Ik twijfel over voedingschema van oppaskindje

10-12-2008 11:42 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben gastouder en vang op dit moment meerdere kinderen op, waarvan ook 1 baby van nu 6 maanden. Zij is pas over gegaan van 5 voedingen naar 4 voedingen. Dat is op zich wel goed, want naar mijn idee zat ze al eerder op 4 voedingen per dag. Alleen ik twijfel over de tijden waarop ik haar moet voeden van haar ouders. Ze krijgt thuis haar 1e voeding om 7.00u s'morgens en ze komen haar dan bij mij thuis brengen om 9.30u. Ze gaat dan naar bed want ze is dan vanaf 7.00u wakker. Goed... maar nu moet ik haar tweede voeding pas om 13.30u/14.00u geven en ook krijgt ze deze week haar eerste fruithapje en die moet ik dan om 16.00u geven. En om 17.30u/18.00u wordt ze weer opgehaalt door haar ouders. Mijn vraag is, is die tussenpoze van 7.00u tot 13.30u/14.00u niet te lang om geen voeding te krijgen. Er zit toch 6a7 uurtjes tussen. Persoonlijk vind ik dat zelf wel te lang, want overdag verbruiken ze meer energie als s''vonds en zou zelf dan rond 10.00u haar fruithapje geven en dan om 13.30u haar flesje ipv van 16.00u haar fruit. Wat vinden jullie?

Groetjes
quote:Ainne schreef op 10 december 2008 @ 14:06:

[...]

Nou dan zitten mijn kinderen zeker bij een heel bijzondere creche, want toen zij zo jong waren werd wel degelijk ons schema in eerste instantie aangehouden.

Bij die van ons ook hoor, alleen betekende "schema" bij ons toen zoon net ging de totale afwezigheid van welk schema dan ook. Hij kreeg wel eens een voeding als hij nog niet echt hongersignalen gaf omdat ze dachten dat hij anders schreeuwende honger zou hebben op een piekmoment, en dat vonden we prima, maar in principe ging het gewoon op zijn verzoek.
quote:Supersmollie1 schreef op 10 december 2008 @ 14:07:

[...]

Zo zwart wit is het toch niet? Zoals het nu gaat is niet in het belang van de kleine lijkt me, dus goed dat TO erover na denkt. Zo zwart-wit staat het er anders wel. En zoals ik al zei, ze kan tien keer gelijk hebben - ik ben het zelf ook met haar eens - maar om eigenwijs zelf dingen te gaan veranderen tegen de ouders wensen in vind ik niet kunnen.
Je kan allicht overleggen wat te doen als kind schrééuwt van de honger...........
quote:Ainne schreef op 10 december 2008 @ 14:13:

[...]

Zo zwart-wit staat het er anders wel. En zoals ik al zei, ze kan tien keer gelijk hebben - ik ben het zelf ook met haar eens - maar om eigenlijk zelf dingen te gaan veranderen tegen de ouders wensen in vind ik niet kunnen.maar dat laatste ben ik absoluut met je eens. het zal altijd in overleg moeten en als de ouders het absoluut niet anders willen en TO kan het niet aanzien, dan is de logische stap dat TO niet meer op dit kindje past.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Lijkt mij ook, Nak
Ik vind het ook een raar schema.

Die van mij kreeg op die leeftijd ook al pap en ook een liga en fruit.

En als mijn kind honger had dan ging er wat eten in, ongeacht of het al tijd was.

En dat doe ik nu nog zo.

Ik zou het zeker nog is overleggen.
Op het kdv waar Minismollie naar toe gaat houden ze ook in eerste instantie het schema aan wat wij willen. De fruithap wordt wel op een bepaalde tijd gegeven, maar daar gaan ze Minismollie tzt niet voor wakker maken.

En er is inderdaad ook gevraagd om 2 extra voedingen in de vriezer, voor nood. Ik ben ervan uitgegaan dat nood staat voor gierende honger of als er een keer een flesje omvalt of zo.
quote:Ainne schreef op 10 december 2008 @ 14:06:

[...]

Nou dan zitten mijn kinderen zeker bij een heel bijzondere creche, want toen zij zo jong waren werd wel degelijk ons schema in eerste instantie aangehouden.

In de loop van het jaar groeien de kinderen in de groep meer naar elkaar toe wat betreft eet- en slaaptijden, maar als jongste ligt te slapen tijdens de fruithaptijd, dan krijgt ze dat gewoon ná haar slaapje. En nu ze aan de antibiotica zit, wat een uur voor het eten gegeven moet worden, dan wordt dat schema ook aan haar aangepast.

Ze hebben daar horizontale groepen trouwens, vooral voor de jongsten ideaal natuurlijk.

Mijn dochter was 9 maanden (gecorrigeerd 7 maanden, qua voedingsschema volgde ze haar gecorrigeerde leeftijd) toen ze voor het eerst naar het kdv ging, naar een horizontale groep. En daar werd 's ochtends fruit gegeten. Als ze net om die tijd lag te slapen, dan kreeg ze alsnog 's ochtends fruit. Niet 's middags. En als ze niet genoeg had aan wat wij aan eten meegegeven hadden, dan kreeg ze een extra banaantje o.i.d. Ook als dat 's middags was. Dat werd niet overlegd, er werd gewoon gehandeld en ik kreeg dan achteraf te horen dat ze nog honger had en bijvoorbeeld een extra stuk fruit gekregen had of een extra rijstewafel toen ze die mocht.

Ik was thuis gewoon om 's middags fruit te geven, maar heb mijn schema uiteindelijk aangepast aan dat van het kdv, zodat Qtie elke dag volgens hetzelfde ritme haar eten krijgt.

Kijk, die half tien geldt inderdaad niet als een baby met z'n melkvoedingen totaal in een ander drinkritme zit. Maar ze werken er daar wel naartoe om de flessekinderen zo snel mogelijk samen met de rest van de groep om half tien aan tafel te krijgen voor fruit. Daarin is niet het kind bepalend, maar de dagindeling van het kdv. En daar wordt dus niet 's middags fruit gegeten, maar 's ochtends. Daar heb je als ouder verder niet zo veel op in te brengen. En terecht in mijn ogen. Het is voor een opvang geen doen om allerlei strikte voedingsschema's na te leven.

Mijn dochter werd trouwens met de moedermelk verder gewoon op verzoek gevoed, ook op het kdv.
Overigens haal ik niet uit de OP dat TO het schema zo maar aan zal passen, maar meer wat zij zelf zou doen. Bij haar eigen kinderen... Dat staat er dus niet, maar dat is mijn interpretatie.
quote:Ainne schreef op 10 december 2008 @ 14:13:

[...]

Zo zwart-wit staat het er anders wel. En zoals ik al zei, ze kan tien keer gelijk hebben - ik ben het zelf ook met haar eens - maar om eigenwijs zelf dingen te gaan veranderen tegen de ouders wensen in vind ik niet kunnen.

Ik heb nog niet eens gezegd dat ik het op mijn manier ga doen. Ik heb gezegt dat ik erover twijfel en heb het aan jullie uitgelegd wat de situatie is. Ik wilde alleen advies weten omdat ik het niet kan aanzien dat ze honger lijdt. Maar meerendeels zegt hier gewoon aanhouden wat de ouders zeggen. Dus nou dan ga ik dat maar doen. Verder probeer ik het nog een keer aan te kaarten dat ze eerder hongerig is. En dan zie ik wel of ze toch nog bij advies gaan opvolgen.

Bedankt allemaal
Q, op ons KDV krijgen kinderen die 's ochtends liggen te slapen wel vrolijk 's middags fruit, en er zijn ook kinderen die hun avondeten mee krijgen omdat ze tegen de tijd dat ze thuis komen te moe zijn om te eten. Kennelijk varieert het van KDV tot KDV hoe soepel ze daarmee omgaan.

Ainne en Smollie: ik ben het dus met jullie allebei eens. Een gastouder kan niet achter de rug van de ouders om tegen gemaakte afspraken in gaan. Als TO er in overleg met de ouders niet uitkomt, is de enige oplossing dus te zeggen dat ze niet meer voor dit kindje kan zorgen.
Ik vraag me af in hoeverre het een drama zou zijn als TO bijv alleen iets eerder de fles geeft..dus ipv 13:30/14:00 rond 11:30/12:00 uur en dan gewoon om 16:00 uur het fruithapje.

Geen extreme schema veranderingen verder alleen een kleine tijdsaanpassing. waardoor er tussen iedere "maaltijd" ong. vieren een half uur zit.

Het kan toch wel eens voorkomen dat je de tijden aanpast omdat je iets te doen hebt (de schoorsteenverger komt, voor mijn part) waardoor het zo beter uitkomt, en dan blijkt dat het kindje een stuk "vrolijker" de dag doorkomt.

(door omstandigheden ondekt dus zeg maar)
Dat kan maar dan nog is een fruithap (zeker op deze leeftijd niet) niet een volwaardige voeding.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:lonki schreef op 10 december 2008 @ 14:42:

Ik vraag me af in hoeverre het een drama zou zijn als TO bijv alleen iets eerder de fles geeft..dus ipv 13:30/14:00 rond 11:30/12:00 uur en dan gewoon om 16:00 uur het fruithapje.

Geen extreme schema veranderingen verder alleen een kleine tijdsaanpassing. waardoor er tussen iedere "maaltijd" ong. vieren een half uur zit.

Het kan toch wel eens voorkomen dat je de tijden aanpast omdat je iets te doen hebt (de schoorsteenverger komt, voor mijn part) waardoor het zo beter uitkomt, en dan blijkt dat het kindje een stuk "vrolijker" de dag doorkomt.

(door omstandigheden ondekt dus zeg maar)Dat kan natuurlijk, daar zat ik ook aan te twijfelen, om gewoon dan rond half 12/12 u haar flesje te geven en dan idd 16.00u haar fruithapje. Dan heeft ze idd om de 4 a 4 1/2u iets te eten. en p,dat ze nog niet volledig fruit eet (eet net 6 lepeltjes) vind ik 6a7 uurtjes te lang er tussen zitten. Ook merk ik dat als ze om 14u haar fles heeft gehad en ik haar dan om 16u haar fruithap geef ze daar te moe voor is om dat dan te eten. Want ze blijft redelijk met lange tussenpozen voortaan wakker, dus net eigenlijk dat ze haar fruit moet hebben wordt ze alweer moe. Vandaar dus mijn vraag ook hier. Dus het mij gewoon beter dan rond 12 haar fles te geven, rond 14u naar bed en dan 16u weer uit bed halen voor fruit. Of als ze half 10 in de ochtend hier komt, meteen 10u fruit geven, dan naar bed omdat ze al lang wakker is, en dan haar weer rond 13.30u uit bed halen voor een flesje. dan zou ze rond half 4 weer naar bed kunnen en half 6/6uur wordt ze weer opgehaald. Dat lijkt mij ook een redelijk schema
quote:Robijntje80 schreef op 10 december 2008 @ 13:54:

[...]

Kijk toch nog iemand die het met mij eens is. Ik vind dat dus ook zo. Ze geven mij de verantwoordelijkheid en ik zit met een huilend kind die honger heeft en niet hun. Het is hun 1e kind en ik heb er zelf 3 dus heb denk ik wel wat meer ervaring als hun.Hoho, ik ben het ook met jou eens hoor....ik vind het maar rare ouders!
Bij mijn kleindochter nu 9 maanden, gaven we eigenlijk binnen het kwartier iets te eten als ze wakker werd.....dat is toch ook normaal!? Volgens mij als ze jonger zijn worden ze alleen maar van de honger wakker. Dus huppekee lekker een flesje erin.

Het zal straks vanzelf makkelijker worden want als ze straks brood gaat eten etc.

Er zijn best ouders die niks weten over babyvoeding en zo meer en die eigenlijk denken dat zo'n kleintje op 3 maaltijden per dag moet zitten. Maar dat is dan toch onwetendheid van hun kant.
Is t kunstvoeding of gekolfde moedermelk?

hoe komen de ouders bij het schema? Is het geadviseerd door t consultatiebureau?

Ik vind hoe dan ook dat jij niks mag wijzigen zonder toestemming van de ouders.

Op de meeste kdvs houden ze trouwens de eerste 10 maanden (minimaal) t schema van de ouders aan.
op ons kdv krijgt dochter (ruim 5 mnd) haar voedingen op verzoek. Dus honger = eten. Wel doet dochter dit uit zichzelf in een redelijk vast ritme, en heeft ook zij veel tijd zitten tussen de eerste 2 voedingen op een dag; meestal ongeveer 6 uur. Maar op het kdv weten ze dat ze haar altijd eerder mogen voeden als ze dat aangeeft, en ik zorg er ook altijd voor dat ik wat meer melk meegeef dan dochter op het kdv normaal gesproken drinkt, gewoon om wat extra te hebben mocht dat nodig zijn. (en daarnaast hebben ze ook nog wat melk in de vriezer). Elk kind is anders, het een drinkt meer dan het ander, maar als jouw oppaskindje duidelijk hongerig is, snap ik niet dat de ouders niet meer voeding willen meegeven of het schema willen veranderen. Ik denk niet dat je op eigen houtje grote veranderingen aan moet brengen, maar ik kan me wel voorstellen dat je het nog eens heel serieus aankaart; als de ouders dit zo willen is het voor jou als gastouder niet werkbaar, en is het misschien beter dat ze op zoek gaan naar iemand anders.... Of ben ik nu heel kort door de bocht?
quote:75twinkel schreef op 10 december 2008 @ 17:00:

Is t kunstvoeding of gekolfde moedermelk?

hoe komen de ouders bij het schema? Is het geadviseerd door t consultatiebureau?

Ik vind hoe dan ook dat jij niks mag wijzigen zonder toestemming van de ouders.

Op de meeste kdvs houden ze trouwens de eerste 10 maanden (minimaal) t schema van de ouders aan.Ze geven afgekolfde moedermelk mee. En hun hebben dit schema zelf gemaakt, niet door het CB.Want hun hebben dingen met mij besproken dat het CB juist het verstandig vond dat hun nog een 5e voeding aanhielden voorlopig, dus ja.
quote:Lilla schreef op 10 december 2008 @ 18:29:

op ons kdv krijgt dochter (ruim 5 mnd) haar voedingen op verzoek. Dus honger = eten. Wel doet dochter dit uit zichzelf in een redelijk vast ritme, en heeft ook zij veel tijd zitten tussen de eerste 2 voedingen op een dag; meestal ongeveer 6 uur. Maar op het kdv weten ze dat ze haar altijd eerder mogen voeden als ze dat aangeeft, en ik zorg er ook altijd voor dat ik wat meer melk meegeef dan dochter op het kdv normaal gesproken drinkt, gewoon om wat extra te hebben mocht dat nodig zijn. (en daarnaast hebben ze ook nog wat melk in de vriezer). Elk kind is anders, het een drinkt meer dan het ander, maar als jouw oppaskindje duidelijk hongerig is, snap ik niet dat de ouders niet meer voeding willen meegeven of het schema willen veranderen. Ik denk niet dat je op eigen houtje grote veranderingen aan moet brengen, maar ik kan me wel voorstellen dat je het nog eens heel serieus aankaart; als de ouders dit zo willen is het voor jou als gastouder niet werkbaar, en is het misschien beter dat ze op zoek gaan naar iemand anders.... Of ben ik nu heel kort door de bocht?Op zich is het ook niet aan mij om wijzigingen aan te brengen, alleen ik vind het vreemd dat ze gewoon niet in zien dat ze het toch anders moeten doen. En ja misschien is een andere gastouder zoeken idd kort door de bocht. Het babytje is nu gewend aan mij en moet ze weer naar iemand anders, is ook niet echt leuk voor haar. En daarbij wie zegt dat die andere gastouder dan niet met hetzelfde probleem komt te zitten. Maar goed, morgen heb haar weer, zal kijken hoe het morgen zal gaan,
Misschien toch nogmaals het gesprek aangaan met de ouders. Ik zou ze een hele simpele vraag stellen. Vinden jullie het prettig om om 7 uur 's ochtends een glas melk/water/thee/koffie te krijgen en dan tot 13.00/30 helemaal niks meer te eten of drinken te krijgen. Als het antwoord nee is zouden ze toch moeten snappen dat dat voor een kindje van 6 maanden helemaal niet te doen is. Is gewoon zielig. Ik ben ontzzettend voorstander van de ouders volgen, maar hier zou ik niet tegenkunnen. Zelf drink je ook vaker dan om de 6/7 uur..
Dus ze hebben tegen jou verteld dat het CB ook een 5e voeding aanbeveeld? Wat is de reden dat ze dat niet willen, hebben ze je dat verteld?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik vind het inderdaad erg lang. Maar met 6 maanden krijgen ze ook fruit en groente....dus dan moet de voedingen toch dichter op elkaar. ( en lost het probleem misschien zelf op) Wel vind ik dat je nooit zelf het schema moet veranderen zonder toestemming van de ouders. Je kunt vind ik niet meer doen dan het aankaarten en als ze geen kant opwillen dan houdt het op. Dan kun je of toch doen wat de ouders willen of niet meer oppassen. Mijn zoon is 7 maanden en die krijgt 1 melk (bv), 1 pap, 1 fruit, 1 groente, 1 melk (fles). Maar houden ze dit schema ook aan als ze thuis zijn?? Want dan merken ze zelf ook dat hun kindje honger heeft!
Ik zou het niet prettig vinden voor een kindje te moeten zorgen dat honger heeft maar van de ouders niets mag hebben. Ik begrijp het ook niet zo goed.

Onze kindjes gaan naar een gastouder en zoon van 1 jaar heeft nog een beetje een rommelig schema, de ene keer slaapt ie 1x de andere keer 2 keer (als ie vroeg wakker is) dus ik zeg altijd tegen haar, ik denk dat ie weer vroeg moe wordt, maar kijk zelf maar hoe het gaat. Is ie moe dan gaat ie naar bed, en bouwt ze zijn schema een beetje om de rest heen, maar als ie het trekt dan doet ie gewoon met het schema van de rest mee. Ze eten allemaal om 10 uur fruit en om half 12 een boterham. Als je meerdere baby's hebt en ze moeten allemaal wat anders op verschillende tijden dan is het als gastouder in je eentje niet meer bij te houden lijkt me. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat ouders daar moeilijk over doen.

Als je als ouder bang bent dat je kind in de war raakt van die verschillende schema's doe je je schema thuis toch ook gewoon zo als bij gastouder, of denk ik nu te simpel?
Ik zou het dus nogmaals aankaarten en duidelijk stellen dat je denkt dat het kind eerder honger heeft. Daar kunnen ze toch niet negatief op reageren lijkt me? Is alleen maar goed dat je aangeeft dat iets niet werkt, tenminste zo zou ik het als ouder zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven