scouting

14-12-2008 14:38 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
m. en e. gaan beide beginnen bij de bevers, m. is gister al geweest, ze vond het geweldig!

ik ben met e.daar heen gegaan om haar zus te halen, en om eens te overleggen of het wat voor e. is (het proto type buitenkind, en ik ben blij met een stok en een emmer) en jawel, zij denken dat t geweldig zal zijn voor haar. er is genoeg leiding ( 6 op max 25 kinderen) dus we gaan t nu een aantal keer proberen. ( e. heeft een ontwikkelingsachterstand in taal en spraak en een (visuele) prikkelelverwerkingsstoornis)

nog meer scouts hier?
Jazeker! Heb er zelf als kind jarenlang bij gezeten. Super leuke tijden. Mijn beste vrienden ken ik daarvan. Ben ook nog 6 jaar leiding geweest bij de esta's en nu zit ik in het bestuur. Het is zo leuk om te zien hoe de kinderen zich ontwikkelen in al die jaren. Prachtig!
Geluk is niet hebben wat je wilt, maar willen wat je hebt.
Hier ook een (ex) scout, zeker 20 jaar. Het is een goede "leerschool" voor kinderen. Ze leren om creatief te worden/zijn, dingen samen doen in teamverband, maar ook sport, spel en natuur is een belangrijk onderdeel. Maar zoals bij elke vereniging, het valt en staat met de leiding. Een goede leiding bereid de opkomst goed voor, een niet zo goede leiding verzint op de opkomst zelf wat er gaat gebeuren....
Mijn jongste van 6 zit sinds een paar weken ook bij de Bevers. Ze vindt het erg leuk, maar ik moet er wel een beetje aan wennen moet ik zeggen. Ze beginnen met alle groepen bij elkaar in een kring buiten en hijsen een vlag en zingen een lied of doen een bepaalde spreuk. Die verplichte kleding en een sjaaltje wat je dan pas om mag doen als je geinstalleerd bent (ofzo iets), en insignes die je krijgt (geen idee nog waarvoor of wanneer je die krijgt). De verzonnen namen die de leiding zichzelf geeft.

Het is wel een wereldje op zich die scouting.
Heb zelf jarenlang op scouting gezeten en ben ook leiding geweest. Enige best grote minpunt -in het algemeen- vind ik de verdeling jongens/meisjes (btw. ik heb ook écht niks op met verplichte kleding e.d., lijkt haast wel militaristisch. Gelukkig zat ik vroegah op een heel relaxte scouting club en waren de jongens en meiden ook gemixt).

Ik vind het jammer dat er aparte meiden groepen bestaan (kabouters bijv.) en jongens (welpen).

Maar heb echt enorm veel plezier gehad en zou mijn dochter ook graag laten gaan. Kweet niet of zij het wat vindt hoor, want ze lijkt tot nu toe best een binnenkind te zijn. Bovendien vindt haar vader het principieel niet kunnen (vanwege achtergrond). Dus, ben bang dat het hier niet gaat gebeuren. Vind ik toch een gemiste kans : (
Na jaren als lid en leiding bij diverse onderdelen, ben ik nu zo'n 4 jaar leiding bij de bevers. Het is inderdaad erg leuk en leerzaam. Wij doen van alles... van kampvuur tot spelletjes en knutselen. Ook gaan we een paar keer per jaar op kamp. Dat wil zeggen.. we overnachten een nachtje in het clubgebouw.

Sommige mensen vinden het militairistisch... zelf vind ik dat niet. Bijna elke club/vereniging heeft zijn regels, rituelen en bijbehorende kleding. Mijn dochters gaan ook als ze 5 zijn. Mijn oudste verheugt zich er enorm op.

Bij ons is alleen een wachtlijst van 4,5 jaar. Als ouder moet je er dus vroeg bij zijn. Dat vind ik wel een nadeel bij ons. Maar bij 'jullie' is dat dus niet zo kennelijk. Leuk hoor! Ik ben benieuwd hoe ze het vindt. Laat je het even weten??
Mijn zoon van 7 zit sinds ene paar weken ook op scouting. Hij stond niet springen, maar moets van ons iets doen. Het is ene kindwat moeite heeft met sociale contacten, dus ons leek het goed als hij een sport oid ging doen. Zijn beste vriend zat al op scouting dus dat was voor hem wat makkelijker om te beginnen, daarom koos hij hiervoor. Hij vindt het wel leuk, ik moet ook erg wennen, net als een eerdere schrijfster. Het is een apart wereldje, met dat uniform en die namen die de leiding hebben....Ach, als hij het leuk vindt vind ik het prima. wel fijn vind ik dat het ook wat bijdraagt aan sociale onwikkeling, volgende week gaan ze bv kerstkaarten rondbrengen voor (ouderere) mensen, laatst hebben ze het water hier in het dorp schoongemaakt van zwerfvuil, dat soort dingen. Ze doen ook andere dingen, vorieg week gingen ze schaatsen en met nieuwjaar is er een groot feest met een spel en avondeten. Dat soort dingen is wel naar keuze, mijn zoon staat hier niet om te springen, maar ik denk dat we het wel gaan doen.

Hier is het overigens wel een gemengde groep ondanks dat het welpen heet.
Ik ben ook jarenlang een hele enthousiaste scout geweest!! En ik zou het heel leuk vinden als mijn zoontje straks ook een klein bevertje wordt. Maar als hij liever wil voetballen vind ik dat ook best .

Ik heb ontzettend leuke herinneringen aan die tijd: het vele buiten zijn, fikkie stoken, kamperen, zelf je eten koken, lange hikes houden (wandel- of fietstochten), op kamp gaan, hutten bouwen, maar ook toneelstukjes maken, spelletjes doen, samen film kijken en knutselen.... noem maar op. Voor mij als kind was het allemaal zo spannend en geweldig!!

Ik ben er ook wel van overtuigd dat scouting heel goed is voor de sociale ontwikkeling. Je leert vrij jong zelfstandig te zijn in bepaalde dingen (bijv zelf je eten koken of speurtochten doen en verdwalen) maar wel altijd onder goede begeleiding. Ik kwam er bijvoorbeeld pas jaren later achter dat er bij droppings altijd iemand van de leiding achter ons liep, die zich niet liet zien maar van een afstandje in de gaten hield dat we niet in de problemen kwamen. Ik zal nooit vergeten dat we werden aangehouden door een politieauto en dat een agent ons vroeg of we wel wisten dat iemand ons volgde!!

Aaaah... brings back memories dit topic!!
quote:Tinus1977 schreef op 15 december 2008 @ 13:06:

Aaaah... brings back memories dit topic!!Jaaah, geweldig he!?! Ik word ook weer plaatsvervangend enthousiast. Hmmm, toch nog maar eens een gesprekje met mijn lief hierover wagen (pfffff, dat hele oorlogsgebeuren is toch al lange her )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven