Napraattopic 65

31-08-2016 13:41 4136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:SallySpectra schreef op 09 september 2016 @ 13:03:

[...]

Klopt.

Maar racisme is niet alleen racisme wanneer dat een ongelijke maatschappelijke positie tot gevolg heeft.Ok, genuanceerder dan: racisme naar witte mensen is niet te vergelijken met racisme naar donkere mensen, als je de maatschappelijke context in acht neemt.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 13:05:

Bijvoorbeeld je hebt een dag met een donker iemand gepraat omschrijf je dan ook aan je parner wat voor kleur diegene heeft of over het gesprek?Nee, want in dit geval is dat niet relevant.

Bijvoorbeeld je hebt een dag met een donker iemand gepraat omschrijf je dan ook aan je parner wat voor kleur diegene heeft of over het gesprek?Eh nee.
quote:duende12 schreef op 09 september 2016 @ 13:09:

[...]

Nee, want in dit geval is dat niet relevant.Juist wel.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 13:09:

[...]

Ok, genuanceerder dan: racisme naar witte mensen is niet te vergelijken met racisme naar donkere mensen, als je de maatschappelijke context in acht neemt.

Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden.

Door iedereen. Doe je dat niet ben je zoals al eerder gezegd is gewoon onderdeel van het probleem.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:08:

[...]

Ik kan dat wel zien, hoor. Net zoals ik op vakantie aan alle blanke mensen kan zien wie er Nederlands is en wie Engels, bijvoorbeeld.

Het is dus eigenlijk, als ik even voor Cookie mag spreken, vooral een vraag om eens uit dat idiote huidkleur gedoe te stappen en gewoon naar mensen als mensen te kijken. En mensen bestaan uit tig miljoen dingen die veel kenmerkender zijn dan hun kleur.Fijn dat jij dat ziet, maar ik zie dat niet.
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 12:56:

[...]

Geen idee.

Maar serieuze vraag aan jou, als mijn kinderen dus op straat 'die bruine mevrouw' zeggen, zou jij dat dan corrigeren?

Want die zien je tieten niet, je scherpe tong, je grote ogen, etc..

Ik corrigeer sowieso niemand want dan kom ik in dezelfde oeverloze discussies als op het forum terecht. Maar ik denk er afhankelijk van de situatie wel het mijne van.

Grappig genoeg word ik trouwens door kinderen echt NOOIT omschreven aan de hand van mijn huidkleur, en beschrijft mijn kind ook nooit iemand aan de hand van zijn huidkleur. Kleine kinderen zijn juist volgens mij de enigen die echt geen kleur zien. Als kleine kinderen mij beschrijven zeggen ze bijvoorbeeld vaak "met die blauwe /roze /groene nagels", of "met die krullen" of "zoon-ze-mama" of "die met mij ging spelen". Maar nooit: "die bruine/zwarte/donkere"
Am Yisrael Chai!
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 13:11:

[...]

Juist wel.Huh?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:08:

[...]

Ik kan dat wel zien, hoor. Net zoals ik op vakantie aan alle blanke mensen kan zien wie er Nederlands is en wie Engels, bijvoorbeeld.

Het is dus eigenlijk, als ik even voor Cookie mag spreken, vooral een vraag om eens uit dat idiote huidkleur gedoe te stappen en gewoon naar mensen als mensen te kijken. En mensen bestaan uit tig miljoen dingen die veel kenmerkender zijn dan hun kleur.Jij kan dat wel zien, maar ik dus niet. En ik kijk naar mensen als mensen.

Bijvoorbeeld je hebt een dag met een donker iemand gepraat omschrijf je dan ook aan je parner wat voor kleur diegene heeft of over het gesprek?En als je met een donker iemand naar bed bent geweest?
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:11:

[...]

Ik corrigeer sowieso niemand want dan kom ik in dezelfde oeverloze discussies als op het forum terecht. Maar ik denk er afhankelijk van de situatie wel het mijne van.

Grappig genoeg word ik trouwens door kinderen echt NOOIT omschreven aan de hand van mijn huidkleur, en beschrijft mijn kind ook nooit iemand aan de hand van zijn huidkleur. Kleine kinderen zijn juist volgens mij de enigen die echt geen kleur zien. Als kleine kinderen mij beschrijven zeggen ze bijvoorbeeld vaak "met die blauwe /roze /groene nagels", of "met die krullen" of "zoon-ze-mama" of "die met mij ging spelen". Maar nooit: "die bruine/zwarte/donkere"Juist!
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 13:07:

[...]

Nou, dat gaat meer over jouw geboorteland. Als je de Nederlandse taal goed leert spreken zal er niet vaak nog een onderscheid worden gemaakt tussen jou en andere witte Nederlanders. Dat is anders als je een donkere huid hebt. Verder is er geen sprake van een machtsongelijkheid en als die er wel is, dan kan die afkomstig zijn van de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog en is "mof" omhoog schoppen en niet te vergelijken met een Duitse term die zou kunnen verwijzen naar wat een slappelingen de Nederlanders waren in die tijd (als die term al bestaat). Om even duidelijk te zijn: ik gebruik dat woord zelf niet en vind het ook echt niet kunnen om Duitsers zo te noemen.

Niet mee eens. Al woon je bijna je hele leven in NL, spreek je 100% foutloos Nederlands en zie je er niet eens allochtoon uit, dan nog: zodra mensen je afkomst weten, ben je "die Poolse". Mensen maken de hele tijd onderscheid. Jij in dat hokje, en ik in dit hokje, lekker veilig en overzichtelijk.

Wel de hele tijd mekkeren over inburgeren en dat we ons moeten aanpassen, maar ondertussen zelf de hele tijd benadrukken dat ik anders ben en vooral niet één van hen. Hypocrisie ten top.
Slik die kikker!

[...]

Juist wel.Waarom?

[...]

Juist wel.Huh?
quote:Goede-Fee schreef op 09 september 2016 @ 13:11:

[...]

Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden.

Door iedereen. Doe je dat niet ben je zoals al eerder gezegd is gewoon onderdeel van het probleem.Dat sowieso.
Het komt op mij over dat getinte mensen hun kleur als negatief zien. Ik ga er speciaal voor in de zon zitten om ook een mooi kleurtje te krijgen. Als ik van vakantie kom en ze zeggen van wat ben je bruin geworden dan zie ik dat als compliment. Zo sneu dat wanneer je bij je eigen huidskleur benoemd worden als iets negatiefs ziet.
quote:duende12 schreef op 09 september 2016 @ 13:12:

[...]

Jij kan dat wel zien, maar ik dus niet. En ik kijk naar mensen als mensen.Maar dan is dat toch jouw gebrek? Dan kijk je toch gewoon niet goed genoeg?
Am Yisrael Chai!

[...]

Grappig genoeg word ik trouwens door kinderen echt NOOIT omschreven aan de hand van mijn huidkleur, en beschrijft mijn kind ook nooit iemand aan de hand van zijn huidkleur. Kleine kinderen zijn juist volgens mij de enigen die echt geen kleur zien. Als kleine kinderen mij beschrijven zeggen ze bijvoorbeeld vaak "met die blauwe /roze /groene nagels", of "met die krullen" of "zoon-ze-mama" of "die met mij ging spelen". Maar nooit: "die bruine/zwarte/donkere"Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom het een probleem is dat de kleur van je huid gezien/opgemerkt wordt. Je hebt nu eenmaal huid en die huid heeft een kleur, niks meer of minder dan 1 van de uiterlijke kenmerken die je hebt.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:13:

[...]

Maar dan is dat toch jouw gebrek? Dan kijk je toch gewoon niet goed genoeg?Doei

Bijvoorbeeld je hebt een dag met een donker iemand gepraat omschrijf je dan ook aan je parner wat voor kleur diegene heeft of over het gesprek?Nee dan niet. Maar ps zit ik te kijken naar de wedstrijd van zoon. Jongen van de tegenpartij is echt heel goed. Steekt er met kop en schouders bovenuit. Man had ook gekeken maar we waren daar niet samen. Dus thuis vertelde ik dat, en benoemde ik inderdaad zijn huidskleur. Zijn huidskleur was hetgeen hem het meest onderscheidde van de rest. De ene helft was blond, de ander helft had donkere krullen en eentje had er een heel donkere huidskleur.

[...]

Grappig genoeg word ik trouwens door kinderen echt NOOIT omschreven aan de hand van mijn huidkleur, en beschrijft mijn kind ook nooit iemand aan de hand van zijn huidkleur. Kleine kinderen zijn juist volgens mij de enigen die echt geen kleur zien. Als kleine kinderen mij beschrijven zeggen ze bijvoorbeeld vaak "met die blauwe /roze /groene nagels", of "met die krullen" of "zoon-ze-mama" of "die met mij ging spelen". Maar nooit: "die bruine/zwarte/donkere"

Sorry, ik was niet duidelijk. Zou jij je eigen kinderen corrigeren?

Ik heb het overigens niet over mensen die ik ken, maar iemand op straat, een voorbijganger.

'Die mevrouw heeft mooie haren'

'Welke mevrouw?'

'Die bruine mevrouw'

Ik zie hier echt niets verkeerds in.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 13:09:

[...]

Ok, genuanceerder dan: racisme naar witte mensen is niet te vergelijken met racisme naar donkere mensen, als je de maatschappelijke context in acht neemt.Zou je deze willen toelichten?
quote:Blondie456 schreef op 09 september 2016 @ 13:13:

Het komt op mij over dat getinte mensen hun kleur als negatief zien. Ik ga er speciaal voor in de zon zitten om ook een mooi kleurtje te krijgen. Als ik van vakantie kom en ze zeggen van wat ben je bruin geworden dan zie ik dat als compliment. Zo sneu dat wanneer je bij je eigen huidskleur benoemd worden als iets negatiefs ziet.Ja alsof het echt iets vreselijks is om een donkere huid te hebben, iets om je voor te schamen en dat vooral genegeerd moet worden.
quote:AllieBrosh schreef op 09 september 2016 @ 13:13:

[...]

Niet mee eens. Al woon je bijna je hele leven in NL, spreek je 100% foutloos Nederlands en zie je er niet eens allochtoon uit, dan nog: zodra mensen je afkomst weten, ben je "die Poolse". Mensen maken de hele tijd onderscheid. Jij in dat hokje, en ik in dit hokje, lekker veilig en overzichtelijk.

Wel de hele tijd mekkeren over inburgeren en dat we ons moeten aanpassen, maar ondertussen zelf de hele tijd benadrukken dat ik anders ben en vooral niet één van hen. Hypocrisie ten top.Oh vreselijk! Dat is het sowieso, discriminatie ook, maar vind jij het zelf racistisch?
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:10:

[...]

Koelie is het Surinaamse woord voor Hindoestaan. Het woord is uiteraard afkomstig uit de koloniale tijd, en was natuurlijk, dat weet iedereen, aanvankelijk net zo goed een racial slur als dat nikker dat is, maar ergens in die tijd is het woord overgenomen als leenwoord in het sranan tongo en het is dus taalkundig gezien gewoon echt de correcte Surinaamse benaming voor een Hindoestaan.Uhuh. net als yankee, lymey, spic, beaner etc Allemaal niet racistisch maar zeker niet complimenteus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven