Geld & Recht alle pijlers

Scheiden (financieel)

12-08-2016 09:37 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil scheiden, maar twijfel of het kan vooral vanwege het financiële plaatje. Ik heb vanwege mijn man zijn baan toen we kinderen kregen niet meer gewerkt. Ben nu net weer een beetje begonnen mijn beroep uit te voeren. Maar financieel is dat niks.

Feiten op een rij

We hebben een koopwoning, aflossing en verkoopprijs zou het ongeveer €15000 opleveren.

We hebben €25000 "schuld" voor het verbouwen van ons huis. Dus blijft er €10000,- schuld over bij verkoop.

Man heeft goed inkomen. Ik niet.

We hebben twee kinderen van onder de 6.

Vragen.

Kan je het zo regelen dat mijn man het huis houd en de schulden? Dat we zeg maar zo "gelijk" staan.

Kan ik iets van financiële hulp krijgen (uitkering) totdat ik weer helemaal aan het werk ben?

Alvast bedankt
quote:OliviaMoore schreef op 12 augustus 2016 @ 10:31:

[...]

Genoeg regio's waar nog wel gewoon urgentie wordt gegeven in geval van scheiding met kinderen hoor.waar? de kinderen hebben een huis dus die staan niet op straat ofzo
quote:Tiswa schreef op 12 augustus 2016 @ 09:48:

[...]

Ik geloof niet dat deze opmerking helemaal terecht is. In mijn omgeving zie ik namelijk in heel veel gevallen dat de mannen juist willen dat de vrouwen thuis bij de kinderen blijven. In dat geval vind ik dus ook dat de man ervoor kiest om in geval van scheiding financieel mede verantwoordelijk te zijn voor de vrouw. Zelf zou ik ook echt nooit stoppen met werken hoe graag een man dat ook eventueel zou willen. Maar als je er samen voor kiest om zo voor een gezin te gaan, vind ik dat je ook samen verantwoordelijk bent voor de gevolgen.

Neemt niet weg dat vrouwen hun (ex)man echt niet kaal hoeven te plukken. Dan ben je gewoon een heks.

Inderdaad, helemaal mee eens! Mijn ex-man en ik hadden ook gezamenlijk besloten dat ik de eerste jaren bij de kinderen zou blijven. Toen jongste naar school ging weer parttime gaan werken, maar wel bewust op zo'n manier dat buitenschoolse opvang niet nodig was.

Nu ik gescheiden ben (zijn keuze) misschien niet de verstandigste keuze geweest, financieel gezien, maar ik had die tijd met de kinderen nooit willen missen! Nu krijg ik alleen kinderalimentatie (en echt niet overdreven veel) en heb ik bewust afgezien van partneralimentatie.
quote:Vivavivakonijn schreef op 12 augustus 2016 @ 10:31:

Ik zit hier gewoon te janken van deze berichten. Ik probeerde het beste te doen toen we besloten dat ik een poosje zou stoppen met werken. Daarnaast heb ik altijd belasting betaald en hard gewerkt, idem voor mijn man. Nu we het moeilijk hebben en ik een financiële vraag stel onder de kop Geld en Recht word ik uitgescholden voor geldwolf en ben ik dom omdat ik voor mijn kinderen heb gezorgd. Wordt er geschreven dat het fijn is dat "bijstandmoedertjes" geen voorrang meer krijgen op een huis en wordt er geschreven dat ik met mijn kut jeukt.

Dankjewel vrouwen, dat we elkaar zo lekker steunen.

Eh wat je zelf doet, ik citeer: "ben ik dom omdat ik voor mijn kinderen heb gezorgd".

Ouders/vrouwen die werken zorgen net zo goed voor hun kinderen.
quote:S-Meds schreef op 12 augustus 2016 @ 10:34:

[...]

meestal niet. Kan je gewoon achteraan sluiten.Misschien staat ze al ingeschreven, dan kunnen die extra maanden veel verschil maken. Beter checkt ze even de site van wbv in haar regio.
quote:Vivavivakonijn schreef op 12 augustus 2016 @ 10:31:

Ik zit hier gewoon te janken van deze berichten. Ik probeerde het beste te doen toen we besloten dat ik een poosje zou stoppen met werken. Daarnaast heb ik altijd belasting betaald en hard gewerkt, idem voor mijn man. Nu we het moeilijk hebben en ik een financiële vraag stel onder de kop Geld en Recht word ik uitgescholden voor geldwolf en ben ik dom omdat ik voor mijn kinderen heb gezorgd. Wordt er geschreven dat het fijn is dat "bijstandmoedertjes" geen voorrang meer krijgen op een huis en wordt er geschreven dat ik met mijn kut jeukt.

Dankjewel vrouwen, dat we elkaar zo lekker steunen.Ik zou niet weten waarom ik je zou moeten steunen omdat jij toevallig net als ik ook een vrouw ben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 augustus 2016 @ 09:57:

[...]

Hoe oud zijn jullie kinderen ? Had je ook al bedacht wie ze wanneer heeft, want je man gaat niet opeens wel regelmatige uren krijgen en nu ga jij ook nog proberen om fulltime te werken. Raar dat zulke dingen als veel oppas etc ineens geen struikelblok meer zijn als er eentje enorme jeuk krijgt.Dit. Waarom kan je man nu opeens wel voor jullie kinderen zorgen?
quote:S-Meds schreef op 12 augustus 2016 @ 10:36:

[...]

waar? de kinderen hebben een huis dus die staan niet op straat ofzoOnder andere zuidoost brabant. In geval van op zijn minst co-ouderschap krijg je urgentie. Of de kinderen nu wel of niet bij de andere ouder zouden kunnen verblijven.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Al ben je niet gelukkig, het is niet zo dat je elke dag messen naar hem gooit, toch? Ik vind scheiden een groot woord. Het is slecht voor de toekomst van jullie kinderen, en als eenmaal de scheiding voltooid is, jij een nieuw appartement hebt, het niet zo is dat je op de bank met je benen op de tafel gaat zitten, en denkt " yes! lekker hóór! eindelijk van hem af! ", nee je gaat je sip voelen, en als je in de stress komt, een despressie kunt krijgen. Het beste is om je relatie te opbouwen. Er zijn genoeg manieren om dat te doen. En ik vind het altijd irritant om "niet gelukkig" te horen wanneer ze al kinderen hebben. Dat vind ik altijd zoooo eigenwijs. Mijn ouders maken ook altijd ruzie, en denken dat ik dat niet hoor. 1x had ik aan mijn ma gevraagt of ze nog gelukkig is, en nee ze zei dat ze het niet is, MAAR alsnog aan haar kinderen denkt, en niet op het idee komt om te scheiden. Zo gaat dat bij Turkse familie's, maar bij Nederlandse? Héél soms zo te zien
quote:OliviaMoore schreef op 12 augustus 2016 @ 10:31:

[...]

Genoeg regio's waar nog wel gewoon urgentie wordt gegeven in geval van scheiding met kinderen hoor.

Gewoon? Zo gewoon vind ik dat niet. Waarom zou iemand die haar vent zat is eerder een woning moeten krijgen dan iemand die groter of kleiner wil wonen, of op zichzelf wil ?

En in welke regio's gebeurt dat dan nog? Ik denk dat je daar in de Randstad echt niet meer om hoeft te komen, hoor.
quote:Vivavivakonijn schreef op 12 augustus 2016 @ 10:00:

[...]

Ik begrijp dat door mijn vorige topic veel los komt. Maar mijn man en ik hebben lang gepraat en daar kwam uit dat we beide al een poos niet gelukkig zijn. We hebben geen ruzie, en die "neukerd" wil ik niet als relatie. Het gaf alleen aan dat ik niet gelukkig was in mijn relatie. Nog steeds geen excuus natuurlijk om vreemd te gaan. De kinderen hebben nu nog niks door, we wachten met zeggen totdat we zekerheid hebben. Zij hebben er niks aan om in onzekerheid te zitten.En dit had je niet kunnen bedenken vóórdat jullie kinderen kregen? Zo oud zijn die namelijk nog niet. En als je niet wil dat zij in onzekerheid zitten moet je niet gaan scheiden. Heb je er al over nagedacht wat dit voor consequenties voor hun heeft of vind je je eigen geluk belangrijker?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 augustus 2016 @ 10:40:

[...]

Gewoon? Zo gewoon vind ik dat niet. Waarom zou iemand die haar vent zat is eerder een woning moeten krijgen dan iemand die groter of kleiner wil wonen, of op zichzelf wil ?

En in welke regio's gebeurt dat dan nog? Ik denk dat je daar in de Randstad echt niet meer om hoeft te komen, hoor.buiten de randstad ook niet. ik ben benieuwd waar dat dan is.
quote:OliviaMoore schreef op 12 augustus 2016 @ 10:38:

[...]

Onder andere zuidoost brabant. In geval van op zijn minst co-ouderschap krijg je urgentie. Of de kinderen nu wel of niet bij de andere ouder zouden kunnen verblijven.opmerkelijk. welke regio? urgentie?
quote:S-Meds schreef op 12 augustus 2016 @ 10:43:

[...]

opmerkelijk. welke regio? urgentie?

Kijk maar eens in Eindhoven en omliggende gemeenten.

En gewoon, nee gewoon zou dat niet moeten zijn. Hoewel er ook genoeg scheidingen voorkomen waarbij er geen sprake is van jeuk (of het moeten jeukende vuisten zijn), dan kan het zomaar een ander verhaal worden.

Er wordt op dit forum alleen vaak heel stellig geroepen dat het niet kan, urgentie, en dat is dus niet per definitie het geval.
Vivakonijn, er staan ook nuttige opmerkingen. Misschien niet allemaal even lekker geformuleerd. Maar wat haal jij eruit? Wat wordt je plan? Wat denk je nu?
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
quote:OliviaMoore schreef op 12 augustus 2016 @ 10:47:

[...]

En gewoon, nee gewoon zou dat niet moeten zijn. Hoewel er ook genoeg scheidingen voorkomen waarbij er geen sprake is van jeuk (of het moeten jeukende vuisten zijn), dan kan het zomaar een ander verhaal worden.

Er wordt op dit forum alleen vaak heel stellig geroepen dat het niet kan, urgentie, en dat is dus niet per definitie het geval.het kan vrijwel nergens. Dus ik ben heel benieuwd
quote:S-Meds schreef op 12 augustus 2016 @ 10:49:

[...]

het kan vrijwel nergens. Dus ik ben heel benieuwdIk zeg toch al, Eindhoven en omliggende gemeenten onder andere.
Nou TO, ik zou de adviezen over een advocaat ter harte nemen. Je krijgt bijvoorbeeld echt geen bijstandsuitkering als je voor 50% eigenaar van een koopwoning bent bijvoorbeeld. Je kunt niet stoer partneralimentatie weigeren en langs een andere weg de hand ophouden bij de gemeente (tenzij je een eigen inkomen weet te vergaren). Ik zou het maar eens goed laten doorrekenen en er rekening mee houden dat de aanstaande ex zich wellicht ook nog twee keer achter de oren zal krabben als hij ziet wat dit hem gaat kosten.
Huisvrouw zijn en willen scheiden is geen schande.

Het zou mijn keuze niet zijn, maar dan zou ik als huisvrouw wel zorgen voor een spaarpotje.

Heb je spaargeld?
quote:OliviaMoore schreef op 12 augustus 2016 @ 10:47:

[...]

Er wordt op dit forum alleen vaak heel stellig geroepen dat het niet kan, urgentie, en dat is dus niet per definitie het geval.Dat klopt. Ik woon in de regio van Breda en mijn overbuurvrouw had binnen een half jaartje een huis toegewezen gekregen met haar 2 tieners en dan heb ik het niet over een appartementje maar een eengezinswoning.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 augustus 2016 @ 10:24:

Mensen vinden het heel normaal om te sparen voordat ze samen kunnen gaan wonen, voor een kinderkamer, voor een bruiloft,.... Spaar dan ook maar om te kunnen scheiden.

Ben al blij dat al die bijstandsmoedertjes geen voorrang meer krijgen op de huizenmarkt.Lekker denigrerend.
quote:nerdopviva schreef op 12 augustus 2016 @ 10:38:

Dit. Waarom kan je man nu opeens wel voor jullie kinderen zorgen?Dit. Of waarom kunnen die kinderen nu opeens wel naar de opvang (er vanuit gaande dat jij nu zelf gaat werken)? Ben je trouwens al op zoek naar een baan?
Je schrijft ergens dat je man en jij goed kunnen praten over wel of niet scheiden, ik gok zomaar dat hij niet weet dat je vreemdgaat?

Zou wel zo eerlijk zijn als je m dat verteld he, dan weet hij ook waar hij aan toe is.

en z'n komende ex-vrouw niet zo'n lieverd is als dat ze beweert
quote:Planner2016-2 schreef op 12 augustus 2016 @ 10:55:

[...]

Lekker denigrerend.O, sorry. Bijstandsmoeders dan.
quote:stellar schreef op 12 augustus 2016 @ 11:02:

Je schrijft ergens dat je man en jij goed kunnen praten over wel of niet scheiden, ik gok zomaar dat hij niet weet dat je vreemdgaat?

Zou wel zo eerlijk zijn als je m dat verteld he, dan weet hij ook waar hij aan toe is.

en z'n komende ex-vrouw niet zo'n lieverd is als dat ze beweertDe man weet ervan en wilde samen met to hieraan werken. Tenminste...een week geleden nog wel.
quote:Vivavivakonijn schreef op 12 augustus 2016 @ 10:14:

[...]

Omdat we allebei geen verstand hebben van recht.

Neem samen een advocaat in de arm en laat jullie huis (en andere grotere bezittingen, bijv auto's) taxeren. Stel met een advocaat de verdeling van spullen en een ouderschapsplan op!

Ik weet niet of het redelijk is om je man het huis + restschuld te laten houden. Het ligt eraan of hij daar graag wil blijven wonen, wat hij vindt van het voorstel, etc. Houd er rekening mee dat het huis in de verkoop moet als hij het niet wil.

Heb je nog een eigen spaarrekening voor onvoorziene kosten? Zo niet, dan wordt het een lening. Die is voor jou moeilijk aan te gaan omdat je geen vaste inkomsten hebt. Met een bijstandsuitkering krijg je geen lening. En als je behoorlijk wat spaargeld hebt, krijg je geen bijstandsuitkering.

Probeer zsm een baan te vinden die zorgt voor voldoende inkomsten. Dat kunnen ook 2 parttime banen zijn. Denk ruimer.

Succes
Only dead fish go with the flow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven