Callcenter ergernissen

12-08-2016 20:32 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Speciaal voor alle callcenter medewerkers: spui je ergernissen

TO trapt af: ik kan niét tegen mensen die bij alles de fout bij het bedrijf leggen. Die niet betalen en boos worden om incassokosten. Die een verhuizing niet doorgeven en boos worden dat ze nog voor het oude huis betalen. Mensen die switchen van energieleverancier, te laat zijn met annuleren en dan boos zijn dat ze een boete krijgen als ze opzeggen.

En ook heel ergerlijk: mensen die je uitleg gewoon niet willen snappen en in hun eigen (on)gelijk blijven hangen.
Noem me lief nu ik nog leef!
quote:-Isabella- schreef op 13 augustus 2016 @ 00:03:

Hebben jullie echt zoveel boze klanten aan de lijn dan? Ik heb het altijd gezellig als ik met een klantenservicemedewerker aan bellen ben.Valt best mee. De meeste klanten zijn gewoon vriendelijk en daar zit ik dan leuk mee te kletsen en geintjes mee te maken.
quote:hatsetats schreef op 13 augustus 2016 @ 00:07:

[...]

Ligt een beetje aan de organisatie waar je voor werkt. Ik werk de laatste jaren vooral bij organisaties die iets te maken hebben met geld en zorg (vager kan ik m nit maken) en dan heb je wel heel veel met emoties te maken.Ja oke, dan kan ik het me nog wel voorstellen. Het lijkt me lastig om voor zo'n soort organisatie te werken.
quote:Amand schreef op 12 augustus 2016 @ 23:22:

[...]

Dat interesseert mij als klant dus niets.En het dan gek vinden dat je met zo'n houding niks extra's bereikt. Logisch.
quote:CenturyChild schreef op 13 augustus 2016 @ 00:07:

[...]

Valt best mee. De meeste klanten zijn gewoon vriendelijk en daar zit ik dan leuk mee te kletsen en geintjes mee te maken.Gelukkig dat het bij jou meevalt. Ik vind het als klant ook vele malen prettiger als je op die manier kunt kletsen en eens kunt geinen.
Wat wel vervelend blijft is het belletje van KPN om alles compleet te maken.. Meld ik me aan bij bel me niet register komt t alsnog... Heel vaag..
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:-Isabella- schreef op 13 augustus 2016 @ 00:14:

[...]

Gelukkig dat het bij jou meevalt. Ik vind het als klant ook vele malen prettiger als je op die manier kunt kletsen en eens kunt geinen.

Is het ook. Die gesprekken maken mijn dag.

De vervelendste klanten zijn overigens niet de boze maar degenen die hoog van de toren blazen en vreselijk arrogant doen terwijl ze geen gelijk hebben.
Ik zit in dezelfde hoek als Hats en heb eigenlijk bijna nooit nare gesprekken.

Ik hoor sommige collega's wel >5x per dag stem verheffen en minder vriendelijk zijn. Ik heb het een paar keer per week misschien.

Dan gaat het vaak over geld en incassokosten.

Denk dat het er zeker aan ligt hoe je stem klinkt en of klant het idee heeft dat hij/zij serieus genomen wordt.

En dat ik wel aardig veel zelf kan/mag/durf te beslissen scheelt ook.

Nieuwe mensen of bepaalde afdelingen hebben vaak minder mogelijkheden.
Grootste ergernis Iemand van zo'n callcenter die zijn/haar lijstje opdreunt bij een klacht, en dat terwijl je zelf de geprobeerde oplossingen al hebt opgedreund En dan boos worden als je vraagt of er iemand is die er wél verstand van heeft en het niet van een schermpje op moet lezen om er na 15 minuten achter te komen dat ze je toch met de TD door moeten verbinden.
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 13 augustus 2016 @ 00:24:

Ik zit in dezelfde hoek als Hats en heb eigenlijk bijna nooit nare gesprekken.

Ik hoor sommige collega's wel >5x per dag stem verheffen en minder vriendelijk zijn. Ik heb het een paar keer per week misschien.

Dan gaat het vaak over geld en incassokosten.

Denk dat het er zeker aan ligt hoe je stem klinkt en of klant het idee heeft dat hij/zij serieus genomen wordt.

En dat ik wel aardig veel zelf kan/mag/durf te beslissen scheelt ook.

Nieuwe mensen of bepaalde afdelingen hebben vaak minder mogelijkheden.Het staat of valt met hoe je zelf bent, dat is absoluut waar. Toch merk ik aan de gesprekken die luister wel dat het water de mensen soms aan de lippen staat en dat doet wat met ze. (ik zit overigens nu in een andere hoek, wel indirect met jouw sector te maken)
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2016 @ 01:55:

Grootste ergernis Iemand van zo'n callcenter die zijn/haar lijstje opdreunt bij een klacht, en dat terwijl je zelf de geprobeerde oplossingen al hebt opgedreund En dan boos worden als je vraagt of er iemand is die er wél verstand van heeft en het niet van een schermpje op moet lezen om er na 15 minuten achter te komen dat ze je toch met de TD door moeten verbinden.Dat is voor beide partijen heel vervelend. Want diegene die jij aan de lijn hebt moet dt lijstje nu eenmaal doorlopen. Je wil niet weten hoe vaak klanten zeggen 'heb ik allemaal al gedaan' wanneer je met de standaard oplossingen komt en dan blijkt dat het niet zo is
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ik ben Floor-manager geweest op een belvloer. Eerst bij een bank, dit heb ik zo'n 5 jaar gedaan. Toen zou ik terug in functie omdat ik al half overspannen was, je raad het al binnen 2 weken was er besloten dat ik wéér floor-manager werd omdat ik het zo goed deed. Overspannen geraakt en kort daarna ontslagen. Eerst vond ik het echt heel erg dat ik ontslagen ben, later voelde het echt alsof ze mij uit mijn lijden hebben verlost. Wat had ik een hekel aan werken op het laatst.

Van huilende medewerkers omdat ze helemaal verrot gescholden zijn tot klanten die benden bij de receptie staan helemaal uit hun dak te gaan omdat ze ons wel even flink de waarheid willen vertellen. (Zelfs een keer een man die zo langs de receptie en beveiliging is gestormt, over de poortjes waar je allen met pasje doorheen kan. Slot van de deur naar 'mijn' afdeling was kapot,stond dus de hele dag open. Nou dan mag je even dus een zeer boos en agressief persoon en je medewerkers gaan staan. Ik ben nog nooit zó verrot gescholden! (Hiervoor in een gevangenis gewerkt, zelf daar nooit zo uitgescholden.) Slot die al een een anderhalve maand stuk was is een uur later toen wél gemaakt.
Niet echt vervelende gesprekken gehad, al moet ik eerlijk toegeven dat ik niet zo vaak bel. Wel eens KPN, maar daar word ik altijd vriendelijk geholpen door jongemannen. Werken daar wel vrouwen trouwens?
Ik vind maar 1 ding echt ergerlijk: als ze "dat is vervelend voor u" ; " wat vervelend voor u" ; "dat begrijp ik" empathie gaan veinzen terwijl je gewoon hoort dat ze het niet menen en het ze eigenlijk geen ruk interesseert. Ik weet dat het moet en dat het hoort bij telefoontraining, maar als het niet oprecht is, kan je het gewoon beter niet zeggen. Ik hoor de desinteresse gewoon door de telefoon en kan me er de bijbehorende verveelde blik bij voorstellen. Ik hoef geen begrip - ik wil een oplossing. Dus geef mij maar een nuchtere zakelijke medewerker die gewoon wat doet ipv slap te lullen.

Maar ik snap ook dat de meeste medewerkers die vrijheid niet hebben en moeten doen wat het script en de procedure zeggen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:belgali schreef op 13 augustus 2016 @ 11:06:

Ik vind maar 1 ding echt ergerlijk: als ze "dat is vervelend voor u" ; " wat vervelend voor u" ; "dat begrijp ik" empathie gaan veinzen terwijl je gewoon hoort dat ze het niet menen en het ze eigenlijk geen ruk interesseert. Ik weet dat het moet en dat het hoort bij telefoontraining, maar als het niet oprecht is, kan je het gewoon beter niet zeggen. Ik hoor de desinteresse gewoon door de telefoon en kan me er de bijbehorende verveelde blik bij voorstellen. Ik hoef geen begrip - ik wil een oplossing. Dus geef mij maar een nuchtere zakelijke medewerker die gewoon wat doet ipv slap te lullen.

Maar ik snap ook dat de meeste medewerkers die vrijheid niet hebben en moeten doen wat het script en de procedure zeggen.De truc is aanvoelen wat de klant wil. Sommigen willen eerst hun ei kwijt en wat begrip, anderen willen gewoon direct een oplossing. Meestal voel ik het goed aan, soms niet. Dan zeg ik 'Wat vervelend' en zegt de klant 'dat is geen antwoord op mijn vraag'. Plank misgeslagen dus
quote:Shannel schreef op 13 augustus 2016 @ 09:37:

Ik ben Floor-manager geweest op een belvloer. Eerst bij een bank, dit heb ik zo'n 5 jaar gedaan. Toen zou ik terug in functie omdat ik al half overspannen was, je raad het al binnen 2 weken was er besloten dat ik wéér floor-manager werd omdat ik het zo goed deed. Overspannen geraakt en kort daarna ontslagen. Eerst vond ik het echt heel erg dat ik ontslagen ben, later voelde het echt alsof ze mij uit mijn lijden hebben verlost. Wat had ik een hekel aan werken op het laatst.

Van huilende medewerkers omdat ze helemaal verrot gescholden zijn tot klanten die benden bij de receptie staan helemaal uit hun dak te gaan omdat ze ons wel even flink de waarheid willen vertellen. (Zelfs een keer een man die zo langs de receptie en beveiliging is gestormt, over de poortjes waar je allen met pasje doorheen kan. Slot van de deur naar 'mijn' afdeling was kapot,stond dus de hele dag open. Nou dan mag je even dus een zeer boos en agressief persoon en je medewerkers gaan staan. Ik ben nog nooit zó verrot gescholden! (Hiervoor in een gevangenis gewerkt, zelf daar nooit zo uitgescholden.) Slot die al een een anderhalve maand stuk was is een uur later toen wél gemaakt. O wat erg. Heb één keer echt gehuild na een gesprek, maar niet vanwege gescheld. Een moeder belde omdat haar zoon overleden was. Zelf hield ze het droog, maar het intens diepe verdriet dat in haar stem doorklonk (van dat verdriet waar tranen bij tekort schieten) greep me enorm aan.
quote:belgali schreef op 13 augustus 2016 @ 11:06:

Maar ik snap ook dat de meeste medewerkers die vrijheid niet hebben en moeten doen wat het script en de procedure zeggen.

Moet inderdaad, maar heb er zelf ook een hekel aan omdat het zelden oprecht overkomt.

Toch best apart dat ik volgens mij heel prima aanvoel hoe klanten het liefst benaderd willen worden, maar dat de protocollen (ik werk in mijn werk niet met een script gelukkig) op veel aspecten toch anders voorschrijven. Begrijp dat niet zo goed.

Stel ik groei ooit door in het callcenterwezen (hoop ik eigenlijk niet maar oke), dan zou ik die procedures en belprotocollen wel eens goed onder handen willen nemen.

Ze zijn bedoeld als handvaten om een goed gesprek te voeren, maar voor mij persoonlijk werken ze alleen maar als last.
Ik vind bellen met een klantenservice over het algemeen best gezellig, Ik bel vooral als ik dingen echt niet begrijp en ben meestal zo blij dat het opgelost word dat de medewerker aan de telefoon daar weer blij van word Gelukkig nog nooit een nare ervaring gehad dus!
Van die dingen waar je je heel makkelijk kan aanmelden, maar bij het willen afmelden van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

Meld me om die reden voor niks meer aan, behalve als het echt moet.

Vind het wel normaal om beleefd te zijn, totdat de medewerker dat zelf niet is.
In een grijs verleden heb ik bij BEN gewerkt( voormalig T-mobile) daar moesten we de verbale handshake toepassen je nam niet op met je naam, maar je liet klant eerst het verhaal uitleggen en voordat je antwoord gaf dan zei je : Mag ik me eerst even aan u voorstellen mijn naam is .......... ik begrijp dat u en dan . Ik heb dan ook precies 6 weken daar gewerkt, ik weet niet of ze die verbale handshake nog steeds doen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
quote:Miskotto schreef op 13 augustus 2016 @ 17:16:

In een grijs verleden heb ik bij BEN gewerkt( voormalig T-mobile) daar moesten we de verbale handshake toepassen je nam niet op met je naam, maar je liet klant eerst het verhaal uitleggen en voordat je antwoord gaf dan zei je : Mag ik me eerst even aan u voorstellen mijn naam is .......... ik begrijp dat u en dan . Ik heb dan ook precies 6 weken daar gewerkt, ik weet niet of ze die verbale handshake nog steeds doen.Oh my god Ik vind dat soort dingen zo afgrijselijk. Het fascineert me gewoon, zo erg vind ik het. Ik wil echt bij van die vergaderingen aanwezig zijn waar wordt besloten dat zoiets een goed idee is. Dat moeten enge types zijn.

In een grijs verleden heb ik bij BEN gewerkt( voormalig T-mobile) daar moesten we de verbale handshake toepassen je nam niet op met je naam, maar je liet klant eerst het verhaal uitleggen en voordat je antwoord gaf dan zei je : Mag ik me eerst even aan u voorstellen mijn naam is .......... ik begrijp dat u en dan . Ik heb dan ook precies 6 weken daar gewerkt, ik weet niet of ze die verbale handshake nog steeds doen.Oh wat irritant, dat heb ik nog nooit gehoord bij een callcenter gelukkig.
De callcentermedewerkster die bleef beweren dat mijn rekening plots weer hoger was omdat ik een korting had gekregen.

Wat ik ook deed, ik kon het haar maar niet duidelijk maken dat het raar is dat ik met een korting meer moet betalen voor exact hetzelfde product als de vorige maand zonder korting.

Ik was opmerkelijk genoeg niet tevreden met de geboden hulp.

In een grijs verleden heb ik bij BEN gewerkt( voormalig T-mobile) daar moesten we de verbale handshake toepassen je nam niet op met je naam, maar je liet klant eerst het verhaal uitleggen en voordat je antwoord gaf dan zei je : Mag ik me eerst even aan u voorstellen mijn naam is .......... ik begrijp dat u en dan . Ik heb dan ook precies 6 weken daar gewerkt, ik weet niet of ze die verbale handshake nog steeds doen.Bij KPN deden ze dat een paar jaar geleden ook. Geen idee of dat nog steeds zo is.
quote:Hoezitdit schreef op 13 augustus 2016 @ 10:38:

Niet echt vervelende gesprekken gehad, al moet ik eerlijk toegeven dat ik niet zo vaak bel. Wel eens KPN, maar daar word ik altijd vriendelijk geholpen door jongemannen. Werken daar wel vrouwen trouwens?Ja.
quote:jellybelly schreef op 13 augustus 2016 @ 17:22:

[...]

Oh my god Ik vind dat soort dingen zo afgrijselijk. Het fascineert me gewoon, zo erg vind ik het. Ik wil echt bij van die vergaderingen aanwezig zijn waar wordt besloten dat zoiets een goed idee is. Dat moeten enge types zijn.

Dit dus!

Even off topic, nu je dit zegt besef ik hoeveel vergaderingen ik graag had bij willen wonen toen er een bepaald besluit werd genomen wat als goed idee door moest gaan.

Bijv invoering van de euro, asielzoekers die duizenden euro's krijgen om hun huis in te richten, bezuinigingen in de zorg invoeren van OV chipkaart e.v.a Oh wat was ik daar graag bij geweest.

Ok back to the topic.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven