Geld & Recht alle pijlers

Scheiden (financieel)

12-08-2016 09:37 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil scheiden, maar twijfel of het kan vooral vanwege het financiële plaatje. Ik heb vanwege mijn man zijn baan toen we kinderen kregen niet meer gewerkt. Ben nu net weer een beetje begonnen mijn beroep uit te voeren. Maar financieel is dat niks.

Feiten op een rij

We hebben een koopwoning, aflossing en verkoopprijs zou het ongeveer €15000 opleveren.

We hebben €25000 "schuld" voor het verbouwen van ons huis. Dus blijft er €10000,- schuld over bij verkoop.

Man heeft goed inkomen. Ik niet.

We hebben twee kinderen van onder de 6.

Vragen.

Kan je het zo regelen dat mijn man het huis houd en de schulden? Dat we zeg maar zo "gelijk" staan.

Kan ik iets van financiële hulp krijgen (uitkering) totdat ik weer helemaal aan het werk ben?

Alvast bedankt
Ik denk een goede advocaat zoeken. En je kan een bijstandsuitkering aanvragen maar dat is geen vetpot. Als ik jou was zou ik meteen beginnen met werk zoeken.
Overleg eens met je man zou ik zeggen.
Dat is nou de reden dat het nooit slim is als vrouw te stoppen met werken.

Maar goed, laat een professional meekijken met jullie situatie. Die kan jullie goed adviseren hierin.

Succes.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Inderdaad een advocaat bezoeken, die alles goed kan bekijken en uitzoeken..

(En weet je man ook al dat je wil scheiden?)
Sta je al ingeschreven voor een goedkoop huurhuisje? Dat kan jaren duren, voor je aan de beurt bent.

Weet je man ook al van de scheiding?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Omdat jij niet wilde werken moet jouw man maar met de schuld zitten omdat hij goed verdient?
Een lekkere vette kinderen alimentatie zal er dan niet inzitten, met hypotheek en schuld. Maar goed, dan hebben ze eens in de 14 dagen wel een mooi huis als ze papa zien.
Ah je hebt jeuk. Ik lees het al elders.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 augustus 2016 @ 09:46:

Een lekkere vette kinderen alimentatie zal er dan niet inzitten, met hypotheek en schuld. Maar goed, dan hebben ze eens in de 14 dagen wel een mooi huis als ze papa zien.Ik zou de kinderen lekker bij papa laten. Mama wil rust en een nieuwe neukert.
Bijstandsuitkering kan volgens mij niet. Dat geld moet volgens mij je man gaan betalen, naast het bedrag voor de kinderen.
quote:SilverShadow schreef op 12 augustus 2016 @ 09:43:

Omdat jij niet wilde werken moet jouw man maar met de schuld zitten omdat hij goed verdient?

Ik geloof niet dat deze opmerking helemaal terecht is. In mijn omgeving zie ik namelijk in heel veel gevallen dat de mannen juist willen dat de vrouwen thuis bij de kinderen blijven. In dat geval vind ik dus ook dat de man ervoor kiest om in geval van scheiding financieel mede verantwoordelijk te zijn voor de vrouw. Zelf zou ik ook echt nooit stoppen met werken hoe graag een man dat ook eventueel zou willen. Maar als je er samen voor kiest om zo voor een gezin te gaan, vind ik dat je ook samen verantwoordelijk bent voor de gevolgen.

Neemt niet weg dat vrouwen hun (ex)man echt niet kaal hoeven te plukken. Dan ben je gewoon een heks.
Voor je daadwerkelijk gescheiden bent kan je eigenlijk nergens aanspraak op maken. Afhankelijk van hoe jullie afspraken worden (huis, verdeling ouderschap, alimentatie etc. ) kan je waarschijnlijk aanspraak maken op toeslagen/uitkering. Als je daar niet op wilt wachten kan je ervoor zorgen dat je zelf voldoende inkomen gaat genereren en schrijf je je in voor een huurwoning. Dan kan je zelf de touwtjes in handen nemen.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Je zult nu veel moeten solliciteren en iedere baan pakken die je kunt krijgen. Jammer voor jou als dat niet in je vorige beroep is, maar je zult je eigen broek op moeten houden. Je hebt lang thuis kunnen zitten door het geld wat je as ex verdiende, nu is die tijd dus voorbij. De schulden zijn van jullie beiden dus je zult gewoon de helft moeten betalen. Beetje aso om iemand die al die tijd voor jou gezorgd heeft zodat jij lekker thuis kon zitten nu ook nog eens op te laten draaien voor alle schulden. Uit elkaar=uit elkaar, je ex is geen filantropische instelling meer
Wat vind je man van het idee?
quote:Star schreef op 12 augustus 2016 @ 09:47:

[...]

Mama wil rust en een nieuwe neukert.Ze noemt zichzelf niet voor niets konijn.
Wauww. Waarom wil je scheiden? Valt er niks meer te lijmen? Ik zou sowieso onmiddellijk en direct aan het werk gaan.

En ik hoop dat je vanaf nu, tegen alle vrouwen in je omgeving die kinderen krijgen zult zeggen dat ze nooit moeten stoppen met werken.Ook een vrouw moet op haar eigen benen kunnen staan.
Arme man. Zo lief en alles zo goed willen regelen voor vrouw en kinderen. Als dank gaat vrouw vreemd en wil hem met een schuld opzadelen.

[...]

Ik zou de kinderen lekker bij papa laten. Mama wil rust en een nieuwe neukert.Verrassend.
Hoe is je man eronder? En je kinderen?

Hoe had je het allemaal bedacht?

Uit je vorige topic denk ik ook wel een beetje te lezen dat je nu vooral aan het 'gras is groener aan de andere kant' denkt.

Volgens mij is het gras niet altijd groener aan de andere kant. Al helemaal niet als je straks in je eentje in een flatje zit!
quote:SilverShadow schreef op 12 augustus 2016 @ 09:43:

Omdat jij niet wilde werken moet jouw man maar met de schuld zitten omdat hij goed verdient? Hoezo niet wilde werken? Ik heb altijd gewerkt alleen werkt mijn man onregelmatige uren waardoor we SAMEN hebben besloten dat ik mijn carrière on hold zou zetten. En ik heb daar geen spijt van
TO, je kunt een bijstandsuitkering aanvragen als de relatie over is en je ergens anders woont dan hij. De alimentatie wordt verrekend met je bijstandsuitkering en als dat meer is dan de bijstandsnorm krijg je niet ook nog bijstand daar bovenop.

Ga dus zo snel mogelijk serieus op zoek naar werk en niet alleen in je eigen beroep, maar in elk beroep.

[...]

Ik zou de kinderen lekker bij papa laten. Mama wil rust en een nieuwe neukert.Dat is helemaal niet waar, maar als je het zo wil zien prima. De kinderen zouden gelijke tijd bij mij als bij hem zijn.
Met kinderen begrijp ik dat je minder gaat werken (als je fulltime werkt), maar bewust stoppen? Dat vind ik onbegrijpelijk.

Ik zou overigens als andere partij akkoord gaan met €10.000. Zo goedkoop kun je zelden iemand uitkopen.
quote:Vivavivakonijn schreef op 12 augustus 2016 @ 09:54:

[...]

Hoezo niet wilde werken? Ik heb altijd gewerkt alleen werkt mijn man onregelmatige uren waardoor we SAMEN hebben besloten dat ik mijn carrière on hold zou zetten. En ik heb daar geen spijt van

Dan is het natuurlijk wel terecht dat je man nu meebetaalt aan jouw levensonderhoud.

Alleen na zo'n stop is het wel moeilijk weer opnieuw te beginnen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven