Geld & Recht alle pijlers

De Beurs

29-08-2016 11:26 188 berichten
Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe het allemaal in elkaar zit over de beurs ik zit te kijken maar begrijp er niks van. Financiële beurs.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je de kleding beur/huishoudsbeurs of wallstreet?
l'état c'est moi
Wat zegt de verloofde?
quote:LouisXIV schreef op 29 augustus 2016 @ 11:27:

Bedoel je de kleding beur/huishoudsbeurs of wallstreet?Wallstreet aex.
Alle reacties Link kopieren
De beurs.

Een legaal casino waar je geld kunt winnen of verliezen. Echte kennis is niet nodig, aangezien de apentest heeft laten zien dat je beestachtig goed resultaat kan halen zonder te kunnen lezen.



Het drijft op hebzucht en emoties.

De hebzucht drijft de prijzen op. De emoties zorgen ervoor dat ze soms dalen. Je moet simpelweg vooraan in de rij staan als de emotie positief is en de hebzucht dus vrij zijn gang kan gaan.

Je moet als eerste zien uit te stappen zodra de emoties negatief worden en iedereen elkaar als schapen volgt en pas op de plaats maakt.

Dat is het hele eieren eten.



Waarbij je dan met speculatieve aandelen, zoals de nieuwste bejubelde start-up meer voordeel kunt hebben van de hebzucht van de meute, dan bij een aandeel in een saaier bedrijf.

Bedrijven mogen enorme verliezen maken, geeft allemaal niks, zolang de meute door hebzucht gelooft dat het veel waard wordt, gaat de prijs omhoog.



Verder, als je iets in het nieuws leest wat duidt op instappen of uitstappen, dan ben je al te laat. Dan sta je achteraan de rij en worden anderen rijk van jouw geld.
quote:Phaedra_ schreef op 29 augustus 2016 @ 11:35:

Wat zegt de verloofde?Hij is aan het werk.
quote:31oceanview schreef op 29 augustus 2016 @ 11:37:

De beurs.

Een legaal casino waar je geld kunt winnen of verliezen. Echte kennis is niet nodig, aangezien de apentest heeft laten zien dat je beestachtig goed resultaat kan halen zonder te kunnen lezen.



Het drijft op hebzucht en emoties.

De hebzucht drijft de prijzen op. De emoties zorgen ervoor dat ze soms dalen. Je moet simpelweg vooraan in de rij staan als de emotie positief is en de hebzucht dus vrij zijn gang kan gaan.

Je moet als eerste zien uit te stappen zodra de emoties negatief worden en iedereen elkaar als schapen volgt en pas op de plaats maakt.

Dat is het hele eieren eten.



Waarbij je dan met speculatieve aandelen, zoals de nieuwste bejubelde start-up meer voordeel kunt hebben van de hebzucht van de meute, dan bij een aandeel in een saaier bedrijf.

Bedrijven mogen enorme verliezen maken, geeft allemaal niks, zolang de meute door hebzucht gelooft dat het veel waard wordt, gaat de prijs omhoog.



Verder, als je iets in het nieuws leest wat duidt op instappen of uitstappen, dan ben je al te laat. Dan sta je achteraan de rij en worden anderen rijk van jouw geld.Maar het zijn grote bedrijven die bellegen en investeren. Ik begrijp er de ballen van. Maar de aex staat rood.
http://www.leerwiki.nl/Hoe_werkt_de_beurs
Alle reacties Link kopieren
quote:Tas29 schreef op 29 augustus 2016 @ 11:39:

[...]





Maar het zijn grote bedrijven die bellegen en investeren. Ik begrijp er de ballen van. Maar de aex staat rood.

En wat zijn dan de grote bedrijven die dat doen volgens jou?



De AEX staat inderdaad een half procent rood op het moment, niet echt schokkend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tas29 schreef op 29 augustus 2016 @ 11:39:

[...]





Maar het zijn grote bedrijven die bellegen en investeren. Ik begrijp er de ballen van. Maar de aex staat rood.Geen zorgen, het is net als met ongesteldheid, na een paar dagen staat het licht weer op groen.
Alle reacties Link kopieren
quote:31oceanview schreef op 29 augustus 2016 @ 11:42:

[...]





Geen zorgen, het is net als met ongesteldheid, na een paar dagen staat het licht weer op groen.
Alle reacties Link kopieren
quote:31oceanview schreef op 29 augustus 2016 @ 11:37:

De beurs.

Een legaal casino waar je geld kunt winnen of verliezen. Echte kennis is niet nodig, aangezien de apentest heeft laten zien dat je beestachtig goed resultaat kan halen zonder te kunnen lezen.



Het drijft op hebzucht en emoties.

De hebzucht drijft de prijzen op. De emoties zorgen ervoor dat ze soms dalen. Je moet simpelweg vooraan in de rij staan als de emotie positief is en de hebzucht dus vrij zijn gang kan gaan.

Je moet als eerste zien uit te stappen zodra de emoties negatief worden en iedereen elkaar als schapen volgt en pas op de plaats maakt.

Dat is het hele eieren eten.



Waarbij je dan met speculatieve aandelen, zoals de nieuwste bejubelde start-up meer voordeel kunt hebben van de hebzucht van de meute, dan bij een aandeel in een saaier bedrijf.

Bedrijven mogen enorme verliezen maken, geeft allemaal niks, zolang de meute door hebzucht gelooft dat het veel waard wordt, gaat de prijs omhoog.



Verder, als je iets in het nieuws leest wat duidt op instappen of uitstappen, dan ben je al te laat. Dan sta je achteraan de rij en worden anderen rijk van jouw geld.



Even wat nuance aanbrengen.



Om de beurs te begrijpen moet je bij het begin beginnen.



Stel je hebt een bedrijf. Jouw bedrijf, dus alle winst is voor jou.



Nu heb je een nieuwe machine nodig, maar daar heb je het geld niet voor. Je kunt dan geld lenen. Maar geld lenen kost geld. Je kunt ook aandelen uitgeven. In ruil voor een stukje van jouw bedrijf wordt iemand dan mede-eigenaar. Ze hebben recht op een deel van de winst, en als je het bedrijf verkoopt is de opbrengst deels voor hen.



Die aandelen leveren het bedrijf 1 keer geld op: bij uitgifte. Daarna is het gewoon een verhandelbaar 'stukje bedrijf'.



Als het goed gaat met het bedrijf, zijn de aandelen veel waard. Als het slecht gaat, zijn ze weinig waard. Als het bedrijf failliet gaat, zijn de aandelen niks meer waard.



Die aandelen worden verhandeld op een beurs. En daar heb je inderdaad veel te maken met 'sentiment'. Aandelen worden niet alleen verhandeld op basis van wat het bedrijf vorig jaar verdiende (dat is terug te vinden in de jaarcijfers), maar juist op de verwachting wat ze komende jaren gaan verdienen. Als het goed gaat met de economie verwachten mensen meer opbrengsten in de toekomst, en worden de aandelen meer waard, en andersom, als het consumentenvertrouwen daalt kan het hard omlaag gaan, zelfs als het met een bedrijf nog best goed gaat nu.



Daarnaast krijg je dan afgeleide producten:

- Index: een gemiddelde van een mandje aandelen. Bijvoorbeeld de AEX-index: de 25 grootste Nederlandse bedrijven.

- Optie: het recht om in de toekomst een aandeel te kopen of te verkopen voor een bepaalde prijs.



Als je meer wil weten zou ik een boek kopen, maar ik denk dat bovenstaande genoeg basisinformatie is.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 29 augustus 2016 @ 12:16:

[...]





Even wat nuance aanbrengen.



Om de beurs te begrijpen moet je bij het begin beginnen.



Stel je hebt een bedrijf. Jouw bedrijf, dus alle winst is voor jou.



Nu heb je een nieuwe machine nodig, maar daar heb je het geld niet voor. Je kunt dan geld lenen. Maar geld lenen kost geld. Je kunt ook aandelen uitgeven. In ruil voor een stukje van jouw bedrijf wordt iemand dan mede-eigenaar. Ze hebben recht op een deel van de winst, en als je het bedrijf verkoopt is de opbrengst deels voor hen.



Die aandelen leveren het bedrijf 1 keer geld op: bij uitgifte. Daarna is het gewoon een verhandelbaar 'stukje bedrijf'.



Als het goed gaat met het bedrijf, zijn de aandelen veel waard. Als het slecht gaat, zijn ze weinig waard. Als het bedrijf failliet gaat, zijn de aandelen niks meer waard.



Die aandelen worden verhandeld op een beurs. En daar heb je inderdaad veel te maken met 'sentiment'. Aandelen worden niet alleen verhandeld op basis van wat het bedrijf vorig jaar verdiende (dat is terug te vinden in de jaarcijfers), maar juist op de verwachting wat ze komende jaren gaan verdienen. Als het goed gaat met de economie verwachten mensen meer opbrengsten in de toekomst, en worden de aandelen meer waard, en andersom, als het consumentenvertrouwen daalt kan het hard omlaag gaan, zelfs als het met een bedrijf nog best goed gaat nu.



Daarnaast krijg je dan afgeleide producten:

- Index: een gemiddelde van een mandje aandelen. Bijvoorbeeld de AEX-index: de 25 grootste Nederlandse bedrijven.

- Optie: het recht om in de toekomst een aandeel te kopen of te verkopen voor een bepaalde prijs.



Als je meer wil weten zou ik een boek kopen, maar ik denk dat bovenstaande genoeg basisinformatie is.Bedankt! Voor de verhelderende uitleg en de moeite ik begrijp het nu. Ik had een discussie met vriend dit weekend dat ik weinig interesse toon over zijn werk vandaar dat ik het vraag.
quote:31oceanview schreef op 29 augustus 2016 @ 11:42:

[...]





Geen zorgen, het is net als met ongesteldheid, na een paar dagen staat het licht weer op groen.
Alle reacties Link kopieren
Op de beurs worden aandelen (is deel bedrijf) verhandeld.

Hiermee doet een bedrijf investeringen en krijg je een percentage van de winst terug in de vorm van divident.

Niemand weet de "echte" waarde van een bedrijf, daarom kan de koers van een aandeel fluctueren.



Zoals hierboven wijsmaakt, is de beurs absuut geen casino. Daar vierlies je immers op termijn gegarandeerd. Op de beurs, goed gespreid en met een lange horizon, zijn winsten (gezien de laatste 400 jaar) bijna vanzelfsprekend. Zeker als je het divident meetelt.
Life is fun. Live it.
Bij bijvoorbeeld een grote bank he laten we Bank of China nemen. Die hebben toch niets te zoeken op de beurs? Of is een bank ook een bedrijf?
quote:Tas29 schreef op 29 augustus 2016 @ 12:20:

Ik had een discussie met vriend dit weekend dat ik weinig interesse toon over zijn werk vandaar dat ik het vraag.Had je dan niet beter je vragen aan hem kunnen stellen?
quote:Tas29 schreef op 29 augustus 2016 @ 12:25:

Of is een bank ook een bedrijf?
quote:Tr0tter schreef op 29 augustus 2016 @ 12:27:

[...]



Had je dan niet beter je vragen aan hem kunnen stellen?Nee want dan toon ik toch geen interesse want ik weet er niks over. Als ik een beetje mezelf informeer dan kan ik met hem praten. En kan hij zijn ei kwijt.
quote:Tas29 schreef op 29 augustus 2016 @ 12:29:

Nee want dan toon ik toch geen interesse want ik weet er niks over. Als je hem zelf laat uitleggen wat hij precies doet en hoe het allemaal werkt toon je toch juíst interesse?
Alle reacties Link kopieren
Maar dan nog de puts en de calls? Mensen vertellen niet over wat aandelen betekenen als ze zich bezighouden met de beurs. Die mensen hebben het over afdekken met puts en calls.
quote:Tas29 schreef op 29 augustus 2016 @ 12:29:

[...]







Nee want dan toon ik toch geen interesse want ik weet er niks over. Als ik een beetje mezelf informeer dan kan ik met hem praten. En kan hij zijn ei kwijt.Fantastische kerel. Of is dit jouw eigen interpretatie?
quote:Star schreef op 29 augustus 2016 @ 12:36:

[...]





Fantastische kerel. Of is dit jouw eigen interpretatie?Eigen interpretatie.
Maar jullie hebben al weet ik hoelang een relatie, zonder dat je ooit eens naar zijn werk hebt gevraagd? Dan snap ik dat hij vindt dat je te weinig interesse toont. Mijn ervaring is dat de meeste mensen het leuk vinden om over hun werk te praten als je oprecht geïnteresseerde vragen stelt. Zelfs als je er niet zoveel vanaf weet.
Mijn lief vindt het heerlijk om me dingen te vertellen en uit te leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven