10 augustus 2016 @ 11:03:

Glutensensitiviteit. Daar had de dietiste het ook over idd.

Nagenoeg iedereen heeft glutensensitiviteit. De meeste mensen hebben echter geen extreme reacties, maar darmziekten zijn nagenoeg altijd het gevolg van het eten van granen (en dus phytaten, gluten en lectines).

Het menselijk lichaam gebruikt 20 aminozuren, waarvan 8 essentieel voor de vorming van noodzakelijke eitwitten. Bij die 20 zitten niet gliadine en glutenine. Deze 2 vormen samen het eiwit gluten en dit is lichaamsvreemd en creëert allerlei problemen in de darmen.

Daarnaast zitten er ook stoffen in zoals alfa-amylase-trypsine-remmers die een plant gebruikt als bescherming tegen insecten en dat zitten wij dus naar binnen te werken..

Eieren bevatten alle 8 essentiële aminozuren en veel micronutriënten. Dat het cholesterol erin oorzaak is van hart en vaatziekten is in 1983 al achterhaald. Hoofdoorzaak daarvan is ontstekingen van de vaatwanden. En ook die worden veroorzaakt door granen en een teveel aan omega 6 vetzuren. Een hoog cholesterolgehalte is juist een teken van een goede gezondheid.

Ik eet er al jaren tussen de 8 en 25 biologische eieren per dag en heel veel slagroom en verzadigde vetten. En ik weet dat het merendeel dat op het forum hier achterlijk vindt, uiteraard niet behept met enige vorm van kennis, maar ik zweer erbij en dat gaat ook nooit meer veranderen.

Het enige dat ik merk is dat ik geen last meer heb van oprispingen, een ontzettend gezonde huid, een heel makkelijk te behouden laag vet percentage een goede conditie en ik heb nooit last van pijntjes of ouder worden kwaaltjes. Ik eet een keer granen als snack, maar verder laat ik ze zoveel mogelijk links liggen.

Maar als er iets is dat goed vult dan is het wel vlees. Eet een halve kilo rundvlees per dag en dat vult wel.
Meer vetten en eiwitten eten. Vette vis, avocado, eieren bakken in kokosolie, spek, biefstuk, kokosolie op de gekookte aardappelen, sausjes op basis van tahin maken, rijstwafels met tahin, meer groenten eten (vooral groene bladgroente zoals spinazie, snijbiet en paksoi vullen goed vind ik), meer = 4 ons per dag. Sperziebonen en tuinbonen vind ik ook vullende groentes.

Pindakaas wil je niet kopen. Tahin, cashewpasta en amandelpasta zijn goede alternatieven.
25 eieren per dag . Komen die niet een keer je neus uit?
quote:eva-luna schreef op 10 augustus 2016 @ 11:30:

Je bent onduidelijk over hoeveel je nou eigenlijk eet. Op basis van wat jij opnoemt klinkt het als weinig en dan lijkt me een hongergevoel logisch. Als jij niet eet naar behoefte obv jouw lengte/gewicht/activiteit, dan zul je wat toe moeten voegen.In een paar weken twee kilo aangekomen, dan krijg je merr dan genoeg binnen.
quote:Philae schreef op 10 augustus 2016 @ 11:41:

25 eieren per dag . Komen die niet een keer je neus uit?Dat doe ik niet elke dag natuurlijk, want dan is het niet lekker meer. Als ik ze minder eet dan eet ik meer kaas of slagroom of spek. Maar kaas met eieren, kaas met spek, kaas met ham, hardgekookt, zachtgekookt, Er zijn mogelijkheden genoeg. Maar hoe dan ook, ze zouden, samen met groenten de hoeksteen van ieder dieet moeten zijn. Maar dat komt over een jaar of 30 wel als het mainstream wordt en mensen begrijpen hoe het menselijk lichaam werkt.
quote:spell68 schreef op 10 augustus 2016 @ 11:40:

[...]

Nagenoeg iedereen heeft glutensensitiviteit. De meeste mensen hebben echter geen extreme reacties, maar darmziekten zijn nagenoeg altijd het gevolg van het eten van granen (en dus phytaten, gluten en lectines).

Het menselijk lichaam gebruikt 20 aminozuren, waarvan 8 essentieel voor de vorming van noodzakelijke eitwitten. Bij die 20 zitten niet gliadine en glutenine. Deze 2 vormen samen het eiwit gluten en dit is lichaamsvreemd en creëert allerlei problemen in de darmen.

Daarnaast zitten er ook stoffen in zoals alfa-amylase-trypsine-remmers die een plant gebruikt als bescherming tegen insecten en dat zitten wij dus naar binnen te werken..

Eieren bevatten alle 8 essentiële aminozuren en veel micronutriënten. Dat het cholesterol erin oorzaak is van hart en vaatziekten is in 1983 al achterhaald. Hoofdoorzaak daarvan is ontstekingen van de vaatwanden. En ook die worden veroorzaakt door granen en een teveel aan omega 6 vetzuren. Een hoog cholesterolgehalte is juist een teken van een goede gezondheid.

Ik eet er al jaren tussen de 8 en 25 biologische eieren per dag en heel veel slagroom en verzadigde vetten. En ik weet dat het merendeel dat op het forum hier achterlijk vindt, uiteraard niet behept met enige vorm van kennis, maar ik zweer erbij en dat gaat ook nooit meer veranderen.

Het enige dat ik merk is dat ik geen last meer heb van oprispingen, een ontzettend gezonde huid, een heel makkelijk te behouden laag vet percentage een goede conditie en ik heb nooit last van pijntjes of ouder worden kwaaltjes. Ik eet een keer granen als snack, maar verder laat ik ze zoveel mogelijk links liggen.

Maar als er iets is dat goed vult dan is het wel vlees. Eet een halve kilo rundvlees per dag en dat vult wel.nonsens echt
quote:spell68 schreef op 10 augustus 2016 @ 11:40:

[...]

Maar als er iets is dat goed vult dan is het wel vlees. Eet een halve kilo rundvlees per dag en dat vult wel.Heb je het nu over het weston price dieet?
Cholesterol is wel slecht voor je. Cholesterol veroorzaakt hart en vaatziekten.

Maar on topic. Liubi, welke merken verkopen ze daar en is het mogelijk om wel glutenvrije producten met noten te nemen? Of zijn noten zoiezo verboden vanwege je zoon?
Het wat? Ik heb het over begrijpen hoe het menselijk lichaam werkt en daar naar eten.

Elk dieet dat, in ieder geval, granen uitsluit, is op hetzelfde gebaseerd, welke naam je het ook geeft.
quote:Philae schreef op 10 augustus 2016 @ 11:47:

Cholesterol is wel slecht voor je. Het veroorzaakt hart en vaatziekten.

Maar on topic. Liubi, welke merken verkopen ze daar en is het mogelijk om wel glutenvrije producten met noten te nemen? Of zijn noten zoiezo verboden vanwege je zoon?Kijk, daar houd ik van. Goed onderbouwde uitspraken.
Dat van die eieren was toch al weer weerlegd?

Ik had begrepen dat eieren wel cholesterol bevatten, maar dat men inmiddels had ontdekt dat dat geen kwaad kan?
quote:S-Meds schreef op 10 augustus 2016 @ 11:45:

[...]

nonsens echt

Heee ben je er weer! Waar is het bewijs dat koolhydraten essentieel zijn voor de mens? Je weet het, dan ga ik je weer serieus nemen.

Maar ook voor jou: die onderbouwde kreten, daar houd ik van. Getuigt van veel kennis.
quote:spell68 schreef op 10 augustus 2016 @ 11:49:

[...]

Kijk, daar houd ik van. Goed onderbouwde uitspraken.Alstu
quote:shisha schreef op 10 augustus 2016 @ 11:49:

Dat van die eieren was toch al weer weerlegd?

Ik had begrepen dat eieren wel cholesterol bevatten, maar dat men inmiddels had ontdekt dat dat geen kwaad kan?

Dat is het ook, maar ja mythen zijn hardnekkig en mensen hebben maar weinig aanpassingvermogen.

Maar ok, het was ter informatie voor TO. Als mensen vinden dat ze het niet moeten doen, even goede vrienden. De tijd van afrekenen komt voor iedereen wel een keer.
quote:spell68 schreef op 10 augustus 2016 @ 11:53:

[...]

Dat is het ook, maar ja mythen zijn hardnekkig en mensen hebben maar weinig aanpassingvermogen.

Maar ok, het was ter informatie voor TO. Als mensen vinden dat ze het niet moeten doen, even goede vrienden. De tijd van afrekenen komt voor iedereen wel een keer.

De tijd van afrekenen?

Dat klinkt nogal...fanatiek?!
Hé spell68!

Hier ook nog steeds low-carb en wil echt nooit meer terug , de voordelen blijven zich maar opstapelen.

Nog een vraagje trouwens, wat voor soort slagroom gebruik jij precies, van die 100% volle vet slagroom zonder toegevoegde suikers e.d. die je zelf moet kloppen neem ik aan ?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
quote:Philae schreef op 10 augustus 2016 @ 11:52:

[...]

AlstuDank u, en nu een paar onderzoeken, waarbij hetgeen de onderzoeksobjecten hebben gegeten als variabele zijn opgenomen, want die mis ik hier.
Mijn ervaring na nu 4 jaar glutenvrij: Je hebt niet veel glutenvrïje producten nodig. Brood of mix om te bakken (ik ben gek op brood), of havermout bijvoorbeeld, crackers voor de afwisseling en glutenvrïje pasta. Verder producten die van nature glutenvrij zijn, dingen als bouillonblokjes zijn wel glutenvrij te vinden. Nu heb ik het geluk dat ik weinig last heb van kruisbesmetting, dat wel.

Alle andere producten als koek en taart zijn erg ongezond, de glutenvrïje versie nog ongezonder dan de gewone versie (extra suiker meestal).
Rijstwafels zijn inderdaad van nature glutenvrij en veel andere dingen ook wel (denk aan mihoen, rijst, bouillon blokjes)
En als tegenhanger:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24406106

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26109578

En daarom doe ik niet aan onderzoeken.

Ik weet hoe het lichaam werkt, en als jij denkt dat cholesterol slecht is, zou ik zeggen, geen eieren eten!

Verder zit ik niet zo te wachten op een discussie.
Kikkererwten geven een lang verzadigd gevoel! Blik kikkererwten laten uitlekker droogdeppen in een ovenschaal legen wat olie en kruiden erover en zo'n 30 minuten (verschilt per oven) knapperig en warm laten worden. Erg lekker als tussendoortje ipv chips.
quote:Friction-90 schreef op 10 augustus 2016 @ 11:55:

Hé spell68!

Hier ook nog steeds low-carb en wil echt nooit meer terug , de voordelen blijven zich maar opstapelen.

Nog een vraagje trouwens, wat voor soort slagroom gebruik jij precies, van die 100% volle vet slagroom zonder toegevoegde suikers e.d. die je zelf moet kloppen neem ik aan ?

Ik eet alles volvet. Geitenkaas gemaakt van rauwe melk, volle slagroom met wat stevia en dat kloppen en een kwart liter zo uit een bak opeten. Af en toe volle yoghurt met wat blauwe bessen. Kipfilet voor de eiwitten, makreel en visolie voor de omega 3 en veel broccoli, tomaat, komkommer en groene paprika.

Ik eet wel koolhydraten, maar dan 100gr pannenkoekenmeel en rijst, als ik heel laag in mijn calorieën ga, omdat ik het dan echt nodig heb voor mijn hormoonbalans, maar volgende week schakel ik naar een overschot in calorieën en dan eet ik 5 maanden nauwelijks koolhydraten.

Ik merk ook het voordeel bij de krachttraining en sprinten. Mijn lichaam presteert en herstelt veel beter en sneller op vet dan op koolhydraten.

Hoe dan ook, niemand gaat mij overtuigen dat mijn eetwijze ongezond is. Dat is niemand gelukt en dat gaat ook niemand lukken.
Voor zover ik weet kun je brood, dat gemaakt wordt van spelt en als basis zuurdesem heeft, wel eten. Het enige probleem is dat dat niet heel erg makkelijk verkrijgbaar is. Vaak wordt er toch nog een beetje gist aan toegevoegd. Afhankelijk van hoe strikt je precies moet eten kun je dat dus wel eens uittesten, of het zelf bakken natuurlijk.

En heb je niet ergens in de regio een glutenvrije supermarkt? Die zouden je verder moeten kunnen helpen (en hebben vast ook wel een adresje voor dat brood).

Een vriendin kan ook geen gluten (en lactose) verdragen. Frietjes van MacDonalds kan ze eten (want daar worden de frietjes strikt gescheiden van de rest). Amaranth (vindt ze niet lekker), bepaalde soorten rijst. Zij eet trouwens tussen de middag heel vaak warm, dan kookt ze ´s avonds wat extra en eet dat als lunch. Verder rijstwafels (uit die glutenvrije supermarkt) met wat honing, en ik zie haar ook vaak met (speciale) kwark waar ze dan fruit aan toevoegt.

Alle soorten groenten en fruit zijn geen probleem, de mon-cherie is één van de weinige dingen die ze kan snoepen (drie maal raden wat ze op elke verjaardag krijgt ). Als tussendoortje eet ze wel eens een potje soyapudding en er staan een hoop blikjes vis in de kast, wel allemaal hetzelfde (ik kan wel eens even in haar keukenkastje spieken als je wilt). Ze maakt ook gewoon spaghetti, goulash en weet ik wat nog meer, als ik me niet vergis heeft ze een kookboek met recepten. Geschreven door iemand die zelf ook dergelijke problemen heeft. Ze kan best veel eten maar ze heeft ook al jaren ervaring.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven