De Beurs
maandag 29 augustus 2016 om 14:03
quote:Tr0tter schreef op 29 augustus 2016 @ 14:00:
[...]
En dan weet je niet eens of een bank een bedrijf is? Onder welke steen heb jij de afgelopen jaren geleefd (niet alleen binnen je relatie, maar ook op het gebied van de actualiteiten)?Een bank is geen bedrijf het is een financiële dienstverlener die geld leent aan bedrijven.
[...]
En dan weet je niet eens of een bank een bedrijf is? Onder welke steen heb jij de afgelopen jaren geleefd (niet alleen binnen je relatie, maar ook op het gebied van de actualiteiten)?Een bank is geen bedrijf het is een financiële dienstverlener die geld leent aan bedrijven.
maandag 29 augustus 2016 om 14:03
quote:oudebaas schreef op 29 augustus 2016 @ 14:01:
Het beroepsgeheim gaat alleen over zaken waarbij voorkennis speelt. Dat hoef je mij niet uit te leggen hoor. TO voert het beroepsgeheim aan als verklaring waarom ze geen vragen aan haar vriend zou kunnen stellen over zijn werk, maar dat is echt onzin.
Het beroepsgeheim gaat alleen over zaken waarbij voorkennis speelt. Dat hoef je mij niet uit te leggen hoor. TO voert het beroepsgeheim aan als verklaring waarom ze geen vragen aan haar vriend zou kunnen stellen over zijn werk, maar dat is echt onzin.
maandag 29 augustus 2016 om 14:05
quote:oudebaas schreef op 29 augustus 2016 @ 14:01:
[...]
Het beroepsgeheim gaat alleen over zaken waarbij voorkennis speelt. Als een bedrijf bijvoorbeeld een aandelenemissie gaat doen, waardoor het aandeel in de regel zak dalen, en man van TO begeleidt dat en vertelt het aan TO dan zou TO opeens put opties op die aandelen kunnen kopen. Dit is wettelijk verboden.nee hoor, als hij vermogensbeheerder is (zo lijkt to te vertellen) dan gaat zijn geheimhoudingsplicht echt véél verder
[...]
Het beroepsgeheim gaat alleen over zaken waarbij voorkennis speelt. Als een bedrijf bijvoorbeeld een aandelenemissie gaat doen, waardoor het aandeel in de regel zak dalen, en man van TO begeleidt dat en vertelt het aan TO dan zou TO opeens put opties op die aandelen kunnen kopen. Dit is wettelijk verboden.nee hoor, als hij vermogensbeheerder is (zo lijkt to te vertellen) dan gaat zijn geheimhoudingsplicht echt véél verder
maandag 29 augustus 2016 om 14:17
quote:Star schreef op 29 augustus 2016 @ 14:04:
[...]
Wat versta jij onder bedrijf?
Misschien alleen een bedrijf in de primaire (landbouw, visserij, mijnbouw) of secondaire sector (industrie) . Banken zitten in de tertiaire sector (dienstverlening)
Maar in de tertiare sector zitten wel degelijk ook bedrijven.
[...]
Wat versta jij onder bedrijf?
Misschien alleen een bedrijf in de primaire (landbouw, visserij, mijnbouw) of secondaire sector (industrie) . Banken zitten in de tertiaire sector (dienstverlening)
Maar in de tertiare sector zitten wel degelijk ook bedrijven.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
maandag 29 augustus 2016 om 14:18
quote:Tas29 schreef op 29 augustus 2016 @ 14:15:
[...]
Dat weet ik dan wel weer
Het hangt er, zoals star aangeeft, een beetje van je definities af. Maar een bank, in zijn bancaire functie, levert geen goederen of diensten en voegt geen waarde toe. En betaalt bijvoorbeeld dus ook geen btw.
Je vragen klinken wel wat onnozel, sorry, maar laat je niet aanpraten dat je achterlijk bent ofzo
[...]
Dat weet ik dan wel weer
Het hangt er, zoals star aangeeft, een beetje van je definities af. Maar een bank, in zijn bancaire functie, levert geen goederen of diensten en voegt geen waarde toe. En betaalt bijvoorbeeld dus ook geen btw.
Je vragen klinken wel wat onnozel, sorry, maar laat je niet aanpraten dat je achterlijk bent ofzo
maandag 29 augustus 2016 om 14:28
Overigens, zo te horen is je vriend vermogensbeheerder of iets dergelijks. Misschien eens vragen. Grofweg betekent dat dan dat hij voor (rijke) particulieren of organisaties (pensioenfondsen bijvoorbeeld) geld belegt.
In feite is dat een soort ingewikkelde spaarrekening. Hij probeert dan het "spaargeld" voor zijn klanten te beleggen in allerlei zaken. Aandelen, opties/derivaten, maar ook bijvoorbeeld gebouwen of koffie, ik noem maar wat.
Al die dingen waarin je kan beleggen hebben een bepaalde verhouding tussen risico en rendement, en een looptijd.
Wat je vriend dan waarschijnlijk doet is proberen het geld van zijn klanten zo te beleggen dat de verhouding tussen rendement, risico en looptijd past bij wat zijn klant nodig heeft.
Je kan je voorstellen dat een pensioenfonds zijn geld vrij lang weg wil zetten, weinig risico mag lopen en een beperkt rendement accepteert.
Iemand met veel geld zonder echt doel zal bijvoorbeeld misschien meer risico accepteren om een hoger rendement te halen
In feite is dat een soort ingewikkelde spaarrekening. Hij probeert dan het "spaargeld" voor zijn klanten te beleggen in allerlei zaken. Aandelen, opties/derivaten, maar ook bijvoorbeeld gebouwen of koffie, ik noem maar wat.
Al die dingen waarin je kan beleggen hebben een bepaalde verhouding tussen risico en rendement, en een looptijd.
Wat je vriend dan waarschijnlijk doet is proberen het geld van zijn klanten zo te beleggen dat de verhouding tussen rendement, risico en looptijd past bij wat zijn klant nodig heeft.
Je kan je voorstellen dat een pensioenfonds zijn geld vrij lang weg wil zetten, weinig risico mag lopen en een beperkt rendement accepteert.
Iemand met veel geld zonder echt doel zal bijvoorbeeld misschien meer risico accepteren om een hoger rendement te halen
maandag 29 augustus 2016 om 14:31
In zijn functie is geheimhouding nogal een dingetje. Vanwege "voorkennis", maar ook voor de privacy van zijn klanten bijvoorbeeld. Binnen zijn bank zullen afdelingen die zelf beleggen hard gescheiden zijn van adviesafdelingen (analisten)
Maar hij zal zelf echt weten wat hij niet mag vertellen. Dan blijft er nog heel veel over om te vertellen
Maar hij zal zelf echt weten wat hij niet mag vertellen. Dan blijft er nog heel veel over om te vertellen
maandag 29 augustus 2016 om 14:32
quote:Bugs_Bunny schreef op 29 augustus 2016 @ 14:28:
Overigens, zo te horen is je vriend vermogensbeheerder of iets dergelijks. Misschien eens vragen. Grofweg betekent dat dan dat hij voor (rijke) particulieren of organisaties (pensioenfondsen bijvoorbeeld) geld belegt.
In feite is dat een soort ingewikkelde spaarrekening. Hij probeert dan het "spaargeld" voor zijn klanten te beleggen in allerlei zaken. Aandelen, opties/derivaten, maar ook bijvoorbeeld gebouwen of koffie, ik noem maar wat.
Al die dingen waarin je kan beleggen hebben een bepaalde verhouding tussen risico en rendement, en een looptijd.
Wat je vriend dan waarschijnlijk doet is proberen het geld van zijn klanten zo te beleggen dat de verhouding tussen rendement, risico en looptijd past bij wat zijn klant nodig heeft.
Je kan je voorstellen dat een pensioenfonds zijn geld vrij lang weg wil zetten, weinig risico mag lopen en een beperkt rendement accepteert.
Iemand met veel geld zonder echt doel zal bijvoorbeeld misschien meer risico accepteren om een hoger rendement te halenHij reist ook heel veel.
Overigens, zo te horen is je vriend vermogensbeheerder of iets dergelijks. Misschien eens vragen. Grofweg betekent dat dan dat hij voor (rijke) particulieren of organisaties (pensioenfondsen bijvoorbeeld) geld belegt.
In feite is dat een soort ingewikkelde spaarrekening. Hij probeert dan het "spaargeld" voor zijn klanten te beleggen in allerlei zaken. Aandelen, opties/derivaten, maar ook bijvoorbeeld gebouwen of koffie, ik noem maar wat.
Al die dingen waarin je kan beleggen hebben een bepaalde verhouding tussen risico en rendement, en een looptijd.
Wat je vriend dan waarschijnlijk doet is proberen het geld van zijn klanten zo te beleggen dat de verhouding tussen rendement, risico en looptijd past bij wat zijn klant nodig heeft.
Je kan je voorstellen dat een pensioenfonds zijn geld vrij lang weg wil zetten, weinig risico mag lopen en een beperkt rendement accepteert.
Iemand met veel geld zonder echt doel zal bijvoorbeeld misschien meer risico accepteren om een hoger rendement te halenHij reist ook heel veel.
maandag 29 augustus 2016 om 14:35
quote:Bugs_Bunny schreef op 29 augustus 2016 @ 14:18:
Maar een bank, in zijn bancaire functie, levert geen goederen of diensten en voegt geen waarde toe. En betaalt bijvoorbeeld dus ook geen btw.Maar een bank is wel degelijk een bedrijf, ook al leveren ze alleen financiële diensten; ze hebben (meestal) een winstoogmerk, er zijn mensen in dienst, ze zijn veelal beursgenoteerd, komen voor in de Standaard Bedrijfsindeling van het CBS, er vinden overnames plaats, etc. etc. etc. Allemaal kenmerken die van toepassing zijn op bedrijven.
Maar een bank, in zijn bancaire functie, levert geen goederen of diensten en voegt geen waarde toe. En betaalt bijvoorbeeld dus ook geen btw.Maar een bank is wel degelijk een bedrijf, ook al leveren ze alleen financiële diensten; ze hebben (meestal) een winstoogmerk, er zijn mensen in dienst, ze zijn veelal beursgenoteerd, komen voor in de Standaard Bedrijfsindeling van het CBS, er vinden overnames plaats, etc. etc. etc. Allemaal kenmerken die van toepassing zijn op bedrijven.
maandag 29 augustus 2016 om 14:37
Als de financiële markten je eigenlijk njet zo boeien, zou ik hem niet vragen naar technische details. Wat een turbo of een tracker is gaat je echt niet boeien.
Maar misschien kan je het persoonlijk en daarmee boeiender maken. Misschien is het leuk om te weten hoe hij bijvoorbeeld omgaat met eigen hebzucht: hoe weerstaat hij de verleiding om aan frontrunning (vraag hem maar, zal hij prima kunnen uitleggen) te doen? Of hoe belangrijk vindt hij het te snappen wat zijn klanten nodig hebben? Hoe volgt hij de dynamiek van de markten, waar speurt hij naar nieuwe beleggingsproducten, etc?
Echt, er is veel boeiends, buiten de inhoudelijke techniek
Maar misschien kan je het persoonlijk en daarmee boeiender maken. Misschien is het leuk om te weten hoe hij bijvoorbeeld omgaat met eigen hebzucht: hoe weerstaat hij de verleiding om aan frontrunning (vraag hem maar, zal hij prima kunnen uitleggen) te doen? Of hoe belangrijk vindt hij het te snappen wat zijn klanten nodig hebben? Hoe volgt hij de dynamiek van de markten, waar speurt hij naar nieuwe beleggingsproducten, etc?
Echt, er is veel boeiends, buiten de inhoudelijke techniek
maandag 29 augustus 2016 om 14:39
quote:Tr0tter schreef op 29 augustus 2016 @ 14:35:
[...]
Maar een bank is wel degelijk een bedrijf, ook al leveren ze alleen financiële diensten; ze hebben (meestal) een winstoogmerk, er zijn mensen in dienst, ze zijn veelal beursgenoteerd, komen voor in de Standaard Bedrijfsindeling van het CBS, er vinden overnames plaats, etc. etc. etc. Allemaal kenmerken die van toepassing zijn op bedrijven.Ja, en een facepalm als reactie op iemand die er wel degelijk iets, maar niet alles, van begrijpt is de passende reactie natuurlijk.
[...]
Maar een bank is wel degelijk een bedrijf, ook al leveren ze alleen financiële diensten; ze hebben (meestal) een winstoogmerk, er zijn mensen in dienst, ze zijn veelal beursgenoteerd, komen voor in de Standaard Bedrijfsindeling van het CBS, er vinden overnames plaats, etc. etc. etc. Allemaal kenmerken die van toepassing zijn op bedrijven.Ja, en een facepalm als reactie op iemand die er wel degelijk iets, maar niet alles, van begrijpt is de passende reactie natuurlijk.