Huis dilemma

04-09-2016 09:46 61 berichten
Och lieve lezers, wat heb ik een dilemma. Samen met mijn man. We weten het echt even niet meer.

Momenteel wonen we enkele jaren in ons huidige (koop)huis. Toen we dit huis kochten waren de rentes vrij hoog. We hebben een uitgebouwde starterswoning. Boven is vrij klein; we hebben 2 ruime slaapkamers en een kleine badkamer. Ook hebben we een zolder, maar deze gebruiken we alleen voor de was en bergruimte. Het is een donker hol met een heel klein raampje en de vloer is niet echt mooi afgewerkt.

Vorig jaar hebben we een kind gekregen en daarmee is de eerste verdieping vol. Nu ben ik zwanger van de tweede en hebben we plannen gemaakt om de zolder te verbouwen. Dakramen, wandje, aan de ene kant een kamer en aan de andere kant nog de ruimte voor wasmachine en droger.

De benedenverdieping van ons huis is door de uitbouw ruim en licht, en ook de tuin is meer dan groot genoeg.

We kochten dit huis met het idee hier ongeveer 10 jaar te blijven wonen, maar we hadden eigenlijk ook niet echt verwacht dat we zo snel beiden klaar zouden zijn voor een kind, en dat dit dan ook helemaal snel en goed zou verlopen.

Bovendien; het kan allemaal wel. Er is ruimte om op de zolder een slaapkamer te maken. Verwachte investering zo'n 7000 euro. Het is dus niet zo dat we moeten verhuizen.

Nu staat er een huis te koop. We zijn wezen kijken. Het is prachtig. Groot, ruimte (binnen en buiten) en helemaal af. Aparte indeling, een wat ouder huis. Geitjes en kippen in de tuin, grote garage. Er zijn voor de toekomst zeker nog dingen die kunnen gebeuren, zoals kunststof kozijnen en spouwmuurisolatie. Daar hebben we budget voor; er is spaargeld. Wel moet in het betreffende huis de badkamer en toilet vervangen worden. Dit kan echter ook over 5 jaar. Alles wat er in zit functioneert, en het is een huis waar we de rest van ons leven kunnen blijven wonen. In de hypotheeklasten is het door de lage rente van dit moment maar iets duurder dan onze huidige woning (minder dan 100 euro duurder). Uiteraard weten we dat de energierekening hoger zal zijn en natuurlijk ook de verzekeringen.

Er zijn meerdere kapers op de kust, dus het is geen optie om eerst ons huis te koop te zetten en dan het grote droomhuis te kopen. de kans is groot dat het dan al weg is.

En daarnaast... ik ben zwanger en ben over 6 maanden uitgerekend. Ik wil niet riskeren dat we ons huis te koop zetten, dat het straks verkocht is en dat er dan net geen ander huis naar onze zin te koop komt. Of alleen huizen waar we heel veel aan moeten doen. Al zouden we moeten verhuizen nog voor mijn bevalling dan zit een complete renovatie daar zeker niet in op dat moment. Of überhaupt dat we tijdelijk moeten huren ofzo. We wonen vrij landelijk in een klein dorp dus het is niet zo dat je hier 'even een appartementje huurt' als overbrugging. Er komt ook niet vaak een huis voorbij wat helemaal aan onze wensen voldoet EN betaalbaar is.

We kunnen 2 jaar dubbele lasten dragen, als dat echt moet. Maar wil je dat? Wil je het risico lopen dat je dalijk echt tienduizenden euro's gewoon POEF kwijt bent door een risico wat je verkeerd hebt ingeschat? Dat geld kunnen we straks natuurlijk ook heel goed gebruiken om onze kinderen een mooie start te geven (rijbewijs, evt. studeren of wat financiele steun als ze op zichzelf gaan wonen), en willen we een buffer overhouden voor onvoorziene omstandigheden.

Ons huidige huis ziet er best goed uit, maar ja... je moet maar net de juiste koper treffen en het idee dat dat misschien lang gaat duren dat vinden we eng...

We hebben een financieel adviseur. Die kan natuurlijk niet voor ons bepalen wat we moeten doen, maar geeft wel aan dat het financieel allemaal haalbaar is. En daarnaast kun je natuurlijk je huidige huis proberen te verhuren als het echt langer lijkt te duren met de verkoop. Ik zou willen dat ik in de toekomst kon kijken. Als we zouden weten dat het allemaal in orde zou komen met onze huidige woning, dan zouden we vandaag nog een bod doen!

Wat zouden jullie doen? En misschien ervaringen?
ik zou het absoluut niet doen.

Er is geen enkele garantie dat jij het eerste huis binnen twee jaar kwijt bent.

Wat als er en inkomen weg valt, daar zit je dan met twee kinderen en dubbele lasten.

Ons huis staat nu bijna twee jaar te koop en tot nu toe hebben we diverse droomhuizen voor bij zien komen en gaan.

Wij nemen het risico niet.
Eerst huis verkopen, dan nieuw kopen.
Doen. Mits je de rente ook kan betalen als deze weer 5% is als je rentevastperiode afloopt (en de hra afgeschaft).

Wij zijn inmiddels ook verhuisd. Mijn appartement moet nog in de verkoop. Daar hebben we nog geen tijd voor gehad.

Badkamer en toilwt zou ik gelijk doen. Dat geeft zoveel stof, niet fijn als je er woont.
Ook als de maandelijkse lasten wat hoger worden kunnen we dat betalen.

De badkamer en het toilet meteen doen is een goede tip; en ook haalbaar.

Vind t gewoon heel eng dat we misschien na 2 jaar ons huidige huis niet verkocht hebben... zoals Josske schrijft).

En Gelderka; daar heb je gelijk in, maar dat weet je nooit zeker natuurlijk.

Vind het gewoon zo'n lastig dilemma.... durf je het risico te nemen of durf je het niet, dat is eigenlijk de vraag...
Wij hebben het dus wel gedaan. We hebben een nieuw huis gekocht en ons eigen huis staat nog niet in de verkoop. Deze gaat eind van deze maand in de verkoop. Nu woon ik wel in een wijk/straat waar zelf huizen van rond de 5 ton binnen 3 maanden verkocht zijn. De huizen in mijn straat bonnen een maand. Nu zit er bij ons ook overwaarde op, dus moeten we het snel kwijt dan kunnen we lager gaan zitten dan de verkoopprijs van de verkochten woningen.

Het ligt dus erg aan de situatie waar je woont.
Als je nog zeker vijf jaar kunt blijven in je huidige huis, zou ik gaan verbouwen. Dat kost je dan 1400 euro per jaar. Waarschijnlijk minder want door dit soort aanpassingen wordt je huis wel iets meer waard. De huizenprijzen stijgen weer licht, dus weggegooid geld zal deze verbouwing niet snel zijn.

Dan heb je nu de rust van de zekerheid van een dak boven je hoofd, als de kleine komt. Verhuizen kan ook over vijf jaar op je gemak.
Daar heb je gelijk in Leoni; wat een fijne positie waar jullie je in bevinden! Bijna zeker dat het huis wel snel verkocht zal worden!

In het dorp waar we wonen zijn weinig woningen in het segment van onze huidige woning (starterswoning met enorme tuin), en de prijs van een starterswoning. Wat dat betreft dus een voordeel...

Toen wij dit huis kochten stond het 4 weken te koop.
quote:sssssst schreef op 04 september 2016 @ 10:02:

Als je nog zeker vijf jaar kunt blijven in je huidige huis, zou ik gaan verbouwen. Dat kost je dan 1400 euro per jaar. Waarschijnlijk minder want door dit soort aanpassingen wordt je huis wel iets meer waard. De huizenprijzen stijgen weer licht, dus weggegooid geld zal deze verbouwing niet snel zijn.

Dan heb je nu de rust van de zekerheid van een dak boven je hoofd, als de kleine komt. Verhuizen kan ook over vijf jaar op je gemak.

Dat klopt zeker! De verbouwing zal in ieder geval het huis niet in waarde verminderen, en daarnaast is het niet zo dat we er een lening voor af hoeven sluiten.

Maar je zal zien dat er over 5 jaar geen huis voorbij komt wat we net zo graag willen als dit

En ik wil niet in de positie komen dat we een huis moeten kopen, omdat we anders dakloos worden...
Ik zou het doen.

Het huidige huis is gewoon te klein.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is het geld dan POEF kwijt? Je lost toch gewoon af? Of heb je voor minder verstandige andere hypotheek gekozen destijds?
quote:brennwert schreef op 04 september 2016 @ 10:06:

Hoezo is het geld dan POEF kwijt? Je lost toch gewoon eerder af? Of heb je voor minder verstandige andere hypotheek gekozen destijds?

Je bent het geld kwijt aan dubbele lasten, voor een huis waar je niet meer woont, en het is niet zo dat hoe langer een huis te koop staat hoe meer je ervoor krijgt als je het eindelijk verkoopt. De meeste huizen worden eerder in prijs verlaagd naarmate ze langer te koop staan dan verhoogd.

We hebben een spaarhypotheek, of dat een minder verstandige vorm is dat weet ik niet hoor... Het was toen een weloverwogen keuze. Maar voor hierin geldt dus wel dat we de hypotheek aflossen bij verkoop van het huis.

Er is veel veranderd op dat gebied de afgelopen jaren.
Je kunt een bod doen op het huis en een eventueel voorlopig koopcontract tekenen onder voorbehoud van de verkoop van je huidige woning. Je zult wel snel moeten handelen (huis in de verkoop zetten) dan zul je na een maand wel een beetje een idee kunnen hebben of je huidige huis snel verkocht zal zijn of niet. Mocht je je huidige huis niet binnen het gestelde termijn van het voorlopig koopcontact verkopen dan kun je er alsnog voor kiezen wel je droomhuis te kopen en het risico te nemen dat je langer dubbele lasten zult moeten dragen.

Misschien is het een idee om eens met een makelaar te praten over hoe jouw huidige woning in de markt zou staan?
Hoeveel evenbeelden van jullie huidige huis staan momenteel in de verkoop en hoe verkopen die? Dat maakt nogal wat uit. Er zijn buurten waar je binnen een week verkoopt maar als jij het 6e huis in dezelfde categorie op de markt bent, heb je een hele andere positie.
Doen! Jullie hebben voldoende financiële armslag om het risico te nemen én jullie hebben een realistisch beeld van de financiën.

Een starterswoning als die jullie achterlaten klinkt echt heel goed voor die doelgroep. Daar komen vast wel mensen op af.

Jullie kopen dan een huis waar je de rest van je leven kunt blijven en waar je heel erg blij mee bent. Hoe fijn is dat!?!
Huizen gaan in de regio waar ik zit ontzettend snel weg. Hoe is dat bij jullie?
Is het een idee om eerst een makelaar langs te laten komen om jullie huidige huis te bekijken? Een plaatselijke makelaar heeft er een goed beeld van hoe jullie huis in de markt ligt, misschien heeft hij al een potentiële koper die een zoekopdracht heeft uitstaan.

Dan kan het vlug gaan hoor!

Aan de andere kant: voorzichtigheid is alleen maar goed. Ik zou nooit kopen als het

huidige huis nog niet verkocht is!

Dan liever wat kleiner wonen. Jullie droomhuis klinkt heerlijk, maar geniet je daar ook nog zo van als je financieel in de shit komt?

Als je niet bang bent om wat risico te lopen kun je het overwegen, maar ik ben wat dat betreft een schijterd.

Laat je huis taxeren, dan weet je al snel meer over de courantheid ervan.
Ik lees net dat je verwacht dat het verkopen van je eigen huis snel gaat. Dan zeg ik doen. Straks met jullie vieren is meer ruimte zo fijn!
Ik zou het niet durven.
Ik zou de gok wel wagen. De huizenmarkt is op dit moment goed en aangezien je je huis hebt verbouwt zal het vast snel verkocht worden. Ik ben bang dat je spijt krijgt als je het niet doet. Als je eerst gaat wachten tot je huis verkocht is kan het wel zo zijn dat je niks leuks meer vind.. Zou zo jammer zijn.
Ons huis is laatst getaxeerd om andere redenen, dus ik denk wel dat we een goed beeld hebben van de waarde. We hoeven er geen winst op te maken; als we het verkopen voor wat wij er voor betaald hebben, zijn we allang blij.

Daarnaast moeten we natuurlijk het droomhuis ook nog maar zien te krijgen he Wij hebben een duidelijk maximum aan wat we kunnen bieden. Misschien zijn er wel kopers die zelfs boven de vraagprijs kunnen betalen... nouja dan is de huidige bewoner natuurlijk gek om daar niet in mee te gaan... en dan is ons dilemma gauw opgelost

Er staan momenteel geen starterswoningen te koop in ons dorp, die een vergelijkbaar perceeloppervlakte hebben. Als starter heb je hier alleen mogelijkheid tot kopen van nieuwbouw (en dus moet je daar nog alles aan doen, muren, vloeren, badkamer en keuken, tuin aanleggen enz), of bestaande (oude) bouw. Waar dus ook veel aan moet gebeuren omdat het ernstig verouderd is. Ons huis zit daar mooi tussenin. Het is 10 jaar oud, maar er zit een moderne keuken in, en de badkamer is ook wel modern maar zou m.i. wel praktischer ingedeeld kunnen worden. De kamers zijn af, zowel beneden als boven hoeft (aan vloer e.d.) verder niets te gebeuren.
Het moment dat we financieel in de shit komen is nog erg ver weg... het huis zou dan 2 jaar te koop moeten staan, en een van ons zou werkloos moeten worden en geen nieuwe baan moeten kunnen vinden. Tja... als als als... het kan natuurlijk altijd, maar we hebben beiden nog groeimogelijkheden in ons werk. Nee, ik verwacht niet dat de inkomsten ineens drastisch zullen verminderen. Ook denk ik niet dat we gaan scheiden, we zijn net 2 jaar getrouwd, maar zeg nooit nooit Vooralsnog hebben we een stabiele liefdevolle relatie

Daarnaast zijn er mogelijkheden om een voorschot op de erfenis van onze ouders te ontvangen in de vorm van een schenking, of kunnen we bij onze ouders rentevrij lenen. Wij beseffen ons heel goed dat het een luxepositie is om dit achter de hand te hebben, en maken hier natuurlijk liever geen gebruik van. Maar... als er echt nood aan de man zou zijn dan komt het niet zover dat ik geen boodschappen meer kan doen denk ik.
Absoluut doen.
Bedenk wel dat je door je zwangerschapshormonen soms rare keuzes maakt. Ik heb kleding die ik in de eerste drie maanden kocht waarvan ik echt niet snap hoe ik het kon doen. Dus vergelijk goed je smaak voor en na. Zou je toen ook lyrisch zijn geworden van geitjes?

Then again, het leven is te kort om ongelukkig te zijn, kies waar je het meest blij van wordt. Je intuïtie vergelijkt keuzes op een veel omvattender manier dan je ratio.
haha ja mijn man riep ook al wat over zwangerschapshormonen Maar dat bedoelde hij sarcastisch, want het is wel een huis waarover we al jaren fantaseren samen. En ja; we worden dus blij van de geitjes, en man is al aan het kijken voor een groot konijnenhok en kippenren... Ook erg leuk voor de kinderen.

Het is dus geen hormonaal hersenspinsel (helaas , anders was de keuze niet zo moeilijk).

Bedoel je dat je met je intuïtie de beste keuzes maakt?

Mijn gevoel zegt JA! :-) Maar mijn ratio speelt me parten... voor man geldt dus hetzelfde. Meningen hier zijn ook wel verdeeld als ik zo de reacties lees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven