Boodschappenlijstjetopic
dinsdag 7 oktober 2008 om 17:39
Oude topic
naamgezinssamenstellingtotaal uitgaven juni totaal uitgaven juliZusenzo 2 volwassenen 2 kinderen
2 poezen 10 kippen¤435,00 Flinterke2 volwassenen, 1 kind
1 kat en 1 hond ¤ 194,93
bd ¤ 5,95Queenie12 volwassenen en 1 kind ¤ 226,99
bd ¤100,- Desteny1 volwassene 74,78
bd ¤20,00
bd= buiten de deur eten
Oktober en november zijn te vinden op pagina 46 van dit topic
December en januari zijn te vinden op pagina 74 van dit topic
Februari en maart zijn te vinden op pagina 87 van dit topic
april en mei zijn te vinden op pagina 92 van dit topic
naamgezinssamenstellingtotaal uitgaven juni totaal uitgaven juliZusenzo 2 volwassenen 2 kinderen
2 poezen 10 kippen¤435,00 Flinterke2 volwassenen, 1 kind
1 kat en 1 hond ¤ 194,93
bd ¤ 5,95Queenie12 volwassenen en 1 kind ¤ 226,99
bd ¤100,- Desteny1 volwassene 74,78
bd ¤20,00
bd= buiten de deur eten
Oktober en november zijn te vinden op pagina 46 van dit topic
December en januari zijn te vinden op pagina 74 van dit topic
Februari en maart zijn te vinden op pagina 87 van dit topic
april en mei zijn te vinden op pagina 92 van dit topic
maandag 15 december 2008 om 11:38
quote:desteny schreef op 14 december 2008 @ 23:41:
[...]
nou fijn toch dat het kan...
Ik vind het ook heel fijn dat het kan. Niet meer uitgegeten overigens. Vrijdag a.s. weer met mijn werk als afsluiting van het jaar.
Ik wil alleen niet het meeste uitgeven van heel het topic!! Misschien dat ik me daarom excuseer.
[...]
nou fijn toch dat het kan...
Ik vind het ook heel fijn dat het kan. Niet meer uitgegeten overigens. Vrijdag a.s. weer met mijn werk als afsluiting van het jaar.
Ik wil alleen niet het meeste uitgeven van heel het topic!! Misschien dat ik me daarom excuseer.
maandag 15 december 2008 om 12:09
quote:franknii schreef op 13 december 2008 @ 15:14:
Vraagje voor de boodschappen die-hards onder ons
Ik zie vaak lijstjes van verschillende winkels voorbij komen.
Doen jullie daar boodschappen omdat de producten bij de ene winkel goedkoper zijn dan bij de andere winkel? (verschil Aldi en AH snap ik natuurlijk haha).
Ik woon naast de Aldi, dus dat is gewoon makkelijk.
Bij de Aldi kopen werkt bij mij op drie manieren.
1. Ik woon er naast, dus geen benzinekosten.
2. Veel producten zijn bij de Aldi goedkoper.
3. Het assortiment is niet erg uitgebreid, dus ik wordt niet verleid tot het kopen van spullen die ik niet nodig heb.
Bijvoorbeeld, dit weekend bij de Jumbo geweest en meteen 77,18 kwijt. En dat komt omdat ik dan verleid wordt met Curly Wurly's, Twinings thee, Candy Canes voor in de kersboom, woksauzen, thaise sambal en wat niet al.
Maar goed, één keer in de zoveel tijd, kan dat best.
Vraagje voor de boodschappen die-hards onder ons
Ik zie vaak lijstjes van verschillende winkels voorbij komen.
Doen jullie daar boodschappen omdat de producten bij de ene winkel goedkoper zijn dan bij de andere winkel? (verschil Aldi en AH snap ik natuurlijk haha).
Ik woon naast de Aldi, dus dat is gewoon makkelijk.
Bij de Aldi kopen werkt bij mij op drie manieren.
1. Ik woon er naast, dus geen benzinekosten.
2. Veel producten zijn bij de Aldi goedkoper.
3. Het assortiment is niet erg uitgebreid, dus ik wordt niet verleid tot het kopen van spullen die ik niet nodig heb.
Bijvoorbeeld, dit weekend bij de Jumbo geweest en meteen 77,18 kwijt. En dat komt omdat ik dan verleid wordt met Curly Wurly's, Twinings thee, Candy Canes voor in de kersboom, woksauzen, thaise sambal en wat niet al.
Maar goed, één keer in de zoveel tijd, kan dat best.
maandag 15 december 2008 om 13:38
@Villahollandia: zal ik maar weer mee komen doen dan? dan voel je je niet zo alleen als 'groot-uitgever'!!
Misschien dat ik in januari weer aansluit; we gaan volgende week woensdag op vakantie voor 10 dagen, dus deze maand geeft toch een heel ander beeld.
Overigens vind ik frites halen of een broodje eten bij bakker Bart niet uit eten gaan.
Desondanks heb ik deze maand al bijna 400 Euro uitgegeven aan allerhande (voorraad)boodschappen. Was vanochtend bij AH al 130 Euro kwijt (hebben zaterdag hier een etentje en heb ook allerlei amusebakjes, -schaaltjes en -pannetjes gekocht).
Daarnaast zijn wij nogal van de liflafjes en hebben we 2 zaterdagavonden na elkaar bezoek gehad. We hebben ons toen al tegoed gedaan aan allerlei lekkere -en dure- hapjes.
Misschien dat ik in januari weer aansluit; we gaan volgende week woensdag op vakantie voor 10 dagen, dus deze maand geeft toch een heel ander beeld.
Overigens vind ik frites halen of een broodje eten bij bakker Bart niet uit eten gaan.
Desondanks heb ik deze maand al bijna 400 Euro uitgegeven aan allerhande (voorraad)boodschappen. Was vanochtend bij AH al 130 Euro kwijt (hebben zaterdag hier een etentje en heb ook allerlei amusebakjes, -schaaltjes en -pannetjes gekocht).
Daarnaast zijn wij nogal van de liflafjes en hebben we 2 zaterdagavonden na elkaar bezoek gehad. We hebben ons toen al tegoed gedaan aan allerlei lekkere -en dure- hapjes.
maandag 15 december 2008 om 14:57
quote:Villahollandia schreef op 15 december 2008 @ 11:38:
[...]
Ik wil alleen niet het meeste uitgeven van heel het topic!! Misschien dat ik me daarom excuseer. ach dr moet er toch 1tje zijn die ut meeste uit geeft.....
[...]
Ik wil alleen niet het meeste uitgeven van heel het topic!! Misschien dat ik me daarom excuseer. ach dr moet er toch 1tje zijn die ut meeste uit geeft.....
maandag 15 december 2008 om 15:06
Viva Hollandia, ik ziet iedere keer werkelijk met verbazing te kijken naar het lijstje, hoeveel ik wel niet uitgeef en dat terwijl ik echt geen rare dure dingen koop en gooi ook niks weg, wel heb ik altijd kaas, filet american, kipfilet, feta ed standaard in de koelkast liggen en verse groenten en iedere dag vlees of vis.
Ik begrijp werkelijk niet hoe sommige onder de 150,- per week uitkomen, ik wou dat ik het begreep, kon ik het ook doen tenminste.
Ik heb standaard per week 8 broden en turks brood in het weekend en dus vers beleg. We eten hier geen chocopasta en pindakaas, lusten we wel maar vers beleg vinden we nou eenmaal lekkerder.
Iedere avond een pond vlees (kip of rund of vis) en verse groenten en vaak ook een salade erbij.
Dan ook nog wat graai en snaai werk maar niet te veel.
De jongens krijgen geen pakjes ed mee naar school en frisdrank hebben we niet, alleen karvan cevitan en man lief drinkt water en thee en ik drink koffie.
Fruit; gaat hier hard sowieso 8 stuks per dag en dan soms ook nog na het eten een bak aardbeien of meloen ed.
Toetjes eten we niet.
Ik haal vaak bij de markt, ook bij de lidl en ook bij de AH.
Waar het aan ligt, ik weet het niet.
Ik heb het er met vriendinnen over gehad en zij kwamen ook ong. op de 150,- p/w uit maar weten dit niet zeker.
Mijn zusje doet het met 100,- p/w met drie kinderen maar die eet vaak makkelijk. (weinig vlees veel pasta ed en groenten uit blik).
Haar man vindt dit ook lekker, mijn man is niet moeilijk met eten maar het moet wel vers en veel zijn( en nog is hij dunner dan mij )
Pfff heel verhaal zeg maar applausje voor de dames die het met minder doen, ik wou dat het mij lukte
Ik begrijp werkelijk niet hoe sommige onder de 150,- per week uitkomen, ik wou dat ik het begreep, kon ik het ook doen tenminste.
Ik heb standaard per week 8 broden en turks brood in het weekend en dus vers beleg. We eten hier geen chocopasta en pindakaas, lusten we wel maar vers beleg vinden we nou eenmaal lekkerder.
Iedere avond een pond vlees (kip of rund of vis) en verse groenten en vaak ook een salade erbij.
Dan ook nog wat graai en snaai werk maar niet te veel.
De jongens krijgen geen pakjes ed mee naar school en frisdrank hebben we niet, alleen karvan cevitan en man lief drinkt water en thee en ik drink koffie.
Fruit; gaat hier hard sowieso 8 stuks per dag en dan soms ook nog na het eten een bak aardbeien of meloen ed.
Toetjes eten we niet.
Ik haal vaak bij de markt, ook bij de lidl en ook bij de AH.
Waar het aan ligt, ik weet het niet.
Ik heb het er met vriendinnen over gehad en zij kwamen ook ong. op de 150,- p/w uit maar weten dit niet zeker.
Mijn zusje doet het met 100,- p/w met drie kinderen maar die eet vaak makkelijk. (weinig vlees veel pasta ed en groenten uit blik).
Haar man vindt dit ook lekker, mijn man is niet moeilijk met eten maar het moet wel vers en veel zijn( en nog is hij dunner dan mij )
Pfff heel verhaal zeg maar applausje voor de dames die het met minder doen, ik wou dat het mij lukte
maandag 15 december 2008 om 16:02
Aldi: 7,18
Bieslookring
Bloem
Witlof
Paprikamix
Cola
Geitenkaas in spek
zuurkool
champignons
AH 13,07
Saucijzenbroodje voor de lekkere trek
Taksi
AH Excellent jampotjes
Geitenkaas
AH Rucolasla
Oliebollenmix
Stoofperen
Kaneel
Totaal December:
98,41
Deze maand ben ik alweer meer kwijt omdat ik met de kerst en oud en nieuw mensen over de vloer krijg. Voorlopig nog niet klaar, maar wel alvast wat boodschappen gedaan. Een kerstdiner waarvoor iedereen zelf wat mee moet nemen zit er ook bij geteld. Hopelijk in januari weer wat minder kwijt. Ondanks dat ik nu bij de Aldi en Lidl ben geweest...
Bieslookring
Bloem
Witlof
Paprikamix
Cola
Geitenkaas in spek
zuurkool
champignons
AH 13,07
Saucijzenbroodje voor de lekkere trek
Taksi
AH Excellent jampotjes
Geitenkaas
AH Rucolasla
Oliebollenmix
Stoofperen
Kaneel
Totaal December:
98,41
Deze maand ben ik alweer meer kwijt omdat ik met de kerst en oud en nieuw mensen over de vloer krijg. Voorlopig nog niet klaar, maar wel alvast wat boodschappen gedaan. Een kerstdiner waarvoor iedereen zelf wat mee moet nemen zit er ook bij geteld. Hopelijk in januari weer wat minder kwijt. Ondanks dat ik nu bij de Aldi en Lidl ben geweest...
maandag 15 december 2008 om 16:09
Waarom een applausje zusenzo??
Ik vind dat je jezelf tekort doet daarmee. Jij/jullie kiezen voor verse producten en het daaraan vast hangende prijskaartje.
Ik geef ook veel uit, maar weet hoe dat komt (biologisch vlees, zoveel mogelijk biol. groente en fruit, brood van de bakker etc etc).
Als ik sperziebonen uit blik eet met een hamburger van de Lidl om maar een zijstraat te noemen, ben ik ook veel voordeliger uit.
Hoeveel je aan boodschappen uitgeeft is gedeeltelijk een gevolg van de keuzes die je maakt. En als je een beperkt budget hebt, beïnvloed dat de keuzes die je kunt maken is.
Daarnaast heb ik in oktober en november toch ook wel heel wat deelnemers voorbij zien komen die regelmatig ergens mee eten, etenswaren krijgen van deze of gene of zelfs deze beide zaken. Ja, dat bespaart natuurlijk ook een hoop.
Ik vind dat je jezelf tekort doet daarmee. Jij/jullie kiezen voor verse producten en het daaraan vast hangende prijskaartje.
Ik geef ook veel uit, maar weet hoe dat komt (biologisch vlees, zoveel mogelijk biol. groente en fruit, brood van de bakker etc etc).
Als ik sperziebonen uit blik eet met een hamburger van de Lidl om maar een zijstraat te noemen, ben ik ook veel voordeliger uit.
Hoeveel je aan boodschappen uitgeeft is gedeeltelijk een gevolg van de keuzes die je maakt. En als je een beperkt budget hebt, beïnvloed dat de keuzes die je kunt maken is.
Daarnaast heb ik in oktober en november toch ook wel heel wat deelnemers voorbij zien komen die regelmatig ergens mee eten, etenswaren krijgen van deze of gene of zelfs deze beide zaken. Ja, dat bespaart natuurlijk ook een hoop.
maandag 15 december 2008 om 16:28
Pauline65: doe lekker mee, gezellig toch, ik houd wel van lekkere boodschappenlijstjes.
Zusenzo: ik zie dat jij er inderdaad ook wat van kan!! Ik ben dus niet de koploper. Ach ja, ik vind lekker eten belangrijk. En geef er graag mijn geld aan uit. Heb ook geen budget vastgesteld.
Toch maar weer een lijstje van de jumbo vandaag:
schuurmiddel
bananen
bier (klein kratje, 12 flessen) (wij drinken het zelf niet, maar onze vrienden heel graag en daar investeren wij graag in.
eur 6.80
Zusenzo: ik zie dat jij er inderdaad ook wat van kan!! Ik ben dus niet de koploper. Ach ja, ik vind lekker eten belangrijk. En geef er graag mijn geld aan uit. Heb ook geen budget vastgesteld.
Toch maar weer een lijstje van de jumbo vandaag:
schuurmiddel
bananen
bier (klein kratje, 12 flessen) (wij drinken het zelf niet, maar onze vrienden heel graag en daar investeren wij graag in.
eur 6.80
maandag 15 december 2008 om 17:33
Vandaag 3,60 voor een broodje, mini geitensmeerkaas, bakje rauwkost en 2 blikjes cola light in het ziekenhuis. Ik ga straks als het goed is nog even boodschappen doen, maar rond 19.00 uur zijn de supermarkten altijd al half leeg dus ik hoop dat ik dan nog kan vinden wat ik nodig heb.
Totaal dec: 85,66
Totaal dec: 85,66
maandag 15 december 2008 om 17:39
Oh, en wbt de dure lijstjes... Toen er nog niet zoveel alleenwonenden meeschreven vergeleek ik ook wel eens maar kwam ik steeds veel hoger uit dan de meesten. Daar "schrok" ik van, maar ben gaan kijken en tot de conclusie gekomen dat ik niet anders wil eten. Ik gooi bijna nooit dingen weg, eet niet overdreven luxe maar wél altijd veel groente (min 300 gram, meestal meer en bijna altijd verschillende soorten) bij het avondeten. Ik eet ook niet veel snoep ofzo, dus daar kom ik ook niet duurder mee uit. Het zal best goedkoper kunnen (idd 2 dagen met een groot blik Lidl groente ofzo) maar dat wil ik dus niet. Hóeft ook niet, gelukkig. Dus ik ben opgehouden met vergelijken, lees de lijstjes wel, maar niet meer met het idee dat ik onnodig geld uitgeef ofzo.
maandag 15 december 2008 om 17:40
Brokken en lekkere botten gehaald voor de hond bij de dierenwinkel.
¤ 33
Ook even langs de jumbo geweest. Niet slim, had teveel zin in chocolade..
draagtas
rundergehakt
macaronigroenten
becel boter
dubbel vlaflip choco vanille
mentos cube bluemint (voor in de auto)
eierkoeken
kinder chokobonbons <------ zijn heerlijk!!!!!
chocokerstboompjes
¤ 16,37
totaal voor december: ¤ 211,98
¤ 33
Ook even langs de jumbo geweest. Niet slim, had teveel zin in chocolade..
draagtas
rundergehakt
macaronigroenten
becel boter
dubbel vlaflip choco vanille
mentos cube bluemint (voor in de auto)
eierkoeken
kinder chokobonbons <------ zijn heerlijk!!!!!
chocokerstboompjes
¤ 16,37
totaal voor december: ¤ 211,98
maandag 15 december 2008 om 17:46
Okay, kom ik vanaf januari weer gezellig meeschrijven!
Ik kreeg een beetje de indruk dat de meesten meedoen om zuiniger aan te doen en omdat dat voor mij geen doel is, had ik vorige week iets van "ik stop ermee" (mede omdat we vanaf de 24e op vakantie zijn).
Maar ik miste jullie na een paar dagen al en kwam toch steeds weer even meelezen -en inmiddels schrijven-.
Ik zal niet stiekem mijn kasten volproppen om in januari goedkoop uit te zijn
Dus Flinterke, hopelijk bezorg ik je niet te veel last; maar je mag mij deze maand ook op pauze zetten en dan ga ik in januari weer meedoen.
Alvast een bloemetje voor de moeite
Ik kreeg een beetje de indruk dat de meesten meedoen om zuiniger aan te doen en omdat dat voor mij geen doel is, had ik vorige week iets van "ik stop ermee" (mede omdat we vanaf de 24e op vakantie zijn).
Maar ik miste jullie na een paar dagen al en kwam toch steeds weer even meelezen -en inmiddels schrijven-.
Ik zal niet stiekem mijn kasten volproppen om in januari goedkoop uit te zijn
Dus Flinterke, hopelijk bezorg ik je niet te veel last; maar je mag mij deze maand ook op pauze zetten en dan ga ik in januari weer meedoen.
Alvast een bloemetje voor de moeite
maandag 15 december 2008 om 20:49
Dure boodschappen bij AH:
3 x Sinaasappelsap
2 x Dubbelfriss
2 x Geitensmeerkaas
Blikje gecondenseerde melk
Pickwick thee honey africa ofzo
Pakje 30+ kaas
Appels
Digestive biscuits
Afbak AH excellent bruin stokbrood (35%)
Kuipje natvoer voor kat
Cherrytomaatjes
Bugles
¤26,61
Zitten alvast wat spullen bij voor verjaardagsfeestje zaterdag, zal nog wel meer bij komen komende week
Totaal dec: ¤112,27
3 x Sinaasappelsap
2 x Dubbelfriss
2 x Geitensmeerkaas
Blikje gecondenseerde melk
Pickwick thee honey africa ofzo
Pakje 30+ kaas
Appels
Digestive biscuits
Afbak AH excellent bruin stokbrood (35%)
Kuipje natvoer voor kat
Cherrytomaatjes
Bugles
¤26,61
Zitten alvast wat spullen bij voor verjaardagsfeestje zaterdag, zal nog wel meer bij komen komende week
Totaal dec: ¤112,27
dinsdag 16 december 2008 om 09:47
quote:Yoels schreef op 15 december 2008 @ 17:39:
Oh, en wbt de dure lijstjes... Toen er nog niet zoveel alleenwonenden meeschreven vergeleek ik ook wel eens maar kwam ik steeds veel hoger uit dan de meesten. Daar "schrok" ik van, maar ben gaan kijken en tot de conclusie gekomen dat ik niet anders wil eten. Ik gooi bijna nooit dingen weg, eet niet overdreven luxe maar wél altijd veel groente (min 300 gram, meestal meer en bijna altijd verschillende soorten) bij het avondeten. Ik eet ook niet veel snoep ofzo, dus daar kom ik ook niet duurder mee uit. Het zal best goedkoper kunnen (idd 2 dagen met een groot blik Lidl groente ofzo) maar dat wil ik dus niet. Hóeft ook niet, gelukkig. Dus ik ben opgehouden met vergelijken, lees de lijstjes wel, maar niet meer met het idee dat ik onnodig geld uitgeef ofzo.
Uh, ik geef niet zoveel uit volgens mij, maar blikgroente eet ik niet hoor. Dat vind ik smerig.
Heb wel diepvriesgroente in huis. Spinazie, tuinbonen, sugarsnaps van Bonduelle. Vind ik niet minder lekker dan vers en het is makkelijk om in huis te hebben. Doe maar één keer in de week boodschappen en dan halen de verse groenten de vrijdag soms niet.
Vind het een beetje vervelend dat mensen die meer geld uitgeven het idee hebben dat ze zich moeten verdedigen. En dat dan doen door te impliceren dat mensen die minder uitgeven geen verse groente eten of niet om lekker eten geven.
Geef lekker uit wat kan en wat je wil en laat de mensen die minder uitgeven ook in hun waarde.
Uh, ik geef niet zoveel uit volgens mij, maar blikgroente eet ik niet hoor. Dat vind ik smerig.
Heb wel diepvriesgroente in huis. Spinazie, tuinbonen, sugarsnaps van Bonduelle. Vind ik niet minder lekker dan vers en het is makkelijk om in huis te hebben. Doe maar één keer in de week boodschappen en dan halen de verse groenten de vrijdag soms niet.
Vind het een beetje vervelend dat mensen die meer geld uitgeven het idee hebben dat ze zich moeten verdedigen. En dat dan doen door te impliceren dat mensen die minder uitgeven geen verse groente eten of niet om lekker eten geven.
Geef lekker uit wat kan en wat je wil en laat de mensen die minder uitgeven ook in hun waarde.
dinsdag 16 december 2008 om 12:06
Einstein, zo was het niet bedoeld! Ik wilde niet impliceren dat mensen die minder geld uitgeven aan eten dan wel automatisch blikgroente van de Lidl zullen eten, het was een wat overdreven voorbeeld om aan te geven hoe het heus wel goedkoper zóu kunnen, maar hoe ik het dus niet wil. Sorry als ik daarmee een verkeerde indruk heb gewekt.
dinsdag 16 december 2008 om 13:19
Aldi:
aardappelen
nep evergreens
spruiten
curry ketchup
mayonaise
fritessaus
mix voor macc/spagh
2X tandpasta
yoghurtbrie
chocobiscuits
choco fourre
sprenkeltjes (koekjes)
champignons
magere yoghurt
mosterd
chocolademousse
duo puddingdessert
cervelaatworst
runderrookvlees
filet american
kerstzuurstokjes (voor in de boom)
16X kattenvoer
3X kerst-cadeaupapier
appels
hagelmix
tortillachips
2X rijstwafels met chocolade
2X chips
bruine bollen
2X toiletpapier 3-laags
Totaal: 40.02
Totaal december: 186.94
Ps: Is het al opgevallen dat wij hier gek zijn op chocola?
aardappelen
nep evergreens
spruiten
curry ketchup
mayonaise
fritessaus
mix voor macc/spagh
2X tandpasta
yoghurtbrie
chocobiscuits
choco fourre
sprenkeltjes (koekjes)
champignons
magere yoghurt
mosterd
chocolademousse
duo puddingdessert
cervelaatworst
runderrookvlees
filet american
kerstzuurstokjes (voor in de boom)
16X kattenvoer
3X kerst-cadeaupapier
appels
hagelmix
tortillachips
2X rijstwafels met chocolade
2X chips
bruine bollen
2X toiletpapier 3-laags
Totaal: 40.02
Totaal december: 186.94
Ps: Is het al opgevallen dat wij hier gek zijn op chocola?
dinsdag 16 december 2008 om 14:11
quote:absoluteEinstein schreef op 16 december 2008 @ 09:47:
Dat heb je dan toch echt verkeerd begrepen, want ik verdedig me niet, ik heb alleen gezegd dat er een prijskaartje hangt aan bepaalde keuzes en dat weer als reactie op Zusenzo die een applausje uitdeelde.
En die keuzes hebben dan niet eens zo zeer met wel/ niet gezond te maken, maar voornamelijk met smaak.
Ik neem aan dat een volkoren brood van de supermarkt qua mate van gezondheid niet af zal wijken van een volkoren brood van de warme bakker; maar ik vind brood van de bakker wel stukken lekkerder.
Dat heb je dan toch echt verkeerd begrepen, want ik verdedig me niet, ik heb alleen gezegd dat er een prijskaartje hangt aan bepaalde keuzes en dat weer als reactie op Zusenzo die een applausje uitdeelde.
En die keuzes hebben dan niet eens zo zeer met wel/ niet gezond te maken, maar voornamelijk met smaak.
Ik neem aan dat een volkoren brood van de supermarkt qua mate van gezondheid niet af zal wijken van een volkoren brood van de warme bakker; maar ik vind brood van de bakker wel stukken lekkerder.