Geld & Recht alle pijlers

Scheiden (financieel)

12-08-2016 09:37 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil scheiden, maar twijfel of het kan vooral vanwege het financiële plaatje. Ik heb vanwege mijn man zijn baan toen we kinderen kregen niet meer gewerkt. Ben nu net weer een beetje begonnen mijn beroep uit te voeren. Maar financieel is dat niks.

Feiten op een rij

We hebben een koopwoning, aflossing en verkoopprijs zou het ongeveer €15000 opleveren.

We hebben €25000 "schuld" voor het verbouwen van ons huis. Dus blijft er €10000,- schuld over bij verkoop.

Man heeft goed inkomen. Ik niet.

We hebben twee kinderen van onder de 6.

Vragen.

Kan je het zo regelen dat mijn man het huis houd en de schulden? Dat we zeg maar zo "gelijk" staan.

Kan ik iets van financiële hulp krijgen (uitkering) totdat ik weer helemaal aan het werk ben?

Alvast bedankt
quote:Vivavivakonijn schreef op 12 augustus 2016 @ 10:14:

[...]

Omdat we allebei geen verstand hebben van recht.Een advocaat of rechtswinkel kan jullie verder helpen? Sta je wel al ingeschreven voor een huisje?
quote:Medina schreef op 12 augustus 2016 @ 09:52:

[...]

Ze noemt zichzelf niet voor niets konijn.He! Niks tegen konijnen!
quote:mallebeppie schreef op 12 augustus 2016 @ 10:13:

[...]

Wat een onzin zeg! Wij werkten beiden onregelmatig, avond weekend en nachtdiensten en kregen een kind. Kwestie an goed plannen en zorgen voor een goed netwerk.Natuurlijk kan dat, maar zij hebben voor iets anders gekozen. Dat doe je samen, daar hebben ze samen van geprofiteerd. Dus nu de consequenties samen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-08-2016 09:34
Reden: ongepast en op de man
% gewijzigd
Biertje?!
quote:konijn82 schreef op 12 augustus 2016 @ 10:17:

[...]

He! Niks tegen konijnen!
quote:1234512345 schreef op 12 augustus 2016 @ 10:06:

[...]

Haar partner wist donders goed waar aan hij begon met kinderen op de wereld zetten, ook aan eventuele alimentatie plicht.Als je kinderen op de wereld zet ga je er niet vanuit dat je daar later alimentatie voor moet betalen omdat je vrouw jeuk krijgt van een ander.
quote:Corona67 schreef op 12 augustus 2016 @ 10:18:

[...]

[...]

Als ze was blijven werken hadden ze meer geld gehad dus zo'n geldwolf is ze niet.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-08-2016 09:35
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
quote:humanista schreef op 12 augustus 2016 @ 09:59:

[...]

In de eerste plaats: omdat je man wil dat je thuisblijft, wil dat nog niet zeggen dat je dat dan ook moet doen.

In de tweede plaats: er is geen gelijkheid in deze afspraak en je staat er beiden niet even sterk in. Je kan het nog zo mooi afspreken, maar als de man at the end niet wil betalen, verval je toch echt in armoede.

Het klinkt altijd zo mooi: we hebben samen besloten dat ik thuis blijf voor de kinderen. Dan denk ik: ja dat snap ik wel, dat "manlief" dat zo wil regelen. Hij loopt geen enkel risico. Onbegrijpelijk dat er nog altijd vrouwen zijn die hierin meegaan.Ik ben het ook helemaal met je eens hoor. Zoals ik al zei, ik zou het zelf nooit doen. Juist vanwege die kwetsbare positie van de vrouw in zo'n situatie, vind ik ook dat die mannen hun verantwoordelijkheid moeten nemen tov hun (ex)vrouw in geval van scheiding. Vandaar dat ik zo tegen de opmerking was "oh jij wilde lekker thuis blijven en nu mag man betalen".
quote:Blondie456 schreef op 12 augustus 2016 @ 10:20:

[...]

Als ze was blijven werken hadden ze meer geld gehad dus zo'n geldwolf is ze niet.[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-08-2016 09:35
Reden: op de man
% gewijzigd
Biertje?!
Kun jij misschien eerst een nieuwe opleiding volgen? (geen idee hoe je geschoold bent). En samen besluiten de komende 5 jaar nog onder 1 dak te wonen bijvoorbeeld. Hoe kan jij ervoor zorgen, dat wanneer jij en je man daadwerkelijk apart gaan wonen, jij je broek kan ophouden? En dan bij voorkeur met leuk werk wat leuk verdient. Zodat je ook op een leuke plek kan wonen.

Bijstand is echt niet leuk. Net genoeg geld om niet dood te gaan (even overdrijven), maar te weinig om leuk te leven.
quote:SilverShadow schreef op 12 augustus 2016 @ 10:19:

[...]

Als je kinderen op de wereld zet ga je er niet vanuit dat je daar later alimentatie voor moet betalen omdat je vrouw jeuk krijgt van een ander.Het huwelijk liep al niet goed, maar oordelen en veroordelen is altijd zo makkelijk in een topic als dit. De gevoelens voor elkaar waren al over.
quote:Vivavivakonijn schreef op 12 augustus 2016 @ 10:00:

[...]

Ik begrijp dat door mijn vorige topic veel los komt. Maar mijn man en ik hebben lang gepraat en daar kwam uit dat we beide al een poos niet gelukkig zijn. We hebben geen ruzie, en die "neukerd" wil ik niet als relatie. Het gaf alleen aan dat ik niet gelukkig was in mijn relatie. Nog steeds geen excuus natuurlijk om vreemd te gaan. De kinderen hebben nu nog niks door, we wachten met zeggen totdat we zekerheid hebben. Zij hebben er niks aan om in onzekerheid te zitten.En relatietherapie?
Oh dear, how sad, never mind.
Mensen vinden het heel normaal om te sparen voordat ze samen kunnen gaan wonen, voor een kinderkamer, voor een bruiloft,.... Spaar dan ook maar om te kunnen scheiden.

Ben al blij dat al die bijstandsmoedertjes geen voorrang meer krijgen op de huizenmarkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sterkte TO
quote:Hayek schreef op 12 augustus 2016 @ 10:23:

[...]

En relatietherapie?Dat hebben ze al gedaan las ik net in haar vorige topic. Ze zijn ook samen met de kinderen op vakantie geweest.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 augustus 2016 @ 10:24:

Mensen vinden het heel normaal om te sparen voordat ze samen kunnen gaan wonen, voor een kinderkamer, voor een bruiloft,.... Spaar dan ook maar om te kunnen scheiden.

Ben al blij dat al die bijstandsmoedertjes geen voorrang meer krijgen op de huizenmarkt.Extra inschrijfduur kan vaak wel. Alleen is dat niet voldoende.
-
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 augustus 2016 @ 10:24:

Ben al blij dat al die bijstandsmoedertjes geen voorrang meer krijgen op de huizenmarkt.Genoeg regio's waar nog wel gewoon urgentie wordt gegeven in geval van scheiding met kinderen hoor.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:1234512345 schreef op 12 augustus 2016 @ 10:21:

[...]

Het huwelijk liep al niet goed, maar oordelen en veroordelen is altijd zo makkelijk in een topic als dit. De gevoelens voor elkaar waren al over.Zo knap vind ik dat altijd, twee kinderen onder de zes hebben, en dan beweren dat je 'al een poos' geen goede relatie meer hebt. En toen je zwanger werd, toen was het allemaal nog helemaal top?! Zo fijn voor de kinderen dit allemaal.
quote:Vivavivakonijn schreef op 12 augustus 2016 @ 10:31:

Ik zit hier gewoon te janken van deze berichten. Ik probeerde het beste te doen toen we besloten dat ik een poosje zou stoppen met werken. Daarnaast heb ik altijd belasting betaald en hard gewerkt, idem voor mijn man. Nu we het moeilijk hebben en ik een financiële vraag stel onder de kop Geld en Recht word ik uitgescholden voor geldwolf en ben ik dom omdat ik voor mijn kinderen heb gezorgd. Wordt er geschreven dat het fijn is dat "bijstandmoedertjes" geen voorrang meer krijgen op een huis en wordt er dat ik met mijn kut jeukt.

Dankjewel vrouwen, dat we elkaar zo lekker steunen.O puhlease, ik moet je steunen omdat je toevallig een baarmoeder hebt net als ik?
quote:Star schreef op 12 augustus 2016 @ 10:33:

[...]

O puhlease, ik moet je steunen omdat je toevallig een baarmoeder hebt net als ik?Je was me voor
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"

Ik zit hier gewoon te janken van deze berichten. Ik probeerde het beste te doen toen we besloten dat ik een poosje zou stoppen met werken. Daarnaast heb ik altijd belasting betaald en hard gewerkt, idem voor mijn man. Nu we het moeilijk hebben en ik een financiële vraag stel onder de kop Geld en Recht word ik uitgescholden voor geldwolf en ben ik dom omdat ik voor mijn kinderen heb gezorgd. Wordt er geschreven dat het fijn is dat "bijstandmoedertjes" geen voorrang meer krijgen op een huis en wordt er geschreven dat ik met mijn kut jeukt.

Dankjewel vrouwen, dat we elkaar zo lekker steunen.Ik vind thuisblijven voor de kinderen overigens helemaal niet zo'n probleem, hoor. Dat begrijp ik best; ik ben altijd maar wat blij geweest met mijn lieve thuisblijfmoeder (terwijl vader heel veel werkte). Maar als je dan die keuze maakt om samen een gezin te starten, stop er dan niet zomaar mee! Dat vind ik echt het meest trieste. Niet dat jij nu probeert om een goede financiële oplossing te vinden.
quote:sherry-holmes schreef op 12 augustus 2016 @ 10:25:

[...]

Extra inschrijfduur kan vaak wel. Alleen is dat niet voldoende.meestal niet. Kan je gewoon achteraan sluiten.

Ik zit hier gewoon te janken van deze berichten. Ik probeerde het beste te doen toen we besloten dat ik een poosje zou stoppen met werken. Daarnaast heb ik altijd belasting betaald en hard gewerkt, idem voor mijn man. Nu we het moeilijk hebben en ik een financiële vraag stel onder de kop Geld en Recht word ik uitgescholden voor geldwolf en ben ik dom omdat ik voor mijn kinderen heb gezorgd. Wordt er geschreven dat het fijn is dat "bijstandmoedertjes" geen voorrang meer krijgen op een huis en wordt er geschreven dat ik met mijn kut jeukt.

Dankjewel vrouwen, dat we elkaar zo lekker steunen.Nou, je hebt toch ook goede adviezen gehad? Scheiden is gewoon rot voor alle partijen. Bel een advocaat voor echt advies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven